Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog (Trafikpolitik)

af Mark, 12/4 2012, 15:31 (4618 dage siden)

Artikel fra http://www.ing.dk

Det bliver ikke en blodtilførsel i form af 46 ældre israelske IC3-tog, der kommer til at skabe flere siddepladser i togene til de hårdt prøvede togpassagerer mellem landsdelene.

Det står klart, efter at togproducenten Bombardier Transportations øverste direktør, franskmanden André Navarri, kort før påske var på besøg i Transportministeriet for at høre transportminister Henrik Dam Kristensens holdning til Bombardiers forslag til en plan B for jernbanen.

Her slog ministeren fast, at han ikke agter at sætte gang i den politiske proces, der ville kunne gøre planen til virkelighed.

Nødplanen
Bombardiers plan B tager udgangspunkt i, at IC4-flåden i allerbedste fald først kan være fuldt indfaset i landsdelstrafikken om seks år. Og selv om dette best case scenario går i opfyldelse, vil der også herefter være brug for en fuldt funktionsdygtig IC3-flåde i regional- og landesdeltrafikken, på grund af den forventede passagervækst.

Et andet element i redningsplanen var muligheden for at underkaste DSB’s eksisterende IC3-flåde en løbende levetidsforlængelse, som også inkluderer, at der indbygges en ny mellemvogn i det enkelte togsæt.

Skeptisk minister
»Det er altid spænende at høre producenternes forslag, men set fra mit bord kommer der ikke til at ske mere i denne sag. Hvis der var nogen, der havde troet, at jeg straks ville gå i gang med at skaffe politisk flertal for en ekstra-bevilling til indkøb af gamle israelske IC3-tog eller en omfattende ombygning af DSB's egne tog, så må jeg skuffe dem. Det kommer ikke til at ske,« siger transportminister Henrik Dam Kristensen til Ingeniøren.

Henrik Dam Kristensen understregede overfor Bombardier, at han nu ville bede DSB om at gennemgå de forskellige forslag.

Så først hvis DSB vender tommelfingeren nedad, kan planen erklæres endegyldigt død.

DSB's underdirektør for trafikplanlægning, Ove Dahl Kristensen, forklarer da også overfor Ingeniøren, at han er i færd med at arrangere et opfølgende møde med Bombardier, hvor producenten får lejlighed til at give en mere detaljeret gennemgang af planerne.

Men i betragtning af, at de to elementer i plan B-forslaget fra Bombardier hver især vil koste flere hundrede millioner kr. at føre ud i livet (en fuld levetidsforlængelse af IC3-flåden med tilbygning af ny mellemvogn, ville sandsynligvis koste over én mia. kr.), kan man med en vis sindsro konkludere, at det ser sort ud, så længe transportministeren afviser at gå i kamp for skaffe de nødvendige penge.

Minister: Plan B er på vej.
Tilbage på Slotsholmen spørger Ingeniøren transportministeren, om det virkelig kan passe, at han som øverste ansvarlige for togdriften i Danmark slet ikke har overvejet en plan B, hvis det skulle vise sig, at IC4-togene aldrig igen kommer i drift med passagerer mellem landsdelene.

»Det er ikke sådan, at jeg bare læner mig tilbage og krydser fingre for, at det hele nok skal gå i orden med IC4-togene. Jeg er i fuld gang med en møderække med trafikordførerne fra alle Folketingets partier, hvor IC4 er eneste punkt på dagsordenen og hvor målet er, at vi i fællesskab skal udarbejde en plan B for togtrafikken,« siger Henrik Dam Kristensen.

Han vurderer, at der i løbet af sommeren vil være skabt politisk enighed om en fremtidsplan for IC4-projektet med en dertil hørende materielstrategi.

»Men for at vi kan træffe den rigtige beslutning bliver vi nødt til at være klogere på resultaterne af den undersøgelse af IC4-computeren, som DTU Transport foretager netop nu,« siger Henrik Dam Kristensen.

Avatar

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 12/4 2012, 16:12 (4618 dage siden) @ Mark

Det var da en god nyhed. Vi har rigeligt af de kedelige pinde kørende rundt i forvejen. De skulle hellere anskaffe lokomotiver og vogne.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af KimC, 12/4 2012, 16:58 (4618 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det var da en god nyhed. Vi har rigeligt af de kedelige pinde kørende rundt i forvejen. De skulle hellere anskaffe lokomotiver og vogne.

Formålet med jernbanetrafik er ikke at tilbyde fotogene tog eller tilfredsstille jernbaneenthusiaster. Formålet er at flytte passagerer. Til det formål er IC4 indtil videre ikke godkendt. Hvornår de bliver det er der ingen tder tør sige. Og der er faktisk for få af de der kedelige pinde til at klare efterspørgslen.

Transportministeren agerer som transportiministre er flest. Foretager sig så lidt som overhovedet muligt, og retter ind efter parolen "IC4 er et fantastisk godt tog", ergo bliver der slet ikke brug for en plan B.

Og når valgperioden udløber, vil der stadigt højst være få IC4 i drift, i begrænsede løb som de lige kan klare. Resten må de tilbageværende IC3 tage sig af. De bliver kørt hårdt, og får ikke det vedligehold de skal have. Der har været nogle motorbrande efter remotoriseringen, og den dag hvo ret togsæt udbrænder helt kan sagtens indtræffe.
MR vil blive afløst af desiroer på Grenåbanen, men vil nok desværre stadig være at finde i "IC" løb. Og dermed intet nyt under solen.

Forøvrigt behøver man jo ikke købe de Israleske IC3 tog. Man kunne nøjes med at lease dem af Bombardier, indtil IC4 ventes i drift, lad os sige en 20 år, med option på forlængelse naturligvis...

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Jens V, 12/4 2012, 16:13 (4618 dage siden) @ Mark

Husk nu lige ophavsretten. Og nej: Det er IKKE nok at linke til kilden.

Avatar

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/4 2012, 16:58 (4618 dage siden) @ Mark

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om Danmark endnu en gang har fået sig en trafikminister, som nødigt eller måske endda aldrig sætter sine ben i et tog.
Hvis han således havde været ude i virkeligheden og kigge lidt på tingenes tilstand, så ville han vide, at der er brug for flere siddepladser NU!
Og så ville han også vide, hvor populære IC/3-togene er blandt de rejsende, og at IC/4-togenes finish og kvalitet på ingen måde tåler sammenligning med IC/3, der ganske enkelt er rigtig godt skruet sammen.
Indkøb og renovering af brugte IC/3-tog vil kunne gennemføres i løbet af måneder, ikke år! De første ville måske endda kunne være klar til juletrafikken - hvor sandsynligt er det, at IC/4 "allerede" kan køre til den tid ?!?.
Og drop så de planer om nye mellemvogne til IC/3 - det ville blot være en unødig ekstraudgift. De penge kan i stedet bruges til indkøb og renovering de brugte IC/3-tog, og dette ville højst sandsynligt kunne gennemføres for hvad blot én ekstrabevilling til IC/4-italienerkrammet koster os allesammen, uden at de bliver mere driftsduelige af den grund!

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Filip Gram, 12/4 2012, 17:24 (4618 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om Danmark endnu en gang har fået sig en trafikminister, som nødigt eller måske endda aldrig sætter sine ben i et tog.
Hvis han således havde været ude i virkeligheden og kigge lidt på tingenes tilstand, så ville han vide, at der er brug for flere siddepladser NU!

Jeg var til et foredrag med den tidligere forsvarchef, Knud Bartels, hvor han så smukt beskrev sine frustrationer over samarbejdet med politikerne. Uden at dette skal handle om forsvaret og de ting der sker der, så forklarede han fint forskellen mellem den virkelighed som virksomhedledere og politikere lever i.

I en virksomhed er der en vis manøvrefrihed til at handle i og begår man fejl (og det sker jo) så er der sjældent øjeblikkelige krav om fyring. Dette skal ses i det lys at fejlen jo er sket og den pågældende person nu har lært noget = erfaring (forhåbentligt). Hvis man blot fyrer ham, vil en ny person kunne begår samme fejl, hvilket jo selvsagt er spild af ressourcer og måske endnu vigtigere sender en fyring også et signal om at fejl ikke accepteres, hvorfor ledere vil være tilbøjelige til ikke at handle, af frygt for straffen. Dette kaldes en "nulfejlskultur" og var tidligere noget som især sås i østlandende.

På den politiske scene, er denne kultur dog i høj grad blevet domminerende, i kraft af f. eks. Ekstra Bladets "nationen", som før har skabt politisk stormvejr over emner som de pågældende skribenter ikke haft indsigt i. I stedet for at vælgerne acceptere at en ny minister også skal have en vis manøvrefrihed og mulighed for at begå fejl, stilles der krav og afskedigelse så snart fejlen erkendes. I bund og grund er det nok fordi den modsatte blok, starter et "hetz" for derved at positionere sig selv bedre, men de bidrager til den kultur, som de senere selv må slås med, hvis de får magten.

For at vende tilbage til Knud Bartels så forklarede han det cirka sådan: "En succesfuld politiker er ham der ikke træffe nogle beslutninger i sin periode, men skubber det hele foran sig til hans afløser: På den måde begår han ingen fejl". - Og manden havde immer væk arbejdet sammen med politikere i nogen tid.

Uden at jeg påstår at man bare skal kunne "kvaje" sig løs, så er det er værd at tænke over at man bidrager til en nulfejlskultur, hver gang tilslutter sig "hylekoret" når en fejl begås.

- Og alt dette forklarer også hvorfor der er så stor berøringsangst med hele IC4-problematikken, for hvem tør at sige "Ok, dette køb var en fejl, vi bruger X mia på en ny løsning". Med en nulfejlskultur, hedder det politisk selvmord!

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Kenneth Verting, Helsingør, 12/4 2012, 23:54 (4618 dage siden) @ Filip Gram

"Stå aldrig på et tog - lad de andre stå". (Frit oversat fra amiralens vise, der aldrig blive uaktuel). :-)

Avatar

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/4 2012, 02:53 (4617 dage siden) @ Filip Gram

I en virksomhed er der en vis manøvrefrihed til at handle i og begår man fejl (og det sker jo) så er der sjældent øjeblikkelige krav om fyring. Dette skal ses i det lys at fejlen jo er sket og den pågældende person nu har lært noget = erfaring (forhåbentligt).

Det er sjældent, at medarbejdere i private virksomheder begår fejl i millionklassen - det er ikke sjældent på Christiansborg/det offentlige.

--
[image]

Avatar

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/4 2012, 07:42 (4617 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er sjældent, at medarbejdere i private virksomheder begår fejl i millionklassen

Ork jo! Du hører bare ikke om det med mindre det bliver opdaget og/eller er kriminelt.
Det er ikke gunstigt for aktiekursen, så man vasker ikke sit snavsede vasketøj i fuld offentlighed.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Gert Andersen, 13/4 2012, 20:12 (4617 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er sjældent, at medarbejdere i private virksomheder begår fejl i millionklassen - det er ikke sjældent på Christiansborg/det offentlige.

Det var hurtigt alle de bankkrak blev glemt :-)

Mvh
Gert

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af henho, Ringkøbing, 13/4 2012, 23:28 (4617 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

- Lige bortset fra tidligere bankdirektører :-D

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Poul Andersen @, 14/4 2012, 10:57 (4616 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvis Trafikministeren skulle få mulighed for at overhøre samtaler mellem personalet (lokomotivførere og togførere) omkring dette emne, så har jeg endnu ikke hørt en eneste der er imod anskaffelse af de Israelske IC 3 tog, tværtimod, for her ville man i løbet af kort tid have brugbare togsæt, som fungerer, og frit kan sammenkobles med den eksisterende MF og ER flåde, og det er denne løsning der her og nu er meget hårdt brug for. Så kunne man undgå hovsa løsningen med opgraderingen af de ikke særlig stabile EA-lokomotiver til kørsel med DD-materiellet.

Mvh.
poul.

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af UTJ, 14/4 2012, 11:22 (4616 dage siden) @ Poul Andersen

Hvis Trafikministeren skulle få mulighed for at overhøre samtaler mellem personalet (lokomotivførere og togførere) omkring dette emne, så har jeg endnu ikke hørt en eneste der er imod anskaffelse af de Israelske IC 3 tog, tværtimod, for her ville man i løbet af kort tid have brugbare togsæt, som fungerer, og frit kan sammenkobles med den eksisterende MF og ER flåde, og det er denne løsning der her og nu er meget hårdt brug for. Så kunne man undgå hovsa løsningen med opgraderingen af de ikke særlig stabile EA-lokomotiver til kørsel med DD-materiellet.

Mvh.
poul.

Det er jo blot den simple årsag at ingen har lyst til at skrotte IC4-projektet, da konsekvenserne i efterspillet er fuldstændig ukontrollable. En lukning af projektet ville jo betyde at projektomkostningerne kunne opgøres - også de skjulte i følgeanlæg. Og gad vide hvordan dep. i TRM vil have det med det.

Nej det handler ikke om personale eller passagerer, men om politik af formentlig værste skuffe. Og tiden, inkl el til Esbjerg skal så læge alle sår (i den nuværende koncensus).

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Woodi, 14/4 2012, 11:31 (4616 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg er sikker på, at Transportministeren har haft et revisor-team med og med udvidet kuglerækker til det møde.
De 46 sæt er sikkert fundet "ikke rentabelt" uanset om så Bombardier selv havde købt dem af et folkefærd der er kendt for sit "købmandsegenskab" og renoveret dem, så ville lejen af dem og sikkert også betingelserne for lejen, være lidt for meget - Men sikkert også fordi, man er blevet hjernevasket af DSB til, at have den tro på at IC4 og IC2, kommer ud at køre alle sammen inden årets udgang og dermed går alting i orden igen.
Den bedste investering DSB kan gøre lige nu, det er nemlig, at offer de 50 millioner på, at opgraderer og renoverer de arbejdsløse 6 EA lok´s.

--
[image]

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Henrik Hansen, Vejen, 14/4 2012, 17:27 (4616 dage siden) @ Woodi

Den bedste investering DSB kan gøre lige nu, det er nemlig, at offer de 50 millioner på, at opgraderer og renoverer de arbejdsløse 6 EA lok´s.

At renoverer de 6 EA'ere så de kan fremføre DD-vognene, giver jo desværre kun mening, hvis der tilføres flere DD-vogne eller vil EA'erne jo 'kun' optræde som en erstatning for ME'erne.

I mange medier lyder det til, at DSB forsøger at sælge renoveringen som en gevinst for pendlerne, men DSB mangler at oplyse hvor mange ekstra sæder EA-renoveringen vil tilføre !!

/Henrik

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Woodi, 14/4 2012, 18:52 (4616 dage siden) @ Henrik Hansen


At renoverer de 6 EA'ere så de kan fremføre DD-vognene, giver jo desværre kun mening, hvis der tilføres flere DD-vogne eller vil EA'erne jo 'kun' optræde som en erstatning for ME'erne.

I mange medier lyder det til, at DSB forsøger at sælge renoveringen som en gevinst for pendlerne, men DSB mangler at oplyse hvor mange ekstra sæder EA-renoveringen vil tilføre !!

/Henrik

Ja der skal måske overvejes køb af omkring 20-25 DD-vogne, for en EA kan jo ikke have mere end ca. 10 passager med ombord ;-) i forhold til IR4´s 210 pladser.
En EA bruges på skift dagligt med EuroCityNat toget og en skal holdes som reserve, så det er måske, at der skal bruges 4 EA til pendulkørsel mellem KbH og Ringsted med hver 4-5 DD-vogne + lidt til vedligehold.
For min skyld må de gerne lave en "Sandwich" - altså en EA i begge ender af 10 DD-vogn stamme (11-1200 pladser), det ville rydde samtlige perron´er på sin tur. :-D

--
[image]

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Fysikeren, 14/4 2012, 22:39 (4616 dage siden) @ Woodi

Såvidt jeg har forstået, så er ME ikke kendt for en supergod driftsstabilitet, så måske der er brug for flere lok bare til at holde nok i drift til de nuværende vogne?

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Birger Jensen, 16/4 2012, 14:53 (4614 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af MortenLarsen94, 16/4 2012, 16:42

Indtil videre vil man så vidt jeg forstod på en artikel i ingeniøren sætte EA + DD vogne i trafik til Ringsted og retur fra Østeport og så på den måde frigøre nogen
IR4 el togsæt til Esbjerg ruten indtil man ved og har fået nye elektriske togsæt man får brug for når banen København-Køge-Ringsted-Næstved-Nykøbing Falster Rødby er etableret.

Birger Jensen
Taastrup

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Peter H, Nærum, 16/4 2012, 17:18 (4614 dage siden) @ Fysikeren

Mht Me'ernes manglende driftsikkerhed: Det har noget at gøre med lokomotivernes høje alder kombineret med dårlig vedligeholdelse. Nogle af de vitale reservedelene er vist også ved at være svære at skaffe..

Har litra Me egentlig nogensinde været til hovedrevision?

Historisk set er lokomotiverne jo blevet nylakeret efter en hovedrevision. Me'erne er da aldrig bleve genopmalet siden leveringen - eller?

Jeg mindes kun at have set nymalede Me efter genopretning, ifb uheld hvor fronten har været totalt smadret.

Mvh
Peter H

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Søren Jakobsen, Randers, 16/4 2012, 19:01 (4614 dage siden) @ Peter H

Me'erne er da aldrig bleve genopmalet siden leveringen - eller?

ME 1509 + 1511 blev lakeret helrøde i 2001 efter sammenstød i Kb, ME 1518-1537 blev lakeret helblå i 2002-2003!

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af andersj, Aalborg, 16/4 2012, 19:38 (4614 dage siden) @ Søren Jakobsen

Me'erne er da aldrig bleve genopmalet siden leveringen - eller?


ME 1509 + 1511 blev lakeret helrøde i 2001 efter sammenstød i Kb, ME 1518-1537 blev lakeret helblå i 2002-2003!

Så de øvrige blå ME'er er kun folieret blå, fordi man regnede med at de skulle udfases sammen med Bn-vognene?

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Søren Jakobsen, Randers, 16/4 2012, 19:45 (4614 dage siden) @ andersj

Me'erne er da aldrig bleve genopmalet siden leveringen - eller?


ME 1509 + 1511 blev lakeret helrøde i 2001 efter sammenstød i Kb, ME 1518-1537 blev lakeret helblå i 2002-2003!


Så de øvrige blå ME'er er kun folieret blå, fordi man regnede med at de skulle udfases sammen med Bn-vognene?

Ja, 1509-1511 har heller ikke det røde mere, de er også folieret!

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Peter H, Nærum, 16/4 2012, 17:09 (4614 dage siden) @ Woodi

Jeg vil mene at DSB har været alt for hurtige, med at skille sig af med litra Ea.

Hvis nu DSB havde alle Ea'erne, kunne man købe, eller leje dobbelsdækkere og køre disse med Ea.

Det er for dumt at skille sig af med ældre materiel, inden det nye er 100% gennemtestet og virker..

Jeg kan ikke se hvad der skulle være glat i el- lokomotivtrukne tog. Hvorfor skal det absolut være togsæt?

Mvh
Peter H

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/4 2012, 17:50 (4614 dage siden) @ Peter H

Jeg vil mene at DSB har været alt for hurtige, med at skille sig af med litra Ea.

Hvis nu DSB havde alle Ea'erne, kunne man købe, eller leje dobbelsdækkere og køre disse med Ea.

Det er for dumt at skille sig af med ældre materiel, inden det nye er 100% gennemtestet og virker..

Jeg kan ikke se hvad der skulle være glat i el- lokomotivtrukne tog. Hvorfor skal det absolut være togsæt?

Mvh
Peter H

Det er ren økonomi.
Der er bedre fordeling af vægt per sæde i et togsæt. Forskellen er mest markant ved små tog.
5 sammenkoblede IR4 sæt har nok ikke nogen fordel frem for en EA og 10 dobbeltdækkervogne, men et enkelt IR4 sæt er forholdsvist lettere end en EA med to vogne på krogen, selvom der er de samme sæder om bord.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af UTJ, 16/4 2012, 18:29 (4614 dage siden) @ BlackThorneDK

Det er ren økonomi.
Der er bedre fordeling af vægt per sæde i et togsæt. Forskellen er mest markant ved små tog.
5 sammenkoblede IR4 sæt har nok ikke nogen fordel frem for en EA og 10 dobbeltdækkervogne, men et enkelt IR4 sæt er forholdsvist lettere end en EA med to vogne på krogen, selvom der er de samme sæder om bord.

Du skriver økonomi, men mener vægt. Det er ikke sikkert at økonomien er så hulens meget bedre ved togsæt end ved lokomotiver og vogne, uanset vægtbetragtninger. Energieffektivitet og acceleration vinder togsæt nok på, men totaløkonomi er en helt anden sag.

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Fysikeren, 16/4 2012, 19:30 (4614 dage siden) @ UTJ

Det er ren økonomi.
Der er bedre fordeling af vægt per sæde i et togsæt. Forskellen er mest markant ved små tog.
5 sammenkoblede IR4 sæt har nok ikke nogen fordel frem for en EA og 10 dobbeltdækkervogne, men et enkelt IR4 sæt er forholdsvist lettere end en EA med to vogne på krogen, selvom der er de samme sæder om bord.


Du skriver økonomi, men mener vægt. Det er ikke sikkert at økonomien er så hulens meget bedre ved togsæt end ved lokomotiver og vogne, uanset vægtbetragtninger. Energieffektivitet og acceleration vinder togsæt nok på, men totaløkonomi er en helt anden sag.

Hvis totaløkonomien i togsæt var meget ufordelagtig i forhold til lok+vogne, så var der nok ikke mange togsæt hos DSB. Der hvor være en forklaring på togsættenes relativt gode sejrsgang i Europa, og økonomi er næppe en uvæsentlig del heri.

At du får skaleret motorkraft efter togstørrelse er da heller ingen ulempe. Jo ingen grund til at køre rundt med mere motorkraft en nødvendigt. Omvendt ser man tyskerne købe nye el-lok og vogne i noget nær togsæt konfiguration, tænker her især på de IC-tog med TRAXX foran DD-vogne til sekundære ruter.

Bundlinjen er nok: Har du fordel af, at samme togtype skal kunne køre både som korte og lange tog, taler det nok til fordel for togsæt, dvs. som IC3-togene.

Har du derimod et lille behov for variationer i togstørrelse, så taler det nok for lok+vogne, idet vogne vel kræver mindre vedligehold end enheder med motor, og dermed kan man have en variation i mængden af reservemateriel, samtidigt med at al drift er ét på en enhed der nemt skiftes ud.

Ser man på DSB's drift på Sjælland bruger man jo kun i mindre omfang at op- og nedformere, få vogne, ikke en faktor fem mellem de længste og korteste tog, og de op- og nedformeres ikke undervejs. Det taler nok til fordel for lok+vogne.

Kunne DSB stabilt hver time (eller to gange i timen) køre tog fra København til Aarhus eller Aalborg, og der ikke fra time til time eller undervejs skulle op- eller nedformeres, så ville lok+vogne næppe være utænkeligt. Men når kun en fjerdedel af toget når helt til Limfjorden eller over, så taler det for togsæt.

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Niels Bak, 17/4 2012, 17:12 (4613 dage siden) @ Fysikeren

Det var dog et behageligt afbalanceret og informativt indlæg. Holdningerne til lokomotiv/vogne kontra DMU/EMU'er antager ofte karakter af religionskrig...

Transportminister nægter køb af israelske IC3-tog

af Niels Bak, 17/4 2012, 17:11 (4613 dage siden) @ Poul Andersen

Ifølge læserkommentarer på Ingeniøren (hvor den oprindelige nyhed stammer fra) så skulle de israelske IC3-sæt være dårligt vedligeholdt og i temmelig ringe stand.

Jeg har det som sagt kun fra kommentarerne dér (der ofte holder et overraskende lavt niveau i betragtning af at det er et fagligt forum), men hvis det er rigtigt, så kan det hurtigt vise sig at det der ligner en snuptagsløsning på IC-4-suppedasen blot kan blive starten på endnu en togfarce...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak