Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østersø-ekspres (Generelt)

af ct, 21/5 2012, 21:14 (4571 dage siden)

Hej

Nogle der kan give standart oprangering for Østersø-ekspress omkring 1989. Mener det var - fra Gedser:

Maskine + SZD WLABm + DR WLAB "MITROPA" + DR Bcme/ Bme / ABme ? + DSB B ?

Nogen der kan fortsætte rækken?

Hilsen Christian

Østersø-ekspres

af h087 ⌂, køge, 21/5 2012, 22:22 (4571 dage siden) @ ct

Hej

ifølge DSB
1989 tog 329 ØE Ge - Kh
MZ + SZD WL + DR Mitropa WL + DR Bm + DR Bm(efter behov) + 2 DSB B + DSB B(efter behov)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Østersø-ekspres

af Hedegaard, 21/5 2012, 22:44 (4571 dage siden) @ h087

Den russiske sovevogn var da ikke med hver dag, vel?
Mener der var noget med at den kun kørte nogle få gange om ugen.

Østersø-ekspres

af Lars Kongshøj, 21/5 2012, 23:14 (4571 dage siden) @ Hedegaard

Den russiske sovevogn var da ikke med hver dag, vel?
Mener der var noget med at den kun kørte nogle få gange om ugen.

Svjh. tre dage om ugen.

Mvh. Lars

Østersø-ekspres

af ct, 21/5 2012, 23:01 (4571 dage siden) @ h087

Hej

ifølge DSB
1989 tog 329 ØE Ge - Kh
MZ + SZD WL + DR Mitropa WL + DR Bm + DR Bm(efter behov) + 2 DSB B + DSB B(efter behov)

mvh
henning h087

Så ingen DR Bcme liggevogne i toget - kun sovevogne?

Østersø-ekspres

af h087 ⌂, køge, 22/5 2012, 00:06 (4571 dage siden) @ ct

hej

nej ingen liggevogne ifølge oprangeringerigsplaner og for helhedens skyld så blev ABm udskiftet med Bm vogn sommeren 1989.
rigtig med 3 afgange om ugen til Moskva - og 1 gang om ugen i vinterkøreplanen
liggevogne falder faktisk bort fra 1971/72
men har ikke undersøgt om den har været indsat ind imellem 1971/72 - 90
dernæst kommer DR liggevognen med igen sommeren 1990:
og sovevognen til Moskva løber nu 4 gange om ugen om sommeren og 2 gange om vinteren
oprang tog 329 ØE Ge - Kh
MZ + (Moskva)SZD WL + (BerlinZoo)DRmitropa WL + DR Bcm + DSB B + B + Gedser DSB 2Bn + 2B alt efter behov

men alt dette og mere om emnet kan du finde i Internationale tog via Gedser af Jens Bruun-Petersen og John Poulsen, Banebøger 2003 ISBN 87 88632 97-0

mvh
henning h087
og hvis modelbane - så kan alle vogne anskaffes !!

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Østersø-ekspres

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/6 2012, 11:02 (4556 dage siden) @ ct

Jeg faldt over dette billede fra en gang i 80'erne - her ses DR ABme og Bme bag MITROPA sovevognen.

http://www.gensheet.co.uk/photo3/kobhvnmz.JPG

/Christian

Det er et rigtig spændende billede - røde MR på Kh, vinrøde postvogne, rød/sort MT, rød/sort ME med Bf-vogn, samt Østersø Ekspressen - på ét og samme billede.
Lige til at eftergøre på modeljernbanen (...når Bf-vognen engang udkommer fra Heljan) :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Østersø-ekspres

af ct, 5/6 2012, 11:16 (4556 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

(...når Bf-vognen engang udkommer fra Heljan) :-)


- Jamen hvem vil lægge pres på Heljan så? Jeg synes det vil være en fin model at få - også som litra BL samt OHJ-HTJ Bf.

Hilsen Christian

DR vogne til DK i perioden 1980-1991.

af Christian, 25/9 2012, 17:23 (4444 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Om emnet hvilke DR vogne der anvendtes i P 328/329 "Østersø Ekspress" og P 320/321 "Neptun" i perioden 1980-1991 har jeg lavet en lille research for at afklare emnet nærmere.

Deutsche Reichsbahn (DR) havde og fik bygget i 1980'erne overordnet to typer af eksprestogsmateriel (pendant til vores B-vogns materiel):

UIC-Y-Wagen - udbredt vogntype i store dele af østblokken med normalspor - bygget ved RAW Delitzsch (tilpasset Delitzschbygningernes længdekapacitet af maks. 24,5 m. vogne).
Hurtigt kendetegn: Litra Bme (10 kupevinduer) / litra ABme (9 kupevinduer). Højt tag ift. Halberstadtvogne.

UIC-Z-Wagen - nyere vogntype - også kaldet "Halberstadt" vogne - bygget ved RAW Halberstadt (længde 26,4 over pufferne).
Hurtigt kendetegn: Litra Bm (11 kupevinduer) / litra ABm (10 kupevinduer).

Efter en lille research baseret på internetfotos er jeg kommet frem til følgende om hvilke vogne der anvendtes i de ovennævnte tog:

Som det ses af dette billede fra Næstved, 1984, ses UIC-Y vogne i "Neptun" mod København:
(http://www.signalposten.dk/forum/images/uploaded/201110191208514e9ebdd3d681a.jpg)

Som det ses her af billedet fra Gedser, 1980, benyttes Halberstadt vogne i "Neptun".
(http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/
number/22709/kategorie/Deutschland~Sonstiges~Sonstiges.html )

På dette videoklip fra København H. i 1989 i minut 0:10 ses to Halberstadt vogne i "Østersø Ekspres" (ABm/Bm + Bm).
(http://www.youtube.com/watch?v=z1X6fZhezT8)

Af fotoet fra København H. (ukendt årstal i 1980'erne) ses to Halberstadt vogne i "Østersø Ekspres" (ABm + Bm):
(http://www.gensheet.co.uk/photo3/kobhvnmz.JPG)

Samt på dette videoklip af "Neptun" i Valby i minut 1:46 kan der ses en Halberstadt vogn (DR ABm):
(http://www.youtube.com/watch?v=GgtwyHIuou4)

På fotoet fra Berlin Lichtenberg, 1988 af D 320 "Neptun" ses 2 eller 3 Halberstadt vogne som kurzwagen til Danmark.
(http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/19880807-881385-05-iz.html)

På fotoet fra Rostock Hbf, 1988 af D 320 "Neptun" ses 2 Halberstadt vogne som kurzwagen til Danmark (DR ABm + DR BDmsb):
(http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/19880913-881750-27-iz.html)

Konklusion: Efter grundig søgen på nettet kan jeg konkludere, at jeg har fundet fotobevis for, at både UIC-Y (Delitzsch) og UIC-Z (Halberstadt) vognene har været anvendt i perioden 1980-1991 i "Neptun" og "Østersø Ekspress" togene. Som det ligeledes angives på Wikipedia (hvis denne kan anses som værende troværdig) så har Halberstadt vognene med leveringen "overtaget" UIC-Y vognenes rolle i fjerntrafikken (http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Y-Wagen_(DR) - se under afsnittet "Einzatz") hvilket måske forklarer hyppigheden af Halberstadt vogne på fotografierne. DR MITROPA sovevognen i "Østersø Ekspress" er en UIC-Y vogn af litra WLABme (senere WLAB). SZD sovevognen i "Østersø Ekspress" er en UIC-Y vogn af litra WLABm.

Med forbehold for fejl - kommenter og ret mig gerne!

Østersø-ekspres

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/9 2012, 14:05 (4444 dage siden) @ ct

- HOV HALLØJSOVS - hvad skuer mit øje, der fik jeg lige klarhed på at MR-tog har kørt i plandrift til Kh! - hvad er det for et tog man kan se bagerst?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Østersø-ekspres

af Christian, 25/9 2012, 14:12 (4444 dage siden) @ mhv_vsvt

MR/D har kørt i "Englænderen" - København H. - Esbjerg Havn i slut 80'erne.

Østersø-ekspres

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/9 2012, 14:17 (4444 dage siden) @ Christian

- Ja - så må de eneste destinationer der mangler på MR/MRDs "rulleskilte" være Holbæk/Kalundborg, for jeg spurgte en loko-fører da de kørte heroppe i sommers om hvorfor de ikke skiltede Holbæk og Kalundborg, men fik et løseligt svar om at de var der ikke, må jeg bede om at få det be- / eller afkræftet?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Østersø-ekspres

af Allan Eriksen, 25/9 2012, 15:50 (4444 dage siden) @ mhv_vsvt

en kammerat til mig, der et par enkelte gange har været i MR førerrum (han arbejder i DSB) siger at de eneste sjællandske destinationer han kender til, på MR togenes rulleskilte er Næstved og Roskilde, måske er der også Nykøbing og København er dog ikke helt sikker på to sidstnævnte???

Venlig hilsen

Allan

Østersø-ekspres

af glade-koege ⌂, køge, 25/9 2012, 16:09 (4444 dage siden) @ Allan Eriksen

Mener nykøbning F også indgår... har vidst set det engang da MR trillet over broen da ME ikke måtte køre der..

Østersø-ekspres

af Christian, 25/9 2012, 13:19 (4444 dage siden) @ h087

I forlængelse af tråden:

Mht. DR vognene i Østersø-ekspress og Neptun - er det med sikkerhed vogne af præcis litra Bm og ABm der har indgået i toget i den omtalte periode 85-89/90? Og kan nogen supplere med fotomateriale af nævnte tog?

Jeg er lidt rusten angående DR vognlitra - men har erfaret at litra Bme og ABme også betegner D-zug vogne. Har det noget med type (længde) at gøre?

Hilsen Christian

Østersø-ekspres

af Christian, 25/9 2012, 15:18 (4444 dage siden) @ Christian

Og efter lidt tids studeren så bliver mit spørgsmål:

Anvendtes der vogne af typerne "Halberstadt" eller "Type Y" fra DR i Neptun og Østersø-ekspress eller begge?
I så fald - kan nogen hjælpe med billeder af toget (og særligt vognene)?

Hilsen Christian

Ps. Lidt "guf" fra Warnemünde ved færgen i 1991.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5626108

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak