Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Papirslutlygter (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/3 2012, 22:31 (4639 dage siden)

Sikkerhedsreglementet (SR) anvender ikke begrebet "papirslutlygter"; men alle "ved banen" ved, hvad vi snakker om.

Jeg fandt "et par" i før nævnte møgstak. Og dem skal yngre læsere da lige have lov til at se (gamle læsere er velkomne til at kigge med).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Papirslutlygter for MA-lyntog tog 167 Aarhus-Frederikshavn 6. juli 1981. Strengt taget kan jeg ikke vide, om tog 167 nævnte dag fremførtes af MA-materiel, men mon ikke det har været tilfældet. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Papirslutlygter

af Per Hauberg, 22/3 2012, 01:26 (4638 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sikken dog en hysterisk togleder.
Han behøver da ikke kime med klokkerne, når han undtagelsesvis er ude i så god tid...

vh

Per

412.telar dsb
(der var engang)

Papirslutlygter

af Holger Sørensen, Hedehusene, 22/3 2012, 08:15 (4638 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg er måske lidt tungnem, men jeg forstår ikke det med en hysterisk togleder.
Skrivelsen var en alm. standardskrivelse (telegram) for nævnte forhold.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Papirslutlygter

af Svend, 22/3 2012, 08:31 (4638 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger

Det er nu mere de 14 slag på klokken der henvises til. Normalt var det slet ikke nødvendigt med en sådan afslutning, idet bare ophør af lyden fra fjernskriveren - som du sikkert selv husker - fik én til at bevæge sig over til apparatet, for at se hvad der nu var kommet.

[image]

--
Svend

Papirslutlygter

af Ove Nygaard, 22/3 2012, 07:57 (4638 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Knægt.

Ja, men så kikker en (meget) gammel læser med og noterer sig, at der med "hurtig hånd" er skrevet følgende øverst på "papirslutsignalet": "Rejsemelding til Skagen fra Ab".
Det er et fint eksempel på sammenblanding af en "sikkerhedsmelding" og en "kommerciel" melding, eller hvad man nu skal kalde det.
Og så hedder det vist nok "rejsendemelding" - idag vel nok "passagermelding".
Nok om det. Det var som sagt en meget gammel og derfor meget pedenatisk læser, der her er "på banen".:-D

Bedste hilsener

Ove

Papirslutlygter

af fætter.guf, 22/3 2012, 12:16 (4638 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hæ hæ, god historie.

Men selv om begrebet "papirlygter" ikke står direkte i SR, er der regler for hvordan der køres, og det er nu ikke lavet meget om i forhold til det "gamle" dage.

Reglerne står i SR §12, stk 2.4.

Har selv prøvet at skulle køre efter reglen, og det tog en rum tid at få underrettet alle stationerne, inden jeg fik lov til at køre. ;-)

Hilsen
Lars

Papirslutlygter

af Mogens V., Esbjerg V., 22/3 2012, 15:29 (4638 dage siden) @ fætter.guf

Hej gruppe

Det kunne nu godt være en særdeles stor fejl at glemme at underrette
de små betjente understationer på strækningen.
Jeg har set et særtog (militærtransport), der kørte uden slutlys.
Det var nat, diset og de 2 bagerste Kbs vogne var læsset med kamuflagefarvet brobygningsmateriel.
Hvis toget brød ned og skulle bugseres tilbage på udgangsstationen af hjælpetog,
ville hjælpetogsføreren ikke have haft en chance ude på strækningen.

Ja toglederen blev gal, men ikke på mig.

--
Med venlig hilsen

Mogens V.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak