Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanens nips (Generelt)

af ivar, 16/5 2012, 21:46 (4508 dage siden)

Jeg var forleden i Sønderborg (DSB rejsebureau) for at købe en billet til Tyskland til min ikke længere så helt unge hustru - nå, hun har ikke noget med sagen at gøre. Der så jeg til min forbavselse en god gammel Almex.

På forespørgsel fortalte den venlige (og kompetente) dame mig, at maskinen stadig blev anvendt til diverse korttyper fordi Sydtrafiks automater ikke virkede.

Nu funderer jeg så over, om der er andre steder, man anvender dettte forhistoriske uhyre?

Det så forresten ud som om, man var ved at rydde kraftigt op, så måske forsvinder dette salgssted også, så det var måske et mål for en fotosafari for at fotografere maskinen.

Jernbanens nips

af andersj, Aalborg, 16/5 2012, 21:50 (4508 dage siden) @ ivar

Jeg var forleden i Sønderborg (DSB rejsebureau) for at købe en billet til Tyskland til min ikke længere så helt unge hustru - nå, hun har ikke noget med sagen at gøre. Der så jeg til min forbavselse en god gammel Almex.

På forespørgsel fortalte den venlige (og kompetente) dame mig, at maskinen stadig blev anvendt til diverse korttyper fordi Sydtrafiks automater ikke virkede.

Nu funderer jeg så over, om der er andre steder, man anvender dettte forhistoriske uhyre?

Det så forresten ud som om, man var ved at rydde kraftigt op, så måske forsvinder dette salgssted også, så det var måske et mål for en fotosafari for at fotografere maskinen.

Har du et billede af (ikke nødvendigvis den i Sønderborg) den type almex maskine vi snakker om?

Avatar

Total OT: Alternativ Almex M anvendelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/6 2012, 16:59 (4491 dage siden) @ ivar
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 2/6 2012, 17:12

http://www.bentgerts.dk/historie.htm

Hvis man kigger på Bent Gerts ovenstående hjemmeside, vil man i fjerde billedrække kunne genkende nedenstående, som jeg i går stødte på under musikfestivalen "Hede Rytmer" i Silkeborg, hvor en fadbamse kostede kr. 40,-. Købte man et klippekort med 10 klip, kostede et sådan kr. 360,-.

Øllet smagte i øvrigt glimrende og musikken var fremragende.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]
Alternativ Almex M anvendelse på musikfestivalen "Hede Rytmer" i Silkeborg fredag aften 1. juni 2012. Bemærk firmanavnet "Bent Gerts" på maskinen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Total OT: Alternativ Almex M anvendelse

af ivar, 2/6 2012, 17:14 (4491 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den er sgu godt nok sjov - den er lige til EVP's "Man tror det er løgn" :-)

Total OT: Alternativ Almex M anvendelse

af Kenneth Verting @, Helsingør, 3/6 2012, 12:33 (4491 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Værtshuset HOLD AN i Helsingør har også sådan en stående til 10 klip ølkort.

Jernbanens nips

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 16/5 2012, 22:25 (4508 dage siden) @ ivar

På forespørgsel fortalte den venlige (og kompetente) dame mig, at maskinen stadig blev anvendt til diverse korttyper fordi Sydtrafiks automater ikke virkede.

Nu funderer jeg så over, om der er andre steder, man anvender dettte forhistoriske uhyre?

Billetsalget på Vejen Station benytter også stadig en Almex maskine til at stemple Sydtrafik billeter med.

/Henrik

Jernbanens nips

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 16/5 2012, 22:30 (4508 dage siden) @ Henrik Hansen

På forespørgsel fortalte den venlige (og kompetente) dame mig, at maskinen stadig blev anvendt til diverse korttyper fordi Sydtrafiks automater ikke virkede.

Nu funderer jeg så over, om der er andre steder, man anvender dettte forhistoriske uhyre?


Billetsalget på Vejen Station benytter også stadig en Almex maskine til at stemple Sydtrafik billeter med.

/Henrik

Fra Sydtrafiks chaufførhåndbog:

http://www.sydtrafik.dk/Files/Billeder/chauffoerhaandbog/kap8.pdf

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Jernbanens nips

af ct, 16/5 2012, 22:46 (4508 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Lemvigbanens billetsalg i Lemvig havde ligeledes denne stående for et par år siden. Om den er der stadig vides ikke.

Jernbanens nips

af Ulrich Albrechtsen ⌂ @, Thisted Station, 16/5 2012, 22:50 (4508 dage siden) @ ivar

Hej Ivar...

Jeg kan oplyse at Ringkøbing station også en gang i mellem gør brug af en sådan maskine. Skulle den være genstand for en fotoudflugt er jeg sikker på at mine kollega´er stiller sig til rådighed for at vise den frem !

De bedste hilsner

Ulrich Albrechtsen
Thisted Station

Avatar

Jernbanens nips

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/5 2012, 23:10 (4508 dage siden) @ ivar

Den slags nyere udstyr bør jo også reddes af diverse museer og klubber. Selv om de ikke hører til dampepoken, så vil de jo passe til biulletering til f.eks. Y-togene. Det er vigtigt at få disse nips med.
Og pludselig er de væk!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Jernbanens nips

af Peter M. Thomsen, 17/5 2012, 07:10 (4508 dage siden) @ ivar

Hej Ivar og andre brugere af Forummet
På Bornholm brugte vi indtil for 1 1/2 års tid siden Almex A i busserne, nu bliver den kun brugt til at forstemple kort på kontoret.
Peter

Jernbanens nips

af ivar, 18/5 2012, 08:03 (4507 dage siden) @ ivar

Tak for svarene.

Det er egentligt morsomt, at dette stykke teknologi stadig er i anvendelse, over 50 år efter at jeg så det første gang i DSBs rutebiler mellem Hobro og Løgstør.

Avatar

Jernbanens nips

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/5 2012, 08:25 (4507 dage siden) @ ivar

Tak for svarene.

Det er egentligt morsomt, at dette stykke teknologi stadig er i anvendelse, over 50 år efter at jeg så det første gang i DSBs rutebiler mellem Hobro og Løgstør.

If it works - don't fix it.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Jernbanens nips - Almex

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/5 2012, 08:48 (4507 dage siden) @ ivar

Almex gjorde sit indtog på jernbanestationerne i marts 1964 efter at have været anvendt i DSB rutebiler og "andre steder" et stykke tid.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Meddelelser fra Generaldirektoratet, M. 117. 27. februar 1964. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak