Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EG til person trafik... (Generelt)

af OLL, Ballerup, 6/3 2012, 03:00 (4652 dage siden)

Hej allesammen :-)

Jeg kom til at tænke (fordi jeg ikke kan sove) på om hvis man byggede EG'erne om til at kunne køre person traffik, ville man da kunne få et pokkers (undskyld sproget) godt persontogslokomotiv, som ville kunne køre en ekpress fra Sverige igennem Danmark og helt til Tyskland.:-) Eller bare bruge det til intercity herhjemme:-)

Ved ikke om jeg er den eneste som har tænkt det, men syntes det kunne tages i betragtning:-)


Mvh. Oliver L. Løvgard

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

EG til person trafik...

af h087 ⌂, køge, 6/3 2012, 03:28 (4652 dage siden) @ OLL

Godaften Oliver

EG behøver ikke at blive bygget om - det kan godt køre persontog - man må bare ikke idet der ikke er betalt moms - og den lader vi så stå til tid og evighed -
og svaret må man nok spørge politikerne om -
og de vil så sige - det var godt du lige stillede det spørgsmål -
ligesom kvajpaner altid gør - når de ikke kan svare på spørgsmålet
skal ærligt indrømme at jeg ikke ville overlade dem at passe en selvbetjent drikkevandshane!!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

EG til persontrafik...

af UTJ, 6/3 2012, 09:01 (4652 dage siden) @ h087

Godaften Oliver

EG behøver ikke at blive bygget om - det kan godt køre persontog - man må bare ikke idet der ikke er betalt moms - og den lader vi så stå til tid og evighed -
og svaret må man nok spørge politikerne om -
og de vil så sige - det var godt du lige stillede det spørgsmål -
ligesom kvajpaner altid gør - når de ikke kan svare på spørgsmålet
skal ærligt indrømme at jeg ikke ville overlade dem at passe en selvbetjent drikkevandshane!!

Det er nok ikke momsen der er problemet. Lokomotiverne kører jo med godstog. Lokomotiverne er handlet flere gange efter anskaffelsen i virksomhedsoverdragelser og fusioner. De har vist nok ikke udtag til nødbremseoverstropning og hvis det er tilfældet er det et problem. Det er mere sandsynligt at en 185'er eller tilsvarende kommer til at trække persontog og det vil de være fuldt gode til.

EG til person trafik...

af PF-SB, 6/3 2012, 09:35 (4652 dage siden) @ OLL

Hej allesammen :-)

Jeg kom til at tænke (fordi jeg ikke kan sove) på om hvis man byggede EG'erne om til at kunne køre person traffik, ville man da kunne få et pokkers (undskyld sproget) godt persontogslokomotiv, som ville kunne køre en ekpress fra Sverige igennem Danmark og helt til Tyskland.:-) Eller bare bruge det til intercity herhjemme:-)

Ved ikke om jeg er den eneste som har tænkt det, men syntes det kunne tages i betragtning:-)


Mvh. Oliver L. Løvgard

Hej Oliver

Jeg har disse tanker. EG'eren er og bliver et godslokomotiv, den vejer 132 tons og har en maks hastighed på 140 km/t. Samtidig så er der kun bygget 13 maskiner, hvilket betyder den til en hvis udstrækning er forholdsvis dyr i vedligeholdelse.

Efter min mening vil Taurus eller Vectron være et noget bedre bud på et fantastisk persontogslokomotiv.

EG til person trafik...

af Svend, 6/3 2012, 10:47 (4652 dage siden) @ OLL

Jeg kom til at tænke (fordi jeg ikke kan sove) på om hvis man byggede EG'erne om til at kunne køre person traffik, ville man da kunne få et pokkers (undskyld sproget) godt persontogslokomotiv, som ville kunne køre en ekpress fra Sverige igennem Danmark og helt til Tyskland.:-) Eller bare bruge det til intercity herhjemme:-)

Hvilke kraftige lokomotiver havde du så tænkt dig, der i stedet skulle anskaffes til at køre godstog? Eller tror du, at de bare holder stille? Forøvrigt ejes EG-lokomotiverne ikke af DSB men af DB Schenker Rail Scandinavia , så . . . . .

--
Svend

EG til person trafik...

af Jensen @, Fredericia, 6/3 2012, 11:52 (4652 dage siden) @ h087

EG behøver ikke at blive bygget om - det kan godt køre persontog - man må bare ikke idet der ikke er betalt moms - og den lader vi så stå til tid og evighed -

Den med momsen på EG er en skrøne, der er opstået et eller andet sted. Det har intet på sig.

Som andre påpeger, så er EG næppe velegnet til kørsel med persontog, da den højest kan køre 140 km/t. Desuden vil det være totalt spild af lokomotivets kræfter, at køre rundt med små persontog.

Der findes, på EG, udtag til ep-bremse/nødbremseoverstropning, men det er aldrig idraftsat, da behovet ikke er der.

Mvh
Jens

og svaret må man nok spørge politikerne om -
og de vil så sige - det var godt du lige stillede det spørgsmål -
ligesom kvajpaner altid gør - når de ikke kan svare på spørgsmålet
skal ærligt indrømme at jeg ikke ville overlade dem at passe en selvbetjent drikkevandshane!!

mvh
henning h087

EG til person trafik...

af h087 ⌂, køge, 6/3 2012, 12:36 (4652 dage siden) @ Jensen

Hej

det skal jo nok passe - men havde hørt det fra en Lkf
men så må jeg jo nok heller ikke passe en drikkevandhane :-D
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

EG til person trafik...

af Ekaeli007, 6/3 2012, 13:37 (4652 dage siden) @ Jensen

Jeg gad vide om den der med momsen, for jeg kan huske jeg gik på det vi kaldte den lille jernbaneskole, og der var jeg eller var det møde i NJS regi der fik vi da at vide af en ingeniør fra DSB at de ikke måtte køre med persontog, da der ikke var betalt moms af maskinerne, af samme grund måtte man ikke kalde elkablet til vognene for til brug for elopvarmning, men det måtte bruges i tilfælde at det var godstog med kølevogne, f.eks interfrigo og lignende. Jeeg tror det møde var i forbindelse med EG blev ibrugtaget.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

EG til person trafik...

af Ekaeli007, 6/3 2012, 13:42 (4652 dage siden) @ Svend

jeg er enig med Svend B J, men hvis man tænkte sig at de skulle bruges eller købes til persontog, er det så ikke bare et spørgsmål om gearing, jeg mener at kunne huske at det er bygget over en læst man kaldte eurosprinter Siemens såvidt jeg husker, og hvis jeg ikke husker galt så købte Portugal et antal af samme type der kunne bruges, hvis de havde spor til det, til at køre 200 km/t
jeg ved så ikke om det er nogensinde forekommet i Portugal.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

EG til person trafik...

af Woodi, 6/3 2012, 13:49 (4652 dage siden) @ OLL

Nu er der så ingen af DB Schenker Rail´s lokomotiver der er ledige, men Hvis der var, så kunne de reelt godt bruges til 10 dobbeltdækker vognene mellem København og Fredericia som pendul tog.

--
[image]

EG til persontrafik - en "død sild"

af Svend, 6/3 2012, 15:04 (4652 dage siden) @ Ekaeli007

Hvis DSB skal bruge (flere) elektriske lokomotiver, skal de jo "bare" ud og købe eller leje nogle nye, der kan køre med den fornødne hastighed. Der er masser af muligheder .....

--
Svend

EG til person trafik...

af Hedegaard, 6/3 2012, 15:43 (4652 dage siden) @ OLL

Da man for mange år siden planlagde en nattogs forbindelse over øresundsbroen, var det ikke på tale at det daværende selskab Railion skulle stå for trækkraften i form af EG?
Eller var dette blot et af de mange rygter?
Senere skiftede man til at det skulle være BR 185, som så skulle "parkeres" i Helsingør om dagen. Det fremgik sågar i TKØ. Men DET blev heller ikke til noget...

EG til person trafik...

af AndreasM, 6/3 2012, 18:57 (4651 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg gad vide om den der med momsen, for jeg kan huske jeg gik på det vi kaldte den lille jernbaneskole, og der var jeg eller var det møde i NJS regi der fik vi da at vide af en ingeniør fra DSB at de ikke måtte køre med persontog, da der ikke var betalt moms af maskinerne

Der stod i den daværende materieldisponering at man ikke måtte bruge maskinerne til persontog, af en eller anden grund udviklede der sig en moms and, men den har aldrig været sand. Bortset fra det forstår jeg ikke hvorfor folk så gerne vil se en EG'er foran persontog, når en mindre elmaskine med en gearing der passer bedre til driftformen ville være et langt bedre bud.

EG til person trafik...

af Ekaeli007, 6/3 2012, 19:22 (4651 dage siden) @ AndreasM

Personlig ville jeg da også hellere have en 185 eller Taurus (tostrøms forstås) som trækkraft, men det var kun for en i forummet spurgte om EG så kørte tankerne lidt rundt i hovedet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

EG til person trafik...

af morten t, 7/3 2012, 12:50 (4651 dage siden) @ h087

Der er ikke moms på personbefordring men det er der på gods.

EG til persontrafik - en "død sild"

af Jensen @, Fredericia, 7/3 2012, 13:00 (4651 dage siden) @ Svend

Hvis DSB skal bruge (flere) elektriske lokomotiver, skal de jo "bare" ud og købe eller leje nogle nye, der kan køre med den fornødne hastighed. Der er masser af muligheder .....

Er der nu også det?

Hvis det skal være noget der har ATC-indbygningsgodkendelse i forvejen, er der reelt kun BR 185.2 fra Bombardier.

Alle øvrige ellokomotiver på markedet, skal igennem en helt ny ATC-indbygningsproces, herunder udarbejdelse af dokumentation, for at komme i betragtning.

Med udsigterne til de få år endnu hvor ATC er i drift, kan den, ikke uvæsentlige, investering næppe forrentes fornuftigt.

Med venlig hilsen
Jens

EG til persontrafik - en "død sild"

af Svend, 7/3 2012, 13:33 (4651 dage siden) @ Jensen


Hvis det skal være noget der har ATC-indbygningsgodkendelse i forvejen, er der reelt kun BR 185.2 fra Bombardier.

Netop. Hvis DSB står og mangler elektriske lokomotiver til et eller andet formål (det kunne jo også være kørsel med regionaltog til Ringsted), vil denne lokomotivtype være et godt bud på køb eller leje - og helst i udgaven der kan køre 160 km/t.

--
Svend

EG til person trafik...

af Stig Bang-Mortensen, 7/3 2012, 21:09 (4650 dage siden) @ Jensen


Den med momsen på EG er en skrøne, der er opstået et eller andet sted. Det har intet på sig.

Mvh
Jens

Der blev faktisk ikke betalt moms af dem.

EG til persontrafik - en "død sild"

af PF-SB, 8/3 2012, 14:45 (4650 dage siden) @ Jensen

Investeringen er vel dæppe totalt spildt, udover salget af lokomotivet, så vil konveteringen fra ATC til ERMTS vel blive dækket af Signalprojektet ?

EG til persontrafik - en "død sild"

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 8/3 2012, 15:38 (4650 dage siden) @ PF-SB

Investeringen er vel dæppe totalt spildt, udover salget af lokomotivet, så vil konveteringen fra ATC til ERMTS vel blive dækket af Signalprojektet ?

Rent praktisk ville det vel være smartest at sætte ERTMS i med det samme.
Fås det efterhånden ikke som standard moduler fra de forskellige producenter?

ATC kommer jo til at kunne fås, som et tillægs modul til ERTMS, sådan at ATC er bygget 'oven på' ERTMS, på de strækninger der endnu ikke har ERTMS.
Når den sidste danske ATC strækning så overgår til ERTMS, er det 'bare' at pille ATC modulet ud, og køre ren ERTMS, eller ERTMS med svensk ATC + tysk Indusi som tillægsmoduler.

Det var i hvert fald sådan jeg forstod, at de store fordele ved ERTMS skulle kunne høstes. Lokomotiver og styrevogne leveres med en fælles gennemtestet ERTMS løsning, som de enkelte lande så kan tilføje specielle lokale systemer ovenpå.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

EG til person trafik...

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/6 2012, 02:49 (4565 dage siden) @ Hedegaard

Det kan næppe svarer sig, at ombygge EG til persontog... Det skal omgeares fra 140 km/t til 200 km/t. Det skal ha' elvarme til opvarming af vogne... og hvilke vogne skulle det være..?
Og hvis der så også skal betales moms af lokomotivet...!

EG til person trafik, hér en pr. 31.05.2012 på Gb.

af Steff, 1/6 2012, 09:07 (4565 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

[image]
A pro pos nogels tanker om ombygning, her et billede af et 12 år gammelt godstogslokomotiv fra DB Schenker/Green Cargo nr. 3110:-) fotograferet 31. maj 2012 kl. 1245.

--
Steffen Dresler

EG til person trafik...

af Svend, 1/6 2012, 10:32 (4565 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det kan næppe svarer sig, at ombygge EG til persontog... Det skal omgeares fra 140 km/t til 200 km/t. Det skal ha' elvarme til opvarming af vogne... og hvilke vogne skulle det være..?
Og hvis der så også skal betales moms af lokomotivet...!

For det første kan EG-lokomotiverne ikke undværes i godstrafikken og for det andet er moms ikke et problem - emnet har været oppe at vende utallige gange her på forummet.

--
Svend

EG til person trafik... Lidt OT.

af Christian Ahm, 8/6 2012, 18:28 (4558 dage siden) @ OLL

Lidt fra arbejdet i dag. EG 3112 med 8724 i Nyborg.[image]

Det er taget med mobiltelefon, så kvaliteten er der efter.


Med venlig hilsen

Christian Ahm

Avatar

Transport af Bc-vogn

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 8/6 2012, 19:12 (4558 dage siden) @ Christian Ahm

Lidt fra arbejdet i dag. EG 3112 med 8724 i Nyborg.[image]

Her kl. 18 stod stammen med DSB Bc 300 i Ringsted.

--
[image]

Transport af Bc-vogn

af Christian Ahm, 8/6 2012, 19:21 (4558 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her kl. 18 stod stammen med DSB Bc 300 i Ringsted.

Jeps, jeg satte hele toget i spor 9. Den skal videre til Glostrup på mandag morgen.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Avatar

Transport af Bc-vogn

af Johnni Lassen ⌂, 8/6 2012, 19:30 (4557 dage siden) @ Christian Ahm

Her lige et par billeder af vognen i Ringsted.
[image]
[image]
Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Transport af Bc-vogn

af glade-koege ⌂, køge, 8/6 2012, 19:55 (4557 dage siden) @ Johnni Lassen

skal den til sverige?

Transport af Bc-vogn

af Christian Ahm, 8/6 2012, 20:09 (4557 dage siden) @ glade-koege

skal den til sverige?

Nej den skal ende i Køge mandag aften.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Transport af Bc-vogn

af Peter M. Thomsen, 8/6 2012, 20:45 (4557 dage siden) @ Christian Ahm

Den skal vel ikke hugges op hos Stena :-( :-(
Peter

Transport af Bc-vogn

af Børge Sundahl, 8/6 2012, 21:32 (4557 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Nej, det er DSB Museumstogs Bc vogn der er udlånt til militærtransport af Bornholms Værn til og fra Oksbøl, efter hvad jeg har hørt.

Vognen blev i øvrigt transportert fra Randers til Fredericia den 5/6 med MZ 1401, der skulle til Fa efter skinner, som skulle kørers ud mellem Langå og Hadsten, hvilket skete i de to nætter efter den 5/6, hvorefter MZ 1401 kørte til Fa med de tomme skinnevogne for derefter at returnere tom til Randers.

Børge

Transport af Bc-vogn

af Peter M. Thomsen, 8/6 2012, 22:19 (4557 dage siden) @ Børge Sundahl

Tusind tak for svaret, så får de en god nats søvn, Køge - Oksbøl, hvis de skal køre om natten, efter at båden er kommet til Køge kl 2330:-D
Peter

Transport af Bc-vogn

af marrix, Valby, 9/6 2012, 21:31 (4556 dage siden) @ Christian Ahm

Hej Christian

Jeg vil bare høre om du er sikker på at det er mandag? Jeg tvivler ikke på dig, men vil bare være helt sikker inden jeg tager til Køge.
Jeg var til rundvisning på kombiterminalen i Taastrup for nogle uger siden med Dansk Jernbaneklub og her sagde rundviseren fra DB Schenker at det var den 10 Juni (altså søndag) at der ville være jernbanetransport fra Bornholmerfærgen.
Så vidt jeg har set ankommer færgen 22:30 (og ikke 23:30 som en anden har skrevet) så lidt lys til billeder er der forhåbentligt.
Vognene til det militære isenkram holder i Glostrup og skulle afgå imod Køge ved 21 tiden.

- Martin

Avatar

Transport af Bc-vogn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/6 2012, 22:52 (4556 dage siden) @ marrix

Så vidt jeg har set ankommer færgen 22:30 (og ikke 23:30 som en anden har skrevet) så lidt lys til billeder er der forhåbentligt.

Har lige checket www.faergen.dk og den amkommer faktisk 22:30. Den har dog tidligere ankommet en time senere. Jeg tog med den hjem sidste sommer og der var det en time senere.
Det kan have noget at gøre med hvilken færge de sejler med. Sidste sommer sejlede vi med Hammerodde som er en traditionel RO-RO færge. Den sejler måske ikke så hurtigt som gode gamle Povl Anker, som er en mere traditionel bilfærge.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Transport af Bc-vogn

af Christian Ahm, 10/6 2012, 03:27 (4556 dage siden) @ marrix

Hej Christian

Jeg vil bare høre om du er sikker på at det er mandag? Jeg tvivler ikke på dig, men vil bare være helt sikker inden jeg tager til Køge.
Jeg var til rundvisning på kombiterminalen i Taastrup for nogle uger siden med Dansk Jernbaneklub og her sagde rundviseren fra DB Schenker at det var den 10 Juni (altså søndag) at der ville være jernbanetransport fra Bornholmerfærgen.
Så vidt jeg har set ankommer færgen 22:30 (og ikke 23:30 som en anden har skrevet) så lidt lys til billeder er der forhåbentligt.
Vognene til det militære isenkram holder i Glostrup og skulle afgå imod Køge ved 21 tiden.

- Martin

Hej Martin

Jeg er rimelig sikker, jeg var i Køge i torsdags sammen med den rangerleder der skal lave toget i Glostrup/Køge, og han sagde at det var mandag aften. Vognene som jeg havde med til Ringsted, Bc plus tre bilvogne, bliver først kørt til Glostup mandag morgen med den normale slæber. De skulle være i Køge ca 22.30 mandag.

Med venlog hilsen

Christian Ahm

Transport af Bc-vogn

af Mads Olesen @, 10/6 2012, 22:58 (4555 dage siden) @ Michael Deichmann

Er det bekræftet, at det er Bornholmerfærgen der kommer med det militære isenkram fra klippeøen ?
Eller.. Det er vel militære hemmeligheder..

Avatar

Transport af Bc-vogn

af Johnni Lassen ⌂, 11/6 2012, 09:56 (4555 dage siden) @ Johnni Lassen

[image]
Her til morgen blev stammen med Bc vognen afhentet i Ringsted af MZ 1459 og kørt til Glostrup som G 9424.

--
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak