Det ER en ny vogn til JBM
Så tillader jeg mig at sakse en artikel fra Kjerteminde Avis, der ser ud som en afskrift af en pressemeddelelse fra museet.
----------------------------------------
Det er ikke Orientexpressen, men tæt på!
Danmarks Jernbanemuseum overtager Wagons Lits sovevogn, der 1949-62 kørte
i Nord-expressen mellem Paris og København, takket være bevilling fra Den
A. P. Møllerske Støttefond.
Det fransk-belgiske sove-og spisevognsselskab Compagnie International des
Wagons-Lits, som fra 1883 til 1977 kørte Orient-expressen fra Paris til
Balkan, stod også bag andre internationale tog, herunder Nord-expressen,
som fra 1935 bl. a forbandt Paris og København. Forbindelsen blev afbrudt
under 2. verdenskrig, men fra 1946 kørte de blå Wagons Lits-sovevogne
igen, og nogle af vognene videreførtes efterhånden til Stockholm og Oslo.
I 1949 opgraderedes kvaliteten af forbindelsen, idet Wagons-Lits
anskaffede hele 29 nye sovevogne til trafikken på Scandinavien. Stykprisen
svarede til 420.000 kr., så hele investeringen kom op på det svimlende
beløb af 12 mio danske kroner.
I 1996 lykkedes det for Danmarks Jernbanemuseum at erhverve en af de blå
Wagons-Lits spisevogne, som også fra 1949 kørte med i Parisforbindelsen.
Spisevognen har siden indgået permanent i udstillingen på Jernbanemuseet i
Odense til stor glæde for museets gæster, ikke mindst de udenlandske
gæster som i sommersæsonen udgør mere end 30%. Spisevognene var imidlertid
kun en lille del af historien. Det vigtigste i de inter na ti onale tog
var sovevog nene, ikke at forveksle med de senere tilkomne liggevogne.
Hvis vi ikke selv har rejst med sådanne sovevogne, hvilket aldrig har
været helt billigt, kender de fleste af os i hvert fald typen fra film som
" Mordet i Orient-ekspressen" eller James Bond-filmen " From Russia with
love".
Derfor har vi på Jernbanemuseet siden 1996 arbejdet på at erhverve en
Wagons-Lits sove vogn fra samme periode som spisevognen, så museet kan
opbygge et komplet udstil lingsmiljø om danskernes udlandsrejser med tog
fra slutningen af 1940erne til ind i 1960erne, før flyvningen for alvor
slog igennem. Der er ingen tvivl om, at et sådant udstillingsmiljø vil
kunne gøres meget effektfuldt med " personer" i tidens påklæd ning,
kufferter med hotelmærkater etc.
Det vi helst ville have, var en af de 29 sovevogne, som i 1949 indkøbtes
af Wagons-Lits til Nord-expressen. Langt de fleste af disse 29 vogne er i
dag hugget op. Enkelte har overlevet i stærkt ombygget form i europæiske
luksus-nostalgi-tog og er absolut ikke til salg. Tre vogne er bevaret i
Grækenland, men i generelt dårlig stand, herunder betydelige rustskader i
bærende konstruktioner.
En enkelt vogn fra serien er bevaret i England i nogenlunde stand, men har
efter en længere forhandling vist sig umulig at erhverve.
Sidste år fandt vi imidlertid en vogn fra serien i nærheden af Kiel,
nemlig vognnummer 3929. Vognen er i ret god stand udvendig efter
omstændighederne, herunder mere end 60 år i fri luft. Den er også meget
komplet indvendig og har ikke været udsat for ombygninger og
moderniseringer, der ville gøre den uinteressant for Museet. Vogn 3929 er
desuden speciel ved, at vi har et billede fra 1949 af netop den vogn i
Nord-expressen kørende ud af København.
Ejere af vognen var en gruppe personer med tilknytning til veteranbanen
mellem Kiel og Schönberger Strand.
Gruppen indvilgede i forsommeren her i 2010 i at afhænde vognen til
Danmarks Jernbanemuseum.
Vognen er derfor nu erhvervet og transporteret til Danmark.
Når erhvervelsen har været mulig, skyldes det, at Danmarks Jernbanemuseum
har fået bevilget det nødvendige beløb til køb og hjemtransport af vognen
fra Den A. P. Møllerske Støttefond, hvilket vi er meget taknemmelige for.
Hjemtransporten til Danmark af den 23,45 meter lange og godt 56 tons tunge
vogn fra Kiel foregik som landevejstransport 3. til 4. november og
udførtes af DSBs Hjælpevognstjeneste.
Vognen står nu på Danmarks Jernbanemuseums værksted i København, hvor
renoveringen skal foregå. Det er planen, at vognen skal indgå i
udstillingen på museet i Odense fra 2012.
----------------------------------------
--