Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

planer har der været mange af i dens løb blandt andet S-bane (Generelt)

af Ekaeli007, 28/3 2012, 16:22 (4559 dage siden)

Jeg havde i mange år indtil jeg blev 18 år en kortbog fra Politikens forlag der hed
kort for København og omen eller var det storkøbenhavn og omegn. Udover der var vist den projekterede bane til Lundtofte (lundtoftebanen) var der også dn bane der gik i det sydlige Valby ud til det der idag hedder Avedøre Holme hvor der ligger mange arbejdspladser idag er der nogen der kender de planer med sidstnævnte, kan det passe at der hvor Køgebugtbanen passerer Valby parken der ligger de to spor lidt fra hinanden, har det haft noget med det at gøre eller er det en
tilfældighed. Tænk hvis man dengang havde ført S banen til Vallensbæk over Avedøre Holme istedet for hvor den ligger idag. Jeg kan huske i mange år før S-banen blev bygget der var der forberedt dæmninger. Jeg tror da allerede i 19Halvtredserne var der forberedt dæmning, Jeg kan huske det for jeg havde en onkel der havde kolonihave i Avedøre og der var også mange marker i det område, ja idag er det villakvarterer og lejlighedsbyggerier. Men hvis nu de Sbane planer var blevet realiseret så havde vi haft endnu mere kollektiv trafik og måske ikke så mange busser????


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

planer har der været mange af i dens løb blandt andet S-bane

af Niels Munch, 28/3 2012, 17:33 (4559 dage siden) @ Ekaeli007
redigeret af Niels Munch, 28/3 2012, 17:55

I Politikens "Kort over København" fra 1959 findes indtegnet en "projekteret godsbane", som skulle udgå fra et sted på den kommende Køgebugtbane nord for Harrestrup Å mellem Ellebjerg og Åmarken stationer og forløbe på østsiden af Nordre hhv. Søndre Kystagervej indtil Strandegårdsvej.

Vi har tidligere i forum berørt spørgsmålet *her* og *her*.

Og EVP har (naturligvis) berørt emnet:

"Godssporet til Avedøre Holme - der var en del af en plan for betjening af dette nye udviklingsområde, der også omfattede S-togs-betjening i form af en afgrening fra Ellebjerg st - nåede kun at blive udført i form af plads på broen over Ellebjergvej og noget af banelegemet syd for Ellebjergvej inkl. en spiling af de to S-togsspor (ligger der endnu)."

Kilde: http://evp.dk/index.php?page=poster .

m.v.h.
Niels


Tante Edit har suppleret, bl.a. med link.

planer har der været mange af i dens løb blandt andet S-bane

af Ekaeli007, 28/3 2012, 20:43 (4559 dage siden) @ Niels Munch

Nååh mine tanker fra jeg var barn af havde hele tiden sagt mig det var S bane, jeg syntes jeg havde prøvet jernbanens søgefunktion men jeg fandt ikke, jeg havde nok søgt S bane

Men tak for forklaringen.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak