Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1. klasse med S-Tog (Generelt)

af Leif Jørgensen, København Ø., 2/4 2012, 11:09 (4627 dage siden) @ dykker5502

S-banens linienet er omlagt flere gange i tidens løb. En af de større omlægninger fandt sted i 1972 i forbindelse med indvielsen af Køge Bugt-banens første etape til Vallensbæk. Ved den lejlighed blev bla.a. linie A omlagt til Vallensbæk, og linie E forlænget til Taastrup som aflastning af linie B der. Til at begynde med fandt forlængelsen dog kun sted på hverdage og efter oliekrisen kun i dagtimerne.

Endnu en større omlægning fandt så sted i 1979, da Køge Bugt-banens tredie etape til Solrød Strand blev indviet. Denne gang blev linie E omlagt til Solrød Strand, mens kørslen til Taastrup blev overtaget af den nye linie Bb. Linie E's kørsel på Køge Bugt-banen var dog stadig kun i dagtimerne på hverdage. Om aftenen og på søn- og helligdage blev linie A forlænget fra Hundige til Solrød Strand i stedet.

I 1983 blev Køge Bugt-banens fjerde etape til Køge indviet. Linie E blev da forlænget hertil i hele driftstiden, og linie A's forlængelse ophørte.

Bemærk at ovenstående kun er uddrag. Der skete ændringer på andre linier også ved alle tre lejligheder.

Med venlige linienet-hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

DSB MZ1410

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak