Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sammenkoblingsmuligheder for ny/nyere tog (Jernbanen i dag)

af gamle ole, 9/4 2012, 18:38 (4611 dage siden)

Hvad er egentlig status for sammenkoblinger?
Vi ved at IC-4 har problemer med sig selv, men hvis systemet ellers virkede, kan de vel ikke sammenkobles med andre?
IC-3 og IR-4 sammenkoblinger virker, men kan Øresunstog også være med her?
Kan Desiro og Lint sammenkobles?
Nærumbanens tog og Y-tog uden almindeligt træktøj kan næppe sammenkobles med noget?
.
Og man skal formodentlig sondre mellem mekaniske og elektriske/elektroniske paremetre?


hilsen Ole

Sammenkoblingsmuligheder for ny/nyere tog

af caprani ⌂, København, 9/4 2012, 18:50 (4611 dage siden) @ gamle ole

IC-3 og IR-4 sammenkoblinger virker, men kan Øresunstog også være med her?

Det samme spurgte jeg om for nogen tid siden, og fik svaret, at Øresundstog IKKE kan multipel-køres med IC3/IR4. Om de rent mekanisk kan sammenkobles skal jeg ikke kunne sige.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Sammenkoblingsmuligheder for ny/nyere tog

af Jesper, 9/4 2012, 21:05 (4611 dage siden) @ caprani

Ic3 og ir4 kan mekanisk kobles med øresundstog og IC4 men ikke elektrisk. De kan ikke kobles med desiro pga forskellig koblingshøjde

Sammenkoblingsmuligheder for ny/nyere tog

af gamle ole, 10/4 2012, 18:12 (4610 dage siden) @ Jesper

Ok. <men hvordan ligger det så med de andre nævnte kombinationsmuligheder?


Ole

Sammenkoblingsmuligheder for ny/nyere tog

af jesper, 13/4 2012, 09:48 (4607 dage siden) @ gamle ole

jeg ved desværre ikke mere end ovenstående..

Sammenkoblingsmuligheder for ny/nyere tog

af Niels Munch, 13/4 2012, 12:16 (4607 dage siden) @ gamle ole

men hvordan ligger det så med de andre nævnte kombinationsmuligheder?

I Tyskland vedtog man i 1994 er "regionaliseringslov", der indebar, at rollen som "trafikkøber" af regional togtrafik blev udlagt til delstats- eller lavere niveau, typisk i "Zweckverbände" i form af "Verkehrsverbünde".

Samtidig stillede forbundsstaten anlægsmidler til rådighed til revitalisering af regional baneinfrastruktur.

Endelig opfordrede sammenslutningen af private operatører Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) industrien til at udvikle nye lette togtyper til den regionale togtrafik, hvor anskaffelsesprisen beregnet pr. siddeplads burde lande på ca. 70 % af, hvad den var i traditionelle dieseltog (VT 628, NE81). Der skulle tillige satses på anvendelse af standardkomponenter samt delvist lavtgulv.

Fabrikkerne bed på, og for at være rustet til den kommende konkurrence på de regionale skinner bestilte DB Regio forskellige antal af de togtyper, der over en kortere periode dukkede op:

VT640 og VT648 (LINT-27 hhv. LINT-41 fra Alstom)
VT641 Alstom Coradia A TER ("fransk LINT")
VT642 Siemens Desiro Classic
VT643 og VT644 TALENT fra Talbot (de hhv. dm)
VT646 GTW fra Stadler

I sit udbud specificerede DB, at alle disse togtyper, der er udrustet med centralkobling, på tværs af fabrikater skulle kunne køres sammenkoblet. Udviklingen gjorde imidlertid, at dette højst kan realiseres f.s.v.a. mekanisk sammenkobling, idet en standardisering af el-systemer og togcomputere ikke lykkedes.

Dette har så heller ikke været et krav fra trafikkøbernes side.

Som en krølle på halen skal også nævnes:

VT650 RegioShuttle

hvor DB valgte at bestille udgaven med puffer/skruekobling uanset, at typen også er leveret med centralkobling.

En VT650 (på Kahlgrundbahn) kunne fuldt multiplekøres med denne banes NE81-materiel. Dette materiel havnede senere hos DB på Westfrankenbahn.

DB anskaffede aldrig Siemens' RegioSprinter, som ellers var det allerførste bud på et nyt, let dieseltogskoncept. Disse tog er leveret med centralkobling eller puffer/skruekobling efter købers ønske, hvor LNJ som bekendt valgte puffer/skruekobling.

M.v.h.
Niels

Sammenkoblingsmuligheder for ny/nyere tog

af gamle ole, 13/4 2012, 16:45 (4607 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det var dog et forsøg på noget standardisering:-)


hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak