Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

M/F "Danmark" (Generelt)

af Niekind, 23/3 2012, 20:35 (4637 dage siden)

En bekendt og jeg kom til at snakke om Østersøfærgen "Danmark" fra 1968.

Ingen af os nåede desværre at sejle med denne smukke jernbanefærge. Er der nogen der kan hjælpe med billeder fra saloner, soldæk og vogndæk.

Var den ikke DSB's største færge, da den blev bygget?

M/F "Danmark"

af Morten812 ⌂, Randers, 24/3 2012, 12:22 (4636 dage siden) @ Niekind

Har masser af billeder af hvad du søger - noget bestemt du leder efter?

M/F "Danmark"

af Jens MO-Møller @, 24/3 2012, 21:41 (4636 dage siden) @ Morten812

Maskinrumsbilleder og nærbilleder af navnlig hjælpedieslerne samt instrumenttavler kan virkelig få mig i den syvende himmel!

Venlig hilsen

Jens Møller

M/F "Danmark"

af OJK37, 25/3 2012, 00:28 (4635 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg ser også gerne maskinrumsbilleder fra m/f Danmark - jeg afløste på denne som 2. mester under maskinchef "pibe-Ras" i efteråret 1971. Min "velkomst" om bord var forøvrigt lidt speciel - men det kan jeg altid vende tilbage til!
Ole-Jørn

M/F "Danmark"

af Niekind, 25/3 2012, 08:41 (4635 dage siden) @ Morten812

Jeg er normalt ikke en fyr der fedter, men hvis det er sandt hvad du skriver (hvad det jo er :-)), så kunne jeg godt bruge en gennemgang af færgen. Jeg nåede som nævnt aldrig at sejle med denne pragtfulde færge. Så billeder fra nedre- og øvre vogndæk, salonernerne, soldækket, broen og maskinen ville være fantastisk.

Har du også billeder af hende liggende i havn?

Hvordan kan det være du ligger inde med mange billeder at netop "Danmark"?

M/F "Danmark"

af Morten812 ⌂, Randers, 26/3 2012, 13:58 (4634 dage siden) @ Niekind

Jeg er normalt ikke en fyr der fedter, men hvis det er sandt hvad du skriver (hvad det jo er :-)), så kunne jeg godt bruge en gennemgang af færgen. Jeg nåede som nævnt aldrig at sejle med denne pragtfulde færge. Så billeder fra nedre- og øvre vogndæk, salonernerne, soldækket, broen og maskinen ville være fantastisk.

Har du også billeder af hende liggende i havn?

Hvordan kan det være du ligger inde med mange billeder at netop "Danmark"?

Planen er at bygge den i model. Har altid været min foretrukne jernbanefærge.
Blev 'gennem'fotograferet fra A til Å udvendigt tilbage i 1997 mens den stadig var i drift og senere da den lå oplagt i Nakskov... har også billeder fra Rødbyfærge hvor hun ligger inde.

Har ikke så mange indefra, altså vogndæk og lign. har masser af eksteriør billeder, soldæk osv... snakker om 300+ billeder så du må mere specifik i hvad du vil se.

Mvh
Morten Jensen

M/F "Danmark"

af Niekind, 26/3 2012, 19:50 (4634 dage siden) @ Morten812

Lad os starte med saloner og broen... :-)

Spændende med en model af denne smukke færge.

M/F "Danmark"

af Morten812 ⌂, Randers, 26/3 2012, 20:39 (4634 dage siden) @ Niekind

skrev vist jeg ikke har interior billeder... :-)

M/F "Danmark"

af Niekind, 26/3 2012, 21:05 (4634 dage siden) @ Morten812

Sorry.... så misforstod jeg dig. :-)

Men vælg blot de flotteste.... uanset hvilke billeder du bringer vil det vække både minder og glæde. :-)

M/F "Danmark"

af Sergej @, 8/5 2012, 07:39 (4591 dage siden) @ Niekind

It's so nice to hear you guys talk about the M/F Danmark.

Since I was a few years old, I've been in love with her. Our family had a holiday apartment on Femer (Fehmarn) and I made my parents take the ferry as often as possible on trips to Denmark. I think she is the most beautiful ship that ever sailed, her lines were perfect, and she had so much dignity and character.

I'd would love to receive some pictures of her sailing the Femer Belt and also in the harbor if you have any. I have a good collection of images I collected online but it's rather limited.

Mange tak!

M/F "Danmark"

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/5 2012, 14:57 (4589 dage siden) @ Sergej

M/F Danmark er også med i vidoen, som du kan finde link til i denne tråd ("spol" hen til ca. 2:10).
De fleste af de skibe, som DSB har fået bygget til sig (hvilket udelukker Ask og Urd!), har en særlig skønhed over sig - og vel især M/F Danmark.
(Der er også en video kun med M/F Danmark her, optaget for nøjagtigt 23 år siden).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

M/F "Danmark"

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 10/5 2012, 17:52 (4589 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

M/F Danmark er også med i vidoen, som du kan finde link til i denne tråd ("spol" hen til ca. 2:10).
De fleste af de skibe, som DSB har fået bygget til sig (hvilket udelukker Ask og Urd!), har en særlig skønhed over sig - og vel især M/F Danmark.
(Der er også en video kun med M/F Danmark her, optaget for nøjagtigt 23 år siden).

Arrh, jeg vil nu sige at de 3 IC færger er noget af nogle klodsede kasser.
Men på sin vis, passer de jo nok meget godt med Litra MZ. :-)

Det er næsten en skam, at der ikke er bygget nogen siden, der kunne være mere i stil med ME eller EG. ;-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

M/F "Danmark"

af Niekind, 4/6 2012, 10:12 (4564 dage siden) @ Niekind

Med min hang til gamle DSB færger opfordrede I mig til at kigge på http://www.shipsforum.dk. Spændende side må man sige.

I en af trådene derinde, vises dette billede:
http://haraldo.smugmug.com/Shipexplorerno/Cunard/i-J6NM8pZ/0/L/Danmark-L.jpg

Men den hvide fenderliste må det være en ganske ny udgave af "Danmark" vi ser. Men det jeg aldrig før har lagt mærke til at den havde rulleport i agterenden. Hvornår blev den afløst af den mere skrå hæk som IC-færgerne alle siden blev udstyret med?

M/F "Danmark"

af Morten Beck, Græsted, 4/6 2012, 16:48 (4564 dage siden) @ Niekind

Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål, angående Danmark´s ændrede hækport. Jeg har kigget flere steder på nettet, men kan ikke umiddelbart finde noget. Jeg ved hun fik større supermarked i 1989, det er den grimme gevækst under den agterste bro.

Jeg er dog ret sikker på at den tophængte hækport er kommet til meget før, måske samtidig med at Dronning Margrethe ll og Prins Henrik blev ombygget til Rødby - Puttgarden. Deres hækporte var lidt anderledes, de var leddelte på midten. Mener det var noget med ramperne til øverste vogndæk, men så burde Danmark´s hækport vel også være leddelt?, medmindre det havde noget at gøre med at især Dronning Margrethe ll blev brugt på Halskov -Knudshoved.

Jeg må umiddelbart være dig svar skyldig, men måske der er nogle her på forum som kan give svaret;-)

Jeg skal gerne kigge i nogle af mine bøger for at kunne svare dig korrekt, men det vil tage noget tid:-)

--
[image]

Venlig hilsen

Morten Beck

M/F "Danmark"

af Morten Beck, Græsted, 6/6 2012, 21:11 (4562 dage siden) @ Niekind

Hej Niekind.

Nu har jeg fundet et nogenlunde korrekt svar til dig angående Danmark´s skrå hækport..
-Den fik ombygget sin hækport i midten af 1970´erne, det var indtil da, påtænkt at kunne bruge den som afløser på Halskov - Knudshoved.

Men som bekendt har den altid sejlet på Østersøen.;-)

--
[image]

Venlig hilsen

Morten Beck

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak