Vi kan håbe på når der bliver lidt flere IC3 eller Arriva Lint i overskud (helst før) at der så bliver lidt flere gennemgående tog, i første omgang til Fredericia. Ville måske kræve lidt samarbejde mellem Arriva og DSB.
Jeg synes eneste problem er at køreplanen ikke er koordineret.
Der er tit lang ventetid i Struer, når man kommer fra Kh/Fa og skal mod Thisted.
Hvis man kunne gå direkte over i det udmærkede Lint, ville togskifte ikke være et problem.
Gennemgående tog er selvfølgelig en dejlig ting, men der er også følsomhed for forsinkelser. Måske kan man engang få nogle gennemgående tog med IC3-materiel Thisted-Struer-Århus og Thisted-Fredericia, hvis man kan få frigjort IC3'ere, men det er der jo lange udsigter til.
Jeg har tænkt lidt over hvorfor Thybane-køreplanen er som den er, og problemet er vist bl.a. mangel på krydsningsspor tæt på Struer. Der er 22 km mellem Struer og Hvidbjerg. Nogle IC-ture venter ca. 20 minutter i Struer.
Genoprettelse af krydsningsspor i Oddesund ville være en hjælp (der er stadig et frit areal langs stationen, og kører toget kører langsomt pga. broen, så selv i tilfælde af nedlæggelse af trinbrættet kan krydsningen finde sted her).
Måske også i Ydby, fordi Thybanens midtpunkt ligger midt mellem Ydby og Hurup. Hvis man engang kan hæve strækningshastigheden, så kan timedrift indføres med krydsning i Hurup/Ydby.
Det er måske urealistiske krav lige nu, men skal overkørslerne saneres, så der sker da noget - skridt for skridt - selv om der går mange år mellem hvert skridt. Når de faste signaler forsvinder kan man også hæve hastigheden uden at flytte tændsteder, ledninger osv.
Men sammnlignet med prisen for overkørselsprojektet, så tror jeg nu ikke to stk. genetablerede krydsningsspor ville koste alverden. Måske 5 mio. pr. stk (excl. signaler)?