Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endnu et billede er identificeret (Pedershåb)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/12 2010, 07:40 (5165 dage siden)

I artiklen Hvad er det? bad jeg om hjælp til at få identificeret 29 billeder, jeg havde optaget igennem de sidste 30 år. I dag lykkedes det at få identificeret endnu et billede.

[image]

Bent Hansen skriver:
Dataene er Nagbøl 573/1957. Type KMN 9. Toakslet, normalsporet, diesel og mekanisk kraftoverførsel. Leveret til Haustrups Fabrikker i Odense i 1957 til sidesporet fra Bogensebanen. Efter 1966 sidespor fra havnen. 1972 solgt til Jernhansen, der først gav det nr. 3112 og senere nummerede det om til 3223 til trods for, at firmaet formentlig da kun havde det ene lokomotiv. Jernhansen havde også andre lokomotiver i kortere tidsrum, lige som han brugte materiel købt til ophug til rangering, så længe det kunne køre.

Et stort tak til Bent for løsningen som jeg har spekuleret over siden 1980. :-)

Kan der graves anden information op om denne traktor?

--
[image]

Endnu et billede er identificeret (Pedershåb)

af Niels Munch, 9/12 2010, 08:03 (5165 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 9/12 2010, 08:17

Herligt Tommy!

Jeg er kun stødt på traktoren i Peter Andersen's hefte: "Danske Industrimotorlok 1435 mm" (eget forlag 1974), hvori står:

"HAUSTRUPS FABRIKER A/S, Odense
Emballagefabrik med sidespor fra NFJ - Næsby St. Efter NFJ's nedlæggelse blev strækningen Odense-Næsby brugt som DSB-sidespor indtil 1972, hvor en ny forbindelse blev lavet til havnebanen.

B dm Nagbøl 573/1957 '72 + ? "

..... men har ikke hidtil kædet den sammen med dit indlæg på Jernbanen.dk.

Men hvorfor skriver du "Pedershåb" ??

M.v.h.
Niels

Endnu et billede er identificeret (Nagbøl)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/12 2010, 11:16 (5165 dage siden) @ Niels Munch

"HAUSTRUPS FABRIKER A/S, Odense
Emballagefabrik med sidespor fra NFJ - Næsby St. Efter NFJ's nedlæggelse blev strækningen Odense-Næsby brugt som DSB-sidespor indtil 1972, hvor en ny forbindelse blev lavet til havnebanen.

B dm Nagbøl 573/1957 '72 + ? "

..... men har ikke hidtil kædet den sammen med dit indlæg på Jernbanen.dk.

Men hvorfor skriver du "Pedershåb" ??

Den info stemmer fint overens med den, jeg lige har fået oplyst.
Hvorfor skriver jeg Pedershåb? Aner det ikke - billedet lå i samme mappe som mine Pedershåb billeder og jeg var allerede videre i tankegangen med en byggeliste for Pedershåb.

--
[image]

af ronold, 9/12 2010, 13:58 (5165 dage siden) @ Tommy Nilsson

Efter NFJs nedlæggelse i 1966 blev de første ca. 4 km ud fra Odense liggende til ca. midt imellem broen over Stavis Å og Næsby station for fortsat at kunne betjene Haustrups Fabriker med godstransporter. Dette spor blev liggende og var i brug til februar 1972, hvor et nyt spor fra havnen til fabrikken var færdigt. Det gamle NFJ-spor blev pillet op i april 1972. Senere er også det ny spor fra havnen fjernet og fabrikken er i dag uden sporforbindelse.

Nedenfor er et billede af Nagbøl-traktøren, taget i 1968, på det sydligste af de to parallelle spor, der var umiddelbart øst for Haustrup-sporets afgrening fra NFJ ved broen over Stavis Å, vest for selve fabriksområdet.

[image]

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/12 2010, 15:45 (5164 dage siden) @ ronold

Tak for info og billede. Sjovt at se den forfra for første gang.

--
[image]

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 1/11 2012, 11:20 (4472 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for info og billede. Sjovt at se den forfra for første gang.

Hej Tommy

Findes der også billeder af traktoren set bagfra ?.
Og findes der eventuelt en tegning af den ?.
Den kunne være sjov at bygge i model.

Ole Dinesen tog billeder af traktoren i 1987:
Forfra
Fra siden

(Og fandt du en tegning af VLTJ M 16 (Nagbøl 1951), som du efterlyste i denne tråd ?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/11 2012, 15:26 (4471 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Findes der også billeder af traktoren set bagfra ?.

Jeg har ikke kendskab til flere billeder.

Og findes der eventuelt en tegning af den ?.

Det gør der sikkert - et eller andet sted...

(Og fandt du en tegning af VLTJ M 16 (Nagbøl 1951), som du efterlyste i denne tråd ?).

Nej. På min meget lange to-do-liste står, at jeg skal ringe til museet i Nagbøl.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak