Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Esbjerg remise (Generelt)

af Triangel, 3/4 2012, 21:05 (4664 dage siden)

Hej Alle

Til bygning af remise i Spor 0 klubben DMJK har vi valgt Esbjerg remise. Vi har en tegning men den dækker kun den "gamle/ældste del" De vi gerne ville have er den del hvor der kan holde en N-maskine i.

Derfor kunne jeg godt ønske mig en tegning og/eller billeder af den omtalte del af remisen fra alle "fire sider" Dvs fra port siden, de 2 gavle og bagsiden.

Jeg håber at nogen kan hjælpe.

På forhånd tak.


Mvh Mikkel

Esbjerg remise

af UTJ, 4/4 2012, 08:52 (4663 dage siden) @ Triangel

Hej Alle

Til bygning af remise i Spor 0 klubben DMJK har vi valgt Esbjerg remise. Vi har en tegning men den dækker kun den "gamle/ældste del" De vi gerne ville have er den del hvor der kan holde en N-maskine i.

Først og fremmest er der ingen rundremiser, som er bygget til at kunne huse en N-maskine. Det skulle da lige være Odense fra 1955. Den nye del er en typeremise og det er svært at finde ordentlige tegninger, men I kan være heldige. I skal lige finde ud af om den nye er dimensioneret efter en P eller en R, som var det lokomotiv man byggede efter i 1907 hhv 1913.

Esbjerg remise

af Georg Schmidt, 4/4 2012, 09:17 (4663 dage siden) @ Triangel

Her lidt der viser i alt fald et hjørne af remisen, billeder fra 1982.
[image]
E 991 på skiven i Esbjerg.
[image]
MX 1041 i baggrunden.
[image]
[image]
[image]
[image]

En oversigt over remisepladser fra 1955 siger om Esbjerg:
20+9 pladser, under de 20 står der "Benyttes alle delvis til rangermaskiner". Under de 9 står der "1 plads afgivet som malerværksted til filialværkstedet, Esbjerg". Et skur til traktor på filialværksteds område.

Mvh
Georg

Esbjerg remise

af villy @, Roskilde, 4/4 2012, 14:33 (4663 dage siden) @ Georg Schmidt

bemærk det dejlige sandtårn er der nogen der har billeder eller tegninger af dette

Esbjerg remise

af H Høeg, 7/4 2012, 20:04 (4660 dage siden) @ UTJ

Hej

Jeg har en tegning liggende af ombyngningen af spor 1 til 6 fra 27-02-54 NR.16096b Sjovt nok viser den et omris af både litra MO og N. Da remisen stadig stå kunne jeg måle en indvendig længde på 26500MM Og en højde i den lave ende på 4500MM Og de fleste ved at en N. Maskine måler knapt 23M. (22940MM):-D Så den kan godt være der.

Så vis det skulle havde interesse så gi mig lige et praj.


MVH. H Høeg

Avatar

Esbjerg remise

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/4 2012, 20:51 (4660 dage siden) @ H Høeg

Hej

Jeg har en tegning liggende af ombyngningen af spor 1 til 6 fra 27-02-54 NR.16096b Sjovt nok viser den et omris af både litra MO og N. Da remisen stadig stå kunne jeg måle en indvendig længde på 26500MM Og en højde i den lave ende på 4500MM Og de fleste ved at en N. Maskine måler knapt 23M. (22940MM):-D Så den kan godt være der.

Så vis det skulle havde interesse så gi mig lige et praj.


MVH. H Høeg

Nu skal man jo vare sig, når man begiver sig uden for sit interesseområde. Men jeg vover alligevel et øje: Jeg tror, at jeg i min gennemgang af sagsakter på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg er stødt på en sag vedrørende ombygning af remiser på baggrund af, at nye litra (N?) havde en højde, der gjorde, at de ikke kunne gå under de "røghætter" (eller hvad de nu hedder), som lokomotivernes skorstene skulle holde under. Og mærkelig nok foresvæver det mig, at litra N og Esbjerg remise var specifikt nævnt.

Men som sagt: Det er husket frit efter hukommelsen og jeg har ikke gjort nogle notater - endsige noteret journalnummer. (Der findes jo også mennesker, der mener, at der i Matador findes en scene, hvor overlærer Andersen ses stående ude på en altan;-)).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Esbjerg remise

af UTJ, 8/4 2012, 04:21 (4660 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Jeg har en tegning liggende af ombyngningen af spor 1 til 6 fra 27-02-54 NR.16096b Sjovt nok viser den et omris af både litra MO og N. Da remisen stadig stå kunne jeg måle en indvendig længde på 26500MM Og en højde i den lave ende på 4500MM Og de fleste ved at en N. Maskine måler knapt 23M. (22940MM):-D Så den kan godt være der.

Så vis det skulle havde interesse så gi mig lige et praj.


MVH. H Høeg


Nu skal man jo vare sig, når man begiver sig uden for sit interesseområde. Men jeg vover alligevel et øje: Jeg tror, at jeg i min gennemgang af sagsakter på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg er stødt på en sag vedrørende ombygning af remiser på baggrund af, at nye litra (N?) havde en højde, der gjorde, at de ikke kunne gå under de "røghætter" (eller hvad de nu hedder), som lokomotivernes skorstene skulle holde under. Og mærkelig nok foresvæver det mig, at litra N og Esbjerg remise var specifikt nævnt.

Men som sagt: Det er husket frit efter hukommelsen og jeg har ikke gjort nogle notater - endsige noteret journalnummer. (Der findes jo også mennesker, der mener, at der i Matador findes en scene, hvor overlærer Andersen ses stående ude på en altan;-)).

Det lyder sandsynligt. Men gad vide hvor mange remiser der blev gransket i forhold til de nye "N"? Højden bagtil i remisen kan også have været et problem, da mange rundremiser er konstrueret til at lokomotiverne skan have tenderen placeret ind mod bagvæggen uden fuld højde til skorsten mv. Det er vel også derfor at Thisted blev brugt til hensættelsen, for der var ikke mange andre steder at placere dem indendørs (husker ikke om også Glyngøre blev brugt - den var også lang og i fuld højde i hele remisens længde.

Avatar

Esbjerg remise - sandtårn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/4 2012, 10:38 (4659 dage siden) @ villy

bemærk det dejlige sandtårn er der nogen der har billeder eller tegninger af dette

Hej Villy

I denne tråd er der et godt billede af sandtårnene i Nyborg, som var ommertrent magen til dem i Esbjerg.
(Se eventuelt også Hennings tråd på sporskiftet.dk).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Esbjerg remise

af Georg Schmidt, 8/4 2012, 16:16 (4659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Georg Schmidt, 8/4 2012, 16:52

Har også set noget "papirvæsen" som det Thomas beskriver, der var endda lavet en undersøgelse af trafikken mellem stationen og depotet, muligvis på Rigsarkivet jeg har set det.

Der var god højde og længde i de 9 remisepladser der var i Thisted.
[image]
N 207 og R 946 var hensat i remisen i Thisted i 1971.
[image]
[image]
[image]
N 201, 202, 204 og 206 var fra november 1962 og frem til 1967-68 hensat i Thisted. N 207 var den sidste i Thisted som stod der sammen med 946 i 1971.
Mvh
Georg

Avatar

Esbjerg remise

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2012, 13:19 (4624 dage siden) @ Triangel

Til bygning af remise i Spor 0 klubben DMJK har vi valgt Esbjerg remise. Vi har en tegning men den dækker kun den "gamle/ældste del" De vi gerne ville have er den del hvor der kan holde en N-maskine i.

Derfor kunne jeg godt ønske mig en tegning og/eller billeder af den omtalte del af remisen fra alle "fire sider" Dvs fra port siden, de 2 gavle og bagsiden.

Jeg stødte på lidt tegningsmateriale på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Tegningsdetalje remise i Esbjerg. TTDSB-100A BB-412. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland/Thomas Boberg Nielsen.

Se flere tegninger her:

http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2494.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2495.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2496.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2497.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2498.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2499.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2500.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2501.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/www.jernbanen.dk/20120513%20Esbjerg%20remise/IMG_2502.JPG

Avatar

N-Maskiner trækkes fra Thisted november 1969 (link)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/8 2013, 22:05 (4167 dage siden) @ Georg Schmidt

N 201, 202, 204 og 206 var fra november 1962 og frem til 1967-68 hensat i Thisted. N 207 var den sidste i Thisted som stod der sammen med 946 i 1971.

Under en anden søgning stødte jeg på et billede fra Oddesund hvor vi ser N-maskinerne (går mit utrænede øje da ud fra) gøre holdt i Oddesund i november 1969 på deres vej sydpå.
Det er billede 9 i pdf-dokumentet:
Billeder fra Oddesund station

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

N-Maskiner trækkes fra Thisted november 1969 (link)

af Georg Schmidt, 14/8 2013, 00:15 (4167 dage siden) @ T. Rithmester

3 N-lok blev transporteret fra Thisted til Struer den 5/11 1968, tognummer 8722.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak