Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmarks Trafikmuseum (Generelt)

af Niekind, 8/5 2012, 21:19 (4517 dage siden)

Jeg synes ofte man læser hvor stor en økonomisk udfordring det er at drive et jernbanemuseum. Vi har set det ambitiøse færgemuseum i Nyborg blive hugget op i Indien, vi har set flymuseum i Billund lukke og jeg kunne komme med flere eksempler.

Har man nogensinde overvejet at samle det hele under et som man f.eks. har gjort det i Tyskland... "Deutsches Technikmuseum Berlin" og "Technik Museum Speyer"

Så kunne et MZ lokomotiv stå side om side med et pensioneret DC-9 fly fra SAS. Man kunne fylde vogndækket på "Prins Joachim" med gamle jernbanevogne og historiske biler eller endda få "Sjælland" ex. "Dronning Ingrid" hjem fra England. Man kunne fortælle broer og vejenes historie, gamle bybusser og rutebiler og ja sporvogne.... overdrivelsen fremmer som bekendt forståelsen, men ville det ikke kunne trække flere gæster, hvis man lavede et samlet museum???

Det var blot en tanke...

Danmarks Trafikmuseum

af Svend, 8/5 2012, 21:28 (4517 dage siden) @ Niekind

Jeg tror at vi skal være glade for, at der findes et egentligt museum for jernbanerne - som kan klare sig. Eller skulle Jernbanemuseet flyttes til Billund og dele pladsen med alle andre transportmidler? Nej tak!

Se hvor galt det kan gå, også for et minde over veje og broer
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2012/03/08/085000.htm

--
Svend

Danmarks Trafikmuseum

af Georg Schmidt, 8/5 2012, 21:58 (4517 dage siden) @ Svend

Første gang jeg hører om dette vej- og bromuseum, det der foregår lyder helt sygt. Det er noget mærkeligt noget med statens penge, som jeg husker det tog det kun en formiddag at skaffe 27 mia til bankpakke 1, og det var blot til nogle private firmaer der var kommet til at låne for meget ud.;-) I øvrigt så jeg den store AN 125 sejle mod Karup forleden formentlig for at hente et nyt læs til Afghanistan - blot en tanke.:-)

Hilsen Georg

Danmarks Trafikmuseum

af Jens MO-Møller @, 8/5 2012, 22:16 (4517 dage siden) @ Georg Schmidt

De såkaldt "røde partier" samt De Radikale har vel i nyere tid været kendt for at være kosmopolitter og mere eller mindre imod alt, hvad der har med dansk kultur at gøre. Det er vel også kun et spørgsmål om tid, førend Danmarks Jernbanemuseum i Odense mister sine tilskud. Men det er jo samtidig een af den nye regerings mærkesager, at u-landsbistanden skal hæves til 1 procent af bruttonationalproduktet! Så blæse være med bevarelsen af dansk kultur!

Venlig hilsen

Jens Møller

Danmarks Trafikmuseum

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 8/5 2012, 22:25 (4517 dage siden) @ Jens MO-Møller

De såkaldt "røde partier" samt De Radikale har vel i nyere tid været kendt for at være kosmopolitter og mere eller mindre imod alt, hvad der har med dansk kultur at gøre. Det er vel også kun et spørgsmål om tid, førend Danmarks Jernbanemuseum i Odense mister sine tilskud. Men det er jo samtidig een af den nye regerings mærkesager, at u-landsbistanden skal hæves til 1 procent af bruttonationalproduktet! Så blæse være med bevarelsen af dansk kultur!

Danmark har - og er - generelt dårlig til at bevare sin kulturarv - det gælder under både blå og røde regeringer.

Det er beskæmmende, at det ikke har været muligt blot at bevare een DSB færge, færger der om nogen, har været vigtig for at binde Danmark sammen.

Heldigvis har vi et på flere området fornuftigt Jernbanemuseum, men man kan godt frygte for fremtiden med de besparelser, som den ene af ejeren er ude i pt.

/Henrik

Danmarks Trafikmuseum...

af OLL, Ballerup, 9/5 2012, 00:16 (4517 dage siden) @ Georg Schmidt

I øvrigt så jeg den store AN 125 sejle mod Karup forleden formentlig for at hente et nyt læs til Afghanistan - blot en tanke.:-)

Ved det en tastefejl, men formoder vi snakker om den store legendariske enspænder Antonov AN-225 Mriya eller som NATO kalder den Cossack, eller var det dens lillebror Antonov AN-124(NATO navn: Condor)? :-)

Mvh. Oliver :-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Danmarks Trafikmuseum...

af Georg Schmidt, 9/5 2012, 00:28 (4517 dage siden) @ OLL

Hej Oliver
Er ret sikker på det var en AN 124, men den tager vel også turen i et hug.:-)
Da jeg gjorde tjeneste i Karup i 1964-65 var fjenden ikke så langt væk.:-D
Mvh
Georg

Danmarks Trafikmuseum...

af OLL, Ballerup, 9/5 2012, 00:36 (4517 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Oliver
Er ret sikker på det var en AN 124, men den tager vel også turen i et hug.:-)
Da jeg gjorde tjeneste i Karup i 1964-65 var fjenden ikke så langt væk.:-D
Mvh
Georg

Hehe tror skam begge kan tage turen i et hug :-) De nemme måder at kende forskellen på AN-124 og AN-225 er at AN-225 har en to-delt halefinne, da den skulle kunne bære Buran rumfærgen på ryggen og for at vindstrømmene ikke skulle blive forstyrret at Buranen, byggede man finnerne ude siden :-) AN-225 er også 12 meter længere, for at der skulle være plads til Buranen, og at den har hele 6 motorer (3 på hver vinge) og så har en form for "skulderplader" hvor vinger sidder på kroppen :-) De skulle støtte Buran rumfærgen under rejsen, fra Sovjet til Kazakhstan, hvor deres rumcenter ligger :-)
Ja er også en flynørd, vil gerne være pilot :-D

Mvh. Oliver :-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Danmarks Trafikmuseum-Teknologimuseum

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/5 2012, 06:28 (4516 dage siden) @ Niekind

Poul-Henning Kamp har luftet en lignende tanke i hans BLOG på ing.dk - nemlig at man på noget af det frigjorte areal ved godsbanegården opførte en teknologimuseum og flyttede Teknisk museum fra Helsingør, Dansk datamuseum fra en kælder i Ballerup og de mange mange andre små "forkølede" samlinger der ligger rundt i landet til eet teknologimuseum. Det kunne så elegant kombineres med "Dieselhouse" der ligger lige overfor ved Ørstedsværket og såmænd kunne man da også have Færgen Sjælland liggende i havnen.

Jeg bød ind med at den gamle hr. Møller var faktisk ret teknologi intereseret, så havde man det rigtige projekt i verdensklasse, så kunne man sikkert få almenfonden til at betale den milliard det ville koste at bygge huset og få alle samlingerne samlet. Nu er han jo så i mellemtiden død, så jeg ved ikke om de efterladte er reelt klar over denne interesse i teknik.

Men der er for meget østrogen i samfundet, så derfor nyder den slags drengerøvsprojekter ikke fremme.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Danmarks Trafikmuseum

af re20000, 9/5 2012, 12:24 (4516 dage siden) @ Jens MO-Møller

De såkaldt "røde partier" samt De Radikale har vel i nyere tid været kendt for at være kosmopolitter og mere eller mindre imod alt, hvad der har med dansk kultur at gøre. Det er vel også kun et spørgsmål om tid, førend Danmarks Jernbanemuseum i Odense mister sine tilskud. Men det er jo samtidig een af den nye regerings mærkesager, at u-landsbistanden skal hæves til 1 procent af bruttonationalproduktet! Så blæse være med bevarelsen af dansk kultur!

Hører man fra een. Og:

Men der er for meget østrogen i samfundet, så derfor nyder den slags drengerøvsprojekter ikke fremme.

Klynk !

Hvis staten skal støtte et transportmuseum, hvorfor er i så altid på nakken af staten? Var det ikke lige en opgave for det "private erhvervsliv" der jo som bekendt altid gør tingene bedre?
Hvis et transportmuseum skal støttes af det offentlige så må vi jo også tåle at det offentlige støtter anden kultur, lige fra "moderne kunst" på torvet til det "kangelige" teater. Og hvis et museum skal være privatdrevet må vi leve med de reklamer, der kommer op og den forhøjede pris det kommer til at koste når frivillige afløses af lønnet arbejde. Jeg siger ikke det ene er bedre end det andet men jeg må bede om lidt konsekvens og minde om at for os alle gælder at principper koster penge!
Og hvis man ikke kan forstå at ting kan lade sig gøre i Tyskland og Frankrig men ikke her, så er det måske fordi vores land ikke er meget større end et amt er de andre steder. Set i det lys har vi bestemt ikke noget at skamme os over.

Fortsat god dag

Nold

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak