LNJ SM-13 er kommet idrift igen! (Generelt)
Herregud, er det ikke andet! Jeg troede, at du mente, at de fabriksmonterede slutlygter, som er placeret lige efter indgangsdørene, var forkerte! Det kan da godt være, at man ikke har brugt de specielle privatbaneslutskiver, som på billede 4 er placeret på skinnebussen på Nærumbanen, men ved en prøvekørsel kan det da være ravende ligegyldigt, om man har brugt det i driften eller ej!
Skinnebussen er flot og pæn og har selvfølgelig ikke mere sin originale Frichs-motor, men ellers er den da en værdig repræsentant for Scandia-skinnebusserne i Danmark.
Venlig hilsen
Jens Møller
--------------------
Ret beset var slutsignalet jo en meddelelse til stationsprsonalet --på de relevante stationer-- om "at hele toget var med", og at man således kunne tillade sig -til foregående station- at melde "hele" toget ankommet (tilbagemelding), og at banestrækningen således var fri.
Med LNJ´s enkeltkørende motorvogne, var der derfor ikke den store grund til at køre med slutsignaler. Var Sm´en ankommet, var hele toget ankommet. En egentlig grund var således kun, når der --køretøjsmæssigt-- medbragtes en Sp-er, så der var noget "at tabe" på strækningen.
SM-Sp på SNNB. Her var noget "at tabe" på strækningen - derfor slutsignalskive.
Hertil kommer så, hvis det --regelementsmæssigt-- var foreskrevet, at de SKULLE føre slutsignal, uanset antallet af vogne. ! ! !
Det er jo -trods alt- ikke altid, at teori og praksis helt følger hinanden.
----------------
I øvrigt er slutsignalskiven jo her anbragt på et stykke materiel i nutidig kørsel, og må vel så også følge de nugældende regler, --og ikke, hvad der var praksis på LNJ i "Ruder Konges tid".
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=snnb---rullende-materiel
(LNJ kommer jeg tilbage til)