Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nørresundby havn - før og nu (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/5 2012, 11:25 (4577 dage siden)

Jeg har afsat pinselørdag den 27. maj 2012 til at "gennemfotografere" de sørgerlige rester af Nørresundby havn.

Jeg regner med at starte i vest ved jernbanebroen over Limfjorden og begive mig mod øst og ende ude på den anden side af det tidligere cementstøberi/den tidligere cementfabrik. Klik på billederne for højere opløsning.

[image]
Del af Nørresundby 1937. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]
Del af Nørresundby 1979. Klik på billedet for højere opløsning.

Jeg har altid syntes, at det er "sjovt", hvis man kan komme til at fotografere et motiv, som er fotograferet for mange år siden. Eller sagt på en anden måde: Stille sig samme sted, som en tidligere fotograf stod.

Min opfordring er derfor: Hvis nogen har billeder fra Nørresundby havn, som ikke tidligere har været vist her i Forum, kunne det være interessant at se dem. Så kunne jeg jo på lørdag forsøge at "stille mig samme sted".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
http://www.havnebaner.dk/home/noerresundby-ffj

Nørresundby havn - før og nu

af toylsbjerg, Rønnede, 23/5 2012, 17:00 (4576 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej!
Du får lige et mere!
[image]
Også ønskes du godt vejr! held og lykke på expeditionen!
Mvh
Thyge

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/5 2012, 19:29 (4576 dage siden) @ toylsbjerg

Hej!
Du får lige et mere!
[image]
Også ønskes du godt vejr! held og lykke på expeditionen!
Mvh
Thyge

Kære Thyge

Mange tak for endnu et fint fotografi fra din hånd. Der er i dag ikke meget tilbage af det, der er på dit billede. Jeg skal forsøge, at gå "i dine fodspor".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/5 2012, 20:08 (4576 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Min opfordring er derfor: Hvis nogen har billeder fra Nørresundby havn, som ikke tidligere har været vist her i Forum, kunne det være interessant at se dem. Så kunne jeg jo på lørdag forsøge at "stille mig samme sted".

Held og lykke med at "stille dig samme sted"...

[image]

--
[image]

af himmerlandsbanerne, 23/5 2012, 21:57 (4576 dage siden) @ Tommy Nilsson

Intet er umulig for den der har viljen:-D :-D

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/5 2012, 22:14 (4576 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så kunne jeg jo på lørdag forsøge at "stille mig samme sted".

Held og lykke med at "stille dig samme sted"...

[image]

Hvis man besnakker kaptajnen på flyet til Aalborg kunne man vel fra en vinduesplads tage et moderne billede.....:-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Gert, Aalborg, 23/5 2012, 22:36 (4576 dage siden) @ Michael Deichmann

- du må kunne hyre en rundflyvningstur fra et eller andet sted i nærheden.

Gert

af Thomas Kaare Hansen @, 23/5 2012, 22:46 (4576 dage siden) @ Gert

Hej

Siden 23/05 2012, 19:29 er der ikke rigtigt tikket noget konstruktivt ind på denne tråd.

Jeg synes dit initiativ er spændende. Jeg har ikke billeder jeg kan hjælpe dig med, men prøv at se på dette link. Det kan være du kan finde nogle af de lokationer.

God fornøjelse

af Per Hauberg, 24/5 2012, 16:41 (4575 dage siden) @ Tommy Nilsson

Se, dét kalder jeg en udfordring - og så fra en mand, der p.t. har ho'det nedad !
Hled og lykke ! :-D

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/5 2012, 16:58 (4575 dage siden) @ Per Hauberg

Se, dét kalder jeg en udfordring - og så fra en mand, der p.t. har ho'det nedad !
Held og lykke ! :-D

Per, Tommy har nu haft hovedet den rette vej et par uger efterhånden...

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

af Per Hauberg, 26/5 2012, 16:34 (4573 dage siden) @ Michael Deichmann

Held og lykke ! :-D

Per, Tommy har nu haft hovedet den rette vej et par uger efterhånden...

Det forklarer både overblik og munterhed.
Hils og sig velkommen hjem !

af h087 ⌂, køge, 25/5 2012, 01:54 (4575 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af h087, 25/5 2012, 02:04

Hej Thomas

så lige et par billeder af Nørresundby havn set fra luften

og jeps ;-)

Nøresundby ca 1968
foto: Torkild Balslev
venligst stillet til rådighed af K Balslev og forlaget LindhardtogRinghof

[image]

[image]

[image]

Nørresundby ca 1986
Foto: Hans Henrik Tholstrup
venligst stillet til rådighed af H H Tholstrup og forlaget LindhardtogRinghof

[image]

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Mindre del af FFJ-infrastruktur eksisterer stadig

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/5 2012, 16:20 (4573 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er netop vendt hjem efter at have gennemfotograferet resterne af Nørresundby havnebane. Jeg vil på et senere tidspunkt trætte jer med en masse fotos.

Indtil da kan I så få lov til at nyde dette syn:

[image]

[image]
FFJ-signal/-mærke nordøst for Nørresundby. Pinselørdag den 26. maj 2012 kl. 12.56. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Jeg er ikke stiv i privatbanesignaler/-mærker, så andre må forklare betydningen. Men jeg gætter på, at nederste mærke varsler en hastighedsnedsættelse længere fremme.

Strækningen Sæby-Nørresundby Havn blev nedlagt 31. marts 1968, ét år før de øvrige APB-strækninger. Jeg synes, at det er fantastisk, at dette signal/mærke har fået lov til at stå urørt i 44 år.

Signalet/mærket er placeret ca. her:

[image]
Banen "starter" i billedets nederste venstre hjørne og forløber øst for og langs med vejen (Engvej) midt i billedet op mod den røde cirkel og fortsætter mod nordøst frem til asfaltvejen nordøst for den røde cirkel. Banen er i starten enkeltsporet men folder sig ud, således at der over næsten hele den viste strækning er tre spor ved siden af hinanden. "Strækningssporet" er længst mod vest og det viste signal/mærke vises for tog, der kører fra Vodskov mod Nørresundby Havn. Efter banens nedlæggelse blev FFJ-sporene og Nørresundby Havnebane overtaget af DSB (jeg har ingen kilde til nævnte "statement", men går ud fra, at det var sådan det var) og der har været godstrafik på sporene i mange år efter 1968 til bl.a. en cementfabrik (nordøst for den røde cirkel) og Superfos/Svovlsyrefabrikken øst for den røde cirkel - derfor de "sjove" lilla farver på arealerne helt til højre i billedet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak