Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endnu en skøn dag på Thybanen (Generelt)

af jiko, 23/3 2012, 22:00 (4724 dage siden)

Billeder fra en kørertur på Thybanen med IC-741.
[image]
Syd for Humlum.
[image]
Humlum station.
[image]
[image]
Fremskudt signal ved Oddesundbroen.
[image]
[image]
[image]
Oddesund Nord.
[image]
Syd for Uglev station.
[image]
Passere et af de utallige Giv Agt skilte på Thybanen.
[image]
Indkørslen til Hvidbjerg.
[image]
[image]
[image]
Krydser hovedvej 11.
[image]
På vej til Ydby.
[image]
Ydby station.

Avatar

Endnu en skøn dag på Thybanen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 23/3 2012, 22:09 (4724 dage siden) @ jiko

Dejlige billeder af thybanen, fra en sjælden set vinkel :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Endnu en skøn dag på Thybanen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 23/3 2012, 23:49 (4724 dage siden) @ jiko

Billeder fra en kørertur på Thybanen med IC-741.
Fremskudt signal ved Oddesundbroen.
[image]

Tak for nogle dejlige billeder her nordfra.
Thybanen slår da nogle gevaldige sving undervejs, må man sige.
Og så må Oddesundbroen så absolut ligge på en Top Ti for Danmarks smukkeste broer.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Endnu en skøn dag på Thybanen

af Ulrich Albrechtsen ⌂ @, Thisted Station, 24/3 2012, 08:56 (4724 dage siden) @ jiko

Hej Jimmy.

Fantastiske billeder af vores højtelskede Thybane !
Oddesundbroen, bliver ikke meget smukkere, og hvor er
vi priviligerede at have 741/759 & 724/760 som direkte
tog til vestkysten ! Mine kollegaer på de betjente stationer
ude på vestkysten (Rj, Sj, Va, Rb og Tdr) sukker efter "afstikkere"
af IC3 materiel som kunne køre direkte til Kh...

Selv mine kollegaer i Sl, taler til om at det er pudsigt at man kan
kan køre fra Ti - Kh direkte, men er man bosiddende i Sl,(en ret stor by)
er der ALTID skift i Sd eller Ar.

Der ville helt klart være et kundegrundlag 1 eller 2 gange om dagen
for en IC´er der kørte:

- Str - Ho - Uf - Sj - Va - Og blev koblet på i Es.
- (Sj) - Hr - Sl - Og blev koblet på i Sd. (Sj)= Fredag/søndag.

Men indtil da glæder vi os over at politikerne, trods krisetider
stadig holder fast i IC´tog til Thy...

De bedste hilsner

Ulrich Albrechtsen
Daglig leder
Thisted Banegård

Endnu en skøn dag på Thybanen

af Ekaeli007, 24/3 2012, 09:06 (4724 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Vi kan håbe på når der bliver lidt flere IC3 eller Arriva Lint i overskud (helst før) at der så bliver lidt flere gennemgående tog, i første omgang til Fredericia. Ville måske kræve lidt samarbejde mellem Arriva og DSB.

Endnu en skøn dag på Thybanen

af Casper @, 18/9 2012, 19:18 (4546 dage siden) @ Ekaeli007

Vi kan håbe på når der bliver lidt flere IC3 eller Arriva Lint i overskud (helst før) at der så bliver lidt flere gennemgående tog, i første omgang til Fredericia. Ville måske kræve lidt samarbejde mellem Arriva og DSB.

Jeg synes eneste problem er at køreplanen ikke er koordineret.

Der er tit lang ventetid i Struer, når man kommer fra Kh/Fa og skal mod Thisted.

Hvis man kunne gå direkte over i det udmærkede Lint, ville togskifte ikke være et problem.

Gennemgående tog er selvfølgelig en dejlig ting, men der er også følsomhed for forsinkelser. Måske kan man engang få nogle gennemgående tog med IC3-materiel Thisted-Struer-Århus og Thisted-Fredericia, hvis man kan få frigjort IC3'ere, men det er der jo lange udsigter til.

Jeg har tænkt lidt over hvorfor Thybane-køreplanen er som den er, og problemet er vist bl.a. mangel på krydsningsspor tæt på Struer. Der er 22 km mellem Struer og Hvidbjerg. Nogle IC-ture venter ca. 20 minutter i Struer.

Genoprettelse af krydsningsspor i Oddesund ville være en hjælp (der er stadig et frit areal langs stationen, og kører toget kører langsomt pga. broen, så selv i tilfælde af nedlæggelse af trinbrættet kan krydsningen finde sted her).

Måske også i Ydby, fordi Thybanens midtpunkt ligger midt mellem Ydby og Hurup. Hvis man engang kan hæve strækningshastigheden, så kan timedrift indføres med krydsning i Hurup/Ydby.

Det er måske urealistiske krav lige nu, men skal overkørslerne saneres, så der sker da noget - skridt for skridt - selv om der går mange år mellem hvert skridt. Når de faste signaler forsvinder kan man også hæve hastigheden uden at flytte tændsteder, ledninger osv.

Men sammnlignet med prisen for overkørselsprojektet, så tror jeg nu ikke to stk. genetablerede krydsningsspor ville koste alverden. Måske 5 mio. pr. stk (excl. signaler)?

Endnu en skøn dag på Thybanen

af Casper @, 18/9 2012, 20:21 (4546 dage siden) @ Casper

Ups, det her er en gammel tråd, det så jeg ikke. :-)

Avatar

Endnu en skøn dag på Thybanen

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/9 2012, 10:59 (4545 dage siden) @ Casper

Ups, det her er en gammel tråd, det så jeg ikke. :-)

Det gør skam ikke noget, sålænge man har noget relevant at bidrage med.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak