Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Drejeskive på spritfabrikken (Generelt)

af Lars, 25/3 2012, 20:36 (4631 dage siden)

Jeg har kigget lidt på Thomas havnebaneside, nærmere bestemt havnen i Ålborg.

Det ser ud til, at der har været en lille vogndrejskive lige inden for porten til Spritfabrikkerne. Her er to "klip" fra siden.

[image]

[image]

Den hvide vogn til højre må have fået en lille tur på skiven for at komme ind på det spor.

Hvor almindeligt var det, at private virksomheder havde sådanne drejeskiver?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Vogndrejeskive på Sojakagefabrikken

af Svend, 25/3 2012, 21:15 (4631 dage siden) @ Lars

Det ser ud til, at der har været en lille vogndrejskive lige inden for porten til Spritfabrikkerne. Her er to "klip" fra siden.

Sojakagefabrikken i København - på Islands Brygge - havde også en vogndrejeskive ved indkørslen til fabriksområdet fra havnebanesporene. Hvis du vil se et billede, findes det her http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=606&pid=3189#pid3189

--
Svend

Vogndrejeskive på Sojakagefabrikken

af Anders D, 29/3 2012, 19:57 (4627 dage siden) @ Svend

Vogndrejeskiven fra Sojakagefabrikken kom til NSJV i Græsted for ca. 12 år siden. Der var planer om istandsættelse og ilægning på området. Planerne blev dog ændret og drejeskiven blev for ca. fem år siden videregivet til Bloustrødbanen.

Drejeskive på spritfabrikken

af Børge Sundahl, 25/3 2012, 21:45 (4631 dage siden) @ Lars

Hej

Jeg ved at der i sin tid var en vogndrejeskive ved det tidligere Frøkontor eller Jysk Såsæd i Kolding, hvor der for enden af et spor, der var ved den bombesprængte post 2 i sydenden af stationen (ved den nu fjernede Munketrappen).

Fra drejeskiven blev vognene trukket af et spil ned langs med siden af bygningen.

Jeg har desværre ingen foto derfra

Børge

Drejeskive på spritfabrikken

af Morten Hedemann @, 25/3 2012, 23:16 (4631 dage siden) @ Børge Sundahl

Sukkerkogeriet i Odense havde drejeskive. Var i brug indtil sukkertogene fra Assens ophørte.

M. Hedemann.

Drejeskiver på private sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2012, 10:51 (4631 dage siden) @ Lars

Spritfabrikkerne i Aalborg fik faktisk en drejeskive nummer 2. Jeg har netop købt en sporplan, hvoraf dette fremgår. Vil lejlighedsvist blive uploaded på www.havnebaner.dk

Men indtil da, kan vi jo kigge på denne sporplan fra Middelfart, hvor vi kan se, at et af firmaerne har to drejeskiver og et andet firma én.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af carl otto, 26/3 2012, 14:12 (4630 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej

jeg ved, at der også har været vogn-drejeskive(r)rundt omkring på slagterier mm
blandt andet i skælskør og vist nok også i slagelse

venlig hilsen carl otto

af martin, 28/3 2012, 08:18 (4629 dage siden) @ carl otto

hvis nogen skulle komme forbi hedelands veteranbane er deres drejeskive vogndrejeskiven fra Skælskør.
Vedr den i slagelse hørte jeg faktisk for mindre end 14 dage siden om en der havde set drejeskivegraven oppe ved slagelse gl station om det er den ved slagteriet eller om det er den ved gl station ved jeg ikke men noget her der alså været i det område.

af Lars, 26/3 2012, 19:40 (4630 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men indtil da, kan vi jo kigge på denne sporplan fra Middelfart,

Jeg kan desværre ikke åbne linket. Der kommer blot en meddelese om, at jeg ikke har tilladelse til at se siden.

Kunne du ikke lægge planen et sted "i det fri"?

--
mvh
Lars
Esbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2012, 19:58 (4630 dage siden) @ Lars

Men indtil da, kan vi jo kigge på denne sporplan fra Middelfart,

Jeg kan desværre ikke åbne linket. Der kommer blot en meddelese om, at jeg ikke har tilladelse til at se siden.

Kunne du ikke lægge planen et sted "i det fri"?

Så prøver vi at linke til dette sted.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Lars, 26/3 2012, 20:05 (4630 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Takker.

Det er åbenbart ikke så unormalt med sådan en vogndrejeskive, som jeg troede.

--
mvh
Lars
Esbjerg

af KimC, 27/3 2012, 07:37 (4630 dage siden) @ Lars

På kortet i Byen Baner over Københavns Godsbanegår, og især vlærkstedsområdet kan ses adskillige vogndrejsekiver, bl.a. bag den store skydebro, men også ved Trekanten. Disse drejeskiver resulterer i spor der krydser - mange - andre spor i 90° vinkel, hvilket giver et utal af kryds. Hvor stor brug og glæde har man haft af disse spor på tværs?
De forhindrer jo at der kan stå noget i de spor man skal hen over, og de mange kryds har jo da også kostet noget at bygge. Det giver ganske vist en mulighed for at komme på tværs af hele sporsytemet, men det kunne skydebroen jo også klare i nogle af tilfældene.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak