Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ranger uheld idag på kbh h (Generelt)

af glade-koege ⌂, køge, 14/3 2012, 14:49 (4646 dage siden)

DSB
Onsdag kl. 14.40: Rangeruheld på Københavns Hovedbanegård

Et IC3-tog og et regionaltog er ved lav hastighed og på vej ud af Københavns Hovedbanegård stødt sammen. Der er ikke kommet passagerer eller personale til skade ved uheldet. Der er sket begrænset materiel skade på IC3-toget.

Det er endnu ikke muligt at flytte de implicerede tog, da Havarikommissionen og DSB skal undersøge, hvad der er sket.

Den højeste tilladte hastighed ud af Københavns Hovedbanegård er 40 km/t.

Trafikken i eftermiddag berørt
Det betyder, at det for øjeblikket ikke er muligt at benytte spor 1 og 2 på Københavns Hovedbanegård, og at DSB aflyser nogle tog i eftermiddag.

Nogen som har billede af dette?

låst
3446 visninger

ranger uheld idag på kbh h, max hastighed?

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 14/3 2012, 17:57 (4646 dage siden) @ glade-koege

Du skriver at max hastighed på hovedbanegården er 40km/t.

Husker jeg helt forkert, eller blev der udsendt en trafikmeddelelse for ca et års tid siden, der begrænsede rangerhastighed på hovedbanegården til 25km/t?
Mener den blev udsendt kort efter det der uheld, hvor 3 sporskiftere blev opskåret, 3-4 PU signaler passeret i forbikørsel forbudt, og da lokoføreren forsøgte at komme gennem en uopskærlig sporskifter, afsporedes toget, og væltede et par køreledningsmaster.

låst
3218 visninger

af Hansi, 14/3 2012, 18:39 (4646 dage siden) @ Rasmus Arndal

Tror du ikke at du tænker på ulykken på Østerport?

Vh
Hansi

låst
3226 visninger

af Svend, 14/3 2012, 20:09 (4646 dage siden) @ Rasmus Arndal

Rangerhastigheden er normalt 40 km/t men DSB har - for egen regning - på forskellige stationer nedsat hastigheden til 25 km/t (andre operatører kan fortsat køre 40 km/t). Det er åbenbart for højt for DSBs personale, så en løsning er måske at sætte den yderligere ned med 15 km/t til 10 km/t. Så er alle vel i stand til at standse foran dværgsignaler, der ikke giver tilladelse til viderekørsel ;-)

--
Svend

låst
3037 visninger

af Peter Jacobsen @, 14/3 2012, 20:29 (4646 dage siden) @ Svend

Der er ikke nogen normal ranger hastighed på 40km/t,men en max 40 km/t.
Ranger hastigheden på Kh er 30 km/t pga dværgsignalernes synlighed.

Mvh
Peter

låst
3001 visninger

af DE, 15/3 2012, 08:36 (4645 dage siden) @ Svend

Hej Svend,

Ja du har da en pointe med at nedsætte farten til 10 km/t. da DSB`s personale
ikke kan magte at rangere på hovedbanen.
Og næste gang der sker en togulykke på den fri bane, lukker vi da bare strækningen og piller sporene op.
Går selvfølelig ud fra med din udtalelse, at du ved hvor mange rangersignaler som er på hovedbanen og hvordan synligheden er til samme?
Og da DSB er den operatør som ranger allermest på hovedbanen, har man selv lavet skærpet regelsæt. Derfor var det sjovt nok også to DSB tog.

Mvh,

Dennis

låst
2896 visninger

af Svend, 15/3 2012, 10:21 (4645 dage siden) @ DE

Ja, det mest sikre er at holde helt stille ......:-D

--
Svend

låst
2709 visninger

af Jens V, 14/3 2012, 20:31 (4646 dage siden) @ Rasmus Arndal

I stedet for nu at udveksle uvidenhed, så hent SIN(Ø) fra Banedanmarks websted. Der fremgår rangerhastigheden på København H i instruks 1.1.

låst
3065 visninger

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 14/3 2012, 20:40 (4646 dage siden) @ Jens V

Tak for henvisningen til SIN Ø. Da jeg ikke besider en jernbaneuddannelse, så er det begrænset hvor gode mine evner er til at finde rundt i materialet. Kunne huske jeg havde læst om den lavere hastighed et sted, mente bare bestemt det måtte være et sikkerhedscirkulære eller en trafikmeddelelse.

Jo, det var østerport uheldet jeg tænkte på, i min værden synes det bare at være sammenfaldende med den ændrede rangerhastighed på københavns hovedbanegård.
Kom der egentligt nogensinde en havarirapport på det uhæld?

låst
3018 visninger

af jesper, 15/3 2012, 00:33 (4645 dage siden) @ Rasmus Arndal

Som skrevet i diverse siner og ovenstående poster: Bane dk hastighed på hele kh: 30 kmt
Dsb har dog 25kmt i timen som max på hele kh. Så dvs at at en dsb fører må rangere max 25(jvf sin dsb), imens andre fører (der ikke har lignende mere restriktive instruktioner) må køre 5kmt mere dvs 30 jvf sin/ø

låst
2970 visninger

af KimC, 15/3 2012, 13:19 (4645 dage siden) @ jesper

Som skrevet i diverse siner og ovenstående poster: Bane dk hastighed på hele kh: 30 kmt
Dsb har dog 25kmt i timen som max på hele kh. Så dvs at at en dsb fører må rangere max 25(jvf sin dsb), imens andre fører (der ikke har lignende mere restriktive instruktioner) må køre 5kmt mere dvs 30 jvf sin/ø

Kan det tænkes at det regelsæt har afsæt i en ulykke på KGC hvor en lokofører blev dræbt fordi frontruden på et flexlinertog eksploderede mod ham pga lufttrykket mellem gummivulsterne ved et rangeruheld?
Der beregnede man netop den farlige hastighed til at være fra omkring de 25 km/t

låst
2756 visninger

af AndreasM, 15/3 2012, 18:53 (4645 dage siden) @ jesper

Nope, den er også 30 km/t for DSB førere. Men på den del af infrastrukturen omkring på Kh som DSB forvalter er den 25 km/t, dette gælder også for andre operatører.

låst
2714 visninger

af Svend, 15/3 2012, 21:48 (4645 dage siden) @ AndreasM

Bare for at vi kan være med allesammen: Hvilke arealer er det DSB har (ejer/er infrastrukforvalter på) på Københavns Hovedbanegård?

--
Svend

låst
2572 visninger

af AndreasM, 15/3 2012, 23:01 (4644 dage siden) @ Svend

Belvedere(opstillingsområdet mellem Dybbølsbro og Enghave), KGC(klargøringscentret og opstillingssporet langs centret) og maskindepotet(hvor hastigheden til dels er endnu lavere).

låst
2578 visninger

af Svend, 16/3 2012, 00:16 (4644 dage siden) @ AndreasM

Er du helt sikker på du har ret i det hele?
(OK, hvis du spørger DSB får du sikkert et svar du kan lide, men måske ikke det rigtige ;-) )

--
Svend

låst
2649 visninger

af Bruger4711, 16/3 2012, 23:57 (4643 dage siden) @ AndreasM

Bare for at vi kan være med allesammen: Hvilke arealer er det DSB har (ejer/er infrastrukforvalter på) på Københavns Hovedbanegård?

Belvedere(opstillingsområdet mellem Dybbølsbro og Enghave), KGC(klargøringscentret og opstillingssporet langs centret) og maskindepotet(hvor hastigheden til dels er endnu lavere).

Det er ikke helt korrekt. Alle spor i Belvedere tilhører Banedanmark. Der er INGEN af dem der bliver vedligeholdt af DSB. Det samme gælder for Kgc. Skal dog ikke sige om de spor indenfor i hallen, bliver vedligeholdt af DSB.

Til gengæld bliver flere af sporene på Mgb vedligeholdt af DSB. Hvilke skal jeg dog ikke gøre mig klog på.

låst
2610 visninger

af AndreasM, 17/3 2012, 09:31 (4643 dage siden) @ Bruger4711

Det er ikke helt korrekt. Alle spor i Belvedere tilhører Banedanmark. Der er INGEN af dem der bliver vedligeholdt af DSB. Det samme gælder for Kgc. Skal dog ikke sige om de spor indenfor i hallen, bliver vedligeholdt af DSB.

Hvem der ejer og vedligeholder dem, ændrer ikke på at det er DSB der fastsætter reglerne på de pågældende områder. Og på hovedbanen er det helt tydeligt, Banedanmark sætter reglerne i det sikrede område, DSB sætter dem i de usikrede.

låst
2525 visninger

af Jens V, 17/3 2012, 10:48 (4643 dage siden) @ AndreasM

Hvem der ejer og vedligeholder dem, ændrer ikke på at det er DSB der fastsætter reglerne på de pågældende områder. Og på hovedbanen er det helt tydeligt, Banedanmark sætter reglerne i det sikrede område, DSB sætter dem i de usikrede.

Undskyld mit franske..., men sikke noget vrøvl.

Det er infrastrukturforvalteren - in casu Banedanmark - der fastsætter reglerne på egen infrastruktur, for BDKs vedkommende gennem SR, SIN m.v. - uanset sikret/ikke-sikret.

Jernbanevirksomhederne kan, efter godkendelse i Trafikstyrelsen, fastsætte egne regler for egne tog/rangerbevægelser, når de vel at mærke er mere restriktive end Banedanmarks.

Ejer en jernbanevirksomhed egen infrastruktur, er det naturligvis jernbanevirksomheden (som infrastrukturforvalter), der fastsætter reglerne.

låst
2520 visninger

af AndreasM, 17/3 2012, 11:56 (4643 dage siden) @ Jens V

Undskyld mit franske..., men sikke noget vrøvl.

Det er infrastrukturforvalteren - in casu Banedanmark - der fastsætter reglerne på egen infrastruktur, for BDKs vedkommende gennem SR, SIN m.v. - uanset sikret/ikke-sikret.

Jernbanevirksomhederne kan, efter godkendelse i Trafikstyrelsen, fastsætte egne regler for egne tog/rangerbevægelser, når de vel at mærke er mere restriktive end Banedanmarks.

Ejer en jernbanevirksomhed egen infrastruktur, er det naturligvis jernbanevirksomheden (som infrastrukturforvalter), der fastsætter reglerne.

Dit franske må du sådan set selv rode med. Jeg har intet sagt om at det generelt gælder sådan for sikrede/usikrede områder, men lige præcis på hovedbanen falder det sådan sammen, at ved overgangen til usikret område i henholdsvis Belvedere, KGC og maskindepotet, der er det DSB og DSBs regler der tager over. Dette er tydeligt beskrevet i DSBs sikkerhedsinstrukser, som ikke er offentlig tilgængelige men udleveres til operatører der skal køre i områderne.. Og lige så tydeligt er det beskrevet at de gælder både for DSB og for andre operatører. Jeg kan ikke give et bevis for at DSB ejer pågældende områder, men tilsyneladende kan dem der påstår at det er Banedanmarks jo heller ikke give bevis for deres postulat (der er intet i vejen for at DSB hyrer Banedanmark til at vedligeholde DSB infrastruktur). Så det vil være påstand mod påstand.

låst
2568 visninger

af Svend, 17/3 2012, 20:24 (4643 dage siden) @ AndreasM
redigeret af Svend, 17/3 2012, 20:43

Det har ikke noget med påstand mod påstand at gøre. Du er ude på så tynd is, at du allerede er faldet igennem. For at skære det ud i pap (eller det der er tykkere/kraftigere): Du tager helt og aldeles fejl (så kan det vist ikke siges tydeligere).

Du får lige en smiley med i købet :-) Og sig også til, hvis vi også skal komme med en stige eller et redningsbælte

--
Svend

låst
2615 visninger

af Danijel Buns Larsen, 18/3 2012, 12:03 (4642 dage siden) @ Svend

Det har ikke noget med påstand mod påstand at gøre. Du er ude på så tynd is, at du allerede er faldet igennem. For at skære det ud i pap (eller det der er tykkere/kraftigere): Du tager helt og aldeles fejl (så kan det vist ikke siges tydeligere).

Du får lige en smiley med i købet :-) Og sig også til, hvis vi også skal komme med en stige eller et redningsbælte

Jeg er ked af at sige det, Svend. Men da hverken den ene eller den anden kommer med et konkret bevis for, hvordan det ser ud på netop dette konkrete sted, så er det påstand mod påstand, ligesom din underlige forkærlighed for pionertjenesten og redningsarbejde på søer og isbræmmer er det.
Hvilket belæg har du for at påstå, at man er på tynd is, hvis det, du lægger til grund for det, er det, du synes lyder mest rigtigt?

Synes simpelthen, det er fantastisk, når jernbaneentusiaster begynder at bekrige hinanden, når saglig argumentation ikke længere slår til.
Du kan skabe dig nok så meget over det, jeg har skrevet. Du kan prøve at gøre mig til grin. Du kan prøve at komme med is-anekdoter. Jeg agter ikke at kommentere mere på dine indlæg i denne tråd.

låst
2467 visninger

af thomash, 18/3 2012, 12:48 (4642 dage siden) @ Danijel Buns Larsen

Jeg er ked af at sige det, Svend. Men da hverken den ene eller den anden kommer med et konkret bevis for, hvordan det ser ud på netop dette konkrete sted, så er det påstand mod påstand, ligesom din underlige forkærlighed for pionertjenesten og redningsarbejde på søer og isbræmmer er det.
Hvilket belæg har du for at påstå, at man er på tynd is, hvis det, du lægger til grund for det, er det, du synes lyder mest rigtigt?

Synes simpelthen, det er fantastisk, når jernbaneentusiaster begynder at bekrige hinanden, når saglig argumentation ikke længere slår til.
Du kan skabe dig nok så meget over det, jeg har skrevet. Du kan prøve at gøre mig til grin. Du kan prøve at komme med is-anekdoter. Jeg agter ikke at kommentere mere på dine indlæg i denne tråd.

Fint indlæg Danijel - men det er jo dersværre set blandt flere herinde, at de udtaler sig om noget de ikke aner en skid om, og det eneste der underbygger deres påstand, er fordi de siger det, og så er det nemlig rigtigt.. Det er sørgerligt men sandt. Endnu værre er jo, at de folk som typisk er bedrevidende også har behov for at bevæge sig ned på et niveau, man kun ser på grøn stue i børnehaven, i stedet for at holde sig på et sagligt niveau som voksne mennesker..

Jeg må nok erkende, at jeg ikke bruger ret lang tid på dette forum længere. Jeg synes det er fyldt med bedrevidende folk og ligegyldige diskussioner, hvor folk som ikke rigtigt ved noget udtaler sig om emnet og påstår at de ved det..

God søndag til alle. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

låst
2619 visninger

af MY1146, 18/3 2012, 13:04 (4642 dage siden) @ thomash

Sådan er det jo efterhånden i alle Jernbane-forums. De starter med at være gode, men så snart de uvidende får snus om det nye forum, så bliver det hurtigt ødelagt. Det var jo også sådan det gik med tog-sim.dk

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

låst
2473 visninger

af bl, Greve, 18/3 2012, 16:16 (4642 dage siden) @ MY1146

Og da der vist ikke kan pines mere ud af denne her citron, lukker vi tråden, inden der kommer alt for mange flere uvidende til.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

låst
2405 visninger

af Peter M. Thomsen, 15/3 2012, 15:12 (4645 dage siden) @ Jens V

Kære Forum
Er der nogen som har billeder af uheldet på hovedbanegården i går
Peter

låst
2734 visninger

af Ekaeli007, 15/3 2012, 15:40 (4645 dage siden) @ Peter M. Thomsen

minder måske en lille smule om jeg tror det var i begyndelsen af 1980erne hvor der ankom et regionaltog til spor 2 og samtidig trykkede en IC stamme ud fra spor 1 eller var det omvendt med sporene, Jeg arbejdede i Bernstorffsgade ikke DSB eller P og T men jeg stod i et vindue på 4 sal og så tilfældigvis de 2 tog støde sammen jeg var helt paf kan jeg huske,jeg tænkte det er da løgn men
lyden af udrykningshorn var ikke til at tage fejl af, så det var en uhyggelig sandfærdig historie.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

låst
2807 visninger

af Bruger4711, 17/3 2012, 00:03 (4643 dage siden) @ Peter M. Thomsen

[image]

låst
2681 visninger

af glade-koege ⌂, køge, 17/3 2012, 10:05 (4643 dage siden) @ Bruger4711

ligner en lille forsikring sag og et par dage i Randers til rep..

låst
2709 visninger

af Svend, 17/3 2012, 20:29 (4643 dage siden) @ glade-koege

Lidt Gaffa-tape og så er det togsæt klar til at køre igen. Det må kunne klares for under en "hundredemand" :-D

--
Svend

låst
2510 visninger

af Jens MO-Møller @, 17/3 2012, 23:07 (4642 dage siden) @ Svend

Men tror du nu ikke alligevel, at det vil være klog politik at indstille driften for alle enheder af den materieltype, som var involveret i uheldet, indtil div. havari-og ekspertgrupper har talt, for hvis nu..............

Venlig hilsen

Jens Møller

låst
2496 visninger

af Svend, 17/3 2012, 23:14 (4642 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, det er jo den anden yderlighed. Måske man skulle udvide med at sætte den arme synder i gabestok til spot og spe i forhallen på København H ;-)

--
Svend

låst
2515 visninger

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak