Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Torsdagsbilleder - Tingsted (Generelt)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 17/5 2012, 18:27 (4601 dage siden)

Samme varme højsommerdag som billederne fra Eskilstrup
kom jeg også forbi Tingsted .

Fra elevtiden i Nykøbing Fl. 1957-58 husker jeg det utal af
krydsningsforlægninger vi havde op til Tingsted bl.a. som følge
af forsinkede udlandstog fra Gedser .
På de rigtig store ferierejsedage hændte det at den
tilsynsførende trafikinspektør "Mave" Bertelsen (som havde Sydbanen)
kom til Nykøbing Fl. og ledte "slagets" gang med krydsningsforlægninger osv.
(så kunne den fungerende slappe lidt af ...)

Er der nogen der har billeder af Tingsted i dag - til en gang "Før og nu" ?


Mange hilsener fra Holger og Morten :-)


Tingsted d.19/7-62
Alt ånder sommer og landlig idyl - liggestolene er ude
[image]

[image]

[image]

[image]

Masser af detaljer - bl.a. skinnecyklen bag træk/perronvognen
[image]

Og et par forstørrelser
[image]

[image]
Alle fotos HBDS 1962-07-19

Avatar

Torsdagsbilleder - Tingsted

af T. Rithmester ⌂, Struer, 17/5 2012, 19:14 (4601 dage siden) @ Holger Sørensen

Hvad kan man sige andet end: savle, savle ;-)
Tak fordi du vil dele disse dejlige billeder med os, torsdag efter torsdag.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Torsdagsbilleder - Tingsted

af Fysikeren, 17/5 2012, 20:00 (4601 dage siden) @ Holger Sørensen

Mener at have læst, at Tingsted nedlægges som togfølgestation i forbindelse med dobbeltsporet? Dette sammen med Nørre Alslev, men Eskildstrup og Orehoved bevares med transversaler.

Avatar

Torsdagsbilleder - Tingsted

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/5 2012, 21:12 (4601 dage siden) @ Holger Sørensen

Er der nogen der har billeder af Tingsted i dag - til en gang "Før og nu" ?

[image]

[image]

--
[image]

Torsdagsbilleder - Tingsted

af KimC, 18/5 2012, 09:08 (4600 dage siden) @ Holger Sørensen

Skønne billeder hvor landstationsidyllen og middagsfreden tydelig kan fornemmes.

Ved indgangen til stationskontoret/kommandoposten ses en meget blankpoleret messingklokke monteret på væggen. Den kan næppe have haft nogen officiel betydning/anvendelse?

Torsdagsbilleder - Tingsted

af gamle ole, 18/5 2012, 09:24 (4600 dage siden) @ Holger Sørensen

Meget flotte billeder med masser af mine elskede telefonstangmaaster.
Der foregår jo stadig krydsninger tit som i regel i forbindelse med nordfra kommende tog og sydfra kommende Hamburgtog.
Mener iøvrigt at det ene spor stadig er med træsveller og virker godt brugt.


Hilsen Ole

Torsdagsbilleder - Tingsted

af gamle ole, 18/5 2012, 09:28 (4600 dage siden) @ Fysikeren

Alle de nævnte benyttes også nu i stor stil til formålet, Orehovedet kom vist først i gang igen da krydsningssporet i Nordenden ved Storstrømsbroen blev delvist demonteret.


Hilsen Ole

Torsdagsbilleder - Tingsted

af Anders Madsen, 18/5 2012, 10:30 (4600 dage siden) @ gamle ole

Vi skal nyde disse fine billeder.
Ifølge Banedanmark er Tindsted station en af disse bygninger langs Falsterbanen, der vil blive fjernet i forbindelse med elektrificeringen af Sydbanen, da denne bygning er placeret for tæt på de kommende master.

Torsdagsbilleder - Tingsted

af Anders Madsen, 18/5 2012, 15:06 (4600 dage siden) @ KimC

"Ved indgangen til stationskontoret/kommandoposten ses en meget blankpoleret messingklokke monteret på væggen. Den kan næppe have haft nogen officiel betydning/anvendelse?"


Messingklokken var ikke kun til pynt.
Stationsforvalteren skulle sørge for, at der blev ringet med stationens klokke 3 minutter før togets afgang. Det skulle han ifølge § 20 i tjenestereglementet for Det Lolland-Falsterske Jernbane-selskab gældende fra 1. juli 1886.

På Holger Sørensens fine foto ses stationsklokken i Tingsted i 1962. Og på Nakskov station, der jo også var en del af Det Lolland-Falsterske Jernbane-selskab, fandtes den originale klokke frem til engang sidst i 1970´erne.

Den oprindelige stationsklokke fra Nakskovs første station var fra 1874. Den blev gemt af vejen, da den nuværende station blev indviet 24. november 1925. Man mente, at den ikke var tidssvarende. Stationsforstander C. O. Hansen fandt imidlertid klokken i stationens kælder og opsatte den ud mod perronsiden i 1969, efter at den var istandsat på banens værksted. Men som så mange andre ting endte det med at klokken blev stjålet sidst i 1970´erne.
Det var vist et sidespring.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak