Hallo forum!
Jeg har længe tænkt over hvilke fordele og ulemper der er ved at have AC og DC som strøm(i køreledningerne)? Fx i Frankrig der har de både 25kv 50Hz AC og 1500 V DC som strøm på den almindelige jernbane. Så altså hvilke fordele/ulemper er der ved begge former for strøm?
Mange strømførende hilsner
Frederik N.
Da S-Toget i København og jernbanerne i Frankrig oprindeligt blev elektrificerede, var det ikke muligt at regulere vekselstrøm til en banemotor. Derfor kører både de gamle S-Tog, og såmænd også MY, MX og MZ med jævnstrøms banemotorer.
For ikke at skulle slæbe rundt på store, tunge, pladskrævende transformatorer er strømmen i køreledningen den samme som den der bruges ved banemotorerne. Ca 1500V jævnstrøm.
En anden af fordelene ved jævnstrøm, er at det kræver forholdsvis mindre sikkerhedsafstande. Der er så vidt jeg ved ikke nogle metrosystemer der kører med vekselstrøm i deres 3. skinne forsyninger, men flere kører med 750V jævnstrøm som vores metro, relativt tæt på jord og andre metaldele.
Problemet med jævnstrøm er dog, at der er et ret stort tab i forsyningsnettet. Der er ikke ret langt mellem omformer stationerne på S-Togs nettet, hvilket kun er praktisk da det ligger inden for et begrænset område.
Den række omformer stationer, der ville skulle forsyne hovedlinien fra Helsingør over Kastrup til Padborg er simpelt hen ikke rentabelt.
Derfor bruger man vekselstrøm til fjernbanerne, hvor tabet er meget mindre per kilometer ledning. I Tyskland bruger de 15kV, 16,3Hz, som forsynes fra et specielt distributionsnet, der kører ude af fase fra den almindelige bystrøm. I Norge og Sverige brugte man omformerstationer med roterende omformere, så man havde samme spænding og frekvens som tyskerne.
I Danmark valgte man at følge den europæisk vedtagne standard på 25kV, 50Hz, som også Frankrig og en del andre lande bruger.
Fordelen er at det er meget nemt at generere denne strøm. Det kræver blot en almindelig stålkerne transformator, der transformerer fra forsyningspændingens 3 fasede bystrøm, til den enfasede 25Kv. Frekvensen er den samme i både forsyningsnettet og på banen, så der er ikke noget hokus-pokus med frekvensomformere her.
Alt i alt er det altså det billigste system at opbygge. At det så er uhensigtsmæssigt at køre over begge vores grænser med tog, er en anden og historisk sag. Der er vidst snak om at begynde at skifte de tyske hovedlinier over til 25kV, 50Hz, men ud over den nybyggede ICE linie til Strasbourg er de vidst ikke komme ud over snakken.