God formiddag til alle!
De fællesbogier der blev anvendt til dobbeltvognen litra AD/AY, var de bogier der blev tilovers, da man udskiftede maskinbogierne på de to B&W litra MO nr. 211 – 212 til Frichs type bogier.
Om historien og anvendelsen af litra AD/AY samt B&W litra MO henvises til:
- ”DSB litra AD/AY”, Lokomotivet nr. 74/2003 side 19.
- ”Englænderen og dets rullende materiel gennem tiden”, Årsskrift for jernbanemuseets venner 1999 side 27.
- ”Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978”, Motormateriel 7, side 65, Banebøger.
M.h.t. bevaring er man jo nok inde i den sædvanlige ”trummerum” med bl.a. rent lavpraktiske ting. Og som også påpeget tidligere, hvor skulle et sådan ”monstrum” opbevares (indendøre) og hvad skulle sættes udenfor istedet. Litra AD/AY var ENERE og der er jo bevaret både en litra AC og en litra AV som litra AD/AY jo i grunden ”bare” var. Men det er vel i sidste ende et temperaments- og økonomisk spørgsmål.
Herover et Scandia fabriksbillede af DSB litra AD/AY fra 1951. Et langt og ikke særligt fleksibelt vognsæt. Stafferingerne er netop vedtaget ikke mere anvendt. Vognen har pladssnumre under vinduerne. Ophæng til de store forkromede skilte "ENGLÆNDEREN" blev monteret i begge vognender. Bemærk iøvrigt styreledningskabeldåserne i gavlene.
Foto: Scandia/DSB.