BR 55 i DK (Generelt)
Go´aften Søren!
DSB og DRB udfærdigede i samarbejde ”Bestemmelser vedrørende Værnemagtstransporter etc.”, der bl.a. indeholdt en oversigt over hvilke tyske lokomotivtyper, der havde tilladelse til at køre i Danmark samt ikke mindst, hvilke strækninger.
I Danmark måtte følgende tyske lokomotivtyper anvendes:
BR 38.10, 50, 50ÜK, 52, 55.25-56, 56.2-8, 56.20-29, 57.10-35 og 89.70-75. Yderligere de samme typer, men som Tyskland måtte afstå som krigsskadeerstatning efter 1. verdenskrig, der under den 2. verdenskrig kørte på lejebasis, bl.a. fra PKP, SNCF og SNCB.
Den efterspurgte BR 55.25-56 (type 0-D-0h2T3) havde tilladelse til at befare strækningerne Padborg-Fredericia- Aarhus-Aalborg-Frederikshavn, Fredericia-Nyborg og Lunderskov-Esbjerg-Struer. Alle andre strækninger var ikke tilladte p.g.a. lokomotivets ret store akseltryk på 17,5 t.
Efternævnte BR 55 har været anvendt i Danmark jf. diverse optællingslister, bl.a. fra Aarhus:
55 2752, 2793, 3041, 2621, 2643, 2704, 2899, 3184, 3598 og 5469. Yderligere SNCB 8144, 8128, 8263, 8266, 8409, 8439, 8448, 8465, 8472, 8477, 8546, 8609, 8612 og 8660.
I forhold til andre typer, var BR 55.25-56 absolut ikke almindelig på danske strækninger under krigen. Dette skyldtes dels et stort akseltryk og dermed metervægt og der var ikke stationerede så mange BR 55.25-56 på de nordtyske Maskindepoter (samme årsag som anvendelsen i Danmark), der normalt leverede trækkraft til- og fra Danmark. Den anden og nok mest vigtige årsag var den, at typen som sådan ved sin enkle udførelse med fordel blev anvendt ved Gvd (Rbd) Ost (Bezirk Bialystok, Hviderusland, Ukraine og Rusland), hvor især frosten skabte problemer om vinteren.
Den omtalte bog er for længst udsolgt fra forlaget, men kan købes antikvarisk, lånes på bibliotekerne eller muligvis stadig købes som ny i hobbyforretningen ”Togdillen” i Vanløse. Om den stadig findes hos Nyboder boghandel eller muligvis hos DJK jernbanebøger ved jeg ikke.
--
Steffen Dresler