Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forskel på jyder og sjællændere (Generelt)

af Niekind, 22/3 2012, 19:55 (4638 dage siden)
redigeret af Niekind, 22/3 2012, 20:07

Nu væltede minderne jo frem med alt den snak om MR-togene i en anden tråd, så jeg blev en smule inspireret til denne. :-)

Jeg var barn i 80'erne og kan tydelig huske de mange togture fra Jylland til Sjælland. Nogen gange sad man i de fine fine InterCity-tog, der kørte ombord på færgerne og andre gange sad man og bumlede med pøblen i MR-togene, hvor man så skulle gå ombord på færgerne og fra borde igen og ned i et nyt regionaltog, men denne gang var det lokomotivtrukket og gerne med det eksotiske ME lokomtiv, som vi jyder jo ikke havde. Vi havde derimod de ældre MZ'ere...

Hvorfor havde man denne forskel, at MR hørte til vest for Storebælt, at ME og MZ 4-serien østfor og så resten af MZ'erne vestfor (eller hvordan de nu var fordelt)?? Jeg har vist aldrig fået svaret på dette.

Var det for dyrt at sejle regionaltogene over med færgerne??

Jeg kunne da forestille mig at et lokomotivtrukket passagertog altid vil være dyrere at køre i end et tog a la MR. Det var vel også derfor IC3-togene ikke blev trukket af lokomotiv. Men et lokomotivtrukket regionaltog på Sjælland var måske eneste løsning dengang?

Avatar

Forskel på jyder og sjællændere

af Erik H, Frederikssund, 22/3 2012, 20:33 (4638 dage siden) @ Niekind

Jeg er selv sjællænder, og kan huske at der i 80´erne kørte MR-tog på Lille Syd (banen nmellem Roskilde og Køge), så der har altså også kørt MR-tog på Sjælland.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Forskel på jyder og sjællændere

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/3 2012, 20:58 (4638 dage siden) @ Niekind

På Sjælland er der stor trafik til og fra København. Uanset om du ser på Vestbanen, Sydbanen, Nordvestbanen, Kystbanen eller S-banen, er der mange passagerer og store tog. Den slags er store lokomotiver som ME ideelle til.

I Jylland er der derimod mange regional- og sidebaner, hvor der meget af tiden ikke er flere passagerer, end at et enkelt tovognssæt eller to er nok. Undtagelsen er så strækningen fra Nyborg til Aalborg, men at anskaffe særligt materiel til den alene ville nok være overdrevet.

Angående overførsel af regionaltog: ja det ville helt sikkert havde været mere bekvemt for passagererne, men der var jo grænser for pladsen på færgerne. Den indenrigs godstrafik var jo noget større dengang.

Med venlige storebælt-hilsner
Leif Jørgensen

Forskel på jyder og sjællændere

af Niels Munch, 22/3 2012, 21:07 (4638 dage siden) @ Erik H

Jeg er selv sjællænder, og kan huske at der i 80´erne kørte MR-tog på Lille Syd (banen nmellem Roskilde og Køge), så der har altså også kørt MR-tog på Sjælland.

Hej Erik,

Det var kun i 1986, og da var det med "ledige" Englænder-togsæt, som jeg selv havde fornøjelsen af mellem Roskilde og Køge, bl.a. i den lille 1. kl.kupé!

M.v.h.
Niels

Forskel på jyder og sjællændere

af Peter M. Thomsen, 22/3 2012, 21:16 (4638 dage siden) @ Erik H

I 1989 kørte en MR stamme, 2 togsæt, fra Nakskov til København om morgenen, den blev lokalt kaldt Lollikken.
Peter

Forskel på jyder og sjællændere

af Niekind, 22/3 2012, 21:24 (4638 dage siden) @ Leif Jørgensen

Ja, kan sagtens se fornuften i ikke at overføre regionaltog på Storebælt, men jeg ikke huske at der var så mange godsvogne med over dengang? Blev de kørt ombord inden IC-toget kom ombord?

Jeg kan også kun huske MR togene på strækningen Nyborg-Aalborg som du selv nævner og her var der ofte mange med. Men ja, trafikken ind mod København er jo noget ganske andet sammenlignet med dette.

Hvorfor blev alle ME'erne kun stationeret øst for Storebælt dengang? og hvordan var MY'erne og MZ'erne fordelt?

Forskel på jyder og sjællændere

af Ekaeli007, 23/3 2012, 00:37 (4638 dage siden) @ Niekind

Jeg kan tydelig huske at hvis man skulle afsted om lørdagen, så tog man hvis man ikke havde pladsbillet til IC eren så var det med BN styrevognsstamme til Korsør ombord på færgen mange med men alligevel acceptabelt, så kom vi til Nyborg Færge her var der så en enkelt MR stamme hvor hunde katte mødre med barnevogne og fædre med kufferter presses ind i dette togsæt, totalt overfyldt.

Ligeså spændende da jeg blev pendler fra Glostrup til Gadstrup, og jeg arbejdede altid på eftermiddagsvagt i firmaet (privat) om aftenen IC3 stamme klokken 0018 fra HøjeTaastrup prima undtagen når der var rock i tivoli eller andet stort arrangement i København, totalt overfyldt
og i meget lang tid kun en enkelt IC3 sæt, jeg kan love for at mange ville have ønsket en styrevognsstamme med BN vogne efter lang tid blev bønnerne vist hørt for så kørte toget med styrevognsstamme BN materiel alle var glade.

Jeg har også selv set i Jylland at efter Fredericia så kun en enkelt IC3 til Århus/Ålborg og total overbelægning. Og måske er det stadig sådan???

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Forskel på jyder og sjællændere

af Ekaeli007, 23/3 2012, 07:46 (4637 dage siden) @ Niekind

Apropos godsvogne overførsel der var ganske meget og mange vogne, Jeg syntes altid når jeg var over bæltet at der var godsvogne med, og efter 4 sporsfærgerne kom i drift når IC vogne blev kørt i land så var der også en maskine inde og hente godsvogne, sommetider trak de ud samtidig med ICtog

Det hjalp jo også lidt at der var MF ASA thor som jo var ren godsfærge.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Forskel på jyder og sjællændere

af Hedegaard, 23/3 2012, 17:07 (4637 dage siden) @ Ekaeli007

Men det har vel egentlig altid været sådan.
I 60'erne så man jo også lange tog på Sjælland, bestående af op til 7-8 CC/CL vogne, imens mange af de regionale løb i Jylland kun bestod af MO + 2/3 vogne.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak