Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

LVB - Lille Vildmose Banen (Jernbanen i dag)

af Erik Kjærgaard, 24/3 2012, 18:24 (4627 dage siden)

Det går fremad med skinnelægningen på den nye strækning fra Lille Vildmosecenteret til Birkesø. Strækningen bliver på ca. 800 meter - og skinnelægningen er nu ca. halvvejs. Der er lavet cementperron ved remisen. Her går sporet gennem porten i et spor, som deler sig i 2 i remisen. Det ene med en vandfyldt grav. I remisen holdt M1 samt vogn til personbefordring.
Ude på strækningen var der arbejdstog med M2 (det forklædte damplokomotiv) samt C1-vognen. Begge bag en tipvogn, hvor "tipperen" vendte på tværs af sporet - formodentlig i f.m. skærveudlægning. På tipvognen var et lille skilt med "Brændt tegl". Jeg er ikke i besiddelse af TA for arbejdstoget....
[image][image][image][image][image][image][image]

Og til sidst lige et bevis for HP's skinnebussers farve - i form af en vinduesviskerarm, som jeg har:
[image]

LVB - Lille Vildmose Banen

af Georg Schmidt, 25/3 2012, 10:09 (4626 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Der var virkelig stordrift i Vildmosen i gamle dage. "Enhedstogene" bestod af ca. 25 vogne og der var flere krydsningsstationer på vejen op til mosen fra fabrikken i Kongerslev. Her et par billeder fra den 23/5 1973 hvor Hauberg og undertegnede var på besøg.
[image]
[image]
Et "enhedstog" på vej i kurven op mod fabrikken i Kongerslev.

Mvh
Georg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/3 2012, 10:50 (4626 dage siden) @ Georg Schmidt

...... på vejen op til mosen fra fabrikken i Kongerslev.

Jeg linker til vedhæftede smalfilm på et par minutters længde og hvor vi bl.a. ser indkørsel til fabrikken.

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=14398

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/3 2012, 16:41 (4626 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Det går fremad med skinnelægningen på den nye strækning fra Lille Vildmosecenteret til Birkesø. Strækningen bliver på ca. 800 meter - og skinnelægningen er nu ca. halvvejs. Der er lavet cementperron ved remisen. Her går sporet gennem porten i et spor, som deler sig i 2 i remisen. Det ene med en vandfyldt grav. I remisen holdt M1 samt vogn til personbefordring.
Ude på strækningen var der arbejdstog med M2 (det forklædte damplokomotiv) samt C1-vognen. Begge bag en tipvogn, hvor "tipperen" vendte på tværs af sporet - formodentlig i f.m. skærveudlægning. På tipvognen var et lille skilt med "Brændt tegl". Jeg er ikke i besiddelse af TA for arbejdstoget....

Hej Erik

Tak for opdateringen.
Der kan læses lidt om opstarten på Lille Vildmosecenterets hjemmeside, og lidt på hybenvang.dk.
Ifølge kalenderen er der programsat kørsel på banen i oktober måned.
Jeg har ikke kunnet finde noget kort eller sporplan, men ifølge nordjyske.dk skulle "togbanen" gå ud til den tørlagte Birke Sø.
Mon der er tale om genbrug af tidligere smalsporstracéer ?.
Det ville ellers være helt genalt med en sporforbindelse op til Remisen i Dokkeldal, f.eks. langs med skel og langs skovarealet ved Remisevej, men ifølge de brave folk sammesteds ville der jo skulle krydses et par offentlige veje undervejs ned til Lille VIldmosecenteret - og Vejdirektoratet vist lidt tunge at danse med hvad det angår... .

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af Erik Kjærgaard, 25/3 2012, 17:18 (4626 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Delen de nærmeste hundreder af meter ved remisen er i alle tilfælde genbrug. Her så jeg i efteråret 2011, at de gamle skinner blev fjernet. Nu lægges der så nyt spor på stenballast, som også er ny.

Jeg kan godt se aktiviteten i kalenderen til oktober, men såvidt jeg har opfattet det, starter kørslen betydeligt tidligere. Jeg har ikke lige kilden, men har opfattet det således, at kørslen skulle starte til sommer. Der har dog ikke stået noget om hyppigheden af kørslen (bestemte ugedage o.s.v.).

Jeg giver "et pip", når jeg ved nærmere.

af Carsten, 25/3 2012, 23:28 (4625 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Fedt billede af min yndlings Pedershåb!
Lidt til supplement: Enhedstogene skulle deles i 3 for at klare stigningen fra "risten" (2 spor) op til fabrikken.

Med venlig hilsen

Carsten

af Georg Schmidt, 26/3 2012, 00:14 (4625 dage siden) @ Carsten
redigeret af Georg Schmidt, 26/3 2012, 00:43

Her nogle flere, vejret var desværre ikke så godt den 23/5-73.
[image]
[image]
[image]
En del sporarbejde var i gang.
[image]
Traktor 9.
[image]
[image]
[image]
Et stort område.
[image]
Traktor 4.
[image]
Traktor 9.
[image]
Denne vognkasse stod ved lastepladsen, ikke muligt at se nummer.
[image]
Traktor 3.
[image]
Traktor 1 kommer med tomtog i kurven syd for fabrikken.
[image]
[image]
[image]
Tomtog på vej nordpå.
[image]
Kapkørsel med tomtog.
[image]
Vi kom med tomtoget, men pludselig møder vi et læsset i en tykning og der var nogle der fik fat i bremsen. Tilbagerykning til krydsningsstationen.
[image]
Krydsning.
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

af Carsten, 26/3 2012, 00:46 (4625 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Super fed stemning på de billeder. :-P

Alle lok er Pedershåb med undtagelse af loket fra de krydsende tog som er en Kastrup
(Kastrup Maskinfabrik).

Mange tak !

og
Med venlig hilsen

Carsten

af Anders ⌂, Copenhagen, 26/3 2012, 08:26 (4625 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten, ja, det var jo dengang da din maskine var ny (33 år) her er den i sine bedste år 66 år smalspor.dk I år fylder den 72 år - som tiden dog går.

I får lige PM 250 som ældre også smalspor.dk 68år

Fantastiske fotos fra den vidunderlige bane i Lille Vildmosen dengang den den kørte i fuld udstrækning

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

LVB - Lille Vildmose Banen - skarp krydsning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2012, 08:33 (4625 dage siden) @ Georg Schmidt

Tilbagerykning til krydsningsstationen.

[image]

Der er vist tale om det, som garvede trafikfolk kalder for "en skarp krydsning";-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Georg Schmidt, 26/3 2012, 12:02 (4625 dage siden) @ Carsten

Her de sidste billeder fra mosen i maj 1973.
[image]
Der var to vogntyper den store "tremmetype" og den lidt mindre mere lukkede der mindede om en almindelig tipvogn. Den lukkede type havde numre hviket tremmetypen tilsyneladende ikke havde.
[image]
[image]
[image]
Her starter nr. 4 med et stort træk med de to vogntyper.
[image]
Her et blik fra vejen mod øst mod mosen og den meget lange lige strækning.
[image]
Her mod vest og kurven op mod "risten" og fabrikken og tak for div oplysninger. Ærgerligt der ikke er farver på, det hele var gult af mælkebøtter.:-)

Hilsen Georg

af Georg Schmidt, 26/3 2012, 13:19 (4625 dage siden) @ Georg Schmidt

Ups, der var lige nogle få mere fra Vildmosen maj 73.:-D
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

af Georg Schmidt, 27/3 2012, 12:38 (4624 dage siden) @ Georg Schmidt

Endnu nogle få mere fra tørvebanen ved Kongerslev, denne gang 12 år senere fra april 1985 hvor et mere moderne diesellokomotiv var i drift.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

af Erik Kjærgaard, 27/3 2012, 14:14 (4624 dage siden) @ Georg Schmidt

Skinnerne i vejbanen i billede nr. 3, 4 og 5 blev asfaltbelagt i efteråret 2011. Ved samme lejlighed blev advarselsskiltene på stamvejen med "Spor" taget ned. Det var selvfølgelig rigtigt, at der var "spor". Men på det tidspunkt var der kun det i selve vejbanen tilbage - den øvrige sportilslutning havde været væk i årevis.

af Carsten, 27/3 2012, 21:03 (4623 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Flere sublime billeder!

Lokomotivet er en Pedershåb, oprindeligt stort set mage til dem du allerede har vist fra Kongerslev.
Det stammer fra Århus Renholdningsselskab, et såkaldt DANO-anlæg (formuldningsanlag), her blev det udsat for en grundig modernisering på selskabets eget værksted. Da banen i Århus blev nedlagt solgtes "Det gule vidunder" sammen med et andet knap så ombygget Pedershåb lokomotiv til Pindstrup Mosebrug i Kongerslev.

Med venlig hilsen

Carsten

af L.H. Jensen, 28/3 2012, 00:20 (4623 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Delen de nærmeste hundreder af meter ved remisen er i alle tilfælde genbrug. Her så jeg i efteråret 2011, at de gamle skinner blev fjernet. Nu lægges der så nyt spor på stenballast, som også er ny.

Der har ganske rigtigt tidligere ligget nogle spor udfor Vildmosecentret, der hvor der nu er lagt nye spor, men det var vist blot som "blikfang" for projektet. Der har mig bekendt aldrig kørt tørvetog på dette sted, al den stund at der slet ikke er gravet tørv her.

Det hjemmebyggede "damplokomotiv" er i øvrigt et stygt syn - der tegner ikke godt for seriøsiteten ... Heldigvis har man da også sat et PM-lokomotiv pænt i stand.
Men af een eller anden grund optræder det konsekvent i presseomtale (som må stamme fra Vildmosecentrets egen markedsføringsafdeling) som et "Peders Haab lokomotiv". Det kniber altså også lidt med den bagvedliggende research :-(
Måske skulle Georg sende dem sit billede af en PM-fabriksplade og høfligt gøre opmærksom på fejlen ...

Mvh
LHJ

af Erik Kjærgaard, 12/4 2012, 13:58 (4608 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Nordjyske Stiftstidende har idag en artikel, hvor det fortælles, at bygningen til materiellet ved banen efter konkurrence er blevet navngivet: "Remosen".
Samt at kørsel forventes startet i den sidste uge af juni i år.

Lille Vildmose 22.06.1995

af OD, Od ⌂, 26/12 2013, 21:27 (3984 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Der var desværre ikke så meget kørsel den dag, men vi fik da fotograferet en del lok :-)

Lok 104 (Pedershåb Maskinfabrik 1941).
[image]

Lok 112 (Schöma 1986).
[image]

Lok 100 (Pedershåb Maskinfabrik 1942).
[image]

Lok 110 (Schöma 1971).
[image]

Lok 113 (Schöma 1988).
[image]

Lok 106 (Pedershåb Maskinfabrik 1950).
[image]

Lok 101 (Pedershåb Maskinfabrik 1941).
[image]

Lok 110, 113, 106 og 101.
[image]

Lok 102 (Pedershåb Maskinfabrik 1941).
[image]

Lok 111 (Schöma 1986) og 102.
[image]

Lok 108 (Pedershåb Maskinfabrik 1940).
[image]

Lok 110 (Schöma 1971).
[image]

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/1 2017, 20:46 (2865 dage siden) @ Erik Kjærgaard

En af sommerens ture gik til Lille Vildmosebanen og her følger et par billeder.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 6/4 2019, 16:12 (2058 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Jeg var en tur forbi Lille Vildmosecentret i dag - deres første åbningsdag i år. Og selvom centret/museet var rigtigt spændende, så var det nu den lille tørvebane på ca 800 meter der havde fanget min interesse. Jeg fik et par billeder af de to lokomotiver de har deroppe.

[image]
[image]

Jeg fik også filmet lidt: https://youtu.be/EAD8B8_aX1Q

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak