Mindre del af FFJ-infrastruktur eksisterer stadig (Generelt)
Jeg er netop vendt hjem efter at have gennemfotograferet resterne af Nørresundby havnebane. Jeg vil på et senere tidspunkt trætte jer med en masse fotos.
Indtil da kan I så få lov til at nyde dette syn:
FFJ-signal/-mærke nordøst for Nørresundby. Pinselørdag den 26. maj 2012 kl. 12.56. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Jeg er ikke stiv i privatbanesignaler/-mærker, så andre må forklare betydningen. Men jeg gætter på, at nederste mærke varsler en hastighedsnedsættelse længere fremme.
Strækningen Sæby-Nørresundby Havn blev nedlagt 31. marts 1968, ét år før de øvrige APB-strækninger. Jeg synes, at det er fantastisk, at dette signal/mærke har fået lov til at stå urørt i 44 år.
Signalet/mærket er placeret ca. her:
Banen "starter" i billedets nederste venstre hjørne og forløber øst for og langs med vejen (Engvej) midt i billedet op mod den røde cirkel og fortsætter mod nordøst frem til asfaltvejen nordøst for den røde cirkel. Banen er i starten enkeltsporet men folder sig ud, således at der over næsten hele den viste strækning er tre spor ved siden af hinanden. "Strækningssporet" er længst mod vest og det viste signal/mærke vises for tog, der kører fra Vodskov mod Nørresundby Havn. Efter banens nedlæggelse blev FFJ-sporene og Nørresundby Havnebane overtaget af DSB (jeg har ingen kilde til nævnte "statement", men går ud fra, at det var sådan det var) og der har været godstrafik på sporene i mange år efter 1968 til bl.a. en cementfabrik (nordøst for den røde cirkel) og Superfos/Svovlsyrefabrikken øst for den røde cirkel - derfor de "sjove" lilla farver på arealerne helt til højre i billedet.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen