Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Containerkrane på privatbanerne (Generelt)

af Anders Madsen, 12/3 2012, 18:00 (4646 dage siden)

I dag blev Lollandsbanens containerkran jævnet med jorden. Så vidt jeg ved, var der ingen andre privatbaner, der havde deres egne kraner. Hvad mener forummet?

Nedrivning af containerkranen på LJ:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/Nyheder.html

Containerkrane på privatbanerne

af Peter M. Thomsen, 12/3 2012, 18:34 (4646 dage siden) @ Anders Madsen

Her er et par billeder fra dengang der var gods i Nakskov
[image]
Lgmns nr. 42 86 DSB 441-5-113-9 i Nakskov, 1989
[image]
Adskillige Lgmns med containere i Nakskov, 1989
Fotos: Peter M. Thomsen

Containerkrane på privatbanerne

af re20000, 12/3 2012, 20:43 (4645 dage siden) @ Peter M. Thomsen

ak ja, det var dengang. Men er det et fremskudt signal med signalafhængig ovrkørsel der stå midt i det nederste billede eller hvad er det?

Nold

Containerkraner på privatbanerne

af Eksillollikken @, 12/3 2012, 21:55 (4645 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Her er et af de sidste biller af containerkranen i Nakskov
[image]
Nakskov d. 10-2-12
Foto: Peter M. Thomsen

Containerkraner på privatbanerne

af Ekaeli007, 12/3 2012, 23:54 (4645 dage siden) @ Eksillollikken

Må jeg spørge om hvorfor den er fjernet, var der slet ikke brug for den mere er der slet ikke nogen godsmængder mere på de kanter, jeg syntes det da er synd hvis ingen på Lolland sender gods med banen.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

Containerkraner på privatbanerne

af Ove, Struer, 13/3 2012, 08:01 (4645 dage siden) @ Ekaeli007

Det er et led i den omsiggribende tendens til at AL gods skal flyttes over på lastbiler så vi RIGTIG kan få fyldt vores veje op og få noget gang i CO2 udslippet. Det er godt for beskæftigelsen, både de der skal køre lastbilerne (selvom det jo nok mest bliver Polakker og Letter) og til de der skal reparere vejene og vi andre får varmere somre, bare synd de også bliver fugtigere.......

Containerkrane på privatbanerne

af Niels Munch, 12/3 2012, 21:07 (4645 dage siden) @ Anders Madsen
redigeret af Niels Munch, 12/3 2012, 21:22

Så vidt jeg ved, var der ingen andre privatbaner, der havde deres egne kraner. Hvad mener forummet?

LJs containerkran var den eneste af slagsen ved privatbanerne.

[image]
LJ M 38 med containerkranen i baggrunden, Nakskov OKT 2005 (nm).

M.v.h.
Niels

Containerkrane på privatbanerne

af Anders Madsen, 13/3 2012, 12:15 (4645 dage siden) @ Niels Munch

Kranen har ikke været i brug siden 2002, da der - på foranledning af det tidligere Storstrøms Amt - pludselig i en kort periode opstod containere med sukker fra Nakskov til Kina. Nakskov Sukkerfabrik vil tilsyneladende ikke benytte jernbanen mere - det er nok et økonomisk spørgsmål. I dag findes der vel ikke jernbanegods syd for Ringsted. Derfor blev containerkranen i Nykøbing F. også nedtaget for et par måneder siden. Men lad os “nyde” nedtagningen af landets eneste privatbane-kran, der eksisterede fra 4. april 1988 - 12. marts 2012.

[image]
Der blev kørt en masse af disse containere mellem sukkerfabrikken og stationen i Nakskov i 2002. Det er omladningerne, der er dyrt og som desværre gør det urentabelt.

[image]

[image]

[image]

[image]
Nedtagning af Lollandsbanens containerkran i Nakskov d. 12-03-12. Fotos: Anders Madsen

Containerkrane på privatbanerne

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 13/3 2012, 19:30 (4644 dage siden) @ Anders Madsen

Kranen har ikke været i brug siden 2002, da der - på foranledning af det tidligere Storstrøms Amt - pludselig i en kort periode opstod containere med sukker fra Nakskov til Kina. Nakskov Sukkerfabrik vil tilsyneladende ikke benytte jernbanen mere - det er nok et økonomisk spørgsmål. I dag findes der vel ikke jernbanegods syd for Ringsted. Derfor blev containerkranen i Nykøbing F. også nedtaget for et par måneder siden. Men lad os “nyde” nedtagningen af landets eneste privatbane-kran, der eksisterede fra 4. april 1988 - 12. marts 2012.

[image]
Der blev kørt en masse af disse containere mellem sukkerfabrikken og stationen i Nakskov i 2002. Det er omladningerne, der er dyrt og som desværre gør det urentabelt.

Kunne kranen tage 40 fods containere? Jeg syntes kun at jeg har set 20 fods containere på billederne.
Alternativet kunne da være en container truck. Der er jo ikke nogen køreledninger, så hvorfor skulle man bruge en ufleksibel fast kran, i stedet for en truck, lidt af la den her model.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Containerkrane på privatbanerne

af cck @, 13/3 2012, 21:13 (4644 dage siden) @ BlackThorneDK

Hej Jacob

Ja det er da rigtigt, hvorfor havde noget så ufleksibel og langsom arbejdende stående når nu man kan få en resctaker der kan løfte over 60 tons.

Se bare Carlsberg trailerne der er godkendt til 60 tons i 4 tapper (løftes på sammen måde som en container.

Det ville gå meget hurtige med en sådan. Tid er penge i dag.

Mvh

CCK

Containerkrane på privatbanerne

af Anders Madsen, 14/3 2012, 16:05 (4644 dage siden) @ cck

Jeg mindes ikke, at der har været en container truck i brug. Derimod kunne kranen sagtens tage containere fra 20 til 40 tons, selvom den måske havde lidt Storm P.-agtige konstruktioner. Det krævede bare lidt ekstra rangering, som ikke var tidskrævende, hvis det blev planlagt ordentligt. Der kørte flere lastbiler, men der ankom kun en container ad gangen til containerpladsen, da kørslen foregik i 2002. Godstransport kan godt lade sig gøre, hvis myndigheder vil, men det vil man bare ikke her i landet - det er vist en hel anden diskussion.

[image]
Nakskov 2002

Der har ikke været en container truck i brug på dette foto:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/Gods/LJ%20M%2038%20og%2036%20med%20stort%20godstog.JPG

Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak