Om emnet hvilke DR vogne der anvendtes i P 328/329 "Østersø Ekspress" og P 320/321 "Neptun" i perioden 1980-1991 har jeg lavet en lille research for at afklare emnet nærmere.
Deutsche Reichsbahn (DR) havde og fik bygget i 1980'erne overordnet to typer af eksprestogsmateriel (pendant til vores B-vogns materiel):
UIC-Y-Wagen - udbredt vogntype i store dele af østblokken med normalspor - bygget ved RAW Delitzsch (tilpasset Delitzschbygningernes længdekapacitet af maks. 24,5 m. vogne).
Hurtigt kendetegn: Litra Bme (10 kupevinduer) / litra ABme (9 kupevinduer). Højt tag ift. Halberstadtvogne.
UIC-Z-Wagen - nyere vogntype - også kaldet "Halberstadt" vogne - bygget ved RAW Halberstadt (længde 26,4 over pufferne).
Hurtigt kendetegn: Litra Bm (11 kupevinduer) / litra ABm (10 kupevinduer).
Efter en lille research baseret på internetfotos er jeg kommet frem til følgende om hvilke vogne der anvendtes i de ovennævnte tog:
Som det ses af dette billede fra Næstved, 1984, ses UIC-Y vogne i "Neptun" mod København:
(http://www.signalposten.dk/forum/images/uploaded/201110191208514e9ebdd3d681a.jpg)
Som det ses her af billedet fra Gedser, 1980, benyttes Halberstadt vogne i "Neptun".
(http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/
number/22709/kategorie/Deutschland~Sonstiges~Sonstiges.html )
På dette videoklip fra København H. i 1989 i minut 0:10 ses to Halberstadt vogne i "Østersø Ekspres" (ABm/Bm + Bm).
(http://www.youtube.com/watch?v=z1X6fZhezT8)
Af fotoet fra København H. (ukendt årstal i 1980'erne) ses to Halberstadt vogne i "Østersø Ekspres" (ABm + Bm):
(http://www.gensheet.co.uk/photo3/kobhvnmz.JPG)
Samt på dette videoklip af "Neptun" i Valby i minut 1:46 kan der ses en Halberstadt vogn (DR ABm):
(http://www.youtube.com/watch?v=GgtwyHIuou4)
På fotoet fra Berlin Lichtenberg, 1988 af D 320 "Neptun" ses 2 eller 3 Halberstadt vogne som kurzwagen til Danmark.
(http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/19880807-881385-05-iz.html)
På fotoet fra Rostock Hbf, 1988 af D 320 "Neptun" ses 2 Halberstadt vogne som kurzwagen til Danmark (DR ABm + DR BDmsb):
(http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/19880913-881750-27-iz.html)
Konklusion: Efter grundig søgen på nettet kan jeg konkludere, at jeg har fundet fotobevis for, at både UIC-Y (Delitzsch) og UIC-Z (Halberstadt) vognene har været anvendt i perioden 1980-1991 i "Neptun" og "Østersø Ekspress" togene. Som det ligeledes angives på Wikipedia (hvis denne kan anses som værende troværdig) så har Halberstadt vognene med leveringen "overtaget" UIC-Y vognenes rolle i fjerntrafikken (http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Y-Wagen_(DR) - se under afsnittet "Einzatz") hvilket måske forklarer hyppigheden af Halberstadt vogne på fotografierne. DR MITROPA sovevognen i "Østersø Ekspress" er en UIC-Y vogn af litra WLABme (senere WLAB). SZD sovevognen i "Østersø Ekspress" er en UIC-Y vogn af litra WLABm.
Med forbehold for fejl - kommenter og ret mig gerne!