Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Storebæltsfærgernes sidste tid (Generelt)

af Georg Schmidt, 18/4 2012, 23:07 (4602 dage siden)

Fandt i bunken af diapositiver nogle fotos fra færgernes sidste tid.
[image]
IC 3 kører ombord i Nyborg i lav sol.
[image]
"Kongen" lå oplagt i Nyborg.
[image]
Blik mod maskindepotet.
[image]
Der var ret stille i Nyborg den eftermiddag.
[image]
"Kronprins Frederik" afsejler.
[image]
Vognmandsruten har lige rundet tønden ud for Slipshavn.
[image]
Blik mod Knudshoved.
[image]
Livlig trafik på bæltet.
[image]
"Dronning Ingrid" passerer.
[image]
[image]
Der var god plads deroppe i skorstenshøjde.
[image]
[image]
[image]
Det går fremad med broen.
[image]
[image]
De rejsende går fra borde.
[image]
Korsør 1997.
Mvh
Georg

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/4 2012, 00:10 (4602 dage siden) @ Georg Schmidt

Fandt i bunken af diapositiver nogle fotos fra færgernes sidste tid.
(...)
Korsør 1997.
Mvh
Georg


--------


Hej Georg.

Utroligt flotte, interessante fotos, --men har Du ikke glemt dateringerne ???

Under det nederste foto står der "Korsør 1997" - Det kan vel næppe gælde alle fotografierne ???

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Georg Schmidt, 19/4 2012, 00:23 (4601 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik
Ja, jo der lige lidt med tidspunkt som jeg lige skal have rettet ind. Jeg tog en serie i Nyborg og en anden dag turen over, bl. a. på taget af kommandobroen. Det var en helt utrolig skøn tur, der burde have været optaget film hele vejen.:-P
Der er flere billeder så jeg finder tidspunktet.;-)

Hilsen Georg

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/4 2012, 01:02 (4601 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej igen.

Jeg var sandelig også dernede en gang eller to i de tider, men det var måske noget andet jeg så efter:

Storebælts-biksemaden på overfarten blev i de sidste år af overfartens epoke et stort tilløbsstykke. Selv købte jeg det på hver eneste overfart i de år man markedsførte retten.

Retten var blevet til efter en konkurrence -vist- udskrevet af et af vore dagblade (POLITIKEN ???), og den udvalgte opskrift blev en stor succes. Retten -efter denne opskrift- kunne dog kun købes på Storebæltsoverfarten.

Biksemaden med spejlæg blev serveret i en lille stentøjsskål anbragt på et træ-serveringsbræt(-bakke) med rugbrød, smør, rødbede og engelsk sauce. --- Efter min mening en rigtig "herre-ret".

[image]
29. maj 1997...

Alting har en pris, --også biksemad . . .

[image]
. . . der kostede kr. 79.50 pr. portion.

Så stor var succes´en, at man også kunne købe retten i dybfrosne 1-kilo pakninger, --leveret i foliebakke-pakninger, og som man fik behørigt indpakket i avispapir, så de kunne holde frosten så længe som muligt på vejen mod hjemmet. Personlig havde jeg altid to pakker(to kilo) med hjem, efter en Storebæltsoverfart. Min dengang næsten voksne datter, kunne ellers ikke lide biksemad, men efter Storebælt´s: Nu er biksemad noget af hendes bedste ! ! !

Sørgeligt, at Scanlines ikke vil tage denne succes op ! ! !


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=april-2012

Storebælts biksemadens sidste tid

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/4 2012, 19:57 (4599 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Sørgeligt, at Scanlines ikke vil tage denne succes op ! ! !

Kære Erik

Her kan jeg så bære til med lidt viden

Det Danske Køkken i Korsør havde i mange år en god og stabil omsætning, i kraft af at de havde carteringen på Storebæltsoverfarten. I 11. time de dog i tanke om, at det store byggeri ude på bæltet nok ville komme til at have en negativ virkning på deres omsætning.

For at sikre sin overlevelse satsede man på at markedfører de forskellige storebæltsretter som færdigretter i supermarkedernes frysediske, med Kaptajnens Biksemad som deres flagskib.
Til at få markedsført dette koncept, valgte de at ansætte min far, der (i al beskedenhed) med succes havde markedsført nye koncepter for andre store firmaer herhjemme.

Desværre var opbakningen fra ledelsen kun halvhjertet da de stadig ikke havde forstået at tidligere tiders økonomiske sovepude var væk. Min far valgte efter lidt over 1½ år at forlade Det Danske Køkken, og inden for et år valgte de at dreje nøglen om.

Hvad angår biksemaden, så er din datter ikke den eneste der er blevet påvirket af fars interesse/virke, i det vi selvfølgelig havde fryseren godt fyldt op med Kaptajnens Biksemad. Og da min mor altid har haft aftenarbejde, var det min far der stod for madlavningen, som en mand nu kan gøre det, altså på den nemmeste måde i dette tilfælde ris/pasta eller Biksemad. Som følge deraf har jeg idag et lidt anstrengt til biksemad, hvor imod min far og lillebror stadig kan snakke helt henført om Storebælts Biksemad..

Nåeh det var lige et lille gastronomisk sidespor.. :-)

Velbekomme Herfra

Klaus

--
[image][image][image]

Storebæltsfærgernes sidste tid - natvideo

af Georg Schmidt, 19/4 2012, 21:44 (4601 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hej Henrik

Tak for video fra Storebælt skønt at gense indretningen ombord, og så er der alle lydene :-P . Til slut ser man lyset fra fyrbåken ud for Korsør, jeg vedlægger lige et par foto af den som Sillesen har taget 1975, båken blev bygget i 1912.
[image]
[image]

Hilsen Georg

Storebæltsfærgernes sidste tid - natvideo

af Niekind, 19/4 2012, 22:23 (4601 dage siden) @ Georg Schmidt

Er det afterdækket på "Dronning Margrethe II" eller "Prins Henrik" vi er ombord på, på det øverste billede??

Storebæltsfærgernes sidste tid - natvideo

af Niekind, 19/4 2012, 22:32 (4601 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Ja, det er nostalgi så det basker... :-)

Jeg har stået ved siden af styrmanden der bød velkommen ombord på "Kronprins Frederik" via en mikrofon og ligeledes meddelte at færgen snart var i havn og hvilke tog der holdt på vogndækket og hvilke der afgik fra færgehavnen, så det er ikke båndet... :-)

Faktisk fik jeg lov at sejle "Kronprins Frederik" fra Korsør til Nyborg engang hvor kaptajnen var på broen og syntes jeg skulle være rorgænger istedet for selvstyrenen. Det var fedt at dreje på det store ror og så faktisk se, at den store færge ændrede retning og endnu federe var det at overhale en af Vognmandsrutens færger... noget federe fornemmelse end når jeg lader min egen Mondeo overhale en rød bil. :-)

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Hedegaard, 19/4 2012, 01:30 (4601 dage siden) @ Georg Schmidt

Udover de nostalgiske godbider, så er det også altid rart at se billeder af pæne vedligeholdte tog.
Det er godt nok længe siden jeg sidst har set et så rent MR/MRD sæt!

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Niekind, 19/4 2012, 09:28 (4601 dage siden) @ Georg Schmidt

Når Georg Schmidt opretter tråd hvor ordet "Storebæltsfærge" indgår, så ved man der er noget godt i vente. :-)

Herlige billeder.... dvælede specielt med billedet fra landgangen i rød zone i styrbord side.... var det ikke sådan de sagde over højtaleranlægget når "færgen var i havn om få minutter"?? :-)

Var det noget med at rød zone var forrest og blå zone bagerst i forhold til færgetorvet.

Jeg husker dem som moderne i forhold til bilfærgerne (selvfølgelig fordi de var nyere og større), men "Romsø" var jo ikke mere end 8-9 år ældre og der var jo stor forskel. Men når jeg ser billedet fra landgangen kan jeg godt se at det er ved at være nogle år siden....

Blev togene egentlig låst af under overfarten?

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Henrik Hansen, Vejen, 19/4 2012, 09:33 (4601 dage siden) @ Niekind

Var det noget med at rød zone var forrest og blå zone bagerst i forhold til færgetorvet.

Det er korrekt.

Blev togene egentlig låst af under overfarten?

Nej, der var adgang til vogndækket under hele overfarten, både hvad angår bil- og togfærgerne.

/Henrik

Avatar

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2012, 09:39 (4601 dage siden) @ Henrik Hansen

Blev togene egentlig låst af under overfarten?


Nej, der var adgang til vogndækket under hele overfarten, både hvad angår bil- og togfærgerne.

Det er rigtigt. Supplerende: Toiletterne i vognene var aflåste under overfarten og hvis jeg husker rigtigt (har ikke ordreserie M i nærheden) skulle dørene være aflåste, når stammen blev rangeret til/fra færgen, idet åbentstående døre ikke var "profilfrie".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Niekind, 19/4 2012, 10:43 (4601 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kan ikke huske at de også blev låst på bilfærgerne. Så var det bare ærgeligt, hvis man glemte noget i bilen. :-)

Man kunne da også godt vælge at blive i toget under overfarten eller blev man bedt om at forlade det pga. sikkerhed?

Avatar

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2012, 10:47 (4601 dage siden) @ Niekind

Man kunne da også godt vælge at blive i toget under overfarten eller blev man bedt om at forlade det pga. sikkerhed?

Man måtte gerne befinde sig i toget under overfarten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/4 2012, 16:03 (4601 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man kunne da også godt vælge at blive i toget under overfarten eller blev man bedt om at forlade det pga. sikkerhed?


Man måtte gerne befinde sig i toget under overfarten.

Ja, det var jo før Estonia, så man havde et ret frit forhold til ophold på dækket.

Jeg er ret sikker på at toget ville skulle tømmes hvis der stadig var togfærger på Storebælt - eller i DK i det hele taget.

Michael

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Niels Munch, 19/4 2012, 16:18 (4601 dage siden) @ Michael Deichmann

Øh, kan man ikke stadig blive siddende i toget under dets overførsel med færgerne på Rødby-Puttgarten?

M.v.h.
Niels

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Leif Jørgensen, København Ø., 19/4 2012, 16:24 (4601 dage siden) @ Michael Deichmann


Jeg er ret sikker på at toget ville skulle tømmes hvis der stadig var togfærger på Storebælt - eller i DK i det hele taget.

Man skal skam stadig forladet toget, når det er kørt ombord på færgen mellem Rødby og Puttgarden. Og forud kommer troligt en remse fra togpersonalet, der med varierende sprogkundskaber fortæller på dansk, tysk og engelsk:
"Vi gør opmærksom på, at ophold på vogndækket ikke er tilladt under overfarten. (...) Bitte verlassen Sie den Zug, und suchen Sie die obere Decks auf. (...) The train will be locked during the crossing."

Til gengæld er der en tendens til at åbne i god tid før ankomst, så passagererne kan godt sætte sig ind i toget, før de bliver kaldt ned.

Med venlige færge-hilsner
Leif Jørgensen

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Gæst, 19/4 2012, 11:14 (4601 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, det var en dejlig tid.

Storebæltsfærgernes sidste tid

af Erik, 19/4 2012, 11:30 (4601 dage siden) @ Gæst

Ja, det var en dejlig tid.


Jeg synes nu egentlig bedre om at det nu tager stort set samme tid at køre fra Roskilde til Odense med IC3 som alene færgeoverfarten, alt incl., tog før i tiden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak