Damplokomotivdetaljer - AGA-gas og lygter (Generelt)
Lidt ekspertbistand søges:
I forbindelse med vinterens småopgaver på K 563, har et par "museale friheder" måtte lade livet, til fordel for et mere autentisk udseende. Det betyder blandt andet at "griselygten" nederst på fronten er blevet udskiftet med en AGA-lygte og gasbeholderen har igen indfundet sig på fodpladen. Det har dog afstedkommet en del diskussioner om farven på denne gasflaske: Skal den være sort eller den traditionelle mørkerøde farve, som AGA-flasker normalt har?
Jeg har "støvsuget" siden her for A, C, D og K-maskine billeder og det eneste farvebillede der viser flasken er dette:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?LokID=1245
- som jo peger på at den skal være rød.
Billedet her: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=664 har også været brugt til at fastlægge placering mm. og også her synes farven at adskille sig fra lokomotivets øvrige dele.
Ældre lokomotivfolk påstår dog hårdnakket at flasken altid har været sort. - Er dette en erindringsforskydelse?
Når maskinerne kørte plantog var det naturligvis kun med gaslygten på fronten, men når der kørtes særtog under forhold hvor den hvide skive ikke var tilstrækkelig, benyttedes en lygte mere, monteret foran skorstenen. Hvilken lygte benyttedes til dette på K I'ere i 1950'erne?
Var det den lille "griselygte" eller som påstået en ombygget petroliumslygte af den store model, hvor "udluftningen" på toppen ("skorstenen") var fjernet og elektrisk lys installeret? - Det ellers omfattende billedemateriale herinde viser heller ikke denne detalje.
Jep håber at nogen ligger inde med billeder eller anden dokumentation for disse ting, således at vi kan få et mest muligt korrekt udseende lokomotiv ud at køre om et par uger!