Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

"Ordensreglement for Københavns Havnebane ..... (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/4 2012, 11:19 (4618 dage siden) @ Niels Munch

Bemærk også, at den omtalte Langebro er "Nr. 3", som eksisterede 1903-1930.

Når nu proppen er af flasken, kan jeg jo lige så godt bringe et emne på bane, som har relation til Langebro:

EVP skriver på sin glimrende side:

"Der kørte også sporvogne over de samme spor på broen, og hvis man ser godt efter, kan man ane, at sporvognsskinnerne (med deres mindre/finere skinneprofil) løber lige ud ad den nyanlagte Amager Boulevard."

Jeg betvivler ikke, at det har været, som EVP beskriver det. Men jeg er sjovt nok aldrig stødt på en instruks, der beskriver, hvorledes det f.eks. blev undgået, at tog og sporvogne forsøgte at entrere broen samtidig. Var der f.eks. noget med "forrang" eller var der en eller anden form for signaler?

For god ordens skyld anføres, at jeg ikke har eftersøgt emnet i "Byens baner", som p.t. befinder sig i mit arkiv men uden for min rækkevidde.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak