Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Livet på Hovedbanegården og område, film fra 1958 (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 22/3 2012, 11:46 (4638 dage siden)

DR Bonanza kan være en rigtig god kilde til at se film om hvordan det var førhen.

Fandt tilfældigvis denne her film på 37 min. fra 1958 "Vi mødes under uret", der fortæller om livet på Hovedbanegården, ligesom der også kommer et indblik i Belvedere, maskindepotet, rangeringen og posttogene. Filmen bliver behørigt indledt af DSB´s daværende genraldirektør P.E.N. Skov. Ingen tvivl om filmen må have været vist meget i DSB Kino.

Der gives et rigtig godt indtryk af hvordan det var dengang, og der er diverse klip også med fx. damplokomotiver og internationale tog;

http://www.dr.dk/bonanza/search.htm?needle=vi+m%C3%B8des+under+uret&type=all&li...

Mvh
Claus

--
[image]

Livet på Hovedbanegården og område, film fra 1958

af Steff, 22/3 2012, 13:24 (4638 dage siden) @ Claus E. Hansen

Godeftermiddag Claus!

Tak for et godt link.
God film fuld af nostalgi fra dengang..... Sjovt at se, at filmen selvfølgelig har "nutidige optagelser" (1958) samt klip fra filmene "24 timer" optaget under krigen samt "DSB før og nu" fra 1935 og muligvis et klip fra "Her er banerne" fra 1947.
Bemærk ellers de klip der er af Kongens rejser, S1 med en MO i hver ende med mål Rom, hvilket vist nok ikke stemmer helt overens med virkeligheden. Disse rejser blev normalt foretaget i "almindelig" sovevogn. Men det er jo en anden sag.
Men god film. Endnu engang tak til Claus.

--
Steffen Dresler

af gamle ole, 22/3 2012, 14:00 (4638 dage siden) @ Steff

Skøn film!

og jeg tror det endda er selveste General Pen-Skov der indleder.:-P

Hilsen Ole

af Svend, 22/3 2012, 14:40 (4638 dage siden) @ Steff

Det er en film man godt kan se igen og igen, men desværre er den ikke sådan lige til at gemme (eller købe).

--
Svend

af Gæst, 22/3 2012, 15:05 (4638 dage siden) @ Claus E. Hansen

Dejlig film, tak for linket.

Måske lige lovlig nervepirrende at se hvordan rangerpersonalet dengang løb ind foran rangermaskinerne inden de var bremset helt ned.

Livet på Hovedbanegården film fra 1985 og 1999

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 22/3 2012, 15:45 (4638 dage siden) @ Claus E. Hansen

Her for et stykke tid siden var der en der efterlyste den nyere DR-film om livet på Hovedbanegården fra 1999. Den er lagt ind på Bonanza igen, og afsnittene er her sammen med en film fra 1985 også. Der er bl.a. det afsnit med hvor Dronningen skal ud at køre med tog.

http://www.dr.dk/bonanza/serie/dokumentar/hovedbanegaarden.htm?AssetId=67730

Mvh
Claus

--
[image]

af henho, Ringkøbing, 22/3 2012, 18:53 (4638 dage siden) @ Claus E. Hansen

Fantastisk film - på højde med "Her er banerne" synes jeg, Mange tak for linket :-D

af marrix, Valby, 22/3 2012, 19:46 (4638 dage siden) @ Svend

Der findes både gratis og betalbare programmer der kan gemme den slags flash-video-streams lokalt på ens computer.

Jeg bruger selv et gratis program der hedder "StreamTransport" http://www.streamtransport.com/ og det virker fint til fx. YouTube, Bonanza og det førerums TV DR-HD sender.

Hvad lovligheden er ved jeg ikke - hos DR har vi vel betalt over licensen, men der er måske alligevel et problem ved det, så hvis det bryder reglerne på dette forum er moderator velkommen til at slette mit indlæg

- Martin

af Svend, 22/3 2012, 23:06 (4638 dage siden) @ marrix
redigeret af Svend, 22/3 2012, 23:30

Mulige programmer og lovligheden har været diskuteret flere steder på nettet. Hvad angår programmer er jeg indtil din henvisning kun stødt på kommentarer om, at det ikke kan lade sig gøre at downloade/streame fra DR Bonanza eller på programmer, som har vist sig ikke at fungere. Så derfor: Tak for hjælpen :-)

--
Svend

af Ekaeli007, 23/3 2012, 13:02 (4637 dage siden) @ Claus E. Hansen

Herligt glimt fra min barndoms jernbane, et spørgsmål i starten af filmen ser man sandslynligvis Skandinavien Italien ekspressen, er der nogen der kan huske hvad de typer af italienske personvogne hed? Jeg drømte mig mange gange afsted til Roma Termini med disse vogne. Er der nogen der samtidig kender nogen italienske internetsider der omhandler rullende materiel efter anden verdenskrig. Jeg har prøvet at søge flere gange men er kun stødt ind i noget hvordet er blevet UIC standardvogne. På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

af Hedegaard, 23/3 2012, 20:22 (4637 dage siden) @ Claus E. Hansen

Muligvis et meget dumt spørgsmål.
Men var det ikke en lige lovlig hård omgang med personvognene? Troede at man også dengang havde en lidt blidere rangering med personvognsmateriellet, men det så ud som om i videoen, at man bankede rundt med dem på samme måde som med godsvognene.

af gamle ole, 24/3 2012, 15:40 (4636 dage siden) @ marrix

Men det vi snakker om her er problemer med en evt. lagring. Jeg går udra, indtil videre, at man stadig kan se hele serien på DRs hjemmeside, eller hvad?

Hilsen Ole

af dykker5502, 31/3 2012, 14:47 (4629 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tak for linket!

Jeg kunne næsten have været nogen af drengene man ser i flere klip hvis ikke det lige var fordi jeg var 4 år da udsendelsen blev lavet og sendt.

Min kære Morfar optræder sørme i klippet fra Hovedbanegårdens frisørsalon. Det er den venlige barber, der viser den travle rejsende til rette i stolen. Ærgerligt at der ikke var mere derfra. Min Mormor styrede dameafdelingen ved siden af og de havde også både manicure og pedicure.

Idag er Politivagten i lokalerne.

Når det var tid at blive klippet tog jeg og min lillebror med min Mor i sporvogn derind, og min Far kom så senere. Ventetiden er blevet fordrevet i mange timer i "Kino den vide verden" hvor der kørte Ugejournaler uden stop.

Dejligt gensyn!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/3 2012, 15:31 (4629 dage siden) @ dykker5502

Sikke en spændende historie ;-)

Hovedbanegården er absolut stadigvæk et facinerende sted at komme forbi. Der er en helt unik stemning, som man ikke bare går ud og finder andre steder. Man mærker næsten de utallige millioner af mennesker der har været forbi her siden 1911.

Hælebaren der medvirker i klippene fra 1999 eksisterer i øvrigt stadigvæk, omend at forretningen er blevet ændret.

Mvh
Claus

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak