Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Synlig ledelse - 11 år efter (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/3 2012, 10:58 (4626 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 27/3 2012, 11:29

Dette lille indlæg kunne starte med et surt opstød om mangel på synlig ledelse. Det kunne også handle om decentrale DSB-chefers eller decentrale Banedanmark-chefers manglende tilsyn med egne ansvarsområder.

Det kunne også dreje sig om ansvarsområder, der falder ned mellem stolene. Eller det kunne dreje sig om manglende bevillinger til almindelig vedligeholdelse, oprydning m.m.

Men man kan i hvert fald gøre sig følgende overvejelse: Hvem har ansvaret og hvorfor er dette ansvar ikke "røgtet", som det burde?

Nå, men til "sagen":

DSB stykgods blev solgt pr. 1. august 2000 og DSB vognladning blev solgt pr. 1. januar 2001.

Den 13. august 2006 - altså over 5½ år efter at DSB gods var en saga blot - "luskede" jeg lidt rundt i den sydvestlige del af Skanderborg station for at fotografere "godspladsen". Lokalkendte vil vide, at godspladsen i Skanderborg er af nyere dato og ligger lidt for sig selv sydvest for broen, der fører Låsbyvej over jernbanen.

På Låsbyvej ved indkørslen til godspladsen mødte jeg dette skilt:

[image]
Skilt på Låsbyvej i Skanderborg 13. august 2006. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Og set lidt tættere på:

[image]
Skilt på Låsbyvej i Skanderborg 13. august 2006. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Alt i alt jo et nydeligt skilt, der overholder DSBs daværende design manual. Det kan i al evighed diskuteres, om der skulle have stået "DSB godsplads" eller om det skrevne "DSB Godsplads" er korrekt. Det har også noget at gøre med, om teksten står på én eller to linier. Vi kan samtidig se, at de fire øverste skilte på standeren passer sammen størrelsesmæssigt og at indramningen er identisk. Så der er ingen tvivl om, at "man har talt sammen", da man etablerede dette skilt, der jo er et samarbejde mellem et par private firmaer og statsinstitutionen DSB.

Så vidt så godt. Jeg trak lidt på smilebåndet over, at dette skilt over 5½ år efter at DSB gods var afgået ved døden, stadig kunne ses "ude i landskabet". Men det var såmænd ikke noget særtilfælde og selv den dag i dag, kan man finde mange eksempler på DSB skilte, der burde have været fjernet for år siden. Mange år siden.

Efter 2006 passerede jeg ofte forbi stedet på Låsbyvej. Skiltet blev ved med at være der og hver gang kunne jeg jo kun smile og tænke mit.

I fredags den 23. marts 2012 - 11 år efter at DSB gods døde - kørte jeg atter forbi og stor var min forbløffelse:

[image]

[image]

[image]
Skilt på Låsbyvej i Skanderborg 23. marts 2012. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Man har sat et fint nyt skilt op. "DSB Godsplads" overholder ikke helt den daværende designmanual (som altså ikke eksisterer mere). De røde bogstaver i "DSB" er ikke "fede" nok. Men man har da bestræbt sig.

Og vi kan jo tænke vores: De private firmaer har trængt til et nyt skilt. Man har taget sagen i egen hånd og har fået et skiltefirma til at lave et nyt skilt. Man kontaktede DSB og blev "stillet om" et utal af gange og fik aldrig svar på, om DSB fortsat ønskede "at være med" på skiltet. Og da man aldrig fik svar fra DSB - eller kunne finde en ansvarlig decentral chef - tog man sagen i egen hånd og "reproducerede" det tidligere DSB-skilt, så godt man kunne. Man bestræbte sig og man gjorde sig umage. Og skiltet blev fint. Og var det ikke fordi der kom en tidligere decentral og nørdet DSB-chef forbi og fotograferede "sagen", havde "ingen opdaget noget".

Men selv om "sagen" nu er "opdaget", sker der nok ikke noget. Hvem skulle føle sig ansvarlig? Men de private firmaer følte sig ansvarlige og gjorde noget og fornyede DSB skiltet. Ros til dem.

Afslutningsvist skal vi da lige se bagsiden af skiltet - bagsiden er ikke blevet fornyet:

[image]
Bagside af skilt på Låsbyvej i Skanderborg 23. marts 2012. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak