Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hvor stod disse signaler (Billedegætterier)

af h087 ⌂, køge, 25/5 2012, 01:06 (4575 dage siden)

Hej

hvor stod disse signaler
foto otl

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

hvor stod disse signaler

af Fleizch, 25/5 2012, 01:21 (4575 dage siden) @ h087

Lersøen ??

hvor stod disse signaler

af h087 ⌂, køge, 25/5 2012, 02:08 (4575 dage siden) @ Fleizch

Hej

I er bare for gode

"dommeren säger att svaret er rett"

mvh
henning h087

så der kommer nok en lille fototage med Lersøbilleder ca 1982 når de er skannet

--
med venlig hilsen

hvor stod disse signaler

af Svend, 25/5 2012, 10:45 (4574 dage siden) @ h087

Hvis det er et udsnit af et billede, kunne det være interessant at se hele billedet. Den ene af signalvingerne befinder sig forøvrigt hjemme hos mig.

--
Svend

hvor stod disse signaler

af UTJ, 25/5 2012, 16:17 (4574 dage siden) @ h087

så der kommer nok en lille fototage med Lersøbilleder ca 1982 når de er skannet

Vi glæder os til at få gode billeder at DJK's rædselsstamme på Lersøen - kønt så det ikke ud og desværre har ikke alt overlevet...

hvor stod disse signaler

af h087 ⌂, køge, 26/5 2012, 00:42 (4574 dage siden) @ UTJ

Hej
og ja - der kommer også flere fra Lersøen - incl DJK vogne
men skal lige en tur til Sverige ( Jernbanemuseet )først, så i løbet af søndag/mandag
men lige et enkelt af DJK rækken

CXM + CU + CU + ECO + CML + ?? - 1982 Lersøen - foto: otl

[image]

og de andre kommer - tror at turen starter på Gb - godsforbindelsen - Lersøen - ( DJK vogne ) Lersøen - Østerport
skal lige have snakket med otl om det - så der ikke bliver skrevet for meget ukorrekt

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

hvor stod disse signaler

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2012, 01:01 (4574 dage siden) @ h087

Hej
og ja - der kommer også flere fra Lersøen - incl DJK vogne
men skal lige en tur til Sverige ( Jernbanemuseet )først, så i løbet af søndag/mandag
men lige et enkelt af DJK rækken

[image]

og de andre kommer - tror at turen starter på Gb - godsforbindelsen - Lersøen - ( DJK vogne ) Lersøen - Østerport
skal lige have snakket med otl om det - så der ikke bliver skrevet for meget ukorrekt

mvh
henning h087

-----------------

Hej.

Er der i vore dage slet ikke "tid" tillige at bruge et par minutter på evt. genopretning af "de gamle gulnede" fotos. Måske er farverne næppe de helt rigtige (foto herunder) --jeg var der ikke den dag--, men lidt mere naturligt er det vel (vel også lidt afhængigt af den enkeltes indstilling af PC-en).

[image]
Et forslag.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s-maj-2012

(Ps: Jeg har ikke selv andre programmer, end dem "man får i nakken", når man køber en scanner, et digi.fotoapp. el. lign, eller som man evt. kan hive ind fra nettet.)

Hvor stod dette signal.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2012, 01:30 (4574 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når vi nu er i gang:

Hvor stod dette signal (jeg er ikke sikker):

[image]

Dato. 1. september 1957. Et sted mellem Roskilde og Næstved (over Køge -sandsynligst- eller Ringsted ??? Bemærk: Højspændingsledningerne.

. . . og de mere garvede, kan vel også gætte --ud fra datoen--, hvilken maskine, der trækker (ikke litra, --men nummer) ??? (Litra/nummer er mig bekendt)

Erik V. Pedersen

Hvor stod dette signal.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2012, 18:58 (4573 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når vi nu er i gang:

[image]

Dato. 1. september 1957. Et sted mellem Roskilde og Næstved (over Køge -sandsynligst- eller Ringsted ??? Bemærk: Højspændingsledningerne.

. . . og de mere garvede, kan vel også gætte --ud fra datoen--, hvilken maskine, der trækker (ikke litra, --men nummer) ??? (Litra/nummer er mig bekendt)

Erik V. Pedersen

-----------------

Undskyld mig, ---men er denne lille "gætte-sag" helt druknet i alle de mange andre spørgsmål/svar ???

Som nævnt er det ikke en gang en egentlig gætteleg, med et reelt spørgsmål: Hvor er dette ???

Erik V. Pedersen.

Hvor stod dette signal - Roskilde-Næstved?

af steenth, 26/5 2012, 21:34 (4573 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når vi nu er i gang:

[image]

-----------------

Undskyld mig, ---men er denne lille "gætte-sag" helt druknet i alle de mange andre spørgsmål/svar ???

Jep.

Som nævnt er det ikke en gang en egentlig gætteleg, med et reelt spørgsmål: Hvor er dette ???

Jeg har en mistanke om det er det nordlige indkørselssignal Haslev - men er ikke sikker. Jeg kan huske at der har være højspændingsmaster af den type ind til SEAS område, som blev erstattet af en anden type omkring sidste del af 1970'erne.

Mvh
Steen

af TeamBaumann, Hjordkær, 27/5 2012, 09:07 (4572 dage siden) @ steenth

Er det en Litra K 528, der holder til højre på billedet?
Men selve toget, hvor du står - giver mig lidt hovedpine ... er det en trævæg, foran kulkassen?
Først tænke jeg på en C- eller K-maskine, men på en anden side ???

af h087 ⌂, køge, 27/5 2012, 10:10 (4572 dage siden) @ TeamBaumann
redigeret af h087, 27/5 2012, 10:22

Hej

er ikke så nøje på hvor - men det kan ikke være K 528 til højre,udr 1953, men det kan være K 538, den stod i Haslev i 1957 - så stor sansynlighed for Haslev. Endvidere stod K 580 og P 912 også i Haslev
så mit bud vil være Haslev

og så må billedet været taget her
det passer med indkørselssignalet + at udtrækket ender der - og så kan K 538, hvis det er den, godt står derude ved signalet
udsnit
[image]

og Haslev Station 1945, tegning trukket i bredden
[image]

mvh
henning h087

sporplaner i større opløsning Tiff, jpeg og pdf her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=736

--
med venlig hilsen

af steenth, 27/5 2012, 12:27 (4572 dage siden) @ h087

Hej
og så må billedet været taget her
det passer med indkørselssignalet + at udtrækket ender der - og så kan K 538, hvis det er den, godt står derude ved signalet
udsnit
og Haslev Station 1945, tegning trukket i bredden

Det ligner det er rigtige sted. Dog må det være en rettet udgave af kortet - fx er der en mast til strækningsradio og der er en butik som jeg kan huske er kommet senere hen. Det kunne være lige før stationen fik det nuværende sikringsanlæg. Men hvor der allerede er forenklet lidt i sporanlægget.

Mvh
Steen

af h087 ⌂, køge, 27/5 2012, 16:53 (4572 dage siden) @ steenth

Hej

ja - du har ret med hensyn til rettelser - der står på sporplanen at der er foretaget enkelte rettelser mellem 1975 - 85 og forstørre man pdf op så kan man også se ændring af sporforløbet, bland andet ved perron 1 hvor sporskiftet til sidesporet stadig kan ses, men sporet er visket ud, men kan anes, endvider ser det ud til at der er ændret ved pakhuset

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

Maskinen - gæt

af Jens, 30 cm bag skærmen, 27/5 2012, 20:54 (4572 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det skulle vel aldrig være G 611 på MOROP-udflugten?

Med venlig hilsen
Jens

Maskinen - gæt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/5 2012, 01:43 (4572 dage siden) @ Jens
redigeret af Erik V. Pedersen, 28/5 2012, 01:58

Det skulle vel aldrig være G 611 på MOROP-udflugten?

Med venlig hilsen
Jens

----------------------

Hej.

Har været optaget i dagens løb af pinse-familieopløb, og ser derfor først de fleste indlæg nu.

Bingo til DSB G 611 og Morup-kongressen. Det var så --"desværre"-- kun det jeg allerede selv vidste. Mandag må jeg se, om jeg også kan få det til at passe med Haslev. At vi skulle være kørt over "Lille Syd" lyder sandsynligt. Desværre er der ikke andre fotos fra Roskilde til Næstved end dette, så der er ikke andet at holde sig til.

Foreløbig BINGO til G 611 / Morup-kongressen.

Erik V. Pedersen.

I øvrigt kan maskinen -og endnu et par fotos fra turen- ses på:
http://evp.dk/index.php?page=skalskor et lille stykke nede.

Maskinen - gæt

af h087 ⌂, køge, 28/5 2012, 17:34 (4571 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej

lige en lille rettelse

Maskinen er G 611, men det er ikke i forbindelse med MOROP(det er i 1958)
men ifølge EVPs egen side om Skælskør; DMJK og en engelsk veteranbaneklub
RAILWAY CORRESPONDENCE AND TRAVEL SOCIETY" -RCTS udflugt ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

Maskinen - gæt

af Niels Munch, 28/5 2012, 18:54 (4571 dage siden) @ h087

Et foto fra RCTS-udflugten er p.t. til salg på delcampe.co.uk:

[image]

Her lyder billedteksten:

"Photograph of No 611 on RCTS Danish rail tour 1/9/57
Photographer: JBC McCann
Note the red "bzmotman" is to discourage unauthorised screen grabs and will not appear on the photograph sent to you".

;-)

Egentlig ledte jeg efter Ron Fisher's RCTS-fotos fra Danmark, men de er forsvundet fra cyberspace sammen med "Fotopic".

M.v.h.
Niels

Maskinen - gæt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/5 2012, 01:14 (4571 dage siden) @ h087

Hej

lige en lille rettelse

Maskinen er G 611, men det er ikke i forbindelse med MOROP(det er i 1958)
men ifølge EVPs egen side om Skælskør; DMJK og en engelsk veteranbaneklub
RAILWAY CORRESPONDENCE AND TRAVEL SOCIETY" -RCTS udflugt ;-)

mvh
henning h087

--------------------

Hej Henning.

Ja, ---- selvfølgelig. Det var mig, der i kampens hede lod mig "lokke". Det er naturligvis RCTS-turen (ikke MOROP): København H, "Rundt om husene" til Lersøen, Vigerslev, Roskilde og ??? Ja: . . . og hvad så ??? Formentlig "Lille Syd", men hvilken station ??? Hvor er Svend og UTJ ???;-)

[image]
G 611. Næstved. 1. september 1957.

Herefter ank. til Næstved. Efter et ophold: Dalmose - Skælskør - Dalmose - Slagelse Roskilde, hvor turen sluttede noget uplanlagt.

En uforglemmelig tur med gamle G 611.

Erik V. Pedersen.

Maskinen - gæt

af h087 ⌂, køge, 29/5 2012, 02:31 (4570 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej EVP

Roskilde - og så - tja mon ikke Køge og Faxe Kalkbrud ville havde været interessant for Englænderene.
og med hensyn til stationen - den er lidt sværere, med at K 538 stod i Haslev (E Hellesen oplysning i Jernbanemuseet årsskrift 2008 )og udtrækket ender ved Indkørselssignalet indikere da noget, dernæst at der er der mener at genkende højspændningsmasten/ledningerne - giver da noget - men 100% er det ikke, så...

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen

hvor stod disse signaler

af h087 ⌂, køge, 26/5 2012, 01:31 (4574 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej EVP

jo - du har ret i at der ikke bliver gjort meget ved opretning - dels fordi jeg ikke ved noget om det - og de gange jeg har forsøgt - er det blevet værre - så der må jeg så få taget et lille/stort kursus.

og så har jeg lavet en direkte skanning af billedet og derefter et med auto korrigering
og de bliver da bedre end det første - tror jeg
men så må jeg få lært det

Direkte
[image]

auto korrigeret
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

hvor stod disse signaler

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2012, 01:46 (4574 dage siden) @ h087

Hej EVP

jo - du har ret i at der ikke bliver gjort meget ved opretning - dels fordi jeg ikke ved noget om det - og de gange jeg har forsøgt - er det blevet værre - så der må jeg så få taget et lille/stort kursus.

og så har jeg lavet en direkte skanning af billedet og derefter et med auto korrigering
og de bliver da bedre end det første - tror jeg
men så må jeg få lært det

-----------------------

Ja, --h087, --Du har ret. Det er ikke altid lige nemt, men det er der heller ikke nogen, der har lovet os. Der går ofte flere timer hver dag, med "Dagens fotos", og de gamle negativer, men jeg prøver.

Jeg er pens. (og menes derfor at have tiden til det), men et enkelt foto i ny og næ. Jeg anede heller ikke en pind om det, da jeg begyndte med et tryk på den første tast. Nogle vil måske mene, at det gør jeg stadig ikke ;-), men jeg prøver.

Der kommer så mange herlige, gamle fotos her på siden, --tænk, hvis der blev ofret de ganske på sekunder/minutter på disse fotos (uden fnug, støv, fingeraftryk eller lign). Det er disse fotos, der skal bevares for eftertiden, -men helst uden afsender(fingeraftryk).

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

hvor stod disse signaler

af h087 ⌂, køge, 26/5 2012, 01:58 (4574 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej EVP

og tak - og så må jeg prøve mig frem

første
[image]
andet direkte
[image]
andet og auto korrektion
[image]
prøvede så at lave et igennem photoshop med auto farvekorretion
og så blev det sådan
[image]

kan så ikke helt finde ud af mere - det ser for mig ud som om der stadig er for meget rødt - men der ved jeg ikke nok om farveskalaerne - så må jeg jo forsøge mig frem med de andre korrektionsmuligheder efterhånden

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

hvor stod disse signaler

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2012, 02:01 (4574 dage siden) @ h087

Ja, - Henning, --se hvor det hjælper. Flot som et første forsøg. "I morgen" bliver det endnu bedre.

Herligt ;-)

Erik V.
www.evp.dk

hvor stod disse signaler

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2012, 02:16 (4574 dage siden) @ h087

Ja, --prøv et par gange til. "Kør" evt. de enkelte farver "helt ud" i yderste position og se, hvor "forfærdeligt" det ser ud. Så var det måske ikke her, der skulle ændres, men så prøv med en af de andre i yderstilling. Det er for meget, men måske alligevel i den rigtige retning. Så finder man "mellemindstillingem". Måske lidt mere kontrast, men lidt mindre lys ?? Måske lidt mere lys, men mindre kontrast.

De første gange går det måske helt galt, men næste gang lidt bedre.

Du synes stadig, at det er for rødt. Hvis Du allerede er i denne yderstilling, så: Fint, --gem det, og begynd forfra. Nu er udgangspunktet jo et foto, som er næsten korrekt, og derfor behøves kun en mindre "finindstilling".

I løbet af få dage, har Du --og forhåbentlig andre-- nogle helt anderledes bedre fotos, til glæde for os alle.

Erik V.
www.evp.dk

(Næste lektion kan så blive fjernelse af støv og ridser - det ser vi på "i morgen".
Hilsen og God-nat.)

hvor stod disse signaler

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 26/5 2012, 02:03 (4574 dage siden) @ h087

Dette billede lavede jeg tidligere med autoindstillinger i Photoshop som fotohandleren havde på tilbud.
[image]
Jeg vil tro at det gratis program Picasa også kan gøre det.

mvh
Thorbjørn

hvor stod disse signaler

af h087 ⌂, køge, 26/5 2012, 02:12 (4574 dage siden) @ Thorbjørn

Godaften igen
EVP, Thorbjørn - og alle I andre der også er oppe endnu

tak for foreløbig "skub", hjælp og ros.

det bliver så ikke lige "imorgen" der bliver forsøgt videre - skal på svenske jernbanemuseum med en bekendt - har aldrig selv været der - men så kan der blive lejlighed til at tage en masse skud - og således også lære noget om fotografering og korrektion

så godnat De Herrer
og tak for i nat

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

hvor stod disse signaler

af Lars-Ove Madsen @, 26/5 2012, 08:31 (4573 dage siden) @ h087

hej

Alene det du gider at dele med os andre er fedt.
Så må vi sammen finde ud af hvad er bedst.

Jeg sætter pris på de mange foto's om farve så er helt i top betyder mindre. Kan jo evt selv rode med det.

Så tak for dem og god tur øst på

mvh

Lars

hvor stod disse signaler

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/5 2012, 09:58 (4573 dage siden) @ Lars-Ove Madsen

hej

Alene det du gider at dele med os andre er fedt.
Så må vi sammen finde ud af hvad er bedst.

Jeg sætter pris på de mange foto's om farve så er helt i top betyder mindre. Kan jo evt selv rode med det.

Så tak for dem og god tur øst på

mvh

Lars

---------------------

Selvfølgelig skal man ikke undlade at sende et mindre godt farvefoto ind, blot fordi farverne ikke er gode, men:

Bemærk venligst, at h087 -i sit svar- jo rent faktisk var godt tilfreds med det lille "hip", og i løbet af ganske få minutter var i stand til at indsende et langt bedre foto. Så er det da ulig nemmere, hvis indsenderen -når han kan/vil- ofrer disse få minutter inden indsendelsen, frem for at alle læserne, hver især, skal til det.

Det ser da også bedre ud på Forum -i det lange løb-, at der er gjort bare et minimum ud af forarbejdet.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

hvor stod disse signaler

af UTJ, 26/5 2012, 11:14 (4573 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Selvfølgelig skal man ikke undlade at sende et mindre godt farvefoto ind, blot fordi farverne ikke er gode, men:

Bemærk venligst, at h087 -i sit svar- jo rent faktisk var godt tilfreds med det lille "hip", og i løbet af ganske få minutter var i stand til at indsende et langt bedre foto. Så er det da ulig nemmere, hvis indsenderen -når han kan/vil- ofrer disse få minutter inden indsendelsen, frem for at alle læserne, hver især, skal til det.

Det ser da også bedre ud på Forum -i det lange løb-, at der er gjort bare et minimum ud af forarbejdet.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Nemlig - et er at noget "er fedt". Men hvis det nu kan bliver "superfedt" er der vel ingen grund til at tie.

Vognene

af UTJ, 26/5 2012, 08:03 (4573 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]

Et forslag.

Glimrende forslag.

Vognene vi ser er en CXM (kan være brændt af, DJK havde flere)-CU 4160-CU 4055 (brændt i Odense)-ECO 6265 - CML 2268

Vognene

af Svend, 26/5 2012, 09:41 (4573 dage siden) @ UTJ

CML 2268 (tidligere AF 98):

Bygget af Scandia 1926. Lavtryksvarmeapparater System Pintsch fra 1941. Beskadiget 22/12-42 ved uheld på Nørreport. Hensat 1959 i Dalmose. Oml. 1960 til CML 2268. Udr. 8/10-60? Hensat 1966. Solgt 1975 til ØSJK. 1977 retur til DSB. Solgt 1977 til DJK. Lersøen 1978-81. Overdraget 1987 til DSB Museumstog. Udstillet i Odense 1989-90. Næstved 1992-2010. Ejes nu af NSJV.

Underligt at Jernbanemuseet/DSB Museumstog ikke ønskede at bevare denne perle i deres samling. Men de har jo selvfølgelig den (til 1. klasse) tilbageførte søstervogn AF 96 (tidligere CML 2267).

--
Svend

Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak