Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra Beh/Byh - dobbeltvogn (Generelt)

af UTJ, 19/4 2012, 09:29 (4701 dage siden) @ Steff

M.h.t. bevaring er man jo nok inde i den sædvanlige ”trummerum” med bl.a. rent lavpraktiske ting. Og som også påpeget tidligere, hvor skulle et sådan ”monstrum” opbevares (indendøre) og hvad skulle sættes udenfor istedet. Litra AD/AY var ENERE og der er jo bevaret både en litra AC og en litra AV som litra AD/AY jo i grunden ”bare” var. Men det er vel i sidste ende et temperaments- og økonomisk spørgsmål.

Helt lavpraktisk blev vognene udrangeret inden DSB-stålvogne var interessante. Det var kun stålvogne som overlevede til ca. 1983 som kunne få et videre liv. Således blev dobbeltvognene aflivet, ligesom HFHJ/GDS' vogne, CAR-BRh-vognene osv.

Det er der bare ikke noget at gøre ved og de overlevende er ikke et resultat af nogen plan, men af hvad man nu interesserede sig for på det pågældende tidspunkt (og til en vis grad mentalt kunne overskue). Vi står nu med en masse toakslede privatbanevogne med åbne endeperroner, men ud fra er bevaringssynspunkt ikke særlig repræsentativt. Dog sikkert godt for de stadig ganske mange som gerne vil køre veterantog i mindre reservater, for en del af indtrykket er selvfølgelig at kunne sidde inde i en vogn, der bevæger sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak