Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er dette ??? (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/3 2012, 22:03 (4644 dage siden)

.

Hvor er dette ???

Sikke noget ævl, -- (næsten) enhver kan sikkert se, at billedet er fra Rønne på Bornholm.

Under forarbejdet med "Dagens foto(s)" for lørdag, stødte jeg på nedenstående foto:

[image]
Bornholm, Rønne st. - 1960.

Det er da heller ikke stedet, men "landkortet" / planchen eller hvad man kalder sådan noget, det drejer sig om. Ganske illustrativt til et hurtigt overblik, med små oplysende skilte. Fremstillet som relief, i gips eller lign, nydeligt bemalet og med små skibe i vandet (Østersøen), sejlende rundt om øen.

[image]
Man aner en "stribe" af oplysende plancher m.v. på stationsbygningens gavl med "Bornholm" i midten. April 1960.

Hvor blev dette "landkort" / denne planche af ??? Forsvandt den allerede inden, eller efter nedlæggelsen af DBJ ??? Eksisterer den endnu ???

Ved nogen noget ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

Hvor er dette ??? - Status 1972

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 17/3 2012, 10:10 (4643 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik
Jeg har et foto fra 01.07.1972 hor kortet stadig sidder på bygningen på samme plads som på dit foto. Så det har overlevet DBJ's nedlæggelse - men hvad der siden er sket ved jeg ikke...

mvh
Ole

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/3 2012, 11:26 (4643 dage siden) @ Ole Gold

Hej Erik
Jeg har et foto fra 01.07.1972 hor kortet stadig sidder på bygningen på samme plads som på dit foto. Så det har overlevet DBJ's nedlæggelse - men hvad der siden er sket ved jeg ikke...

mvh
Ole

--------------------

Hej Ole.

Tak for oplysningen - jeg har også en forespørgsel ude, --så må vi se, hvad den kan give / hvor langt vi kan komme.

Hvis Du vil "ofre" en scanning af det omtalte foto, kan det nemt finde plads på "siden" Dagens foto(s):

http://evp.dk/index.php?page=marts-2012 og vel senere en større side om DBJ.

[image]
Kortet set vinkelret på overfladen og med indtegnet strækning: Rønne-Neksø.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 17/3 2012, 16:28 (4643 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Jeg "ofrer" mig gerne, og sender dig to fotos direkte...

mvh
Ole

Hvor er dette ???

af Søndenfjords, 17/3 2012, 12:23 (4643 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]
Bornholm, Rønne st. - 1960.

I dag er kortet væk, og på væggen hænger ifølge Google Street View i stedet en reklame for restaurant Rønne H.
Men dengang hang kortet ved siden af indgangen til rejsebureauet, og formentlig er det slet ikke banen, men turistbureauet, der har sat kortet op, for på dit øverste billede kan man lige akkurat skimte en tekst, der viser, at man her sælger billetter til ikke bare tog og bus, men også fly og færger.
Så måske turistforeningen ved, hvor kortet er blevet af ...?
Eller det lokale museum?
mvh
Sødenfjords

Hvor er dette ???

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/3 2012, 16:45 (4643 dage siden) @ Søndenfjords

Men dengang hang kortet ved siden af indgangen til rejsebureauet, og formentlig er det slet ikke banen, men turistbureauet, der har sat kortet op, for på dit øverste billede kan man lige akkurat skimte en tekst, der viser, at man her sælger billetter til ikke bare tog og bus, men også fly og færger.

Man kunne også kigge i Ole Nørregaard Pedersen: "Den klarede De sgu godt, "Brandmajor"", 2008. Forfatteren var på et tidspunkt leder af rejsebureauet i Rønne og har måske skrevet et eller andet om skiltet.

Og hvis ikke han har skrevet om det i bogen, kan han måske huske et eller andet - han er mig bekendt stadig blandt os, også selv om han ikke mere er på Danmarks Jernbanemuseum.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvor er dette ???

af Georg Schmidt, 17/3 2012, 12:36 (4643 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Her et billede hvor kortet er væk. Jeg er lidt i tvivl om tidspunkt, enten 1972 eller 73, men prøver at finde årstal.
[image]
Rønne H ca. 1973.
Mvh
Georg

Hvor er dette ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/3 2012, 14:12 (4643 dage siden) @ Georg Schmidt

1) Søndenfjords.

I dag er kortet væk, og på væggen hænger ifølge Google Street View i stedet en
reklame for restaurant Rønne H.
Men dengang hang kortet ved siden af indgangen til rejsebureauet, og formentlig er
det slet ikke banen, men turistbureauet, der har sat kortet op, for på dit øverste
billede kan man lige akkurat skimte en tekst, der viser, at man her sælger billetter
til ikke bare tog og bus, men også fly og færger.
Så måske turistforeningen ved, hvor kortet er blevet af ...?
Eller det lokale museum?
mvh
Sødenfjords

2) Georg Schmidt.

Her et billede hvor kortet er væk. Jeg er lidt i tvivl om tidspunkt, enten 1972 eller 73, men prøver at finde årstal.
[image]
Rønne H ca. 1973.
Mvh
Georg

--------------------------------

Hej Søndenfjords og Georg Schmidt.

Tak for Jeres indlæg.

Med hensyn til bemærkningen om rejsebureauet: Det er vel netop den slags billetter, et DSB-rejsebureau tager sig af. Som jeg ser det på figurerne i højre skab, synes det ikke lige at være billetter til lokale rejser på Bornholm, der reklameres for.:-)

Museets eventuelle kendskab til "sagen", har jeg tænkt på - de har jo arvet andet fra stationen/banen. Dog har jeg ikke skrevet dertil. Dels er sagen/tanken "nyopstået" under arbejdet med "Dagens foto(s)" i går, dels er der jo stor viden på Forum - det har vi jo set før, når mange´s hjernekraft lægges sammen.

Endelig var/er det da også for at få "uddelegeret" opgaverne lidt - jeg kan dårligt selv nå det hele, og resultatet er jo -forhåbentlig- til glæde for mange/os alle ! ! !

Det samme gjaldt, da jeg spurgte om "Kaffeslottet" d. 28. februar. Hvis nu nogen på øen, i nærheden af Gudhjem vidste noget / gad undersøge det ! ! !

Sådanne spørgsmål er ofte ret lærerige (svaret på dem, forstås) - på flere måder.
Dels får man måske et svar på selve spørgsmålet, dels viser det ofte tydeligt, hvor hurtigt spørgsmål går i "glemmebogen" på sådan et Forum. De mere almindelige jernbanerelaterede spørgsmål på jernbanemateriel eller faste anlæg, huskes nok bedre efterfølgende. "Kaffeslottet" eller et "gips-landkort" er desværre ude af hukommelsen, så snart de dukker ned under "horisonten" / nederste linie.

Til gengæld kan man af og til få et svar efter lang tids venten. Pludselig har een, i ganske andre kredse end vore, skrevet ordet/ordene i Google, og er derved kommet ind på "siden" - ofte med gode resultater til følge.

Georg Schmidts foto viser så til gengæld, at der er en ophængnings-mæssig afslutning på "sagen". Hvornår, --det må vi se, hvis Georg finder frem til en dato / tidsbestemmelse ! ! !

Vi bør vel alle huske bankernes gamle slogan: Sammen er vi bedst; og at det gælder også her.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

Georg: Må billedet bruges på "Dagens foto(s) ???

Hvor er dette ???

af Georg Schmidt, 17/3 2012, 16:32 (4643 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik
Du må gerne bruge billedet, mener nok jeg kan finde årstallet. 1973 er nok ikke helt galt.

Hilsen Georg

Hvor er dette ???

af Georg Schmidt, 17/3 2012, 20:40 (4643 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej EVP
Billedet af tidl. Rønne H er taget den 12/7 1974.
Mvh
Georg

Hvor er dette ???

af Søndenfjords, 17/3 2012, 15:30 (4643 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg er lidt i tvivl om tidspunkt.

Datoen kan jeg ikke hjælpe med, men så tidspunktet da.
Billedet er taget et par minutter i tre om eftermiddagen ... ;-)

[image]

Hvor er dette ??? - Status 1983

af Niels Munch, 17/3 2012, 16:26 (4643 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Niels Munch, 17/3 2012, 16:39

I 1983 var der kommet en udmærket øl på landkortet:

[image]
Rønne H. 30.07.1983 (nm)

og "stedet" hed nu "Jernstangen".

M.v.h.

[image]
Niels

Hvor er dette ???

af Peter M. Thomsen, 19/3 2012, 20:09 (4641 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik V.
Først tusind tak for mange minutters billed studier
Angående billedet af "Bornholm" så har jeg ikke haft mulighed for at snakke
med Ove Nielsen, tidligere driftschef for DSB busser på Bornholm
men ved lægger et par billeder fra i dag af Rønne H.
Mvh
Peter M. Thomsen
[image]
Gavlen af Rønne H, som den ser ud nu.
[image]
Rønne H, set fra hjørnet af Munch Petersens vej og Ndr. Kystvej
[image]
Rønne H, set fra Snellemark
Alle billeder er fra den 19-3-2012
Fotograf: Peter M. Thomsen

Hvor er dette ???

af Peter M. Thomsen, 19/3 2012, 20:52 (4641 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik V.
Ja med glæde, vær's'go
Peter

Hvor er dette ???

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/3 2012, 01:11 (4641 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Hej Erik V.
Ja med glæde, vær's'go
Peter

-----------------------

Tak, -- fotografierne er lagt på nu.

Indtil videre en herlig opfølgning helt til vore dage. I øvrigt ser det jo nydeligt ud.

-----------

Da jeg var i Rønne sidst --sammen med nogle DSB-pensionister (5-6 år siden)-- besøgte vi en lille café/restaurant i Rønne. Vi var 8-10 mand (m/k), der gerne ville spise lidt frokost på stedet.

"S´gerne".

Vi tog plads, og fik den vanlige øl, mens vi ventede.

Vi bemærkede også en ung mand, der "pludselig" fik meget travlt med at komme ud af døren. Han kom også hurtigt tilbage, -- med "noget" under armen.

Senere blev vi klar over, at han var blevet sendt i byen efter brød og lidt "div. pålæg". Hele 8-10 gæster til frokost kom bag på "den fungerende".

Det var ikke denne restaurant - den har jeg tilgode til næste gang ! ! !

Hilsen og TAK,

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012 (17.3.)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak