Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tekniske data på HFHJ P 220-225 (Generelt)

af Peter Roland Hansen, 24/4 2012, 10:12 (4603 dage siden)

Er der nogen i dette forum der kan hjælpe med tekniske data på disse vogne. Især bremsevægten er interessant

Tekniske data på HFHJ P 220-225

af Niels Munch, 24/4 2012, 10:58 (4603 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Go' morgen Peter,

Da jeg i sin tid fotograferede P 220 på Buddinge Station, noterede jeg vognens påskrifter således:

HFHJ P 220
Aksafst.: 5,0 m
Last: 20 t
Tara: 7600 kg
Indv. længde: 7,5 m

På vognen var dataene placeret i de for tiden anvendte symboler.

Mit oprindelige blyantsnotat:

[image]

Billedet nokkengang:

[image]
HFHJ P 220 på Buddinge Station, oktober 1958 (nm).

M.v.h.
Niels

Tekniske data på HFHJ P 220-225

af Stig Bang-Mortensen, 24/4 2012, 21:40 (4602 dage siden) @ Niels Munch

Mit gæt er at det er en lastveksel vi kan se på billedet og vognen kun kunne køre i G.

Man kan regne sig frem til G bremsevægten. Sig til hvis jeg kan hjælpe.

Tekniske data på HFHJ P 220-225

af Peter Roland Hansen, 24/4 2012, 23:17 (4602 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Jeg vil meget gerne se den formel

Tekniske data på HFHJ P 220-225

af Stig Bang-Mortensen, 25/4 2012, 09:42 (4602 dage siden) @ Peter Roland Hansen

I grundtræk er den alle armkræfterne * (max. cylindertryk*arealet af stemplet)* en faktor for cylinderfyldetiden. Den står i 3. udgave af UIC 544-1.

Hvad skal du bruge bremsevægten til? Hvis vognen ellers er nogenlunde intakt står bremsevægten på lastvekslen.

Tekniske data på HFHJ P 220-225

af Peter Roland Hansen, 26/4 2012, 11:52 (4601 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Ja - vi har set på lastvekslen og den bekræfter de informationer vi har fået og mange tak for det. Det synes i øvrigt at være et generelt problem at finde Bremsevægten for lokomotiver og vogne af ældre dato i diverse materielfortegnelser.Det gælder både DSB og privatbanerne

Tekniske data på HFHJ P 220-225

af UTJ, 24/4 2012, 13:39 (4602 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Er der nogen i dette forum der kan hjælpe med tekniske data på disse vogne. Især bremsevægten er interessant

Det vil være oplagt at skele til både en PB og GDS QC 122. Bremsevægten fremgår af lastvekslen på i hvert fald PB'en. Det er i princippet en PB-undervogn (5,0 m aksafst) med last 20,0 t.

Jeg kan ikke huske om P 220 har lastveksel, men mon ikke, for den er født med trykluftbremse fra Scandias hånd.

Tekniske data på HFHJ P 220-225

af Jens Bruun-Petersen, 26/4 2012, 09:07 (4601 dage siden) @ UTJ

På fabriksfoto fra Scandia kan man skimte nogle tal: Omstillingsvægten er 21 t (den totalvægt, der kræver skift fra "tom" til "læsset" vægt). Bremsevægt "tom" synes at være "8", hvilket passer med en taravægt på 7600 kg, og bremsevægt "læsset" synes at være 19 t. Selv om jeg har noteret vognen i slutningen af 1950'erne, har jeg ingen data om bremsevægtene. Det samlede jeg ellers også på. For PB er de to bremsevægte 9 t henholdsvis 20 t ved en omstillingsvægt på 22 t. Altså lidt mere end formodet på HFHJ P 220, men det hænger godt sammen med, at PB havde en taravægt på 9000-9500 kg ifølge mine noter.

Venlig hilsen

Jens

Tekniske data på HFHJ P 220-225

af Ole M. Nielsen ⌂, 26/4 2012, 09:46 (4601 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jeg har nu nærstuderet fabriksfotoet og det viser bremsevægtene således :

Tom 8 t.
Læsset 19 t.
Omstillingsvægt 21 t.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Tekniske data på HFHJ P 220-225 (+2 billeder)

af UTJ, 4/5 2012, 14:16 (4592 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jeg har nu nærstuderet fabriksfotoet og det viser bremsevægtene således :

Tom 8 t.
Læsset 19 t.
Omstillingsvægt 21 t.

Og sådan er det stadig:

[image]

[image]

....altså på P 220, for P 221 og 225 har aldrig haft trykluftbremse.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak