DSB´s første LOGO ? (Generelt)
Go´aften Esben.
Det er da et værre spørgsmål du dér stiller og jeg må da ærligt indrømme at jeg slet ikke er sikker. Men hvis man nu tager de første ”Kjøreplaner for Ansatte” fra lige efter den endelige sammenlægning i 1892 ser ”logoet” sådan ud, hvis vi altså taler om vingehjulet.
Fra før 1892, altså hvor vi stadig har DSB-S (Sjællandske Distrikt) og DSB-JF (Jylland og Fyn) synes man ikke at anvende vingehjulet.
Skrifttypemæssigt kan jeg ikke umiddelbart finde en standard, da man tilsyneladende skriver ”Statsbanedriften” eller ”Statsbanerne” med den skrifttype, det pågældende dokument er sat med, altså ikke som senere.
Jeg har også set et vingehjul, hvor der ”bag” vingehjulet er angivet nogle ”telegraflyn”.
Men dette er altså hvad jeg umiddelbart kan hjælpe med. Finder jeg noget senere, skal jeg lade dig det vide.
Men det kunne da være, at nogen af læserne her på Forum (muligvis UTJ m.h.t. skrifttyper og Thomas B. m.h.t. cirkulærer etc.) er i besiddelse af skrivelser, der muligvis giver noget mere eller forhåbentligt bedre.
--
Steffen Dresler