Hej,
Jeg har ikke lige et årstal, men måske en grund...
Jeg har selv tænkt mange gange over, hvorfor godstransport med jernbane, men også med coastere ophørte. Det skete på trods af, at meget gods er yderst velegnet til at blive transporteret med jernbane og coaster. Her skal blot nævnes cement, mursten, mel, sukker, korn, gødning, og øl.
Jeg skal ikke gøre mig klog på politik (kan man overhoved det?), men jeg kan ikke lade være med at tro, at det var trafikmafiaens drøm om succes på motorveje og broer, der udsultede fornuftig godstransport.
Der er blevet snakket meget om, at vi skulle have godset væk fra landevejene, samtidig med at det ene sidespor efter det andet blev brækket op; både til private virksomheder og havne.
For at anskueliggøre, hvad der foregik viste TV engang, hvordan tunge lastbiler kunne køre ind på havnene for at hente korn, hvorimod coastere skulle betale havnepenge! Så kørte 20 lastbiler en coasterlast fra Svendborg havn til Vejle havn, meget billigere end en coaster kunne. Lastbilen skulle heller ikke betale noget for at slide på vejene og ødelægge brostene på kajanlægget. På dette tidspunkt var der naturligvis også jernbanespor til siloerne.
Selv Løgstørbanen, hvor godskunderne ville beholde banen, arbejdede alle dem, der burde arbejde FOR en bevarelse, blot for en nedlæggelse; Banedanmark, DSB og transportministeriet var vist ikke til nogen hjælp.
Hvis dem der bør være FOR jernbanedrift, er imod; - jamen så går det jo slet ikke. De burde skamme sig!
Indenfor persontransport ville det jo svare til, at dem der skulle sørge for at få folk over i det offentlige, ville sætte prisen på offentlig transport op og op hele tiden i forhold til privat bilkørsel. Det kunne man jo ikke drømme om, vel...eller??????
Husk at i Danmark er bilkøb lig enorme indtægter, så her må selv den mest idealistiske transportminister give op...
Undskyld for lidt konspirationsteori.
God jule-jernbane-hilsen
Per Sørensen
Helsingør