Tekniske data på HFHJ P 220-225 (Generelt)
Er der nogen i dette forum der kan hjælpe med tekniske data på disse vogne. Især bremsevægten er interessant
Er der nogen i dette forum der kan hjælpe med tekniske data på disse vogne. Især bremsevægten er interessant
Go' morgen Peter,
Da jeg i sin tid fotograferede P 220 på Buddinge Station, noterede jeg vognens påskrifter således:
HFHJ P 220
Aksafst.: 5,0 m
Last: 20 t
Tara: 7600 kg
Indv. længde: 7,5 m
På vognen var dataene placeret i de for tiden anvendte symboler.
Mit oprindelige blyantsnotat:
Billedet nokkengang:
HFHJ P 220 på Buddinge Station, oktober 1958 (nm).
M.v.h.
Niels
Er der nogen i dette forum der kan hjælpe med tekniske data på disse vogne. Især bremsevægten er interessant
Det vil være oplagt at skele til både en PB og GDS QC 122. Bremsevægten fremgår af lastvekslen på i hvert fald PB'en. Det er i princippet en PB-undervogn (5,0 m aksafst) med last 20,0 t.
Jeg kan ikke huske om P 220 har lastveksel, men mon ikke, for den er født med trykluftbremse fra Scandias hånd.
Mit gæt er at det er en lastveksel vi kan se på billedet og vognen kun kunne køre i G.
Man kan regne sig frem til G bremsevægten. Sig til hvis jeg kan hjælpe.
Jeg vil meget gerne se den formel
I grundtræk er den alle armkræfterne * (max. cylindertryk*arealet af stemplet)* en faktor for cylinderfyldetiden. Den står i 3. udgave af UIC 544-1.
Hvad skal du bruge bremsevægten til? Hvis vognen ellers er nogenlunde intakt står bremsevægten på lastvekslen.
På fabriksfoto fra Scandia kan man skimte nogle tal: Omstillingsvægten er 21 t (den totalvægt, der kræver skift fra "tom" til "læsset" vægt). Bremsevægt "tom" synes at være "8", hvilket passer med en taravægt på 7600 kg, og bremsevægt "læsset" synes at være 19 t. Selv om jeg har noteret vognen i slutningen af 1950'erne, har jeg ingen data om bremsevægtene. Det samlede jeg ellers også på. For PB er de to bremsevægte 9 t henholdsvis 20 t ved en omstillingsvægt på 22 t. Altså lidt mere end formodet på HFHJ P 220, men det hænger godt sammen med, at PB havde en taravægt på 9000-9500 kg ifølge mine noter.
Venlig hilsen
Jens
Jeg har nu nærstuderet fabriksfotoet og det viser bremsevægtene således :
Tom 8 t.
Læsset 19 t.
Omstillingsvægt 21 t.
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
Ja - vi har set på lastvekslen og den bekræfter de informationer vi har fået og mange tak for det. Det synes i øvrigt at være et generelt problem at finde Bremsevægten for lokomotiver og vogne af ældre dato i diverse materielfortegnelser.Det gælder både DSB og privatbanerne
Jeg har nu nærstuderet fabriksfotoet og det viser bremsevægtene således :
Tom 8 t.
Læsset 19 t.
Omstillingsvægt 21 t.
Og sådan er det stadig:
....altså på P 220, for P 221 og 225 har aldrig haft trykluftbremse.
Færre tog og længere rejsetid mellem Aarhus H og Aalborg St. samt Aalborg Lufthavn til og med søndag
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H
Aftener, nætter og tidlige morgentimer med ændringer på tog mellem Aarhus H og Aalborg Lufthavn
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard