Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Railcare Danmark. (Generelt)

af ozzie, 13/3 2012, 08:34 (4645 dage siden)

[image]
1134. I Taastrup. med Wiebe kran.
[image]
[image]
1122 i Sorø.
[image]
1122 og 1134 i Sorø.
[image]
1122 i Taastrup.
[image]
1122 med Wiebe kran, i Sorø.

Billederne er fra sidste år.

Mvh. Ozzie.

Railcare Danmark.

af Egon Schmidt, 13/3 2012, 08:44 (4645 dage siden) @ ozzie

Ja det vil hjælpe at få rust lavet og en gang maling så vil det blive en pæn maskine igen
Egon

Railcare Danmark.

af Svend Jensen, 13/3 2012, 08:53 (4645 dage siden) @ Egon Schmidt

Ja den går vist ikke gennem et bilsyn med alle de huller! Hold op hvor er den misholdt! Hvis indmaden er god kan det vel godt betale sig at få fikset?

Railcare Danmark.

af thomash, 13/3 2012, 09:12 (4645 dage siden) @ Svend Jensen

Hvor er det dejligt nemt blot at sige, den skal da lige fixes.. Det er sq dyrt at vedligeholde sådan nogle maskiner, og selvom det måske ikke er et kønt syn, så har de en maskine der kan køre og som kan tjene penge til virksomheden. Jeg er dog helt sikker på, at hvis i møder op på deres værksted og tilbyder at lave rust og slibe den ned, så siger de ikke nej tak!

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Railcare Danmark.

af Henrik Hansen, Vejen, 13/3 2012, 10:33 (4645 dage siden) @ thomash

Hvor er det dejligt nemt blot at sige, den skal da lige fixes.. Det er sq dyrt at vedligeholde sådan nogle maskiner, og selvom det måske ikke er et kønt syn, så har de en maskine der kan køre og som kan tjene penge til virksomheden.

Jo, maskinerne skal tjene penge, men de er samtidig firmaets ansigt udadtil, og når man ser standen på nogle af de gamle GM-maskiner der køre rundt, så ligner det noget der kan falde sammen hvert øjeblik. Man får umiddelbart den tanke om andet materiel i samme firmaer har samme dårlige vedligeholdelsesmæssige standard.

Og endelig køre firmaets direktør nok ikke rundt i en gammel rusten Ford Taunus ??

Jeg er dog helt sikker på, at hvis i møder op på deres værksted og tilbyder at lave rust og slibe den ned, så siger de ikke nej tak!

Nu er og bliver det, det pågældende firmas eget valg hvílken vedligeholdelsesmæssig standard man vælger at køre rundt med, men derfor kan man godt undres.

/Henrik

Avatar

Railcare Danmark.

af Johnni Lassen ⌂, 13/3 2012, 10:43 (4645 dage siden) @ Henrik Hansen

[image]
Den er da blevet lidt pænere siden Ozzie tog sine billeder;-) . MY 1134 i Ringsted den 16 februar 2012.

--
[image][image]

Railcare Danmark.

af Michael Thomasberg, 13/3 2012, 10:45 (4645 dage siden) @ Henrik Hansen

Det undrer mig altså at Railcare og visse andre småoperatører kan få lov til at køre på strækningerne uden virksom ATC på deres materiel - i dette tilfælde My 1122.
Hvis et DB Schenker tog får defekt på ATC´en, så er det med 70 km/t til nærmeste station og ikke længere.

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Railcare Danmark.

af caprani ⌂, København, 13/3 2012, 10:56 (4645 dage siden) @ Michael Thomasberg

Jamen kører de stort mere end 70? Disse infrastruktur-vedligeholdelsestog er vel ikke ligefrem højhastighed.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Railcare Danmark.

af Michael Thomasberg, 13/3 2012, 11:03 (4645 dage siden) @ caprani

Jamen kører de stort mere end 70? Disse infrastruktur-vedligeholdelsestog er vel ikke ligefrem højhastighed.

Det har ikke noget med det at gøre. Så kunne alle andre operatører også bare nedsætte hastigheden til 70 km/t og spare ca. en million kroner pr. maskine i ATC udstyr.
På ATC strækninger SKAL der køres med virksom ATC, derfor undrer det mig at nogle operatører får lov til at omgåes reglementet

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Railcare Danmark.

af caprani ⌂, København, 13/3 2012, 11:09 (4645 dage siden) @ Michael Thomasberg

Hmmmm. Jeg er ikke ganske inde i reglementet, men DSB museumstogs (og diverse jernbaneklubbers) dampmaskiner samt MA og MS lyntogene er da ikke endnu udrustet med ATC.
Alligevel får de, vel i kraft af en eller anden særtogsstatus, lov til at befare ATC strækninger, selvsagt betinget af en maksimal tilladt hastighed på 70 km/t.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Railcare Danmark.

af Michael Thomasberg, 13/3 2012, 11:31 (4645 dage siden) @ caprani

Hmmmm. Jeg er ikke ganske inde i reglementet, men DSB museumstogs (og diverse jernbaneklubbers) dampmaskiner samt MA og MS lyntogene er da ikke endnu udrustet med ATC.
Alligevel får de, vel i kraft af en eller anden særtogsstatus, lov til at befare ATC strækninger, selvsagt betinget af en maksimal tilladt hastighed på 70 km/t.

Klaus, tror jeg fandt noget på et andet forum. Citat: > JT fastsætter kvoter for den enkelte operatør for trækkraftenheder uden
ATC.

Trækkraftenheder med ATC hvor det pga fejl er nødvendigt at udkoble ATC

for

at køre til endestationen skal ikke have særlig tilladelse af JT.

Selvom man har fået tildelt kvoter, skal kørslerne uden ATC også planlægges,
så krydsninger og overhalinger kan ske med spormæssig dækning på
ATC-strækninger.

Det betyder f.eks. at det er næsten umuligt at køre veterantog på Vestfyn i
dagtimerne.

--
Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Railcare Danmark.

af caprani ⌂, København, 13/3 2012, 11:46 (4645 dage siden) @ Michael Thomasberg

Javel ja. Jeg kunne selvfølgelig forestille mig, at der er visse indskrænkninger forbundet med færdsel med ikke-ATC materiel på hovedstrækningerne.
Nu virker det jo også somom meget af Railcares (og øvrig strækningsvedligeholdelsestrafik) finder sted på mindre trafikerede tidspunkter, f.eks i nattetimerne.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Railcare Danmark.

af Jens V, 13/3 2012, 12:10 (4645 dage siden) @ Michael Thomasberg

Klaus, tror jeg fandt noget på et andet forum. Citat: > JT fastsætter kvoter for den enkelte operatør for trækkraftenheder uden ATC.

Forældet citat. Det er Banedanmark der fastsætter reglerne i dag.


Selvom man har fået tildelt kvoter, skal kørslerne uden ATC også planlægges,
så krydsninger og overhalinger kan ske med spormæssig dækning på
ATC-strækninger.

Nej - læs Banedanmarks SIN(Ø/V) instruks 13.

Railcare Danmark.

af Bjarne, 15/3 2012, 10:29 (4643 dage siden) @ caprani

Hvad er så årsagen til at der ikke længere sendes tog ud til Allingåbro , jeg godt at der er en lille strækning på ATC men derfra også til Allingåbro der er jo ikke noget der burde forhindre kørsel til byen

Railcare Danmark.

af Henrik Winther Andersen @, 15/3 2012, 16:00 (4643 dage siden) @ Bjarne

MY 1134 i Helsingør

Railcare Danmark.

af Stephan Aller, 13/3 2012, 12:46 (4645 dage siden) @ Michael Thomasberg

På ATC strækninger SKAL der køres med virksom ATC, derfor undrer det mig at nogle operatører får lov til at omgåes reglementet

Reglerne er ændret omkring 01.09.2010 således at ønsker man at foretage en kørsel UDEN ATC, skal der indgives en ansøgning til Trafikstyrelsen, hvori det fremgår at man har forsøgt at leje ATC-trækkraft fra andre operatørvirksomheder. Der er så en hulens masse dages behandlingstid før man kan få et svar fra Trafikstyrelsen. Om der er givet dispensationer ved jeg ikke. Der er således ikke tale om at omgå reglementet som du her anfører.

//Stephan

Railcare Danmark.

af ozzie, 13/3 2012, 13:07 (4645 dage siden) @ Stephan Aller

Men tak Stephan.
dejligt at se de gamle damer, og tak for den gode lyd da du kørte fra Sorø.

Mvh. Ozzie.

Railcare Danmark.

af Stephan Aller, 13/3 2012, 12:38 (4645 dage siden) @ Henrik Hansen

Og endelig køre firmaets direktør nok ikke rundt i en gammel rusten Ford Taunus ??

/Henrik


Nej, men en af deres medarbejdere kører rundt i en 22 år gammel udkn..... Golf 2...
//Stephan

Railcare Danmark.

af Steff, 13/3 2012, 11:19 (4645 dage siden) @ thomash

Kære Thomas!

Liberaliseringen af de danske baner gjorde det muligt, at andre kunne køre og byde ind på opgaver. Det medførte bl.a., at der skød mange små (undskyld udtrykket) ”Køkkenbordsoperatører” op, hvor ejerne så en mulighed for en hurtig profit med nicheopgaver. Det vil sige opgaver, hvor man ikke forventede de store operatører ville byde ind eller hvor man qua sin størrelse, kunne byde billigere.
Til dette formål opkøbtes en hel masse overkomplette maskiner fra både stats- som privatbanerne og derfor også i forskellig stand. Dette sammenholdt med udgifter til personale, gør det dyrt bare at holde dagligdagen kørende. Dette betyder også, at nogle opgaver kan der ikke bydes på, eller at udbyderen fravælger en operatør, bl.a. ud fra kriteriet om forsyningssikkerhed. Altså bl.a. være tilstede 24-7-365 og med den fornødne reserve. Og så begynder det at bide sig selv i halen m.h.t. vedligeholdelse, her også den udvendige.
Der er vel for pokker en årsag til at de store små- og store operatører på landevejene og skinnerne gør det til en dyd at deres materiel er præsentabelt. Hvis tingene ser ordentlige ud, forventes det også at det virker ordentligt og at det er en kvalificeret operatør. Det er vel den menneskelige tankegang. Og derfor også ganske naturligt det modsatte, med mindre man ønsker ”lej et lig” og hvor forsyningssikkerheden ikke er i højsædet. Men derfor også billigt, hvis man vil løbe den risiko.
Så din harme over at nogen synes, at operatørens materiel ser misligholdt ud, kan jeg slet ikke forstå. Det gør det da i allerhøjeste grad. Og hvorfor skulle andre frivilligt og uden at tjene penge dog vedligeholde en operatørs materiel, der udelukkende kun har købt dette for at tjene penge? Vil man opfattes som seriøs operatør må man også ligne en, ellers falder kunderne (og materiellet) fra (hinanden).
Vi kan så selvfølgelig være helt enige om at det er synd sådan jernbanehistorisk med de gamle MY´er og MX´er, at de ikke er tip top. Men det er jo noget – i dette tilfælde – nostalgisludder man som bruger/forbruger ikke kan bruge til noget, vel?
[image]
Vedligeholdelsestog på Farumbanen 30. juni 2010. Ville godt skrive om hvad det er for en maskine ud over det er en litra MY, men bl.a. den ydre vedligeholdelsesstand gør det umuligt at se påskrifter.

--
Steffen Dresler

Railcare Danmark.

af G9250, 13/3 2012, 11:26 (4645 dage siden) @ Steff

[image]
Vedligeholdelsestog på Farumbanen 30. juni 2010. Ville godt skrive om hvad det er for en maskine ud over det er en litra MY, men bl.a. den ydre vedligeholdelsesstand gør det umuligt at se påskrifter.

Det er RCDK MY 1157

Railcare Danmark, tak for svar m.h.t. loko nr.

af Steff, 13/3 2012, 11:35 (4645 dage siden) @ G9250

Kære Jakob!

Tusind tak for din angivelse af hvilket lokomotiv, så nu kan jeg få nedskrevet det om billedseriens foto, tak:-) .

Steff

--
Steffen Dresler

Railcare Danmark.

af G9250, 13/3 2012, 11:47 (4645 dage siden) @ G9250

I øvrigt er det ikke alle operatører, som ikke "vedligeholder" deres materiel. For eksempel har CFL malet 1023 og 1029. At det så ikke er nemt at se hvem der ejer maskinerne, er noget andet. Ligeledes har 1029 vidst gennemgået en førerrumsrenovering. Begge maskiner skulle vidst være i rimelig god stand.

Mht ATC må det vidst være en rimelig god investering for både CFL (1023, 1029 og T66K 714) og RCDK (1134)

Railcare Danmark.

af caprani ⌂, København, 13/3 2012, 11:49 (4645 dage siden) @ G9250

Jeg har iøvrigt andetsteds set diverse fotos af interiøret i 1134. Det har absolut intet at gøre med maskinens udvendige stand. Man kunne nærmest betegne den som GM lokomotivernes svar på en veludrustet campingmobil ;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Railcare Danmark.

af Stephan Aller, 13/3 2012, 12:48 (4645 dage siden) @ caprani

Jeg har iøvrigt andetsteds set diverse fotos af interiøret i 1134. Det har absolut intet at gøre med maskinens udvendige stand. Man kunne nærmest betegne den som GM lokomotivernes svar på en veludrustet campingmobil ;-)

Man kan vel også sige at ligeså rusten den er udadtil, ligeså pæn er den indvendig - ikke mindst i maskinrummet ;) .

Venlig hilsen
Stephan Aller

Railcare Danmark.

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 13/3 2012, 20:27 (4644 dage siden) @ Steff

Kære Thomas!

Liberaliseringen af de danske baner gjorde det muligt, at andre kunne køre og byde ind på opgaver. Det medførte bl.a., at der skød mange små (undskyld udtrykket) ”Køkkenbordsoperatører” op, hvor ejerne så en mulighed for en hurtig profit med nicheopgaver. Det vil sige opgaver, hvor man ikke forventede de store operatører ville byde ind eller hvor man qua sin størrelse, kunne byde billigere.
Til dette formål opkøbtes en hel masse overkomplette maskiner fra både stats- som privatbanerne og derfor også i forskellig stand. Dette sammenholdt med udgifter til personale, gør det dyrt bare at holde dagligdagen kørende. Dette betyder også, at nogle opgaver kan der ikke bydes på, eller at udbyderen fravælger en operatør, bl.a. ud fra kriteriet om forsyningssikkerhed. Altså bl.a. være tilstede 24-7-365 og med den fornødne reserve. Og så begynder det at bide sig selv i halen m.h.t. vedligeholdelse, her også den udvendige.
Der er vel for pokker en årsag til at de store små- og store operatører på landevejene og skinnerne gør det til en dyd at deres materiel er præsentabelt. Hvis tingene ser ordentlige ud, forventes det også at det virker ordentligt og at det er en kvalificeret operatør. Det er vel den menneskelige tankegang. Og derfor også ganske naturligt det modsatte, med mindre man ønsker ”lej et lig” og hvor forsyningssikkerheden ikke er i højsædet. Men derfor også billigt, hvis man vil løbe den risiko.


Der er vel ikke noget galt i Køkkenbords operatører. Mig bekendt har de fleste store virksomheder i Danmark startet på et køkkenbord i Svendborg, Billund, Bjerringbro, Nordborg...
Inden for Jernbane branchen er det selvfølgeligt lidt svært, 'lige' at starte op, da der jo skal en del kapital til, selv om man bare skal købe lokomotivet, for at starte. Det er rart når tingene ser ud, ligesom 'hos de store', men ind i mellem må man også erkende, at der skal penge i kassen...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Railcare Danmark.

af Steff, 13/3 2012, 21:20 (4644 dage siden) @ BlackThorneDK

Go´aften Jacob.

Der er vel ikke noget galt i Køkkenbords operatører. Mig bekendt har de fleste store virksomheder i Danmark startet på et køkkenbord i Svendborg, Billund, Bjerringbro, Nordborg...
Inden for Jernbane branchen er det selvfølgeligt lidt svært, 'lige' at starte op, da der jo skal en del kapital til, selv om man bare skal købe lokomotivet, for at starte. Det er rart når tingene ser ud, ligesom 'hos de store', men ind i mellem må man også erkende, at der skal penge i kassen...

Næ, det har du da skam helt ret i, ikke et ondt ord om køkkenbordets fortræffeligheder. Det kan (så vidt jeg husker;-) ) bruges til mangt og meget. Men som du også selv skriver, er det jo en noget anden kapital der skal til. Dertil så know-how, tilladelser og ikke mindst faste installationer, der er nødvendige som jernbaneoperatør. Og alt andet lige, bliver det jo nische opgaver i et - her i Europa - temmelig reguleret marked med kæmpestore kapitalinvesteringer bag både det infrastruktur- som det operatørmæssige. Så du skal være langt over middel for bare at tilkæmpe sig en nische og ikke mindst fastholde den. Og i denne verden er der ikke tid (penge) til bare en svipser eller fejl og man er ude. Så resultatet har jo også været, at mange af de omkring årtusindeskiftet startede småoperatører har "slukket af". Og det er vel også OK, uagtet hvilken politisk holdning man så end ligger for dagen, ikke sandt?

--
Steffen Dresler

Railcare Danmark.

af KimC, 14/3 2012, 11:19 (4644 dage siden) @ Steff

Og i denne verden er der ikke tid (penge) til bare en svipser eller fejl og man er ude. Så resultatet har jo også været, at mange af de omkring årtusindeskiftet startede småoperatører har "slukket af". Og det er vel også OK, uagtet hvilken politisk holdning man så end ligger for dagen, ikke sandt?

De vigtigste grunde til at diverse småoperatører her i landet måtte lukke var manglende adgang til infrastrukturen.
De fandt sig nicher ved at betjene godskunder der lå uden for transitkorridoren Padborg - Malmö. Og lige så hurtigt som de skulle til at køre der, voksede der stopmærker op, og overkørselsanlæg blev demonteret.

Så skete der en ulykke i Kølkær. Den medførte ret hurtigt at tog uden ATC først un måtte fremføres med 80 km/t. Da det så viste sig at en vis operatør stadig kunne finde en kanal med containertoget fra Tinglev til Århus, blev denne grænse sat ned til 70 km/t. Og så gik den ikke længere, hvilket vist også var meningen
I Kølkær og på mange andre krydsningsstationer på enkeltsporet bane var der derimod fortsat ingen restriktioner om kørsel uden ATC, så der kunne togene få lov til at fortsætte med at støde sammen - uden ATC og med 120 km/t!

Jeg er ikke i tvivl om at visse trafikministre har søgt at beskytte statsmonopolet, selvom statsmonopolet på godsområdet dengang allerede hed noget andet, så var det alligevel dem der engang havde været DSB Gods... De andre var nogen som EU havde givet ret til at bruge infrastrukturen, hvilket på ingen måde betød at de var velkomne til at gøre det.

Så er der spørgsmålet om visse lokomotiver og deres bemaling. Ja, der er nogen der godt kunne træænge til lidt. Og så er der andre der åbenbart ikke har andet at tage sig til end at gå og male deres maskiner om. Her tænker jeg eksempelvis på My1148 og Mx1030 der så vidt jeg ved begge har haft bemalinger som de aldrig har været ude at køre i for egen kraft.
Sagt i spøg ender det med at visse GM lokomotiver en dag er nødt til at skulle til Sverige, fordi man der har et lidt større fritrumsprofil, og så er der bedre plads til alle de lag maling :-P
- Og senere hen kan man omspore dem og sende dem til Finland, for der har de endnu større profil;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak