Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Transkontinentale baner i Nordamerika (Generelt)

af gamle ole, 22/3 2012, 10:31 (4638 dage siden)

Hej

Så en film om den berømte første af slagsen, den hvor man startede i hver sin ende (Sacramento) og hvor man mødtes midt på prærien fra vest og østkysten.
Sidenhen kom der både nordligere og sydlige variationer og en (flere?) i Canada også.
Prøvede at Google men fik ikke noget tilfredsstillende info. Mener af nogle af variationerne mener jeg er nedlagt, muligvis set i sammenhæng med at der vist bortset fra pendlertrafik ved de større byer(comutertrafik?) vel kun er godsdrift tilbage (Amtrack?).
De to mspørgsmål er:
1 hvad er den aktuelle status? (hvormange varianter er tilbage?)
2 Hvor mange var der, der det var flest variationer)

Nogen der kan hjælpe?:-)

Hilsen Ole

Transkontinentale baner i Nordamerika

af Willie Garvin, 22/3 2012, 10:47 (4638 dage siden) @ gamle ole

Hvis du påstår, at der kun er pendlertrafik og godstog tilbage på de nordamerikanske skinner, så tager du i høj grad fejl.
Et simpelt opslag på Amtraks hjemmeside, giver følgende overblik over de nuværende strækninger: http://preview.tinyurl.com/ycr4498 - der er også et oversigtskort her: http://preview.tinyurl.com/7hz642m

Hvad Canada angår, så er både Montreal og Vancouver med i oversigten, og der er kun meget få delstater, som ikke har betjening fra Amtrak.

Transkontinentale baner i Nordamerika

af jesper, 22/3 2012, 11:15 (4638 dage siden) @ Willie Garvin

Det er stadig et forsvindende lille netværk i forhold til hvad det har været, og flere af amtraks tog kører en gang om dagen eller mindre.
Det interessante er at Chicago er så stort et knudepunkt.

Transkontinentale baner i Nordamerika

af gamle ole, 22/3 2012, 13:53 (4638 dage siden) @ Willie Garvin

Tak for info. Det fremgik blot af den film jeg så, at passagertrafikken stort set var død.
Men er det korrekt det med de forskellige øst-vest variationer?


Hilsen Ole

Transkontinentale baner i Nordamerika

af Willie Garvin, 22/3 2012, 14:07 (4638 dage siden) @ gamle ole

Jeg kan da kun tro, at informationerne er så opdaterede og aktuelle som muligt. Der er jo tale om information fra en helt og aldeles officiel side.

Som der skrives andetsteds i denne tråd, så er det ikke hver dag, der er trafik på de enkelte ruter. Visse tog kører måske 2 eller 3 gange om ugen, og selve rutenettet er vist heller ikke så fintmasket som tidligere. Men det er det jo heller ikke herhjemme.
Så passagertrafikken på skinner kan næppe påstås at være, hvad den var engang. Mon ikke der er mange flere, som flyver, hvis de skal på længere ture?

Men det kunne da være morsomt, end dag at flyve til en by på østkysten, og så tage turen tværs over med tog, og så flyve hjem fra f.eks. Los Angeles eller Vancouver. Man kommer helt sikkert til at opleve meget mere, og det er nok også mere afslappende end at køre selv, selvom jeg ikke har dårlige erfaringer med amerikansk trafikkultur.

Avatar

Transkontinentale baner i Nordamerika

af Futfar, Kajerød, 23/3 2012, 09:11 (4637 dage siden) @ Willie Garvin

Det har jeg faktisk prøvet. Fløj til Vancouver og kørte med "The Rocky Mountaineer" til Calgary. I lejet bil fra Calgary til Jasper, og herfra med "The Canadian" til Toronto. Masser af stop undervejs, så det tog 4 uger. Kan varmt anbefales!

Det er rigtigt at der ikke kører nær så mange persontog som godstog tværs over Canada, og det skyldes at det er langt billigere og hurtigere at flyve. I de tæt befolkede områder omkring Vancouver i vest og i Quebeck mm. østpå, kører der en tæt strøm af commutertrains.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Transkontinentale baner i Nordamerika

af ronold, 22/3 2012, 17:27 (4638 dage siden) @ gamle ole

Der er to transkontinentale jernbaner i Canada, nemlig Canadian National og Canadian Pacific. Det canadiske jernbaneselskab VIA Rail driver persontrafik på en del af det canadiske jernbanenet. Der er tog fra Toronto i øst via Edmonton til Vancouver på vestkysten og de følger en af de to transkontinentale baner igennem Rocky Mountains. Oppe til højre på følgende side

http://www.viarail.ca/en/

er der link til et kort over persontogstrækningerne i Canada, og ved at klikke på kortet kan man komme videre til køreplaner etc.

Mvh Knut

Avatar

Transkontinentale baner i Nordamerika

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 24/3 2012, 22:37 (4636 dage siden) @ gamle ole

I sidste uge var jeg en tur med Amtrak gennem Pennsylvania - fra vest til øst: Pittsburgh - New York. Jeg var ret forbavset over, at der på denne strækning kun kørte et passagertog om dagen. Gods køres der derimod i store mængder af.
Det er en tur, som bestemt kan anbefales, meen... Turen var planlagt til 9 timer og 38 min (Med fly kan turen gøres på 2 timer + checkin). Et maskinskadet lokomotiv forlængede togturen med 1½ time. DSB vandt i min anseelse.

Mere om turen vil komme i nærmeste fremtid på min side.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Transkontinentale baner i Nordamerika

af cslundsten, 29/3 2012, 00:51 (4632 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

I sidste uge var jeg en tur med Amtrak gennem Pennsylvania - fra vest til øst: Pittsburgh - New York. Jeg var ret forbavset over, at der på denne strækning kun kørte et passagertog om dagen. Gods køres der derimod i store mængder af.

Da jeg opholdt mig i Pittsburgh fra 1999-2000 var der 2 daglige togpar på den gamle Pennsylvania Railroad strækning. Det andet var "Three Rivers", som kørte New York - Chicago. Toget var mest ekspresgods-/postvogne, herunder en del road-railers, og så 4-5 næsten tomme personvogne. Da postkørslerne ophørte forsvandt toget.

Der var - og er stadig - også et andet persontog gennem Pittsburgh, nemlig "The Capitol Limited" som kører Washington DC - Chicago. Det kører ad CSX, den gamle Baltimore & Ohio, øst for Pittsburgh.

Carsten Lundsten

Transkontinentale baner i Nordamerika

af Morten Vesterager @, Kolding, 25/3 2012, 15:48 (4635 dage siden) @ gamle ole

Der er 5 øst-vest i USA (Chicargo - Seatle/Portland, Chicargo - Oakland (San Francisco), Chicargo - Los Angeles, Chicargo - San Antonio - Los Angeles og New Orleans - Los Angeles. Sidstnævnte kørte helt fra Orlando indtil orkanen hærgede syden for nogle år siden. Derudover er der en del nord/syd ruter.
www.amtrak.com
Af og til åbnes og genåbnes også ruter. (Bl.a. ovenstående Chicargo - San Antonio - Los Angeles, som i hvert fald en årgang ikke kørte)

I Canada kører de fra Toronto direkte til Vancouver. Dertil et par ruter ud til østkysten og i det centrale Canada (norpå til Churchhill) For omkring 20 år siden var der også direkte Montreal - Vancouver, men den blev nedlagt efter VIA fik skåret i deres budgetter.
En mere speciel rute er Sept-Illes - Schefferville i det østlige Quebec. Den har ikke forbindelse til resten af banenettet.

Især de transkontinentale ruter skulle være populære blandt turister. Men en del områder kan ikke nås på anden vis end tog/fly (Schefferville bl.a.).

Kan iøvrigt klart anbefale turerne :o) Der er mange gode oplevelser med tog i US/CA :o)

Transkontinentale baner i Nordamerika

af gamle ole, 26/3 2012, 11:27 (4634 dage siden) @ Morten Vesterager

Meget fint svar. Det må være en både fortidi8g og nutidig status på ruterne.:-P

Hilsen Ole

Transkontinentale baner i Nordamerika

af Hedegaard, 26/3 2012, 15:29 (4634 dage siden) @ gamle ole

Det er nu egentlig ret sjovt, at et land som USA endnu ikke har nogen "rigtige" højhastighedsbaner.
Mange af deres tog virker jo også frygtelig gammeldags i forhold til europæiske. Men hvis man kender amerikansk politik, så ved man også at der sikkert sidder en del indlandske flyselskaber, som er gode til at presse de lokale politikere.

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Calgary-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/1 2018, 19:13 (2514 dage siden) @ gamle ole

Jeg har besluttet mig for at lade ovenstående indgå som en del af en længere rejse. Jeg er opmærksom på informationerne i nærværende tråd.

Inden jeg kaster mig ud i yderligere informationssøgning på internettet, vil jeg høre, om nogle af deltagerne her i forumet har prøvet turen inden for de seneste år og om der er gode fif at give videre til vi andre?

Turen vil foregå i juli måned - formentlig i 2020 - og vil ske i retningen fra øst mod vest. Jeg "jagter" ikke særlige retro-tog eller lignende, men en udsigtsplads vil da være dejligt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Calgary-Vancouver)

af Per Sørensen, 14/1 2018, 20:17 (2514 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas,

For tiden kører TV på Discovery en serie om tog igennem Rocky Mountains

vh
pediHg

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Calgary-Vancouver)

af QN903Qnr0779, 14/1 2018, 21:25 (2514 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

og vil ske i retningen fra øst mod vest.

Gør dig selv den tjeneste at køre fra vest mod øst. Det er den vej man ser og oplever The Big Hill (Kicking Horse Pass), ellers går det bare nedad.

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2019, 03:35 (1973 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/7 2019, 03:48

Jeg besluttede mig for at tage ovenstående tur i år og sidder lige nu i forhallen på Edmonton Via Rail Station og venter på toget mod Vancouver.

(At komme fra Aalborg til Edmonton med fly er i øvrigt nemt - man kan flyve med KLM hele vejen med ét skift i Amsterdam). Jeg rejste fra Aalborg kl. 10.10 og ankom til stationen i Edmonton kl. 2 dansk tid (kl. 18 Edmonton-tid).

Toget skulle ankomme fra Toronto til Edmonton 4.50 dansk tid (kl. 20.50 Edmonton-tid) og afgå videre mod Vancouver kl. 8.01 dansk tid (kl. 0.01 Edmonton-tid).

Toget er forsinket ca. 4 timer og forventes ekspederet i Edmonton kl. ca 9 dansk tid (kl. 1 Edmonton-tid).

Så inden jeg ligger i sovevognen, har jeg været på farten i 23 timer uden søvn. Nå pyt, jeg var advaret om massive forsinkelser på forhånd. Godstog i Canada har en eller anden form for forrang i forhold til persontog og det lægges der IKKE skjul på, når man bestiller billet.

Inden jeg således besvimer, får I her et billede af Edmonton Via Rail Station. Den ligger langt uden for bykernen, og er mad- og drikkemæssigt et u-land. Så det er lange 7 timer at sidde og vente her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]

Edmonton VIA Rail Canada Station tirsdag 9. juli 2019. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Ole Gold, 10/7 2019, 07:29 (1972 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Inden jeg således besvimer, får I her et billede af Edmonton Via Rail Station. Den ligger langt uden for bykernen, og er mad- og drikkemæssigt et u-land. Så det er lange 7 timer at sidde og vente her.

Hej Thomas

Jeg håber du vender hjem i god foderstand. Og ønsker dig en rigtig god tur.

mvh
Ole Gold

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2019, 07:41 (1972 dage siden) @ Ole Gold
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/7 2019, 07:53

Inden jeg således besvimer, får I her et billede af Edmonton Via Rail Station. Den ligger langt uden for bykernen, og er mad- og drikkemæssigt et u-land. Så det er lange 7 timer at sidde og vente her.


Hej Thomas

Jeg håber du vender hjem i god foderstand. Og ønsker dig en rigtig god tur.

mvh
Ole Gold


Tak Ole :-)

Gaaaaab......mens I forhåbentligt har fået jer en god nats søvn hjemme i Danmark og hvor klokken nærmer sig 8 onsdag morgen, er det ved at være midnat tirsdag aften her i Edmonton, hvor toget nu forventes at blive ekspederet kl. ca 10.45 dansk tid (kl. ca 2.45 Edmonton-tid). Så mens I har sovet og jeg stadig ikke har været i seng siden i går morges, har jeg taget dette interiørbillede af Edmonton VIA Rail Canada Station. Fornemmer man en stemning af opgivelse blandt de ventende?

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2019, 07:56 (1972 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Inden jeg således besvimer, får I her et billede af Edmonton Via Rail Station. Den ligger langt uden for bykernen, og er mad- og drikkemæssigt et u-land. Så det er lange 7 timer at sidde og vente her.


Hej Thomas

Jeg håber du vender hjem i god foderstand. Og ønsker dig en rigtig god tur.

mvh
Ole Gold

Tak Ole :-)

Gaaaaab......mens I forhåbentligt har fået jer en god nats søvn hjemme i Danmark og hvor klokken nærmer sig 8 onsdag morgen, er det ved at være midnat tirsdag aften her i Edmonton, hvor toget nu forventes at blive ekspederet kl. ca 10.45 dansk tid (kl. ca 2.45 Edmonton-tid). Så mens I har sovet og jeg stadig ikke har været i seng siden i går morges, har jeg taget dette interiørbillede af Edmonton VIA Rail Canada Station. Fornemmer man en stemning af opgivelse blandt de ventende?

Bedste hilsner

Thomas


Billede følger senere. Jeg kører pt. på Nordamerikas langsomste WIFI-forbindelse.

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/7 2019, 23:59 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Inden jeg således besvimer, får I her et billede af Edmonton Via Rail Station. Den ligger langt uden for bykernen, og er mad- og drikkemæssigt et u-land. Så det er lange 7 timer at sidde og vente her.


Hej Thomas

Jeg håber du vender hjem i god foderstand. Og ønsker dig en rigtig god tur.

mvh
Ole Gold

Tak Ole :-)

Gaaaaab......mens I forhåbentligt har fået jer en god nats søvn hjemme i Danmark og hvor klokken nærmer sig 8 onsdag morgen, er det ved at være midnat tirsdag aften her i Edmonton, hvor toget nu forventes at blive ekspederet kl. ca 10.45 dansk tid (kl. ca 2.45 Edmonton-tid). Så mens I har sovet og jeg stadig ikke har været i seng siden i går morges, har jeg taget dette interiørbillede af Edmonton VIA Rail Canada Station. Fornemmer man en stemning af opgivelse blandt de ventende?

Bedste hilsner

Thomas

Billede følger senere. Jeg kører pt. på Nordamerikas langsomste WIFI-forbindelse.


[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 00:11 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


[image]


Som sagt: Stationen i Edmonton er et kedeligt sted at opholde sig. Vi havde troet, vi kunne stige om bord kl. 20.50. Klokken var 2.37, da vi steg om bord!

Man kan indskrive bagage til toget (det fravalgte vi). I den anledning er stationen forsynet med et lille bitte transportbånd, som man stiller sin kuffert op på - lige som i en rigtig lufthavn. Ankommende kufferter får - lige som i en rigtig lufthavn - lov til at fise rundt på et transportbånd, indtil passagererne snupper deres kuffert. Det sjove ved denne station er, at der højst er plads til 4-8 kufferter på ankomst-rundturstransportbåndet.

Stationen har også “sikkerhedstjek”. Der er ikke offentlig adgang til perronen og man får stikprøvevist rodet sin håndtaske igennem, inden man slippes ud på perronen (det overværede vi ved et andet tog end vores). Da vi skulle afsted kl. 2.37 var sikkerhedsvagterne så trætte og søvnige, at vi fik lov til at gå om bord uden nogen som helst form for kontrol.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 00:21 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]


Tog 1 skulle ved afgang fra Edmonton have lok+21 vogne. Man havde ikke “vogne” nok til både at skilte tog 2 og tog 1 samtidig, så først da tog 2 var afgået, flyttede man de manglende vogne fra tog 2 til tog 1.

Er der en behjertet sjæl, der vil vende billedet?

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 00:30 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Af togets 21 vogne (jeg havde ikke mulighed for at kontrollere) var der 1 pakvogn, 2 restaurantvogne, 3 “kuppelvogne”, 1 “glastagsvogn” og en særlig “endevogn” (togets bagerste), der var en kombination af “kuppelvogn” og bagerst en hesteskoformet sofaarrangement.

Her et billede fra den ene restaurantvogn, hvor der serveredes morgenmad, frokost og middag.

[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 00:35 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Udsigt fra en af kuppelvognene:

[image]

[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 00:39 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra den særlige “endevogn”:

[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 00:43 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra glastagsvognen.

Jeg havde frygtet, at toget ville være ferie-over-fyldt. Men det var det, som det tydeligt fremgår af også dette billede, ikke.

Der var i øvrigt mega-køligt i denne vogn.

[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 00:57 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så vidt jeg kunne se, er strækningen Edmonton-Vancouver enkeltsporet. Der er derfor rigtig mange overhalings-/krydsningsstationer - uden anden funktion. Og så vælter det med godstog, og de er tunge, høje og lange. Jeg orkede ikke at tælle systematisk. Et enkelt tog havde f. eks. 103 vogne på krogen og et containertog (ikke det viste) havde 162 vogne med containere i to etager. Nogle containervogne var 5-koblede med fire fællesboogier imellem. Det sidste billede viser en sådan.

Jeg lagde mærke til, at man snildt havde to 9’ 6” containere stablet oven på hinanden.

[image]

[image]

[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 01:06 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Køreplanen er noget for sig. Som tidligere nævnt “holder man tilbage for godstog”. Til gengæld har man lagt masser af luft ind i køreplanen.

Da vi forlod Jasper station, var vi 5 timer og 11 minutter forsinket. Da vi ankom til Vancouver station var vi “kun” ca. 2 timer og 20 minutter forsinket.

Jasper station:

[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2019, 01:10 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

“The end of the line”: Turen - og reportagen - slutter med et billede af “endevognen” fotograferet i Vancouver efter ankomst.

Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen, Edmonton-Vancouver, 9.-11. juli 2019.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af kme, 12/7 2019, 02:34 (1971 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da vi forlod Jasper station, var vi 5 timer og 11 minutter forsinket. Da vi ankom til Vancouver station var vi “kun” ca. 2 timer og 20 minutter forsinket.

Det er helt pænt at hente små tre timer over ca. 800 km, der ikke just er jysk hede :-)

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Ove Nygaard, 12/7 2019, 09:21 (1970 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hovsa, der sidder Charlotte søreme. Hvor er Thomas?;-)


Ove af Erritsø

far away:-D

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/8 2019, 08:22 (1939 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der var to spisevogne med toget og de benævntes "A" og "B". Aftenserveringen skete i hold, såkaldte "calls". Der var tre "calls". Når man forlod frokostbordet, blev man spurgt, om man ønskede reservation til 1., 2. eller 3. aften-"call" (dinner). Her har vi fået to reservationer til 3. "call" i spisevogn "A".


[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/8 2019, 19:09 (1935 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er flere forskellige serviceniveauer i toget, f. eks. economy, business, sleeper plus, prestige og touring. Disse forskellige serviceniveauer kan man læse om på nettet. På sleeper plus, som vi havde valgt, omdeltes nedenstående brochure. Så vidt jeg kan se, kan brochuren ikke hentes på nettet. Da den måske indeholder informationer, som kunne være af interesse for eventuelt kommende rejsende, bringes den i sin helhed nedenfor. Brochuren er dateret "05/2019".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2019, 08:01 (1972 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Inden jeg således besvimer, får I her et billede af Edmonton Via Rail Station. Den ligger langt uden for bykernen, og er mad- og drikkemæssigt et u-land. Så det er lange 7 timer at sidde og vente her.


Hej Thomas

Jeg håber du vender hjem i god foderstand. Og ønsker dig en rigtig god tur.

mvh
Ole Gold

Tak Ole :-)

Gaaaaab......mens I forhåbentligt har fået jer en god nats søvn hjemme i Danmark og hvor klokken nærmer sig 8 onsdag morgen, er det ved at være midnat tirsdag aften her i Edmonton, hvor toget nu forventes at blive ekspederet kl. ca 10.45 dansk tid (kl. ca 2.45 Edmonton-tid). Så mens I har sovet og jeg stadig ikke har været i seng siden i går morges, har jeg taget dette interiørbillede af Edmonton VIA Rail Canada Station. Fornemmer man en stemning af opgivelse blandt de ventende?

Bedste hilsner

Thomas


Billede følger senere - jeg er pt. koblet på Nordamerikas langsomste wififorbindelse.

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2019, 08:04 (1972 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/7 2019, 08:15

Inden jeg således besvimer, får I her et billede af Edmonton Via Rail Station. Den ligger langt uden for bykernen, og er mad- og drikkemæssigt et u-land. Så det er lange 7 timer at sidde og vente her.


Hej Thomas

Jeg håber du vender hjem i god foderstand. Og ønsker dig en rigtig god tur.

mvh
Ole Gold

Tak Ole :-)

Gaaaaab......mens I forhåbentligt har fået jer en god nats søvn hjemme i Danmark og hvor klokken nærmer sig 8 onsdag morgen, er det ved at være midnat tirsdag aften her i Edmonton, hvor toget nu forventes at blive ekspederet kl. ca 10.45 dansk tid (kl. ca 2.45 Edmonton-tid). Så mens I har sovet og jeg stadig ikke har været i seng siden i går morges, har jeg taget dette interiørbillede af Edmonton VIA Rail Canada Station. Fornemmer man en stemning af opgivelse blandt de ventende?

Bedste hilsner

Thomas

Billede følger senere - jeg er pt. koblet på Nordamerikas langsomste wififorbindelse.


Genvordighederne kan i øvrigt følges her:

https://tsimobile.viarail.ca - vælg tog “1(07-07)”

Avatar

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2019, 08:43 (1972 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det lidt kryptiske tognummer refererer til TOG 1 og at det startede i Toronto 7. juli.

Med tog gennem Rocky Mountains i Canada (Edmonton-Vancouver)

af Niels Munch, 10/7 2019, 07:37 (1972 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Rigtig god rejse; håber, du giver mulighed for at følge lidt med.

Og for resten, benytter Via Rail Canada stadig brugte britiske vogne, som f.eks. denne:

[image]Via Rail Canada, Montreal 12.08.2011 (nm - tidligere vist her).


Bedste hilsener
Niels

Billige jernbane T-shirts

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak