Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pendlertalsmænd. (Trafikpolitik)

af Woodi, 2/4 2012, 09:50 (4553 dage siden)

Pendlertalsmænd er noget DSB har og som man kan søge om og måske findes egnet.
Man tror det er en klub med vedtægter og valg af formand og hele møjet - men det er det ikke.

Jeg har ALDRIG set en pendlertalsmand i nogen af mine tog og jeg har en formodning om, at det generelle billede er, at langt de fleste passager, hverken har mødt dem eller kender dem på ansigtet eller navn.

Hvornår har DU sidst set DIN pendlertalsmand ?

--
[image]

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Steff, 2/4 2012, 14:21 (4553 dage siden) @ Woodi

Kære Woodi

Pendlertalsmænd er noget DSB har og som man kan søge om og måske findes egnet.
Man tror det er en klub med vedtægter og valg af formand og hele møjet - men det er det ikke.
Jeg har ALDRIG set en pendlertalsmand i nogen af mine tog og jeg har en formodning om, at det generelle billede er, at langt de fleste passager, hverken har mødt dem eller kender dem på ansigtet eller navn.
Hvornår har DU sidst set DIN pendlertalsmand ?

Selvom over 7 år siden burde jeg – og Ove hér på siden – nok vide nok om dette emne til at kunne hjælpe dig.
Første Pendlerklub blev stiftet ved en generalforsamling i Nykøbing Falster (Nf-Kh) af de faste rejsende for over 25 år siden som et samarbejdsorgan mellem DSB og de faste rejsende. To år efter blev pendlerklubben i Næstved stiftet på foranledning af DO Næstved med en ”bestyrelse” på 6 personer og en ”Talsmand”. Der blev omdelt foldere og andet, opslag på stationerne og hurtigt blev det en slags institutioner, hvor de faste rejsende enten blev henvist til af DSB, selv fandt talsmanden samt de kommunale myndigheder henvendte sig til.
Generelt var det sådan, at pendlerklubberne tog sig af de almene problemer/opgaver/ønsker, mens den enkelte rejsende selv er ansvarlig for evt. klage vedr. enkelttilfælde, der ikke har den brede interesse.
Jeg var med til at oprette pendlerklubber på DSB foranstaltning over hele landet, dækkende de større byer og dermed hele DSB strækningsnet. Da nogle strækninger blev privatiserede ”overtog” operatøren det uformelle ansvar med den/de pendlerklubber på deres strækninger. Det fik pendlerklubberne nemlig ”skrevet ind” i kontrakten.
Det var i begyndelsen den normale områdechef, senere DSB regionaltog, der var bindeleddet mellem de rejsende og pendlerklubbernes talsmænd. Senere blev det Sølvgade der overtog.
Nogle klubber havde (har) fastlagte møder med de rejsende, andre klare det på det uformelle ved direkte henvendelser fra den/de rejsende til pendlertalsmanden mv.
Da jeg var ansvarlig blev der afholdt op til to store møder årligt, et lokalt (f. eks. Syd-, Vest- og Nordvestbanerne eller Region København med S-banen (inkl. Kysten) på Sjælland-Falster og tilsvarende på Jylland-Fyn og e endelig et 12-12 seminar for hele landet, normalt på DSB skolen i Nyborg.
Her blev kommende køreplaner diskuteret, forslag til ændringer fremlagt, oprangeringsplaner, åbningstider mv. fastlagt.
Hvordan det er lige nu ved jeg ikke ud over at Kystbanen er meget aktiv. De andre klubber hører man ikke så meget til, da f.eks. Sydbanen efterhånden fik opfyldt alle de ønsker det planlægnings- som materielmæssigt var muligt.
Jeg kan fortælle, at hvis ikke der havde været pendlerklubber havde f.eks. mange standsningsmønstre og af- og ankomsttider været anderledes mv. Ligeledes var det pendlerklubberne der fik Trafikministeriet og Arrivas ledelse tvunget til at ændre køreplaner samt indretning af LINT togene. Uden klubberne havde ikke engang DSB været istand til at køre første år for Arriva! Det var nemlig pendlerklubberne og DSB der måtte lave Arrivas planer for det første år.
Som en konsekvens af de nu mange flere regler på området, oprettede DSB en slags ”ombudsmandsinstitution”, hvor der er ansat en, som udelukkende tager sig af de overordnede ønsker/klagemål fra de rejsende.
Så, nogle klubber var aktive, andre ikke så meget, men spørg stationslederen på en større station eller ”ombudsmanden” ved DSB om hvem der repræsenterer – hvis nu overhovedet – din/dine strækninger.
Det kan da også være der er hjælp hér på siden?

NB: Det vil tage al for megen plads her på forum at forklare hvad pendlerklubberne faktisk har betydet for de faste rejsende samt DSB af positivt. At det så nok nu er blevet ødelagt politisk, kan pendlerne og ikke mindst DSB som organisation ikke gøre noget ved:-( .

--
Steffen Dresler

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Woodi, 2/4 2012, 14:51 (4553 dage siden) @ Steff

Tak for svaret Steff :-)

Som jeg har forstået det, er det i dag den strækningsansvarlige der modtager en evt henvendelse og konverserer med den ansvarlige for det lokale baneområde.
For at blive imødekommet SKAL man være pendler - det er det, det hele falder på.
For skal denne pendler repræsentant, være daglig pendler er det underligt, at mange aldrig ser dem i toget, om ikke andet så er de temmelig neutrale i deres påklædning.

Desuden har de lige afholdt deres årlige pendler-træf i Nyborg og det eneste de havde i deres tanker var et overskygget index - nemlig rygning på perron.

Af undersøgelser som både B.T Ekstra-Bladet og Jyllands-Posten efterfølgende foretog - endog med afstemning blandt læserne viste med klar tydelighed, at disse pendler-talsmænd IKKE er i tråd med deres pendlere.
Derfor er det "skrækkeligt" at disse (repræsentanter) skal påvirke noget som egentligt ikke er den udbredte opfattelse af hensyn/total forbud til DSB´s egne selvforskyldte problemer.

--
[image]

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Leif Jørgensen, København Ø., 2/4 2012, 15:36 (4553 dage siden) @ Woodi

For skal denne pendler repræsentant, være daglig pendler er det underligt, at mange aldrig ser dem i toget, om ikke andet så er de temmelig neutrale i deres påklædning.

Det er ikke faldet dig ind, at der også er pendlere med andre tog end dem du tager? Hvis de skal møde et par timer før eller senere end dig, benytter de nødvendigvis også et andet tog et par timer før eller senere.

Derudover gælder ligesom ved folkevalgte, bestyrelsesmedlemmer i foreninger osv.: udenfor arbejdstid ligner de altså alle os andre. De render ikke rundt i farverigt tøj med spørgeskemaer eller holder klubtræf i toget. Det ville de fleste andre jo nok alligevel også bare blive trætte af.


Desuden har de lige afholdt deres årlige pendler-træf i Nyborg og det eneste de havde i deres tanker var et overskygget index - nemlig rygning på perron.

Af undersøgelser som både B.T Ekstra-Bladet og Jyllands-Posten efterfølgende foretog - endog med afstemning blandt læserne viste med klar tydelighed, at disse pendler-talsmænd IKKE er i tråd med deres pendlere.

Aviserne foretog vel den undersøgelse som en netafstemning. Den slags kan ikke bruges til noget som helst, for der får man også en masse stemmer fra folk, der aldrig selv berøres. I dette tilfælde en masse stemmer fra folk, der slet ikke tager toget og derfor ved endnu mindre om forholdene end pendlertalsmændene.

Endelig: overalt i samfundet gælder, at det er dem der er aktive, der har indflydelse på hvad der sker. Så længe der ikke er modkandidater, endsige nogle der kan betragtes som seriøse alternativer, ja så sker der ikke ændringer i den førte linie. Vi andre kan brokke os eller komme med ideer, men det er stadig de aktive, der står for beslutningerne til daglig.

Med venlige medbestemmende hilsner
Leif Jørgensen

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Jens MO-Møller @, 2/4 2012, 21:03 (4553 dage siden) @ Woodi

Der er vist mange togrejsende, som ikke har meget andet end et skuldertræk tilovers for alle de mere eller mindre selvbestaltede såkaldte pendlertalsmænd, som jo selvfølgelig alle er så politisk korrekte, at det er til at få åndenød af, blot ved at høre dem lire deres prædikener af om evindeligt bedre tog og nu er det så tillige blevet politisk betimeligt og korrekt, at kræve - hvad bilder de sig ind - røgfrie perroner, men hvad med udstødningsgasserne fra både de dieseldrevne tog, og navnlig alle afgasningerne fra alle de politisk korrekte og frelste såkaldte pendlertalsmænd??

Jeg kan kun opfordre til civil ulydighed, hvis et rygeforbud på perroner under åben himmel bliver gennemført; om ikke andet så for at stække vingerne hos de overpylrede, nævenyttige og ofte snævertsynede såkaldte pendlertalsmænd, som virker og fungerer som en slags marionetter for "vi ved bedre" mennesker! De skulle skamme sig!

Har DSB og div. regionale jernbaneselskaber kun transportpligt for politisk korrekte rejsende - selvfølgelig ikke-rygere - eller hvad? De er med deres evindelige løftede pegefingre med til at skabe endnu flere kløfter i samfundet, men det er måske også det endelige mål?

Venlig hilsen

Jens Møller

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Steff, 2/4 2012, 22:38 (4553 dage siden) @ Jens MO-Møller

”Smoke it in your eyes”

Go´aften Jens, Wood og Leif m.fl.!

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad der er foregået på lige det pågældende møde i Nyborg, men jeg ved af erfaring, at rygepolitikken IKKE har været til diskussion. Den klare DSB helt uden hjælp og pendlertalsmændene kan bifalde eller lade være. Det var DSB der egenhændigt – trods KÆMPESTORE protester dengang fra pendlerorganisationerne – strammede reglerne op, ændrede fordelingen sædemæssigt og til sidst forbød rygning i tog og indendøre på stationer. Dette dengang godt hjulpet til af politisk korrekthed indenfor egne rækker og nu næsten lovmæssigt. Man er bare på forkant med den nye rygelov. Alt dette kan man så være enig eller uenig i, men man kan ikke klandre pendlertalsmændene. De skal hér bare rette ind.
Pendlerorganisationerne og deres talsmænd eller hvad de kalder sig nu er, hvad enten man kan lide det eller ej, ”DSB finger på pulsen” og sammen med det kørende personale (bl.a. Tgf. Lkf. mv.) med til at give input til DSB planlæggere m.h.t. køreplanlægning, justering af nuværende planer, materielbenyttelse og standsningsmønstre. Modsat orienteres pendlerorganisationerne om kommende tiltag, får planer til høring, altså et aktivt samarbejde til alles bedste. Så med mindre man har deltaget aktivt eller været med, er det måske lidt svært at udtale sig om institutionen som helhed. Derfor skal man også som Leif skrev, være AKTIV og opsøgende og selvfølgelig være pendler for at have indflydelse. Det er for resten pendlerorganisationerne i mange byer, der sammen med kommunerne og DSB har fået indført aflåste cykelområder, ændret busholdepladser (f. eks. i Næstved), stationsindretning og mange andre tiltag som en forbedring af rejseforholdene.
At så hele DSB nu er kastet op i luften økonomisk og har været en politisk kastebold for afprøvelse af ”ismer”, gør, at det så sandelig ikke er blevet let og at mange tidligere tiltag nu er forsvundet sammen med den manglende økonomi.
Men en aktiv pendlerorganisation er sund fornuft for alle parter.

--
Steffen Dresler

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Jens MO-Møller @, 3/4 2012, 00:32 (4553 dage siden) @ Steff

Hertil er kun meget lidt at sige, men eet ligger fast og det er det faktum, at jeg selv og flere andre med mig, helt bevidst har lagt transport med jernbanen bag mig og foretrækker i stedet den individuelle transport ad landevejen; det er blevet en smule for bøvlet at bruge denne transportform og SÅ god er den altså ikke mere! Så kan alle i pendlere jamre i fred og i een uendelighed brokke jer over ditten og datten og være så politisk korrekte, som i nu vil! Hvad i øvrigt med rejsende med hunde; de har det jo somme tider med at lugte lidt, navnlig hvis de har været ude i regnvejr; det må vel så blive de næste ofre som pendlertalsmændene kan kaste sig over og få frosset ud og det gælder vel også for førerhunde for blinde og hvad mon bliver det næste i kan kaste jer over!!

Hilsen fra

Jens Møller

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af dykker5502, 3/4 2012, 07:44 (4552 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jens, hvis du nu lige spiste brød til og genlæste Steffs indlæg, så er det altså angiveligt IKKE - jeg gentager - IKKE - pendler organisationerne der står bag diverse rygeforbud i tog, i stationer og på arealer.
Det klarer DSB helt fint selv.

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Woodi, 3/4 2012, 08:26 (4552 dage siden) @ dykker5502

Jens, hvis du nu lige spiste brød til og genlæste Steffs indlæg, så er det altså angiveligt IKKE - jeg gentager - IKKE - pendler organisationerne der står bag diverse rygeforbud i tog, i stationer og på arealer.
Det klarer DSB helt fint selv.

Ja der bliver jeg lige nødt til at korrigere dig, for på forsiden af "DSB i dag" nr 12, står der med store bogstaver.:
"Pendlere foreslår røgfri perroner." og på side 2 er der med tydelig navngivende pendlertalsmænd/kvinder - 2 stk´s "ikke rygene" tillige med, det finder jeg meget beklageligt, at - ja nærmest inkompetent. Det er ikke rimeligt, at én slags grupperinger fremdeles fremfører personlige angreb på anderledes levende individers valg af deres laster, specielt når disse pendlertalsmænd/kvinder fra Borup besidder i den magtposition som de gør.

Hvis de kunne bruge deres sunde fornuft og undlade deres indskrænkethed/snæversynethed og personlige meninger, kunne man have forståelse for f.eks Røgfri zoner ved perron tilgangen/trappe-zone - men at gå helt til, at forbyde totalt på perroner er virkelig magtudøvende af særinteresser og de burde afsættes.

Det næste bliver vel, at disse to madammer, vil have forbudt passagerer der vejer mere 100 kg, da de personligt mener, at disse "fede" mennesker ødelægger sædernes form og støtte.

--
[image]

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af dykker5502, 3/4 2012, 08:31 (4552 dage siden) @ Woodi

OK - I rest my case - men det var bare ikke det Steff gav udtryk for og det virker som om han er indenfor systemet.

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af gmmz, 3/4 2012, 08:49 (4552 dage siden) @ dykker5502

hej

med hensyn til rygning, synes jeg det er dejligt
ikke mere at skulle sidde i tiloset førerrum, fordi man lige har afløst en kollega
som har røget,

hvis man så kunne oprette specielle områder på perroner til rygere ville være rart,
det fungerer i Tyskland.
som det er nu, er mange tog i myldretiden forsinket, fordi rygere absolut skal ud og stå ude foran indgangsdørene og ryge, så dem der skal med toget, først skal mase sig fordi rygere og derefter også have en nikotin-os.

jeg synes det er ufattelig, at man ikke kan køre i tog et par timer uden at ryge,
de samme folk kan godt sidde 10 timer i et fly til Thailand eller andre steder og klare sig med tyggegummi, så kan de også gøre det i toget,

en af årsagerne til at DSB også forbød rygning i toget, var at det kostede ekstra penge for at rengøre det, idet alt skal tørres af, for ellers ville nikotinen hænge i tykke streger ned af væggene,
og fordi at ikkerygere pladser altid var udsolgt først, jeg har mange gange oplevet, at den eneste plads, jeg kunne få i et Ic-tog var en ryger plads og så kom rygere fra deres ikke-ryger pladser og skulle hen og ryge, det er dælemne dobbeltmoralsk, fordi de hellere ikke kunne holde ud at sidde i en rygerkupe, alt ens tøj skulle jo vaskes, når man havde siddet i sådan en kupe flere timer.

JA, jeg er IKKERYGER og er stolt af det, jeg har set skaderne af det på nært hold

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Woodi, 3/4 2012, 09:20 (4552 dage siden) @ gmmz

Det grundlæggende er, at vi skal være her alle sammen og så må man finde en løsning.;-)

Løsningen er ikke først, at jage rygende folk ud af togene og så bagefter begynde at jage dem på perronerne, det er en tand for debil.

Pendlertalsmændene/kvinderne, skal slet ikke drage personlige meninger og konklusioner, når det ikke er den generelle holdning iblandt pendlerne/rejsende.

DSB, har jaget mange kunder over i bilerne, dengang de nedlagde rygekupé´erne og med pendlertals M/K´ernes indflydelsesrige indblanding incl. personlige meningsdannelse er det ikke rimeligt, at deres virke er forsat eksisterende på denne baggrund.

--
[image]

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Steff, 3/4 2012, 09:21 (4552 dage siden) @ dykker5502

Det behøver du nu ikke dykker!
Dette er pure forhandlingsteknik, hvor forslagstilleren får noget UDEN egentligt at have gjort noget som helst. Det ligger i det nye rygeforslag fra regeringen, at der ikke må ryges på offentlige arealer, herunder DSB´s.
Så det er en nem måde for DSB at få stramningen gennemført (DSB, et firma med en grøn profil politisk), da "pendlerne" synes det er godt, ikke sandt. Derfor også den store overskrift i DSBidag for at fortælle de ansatte rygere om budskabet, "man vaske hænder", det var ikke os, men pendlerne der ønskede...... Hvad enten man havde spurgt eller ej var det påbud kommet. Disse ting var allerede klaret af helt oppe på direktionsplan for at - som skrevet tidligere - være på forkant med den kommende politik. Nu er gennemførelsen sket "demokratisk" og pendlerne har fået deres luns kød. Alle tilfredse undtagen rygerne. Men det ligger jo ligesom i luften (sorry) det med rygning bliver totalt forbudt. Kan næsten høre/se: Er det ikke en god ide sundhedsmæssigt hvis rygning bliver forbudt på perroner mv? Og et par ikkerygende pendlere jubler, "forslaget" vedtaget;-) .
Da stramningerne i sin tid begyndte var jeg STORRYGER (alt under 40 om dagen var børnehave og amatører!) og var (bandeord) "Jens-sur":-D . Men jeg VIDSTE at det ikke nyttede, da det allerede VAR blevet aftalt indført.

Altså, Woodi og Jens, don´t fight the settings eller start en krig du/I ikke kan vinde.

(Er stoppet med rygning, doctors orders, men er ikke blevet "hellig" og acceptere andres vaner).

--
Steffen Dresler

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Woodi, 3/4 2012, 09:58 (4552 dage siden) @ Steff

Med al ærende respekt for dit valg og dine meninger Steff, så må du da indrømme at det er pineligt, at pendler M/K erne går med på den galej (skjulte dagsorden) fra de højere magter og kredse. ;-)

Pendlertals M/K´erne skulle da heller få DSB til, at installerer partikel-filter eller remotoriserer alle deres diesel osende lokomotiver og togsæt, herunder specielt MR og ME, det virker lidt dobbelt moralt/dumt, at man står og sværter en ryger med eder og forbandelser på en perron, mens man er indhylet i blå/hvid røg fra en diesel-hakkende motor.
Men det beviser så bare, hvor imbecile DSB egentligt er på topplan. :-)

--
[image]

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Steff, 3/4 2012, 10:29 (4552 dage siden) @ Woodi

Kære Woodi

Nu må du ikke ligge al for megen teknisk kunnen og viden over på pendlernes talsmænd. De er "bare" interesserede i at togene køre til tiden, at materiellet er komfortmæssigt acceptabelt, at der lyttes til dem m.h.t. trafikale ønsker, at de har indflydelse på køreplanlægning og i fornødent omfang det materielmæssige.
Holder dette er LANGT de fleste faste rejsende tilfredse. Sagt på en anden måde. Du kan regne med det der står i publikumskøreplanen og at ændringer er UNDTAGELSEN og sjældent.
De er ikke dummere end andre og ved også hvordan tingene foregår, så det med rygning er "deres lille vundne sejr udadtil" over for det efterhånden store islet af ikke rygende faste rejsende.
Nu har det emne så være diskuteret og er "demokratisk" gennemført. Jeg er næsten 100 sikker på, at emnet har været forelagt DSB HSU og dér blevet accepteret af parterne før end det blev omtalt for pendlerne. Nu er det så "bare" de rejsende, der tilsyneladende får "æren" (DSBidag) FØR det bliver lovmæssigt pålagt af regeringen.
Der er sikkert - som du påpeger - masser af ting man kan diskutere på et pendlertræf, men jeg tror (ved?) nu nok det er de "nære ting" der er mest afgørende. Altså køre skidtet til tiden, kan vi regene med det og i påkommende tilfælde, hvorfor ikke og hvad bliver der gjort ved det.
Og så ligger det nok noget videre uden for pendlernes kompetencer, mandat og kommisorie, at diskutere ledelse og organisation. Det er helt andre - og politiske fora - der eventuelt tager sig af dette.

--
Steffen Dresler

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Woodi, 3/4 2012, 10:51 (4552 dage siden) @ Steff

Hvor er knappen... |SYNES GODT OM| ;-)

--
[image]

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af UTJ, 3/4 2012, 10:53 (4552 dage siden) @ Steff

Jeg kan istemme Steffs kommentar. I pendlergrupperne taler vi meget med DSB (her S-tog) om hvordan de rejsende opfatter DSB's produkt. I den forbindelse skal det jo huskes at pendlertalsmanden ikke er bundet af noget DSB-mandat og at journalister kan henvende sig direkte, hvis de ønsker at få en udtalelse.

Min opfattelse er at der bliver hørt efter når vi taler om diverse sager på møder, for i hvert fald en del af DSB's medarbejdere er interesserede i at DSB leverer et godt produkt. Men i sager hvor en DSB-beslutning skal omgøres kan det tage noget tid, særligt når der er bundet penge i 'fejlbeslutningen'.

Vore diskussioner er desuden ofte ganske mere jordnære end trafikforskeres udtalelser, som ofte bruger en eller anden modelberegning som krykstok og ikke tager åbentlyse detaljer i produktet i betragtning som i mange tilfælde er udslagsgivende. Så jo, kritiske er vi. Men også bekendt med de begrænsninger der ligger i sådan en klub. Det er faktisk sådan at de højtråbende med særlige mærkesager ikke rigtig får et ben til jorden, da det er helhedssynet, DSB efterspørger.

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Leif Jørgensen, København Ø., 3/4 2012, 14:24 (4552 dage siden) @ Woodi


DSB, har jaget mange kunder over i bilerne, dengang de nedlagde rygekupé´erne

DSB's passagertal stiger år for år. Det kan godt være at nogle rygere er steget af, men der må jo så åbenbart være endnu flere ikke-rygere, der er steget på i stedet.

Undertegnede ikke-ryger er i hvert fald godt tilfreds med ikke længere at skulle styre udenom rygerkupeer. Nu kan man sætte sig hvor man vil uden at bekymre sig om røg og stank.

Med venlige ikke-rygende hilsner
Leif Jørgensen

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Woodi, 3/4 2012, 14:42 (4552 dage siden) @ Leif Jørgensen

;)
En del af DSB´s øgede tilgang, skal tildeles mange regionale rutebilers nedlæggelse og dermed øgede passager tilgang fra især de unge studerende og deres øgede og ændrede rejsevaner - og gudskelov for det.

Men den "hårde" kerne af ryge-folket, er stået af toget og bruger mere bilen i dag, mens en resterende og mindre del stadig fortrøstningsfuldt bruger toget og lader sig manipulerer med ikke-rygernes antiafsporede og overreagerende korstogs hetz, ikke bare i toget - men nu også på perronen, stopper dette hygiejne helse hysteri dog ikke snart og kommer ned på et anstændigt niveau, hvor der er plads til alle, det kunne jeg godt ønske mig. :-)

--
[image]

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Erik, 3/4 2012, 14:58 (4552 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg ser aldrig rygerne medbringe et askebæger til deres skod, de bliver bare smidt hvor de står og går, og den sidste røgudånding kommer på vej ind i toget.

Hvor vinden bærer røgen forekommer ikke at bekymre de fleste rygere.

Hvis "den hensynsfulde ryger" havde eksisteret i større omfang i virkeligheden ville modreaktionen ikke have været så voldsom. Nu er rygerne i voldsomt mindretal, (desværre ikke blandt de unge), og flertallet vil bare være fri for røgen.

Hvis rygerne bare, som anstændige mennesker med meget tarmluft, sørgede for at dunste hvor ingen andre var i nærheden, så ville der ikke være noget problem.

Siden røgforbudet på restaturanter og diskoteker er det en nydelse at gå i byen.

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Egon Schmidt, 3/4 2012, 17:16 (4552 dage siden) @ Erik

Nu vil jeg gerne spørge alle ikke ryger her på forum,den dag hvor der blive et forbud mod tobak i Danmark,vil i så betale det mere i skat og af gifter hvad Danmark mister fra dem der ryger nej det er det i ikke vil.Hvor skal staten så få de penge fra.
Egon ryger

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af gmmz, 3/4 2012, 20:35 (4552 dage siden) @ Egon Schmidt

mindre rygning, giver nok mindre skat i statskassen
men så kan der nok også spares på sundhedsvæsenet

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Egon Schmidt, 3/4 2012, 20:54 (4552 dage siden) @ gmmz

Det har du måske ret hvad jeg ikke vil give,men så stiger billeter på offenlig transport og så er det også galt og sådan kan vi blive ved og det lige meget hvad man gør
Egon.

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Leif Jørgensen, København Ø., 3/4 2012, 21:55 (4552 dage siden) @ Egon Schmidt

Åhr, de penge kan hentes ind på andre områder. Alhohol og spiritus er jo f.eks. også skadeligt for helbredet (og en hel del andet), så man kunne jo øge afgifterne der.

Eller taget i betragning af at vi er i jernbaneforum, kunne vi jo vende blikket mod bilisterne. De stigende benzinpriser har jo ikke afholdt dem fra at køre, så højere benzinafgifter og færdselsbøder vil nok heller ikke. Til gengæld kunne det sikkert give et pænt tilskud til statskassen. Og i modsætning til en betalingsrring rammer det jo alle og er dermed også mere retfærdigt.

Dertil kommer så selvfølgelig en masse andre afgiftsobjekter. De er ikke kræsne i Finansminiseriet og Skatteministeriet, og politikkerne på Christiansborg plejer heller ikke at mangle ideer i så henseende...

Nå, som I måske har gættet, så er jeg med et gammelt ord afholdsmand og har ikke kørekort... ;-)

Med venlige afgiftsfrie hilsner
Leif Jørgensen

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Jens MO-Møller @, 3/4 2012, 22:55 (4552 dage siden) @ Leif Jørgensen

Egentlig burde man fornuftig- og retfærdigvis heller ikke tillade kørsel med veterantogsmateriel og da navnlig ikke med damplokomotiver, da disse jo udleder en masse giftig røg, som kan genere omkringboende. Tillige ryger meget af det dieseldrevne veterantogsmateriel også ganske forfærdeligt, til stor gene for almindelige rejsende, som jo gerne skulle kunne opholde sig på en perron, afventende deres ordinære tog, uden at skulle generes af - i virkeligheden ret overflødigt - veterantogsmateriel.

Motorsporten er jo også en stor forureningskilde, som bør gåes efter med kritiske øjne, men den helt store kilde til luftforurening er ubetinget den voldsomme mængde fly- og skibstrafik, som dagligt transporterer millioner af mennesker over hele verden til mere eller mindre overflødige ferierejser eller blot m.h.t. luksuslinere til søs, med et helt vanvittigt energispild til følge.

Lad os forbyde al overflødig transport i enhver henseende!

Venlig hilsen

Jens Møller

Pendlertalsmænd, muligvis lidt hjælp?

af Woodi, 4/4 2012, 01:57 (4552 dage siden) @ Leif Jørgensen

"De stigende benzinpriser har jo ikke afholdt dem fra at køre, så højere
benzinafgifter og færdselsbøder vil nok heller ikke."


Hvis man gav 7 Kroner for én liter benzin for 10 år siden, rækkede det til ca. 10 km i datidens gennemsnitsbil - men med 12 kroner i dag i nutidens biler er det nærmere 25 kilometer der kan trilles med på én liter og dermed er det for mange blevet billigere, på sin måde ;-) (forunderlige verden):-D

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak