triangler tilbage i dk
er der nogle der har billeder af de triangler der er tilbage
er der nogle der har billeder af de triangler der er tilbage
Triangeltog ved Vrads station 16. august 2008.
Triangel bivogn VNJ C 20 Struer 2010.
Triangel vogn i Bindeballe sommeren 2010.
De to sidste billeder er fra Odense august 2010.
Måske lidt udenfor tråden, men det gøs helt i mig, da jeg så hvad og i hvilken stand det der står bag C 20 er i ! Nakskov dieselen fra Grindstedbanen, den fortjener virkelig, at have det bedre end hvad det af billedet fremgår, at den har !
Synes virkelig der skal gøres noget ekstraordinert for at redde dette klenodie !
Mvh Steen
Struer er en katastrofe! Hvem ejer forøvrigt materiellet?
Selvfølgelig burde det opbevares forsvarligt inden døre og hvis ikke, da midlertidigt tildækket af presenninger og plader. Men man kan undre sig over, at nogle af ruderne stadig er hele, og at det ikke er overmalet med graffiti. Men ser måske værre ud nu?
--
Svend
Struer er en katastrofe! Hvem ejer forøvrigt materiellet?
Selvfølgelig burde det opbevares forsvarligt inden døre og hvis ikke, da midlertidigt tildækket af presenninger og plader. Men man kan undre sig over, at nogle af ruderne stadig er hele, og at det ikke er overmalet med graffiti. Men ser måske værre ud nu?
Men nu er vi ude i personfnidder - jeg er helt sikker på at Jernbanemuseet ville komme og hente de to køretøjer i morgen og stille dem indenfor, hvis bare ejerne i Struer ville det og kunne se det fornuftige i det. Men som altid i foreninger er det svært at skabe den rette stemning og der er altid nogle som "ikke vil", når alt kommer til alt.
Der er en del materiel som ikke burde være gået til, men som er det, alene af den grund at ejerne ikke har villet indse at de ikke kunne magte opgaven.
Og nej Jernbanemuseet eller andre skal ikke spille mæcen og stille det inden døre uden at have rettigheder over det - det er en fribillet, som ikke fører nogle steder hen. Og "gratis" opbevaringsplads inden døre lider desuden af den skavank, at ejeren af grunden/taget kan opsige "aftalen" uden varsel.
Faktisk ville Struer høste et fantastisk bifald fra mig (muligvis også andre?), hvis de valgte at overlade køretøjerne til Danmarks Jernbanemuseum. Husk i den forbindelse på at museet gerne skulle leve meget længere end de personer som "man muligvis ikke kan lide i Struer". Så kunne Struerfolkene være med til at gøre skandalen om dette lok god efter så mange år.
Nok om det. ØV
Jeg ser det (heller ikke) som en katastrofe, hvis materiellet overlades til nogen, som kan passe bedre på det - tvært imod! Dette lokomotiv er absolut bevaringsværdigt, og det rigtige sted at bevare det er i Jernbanemuseets regi.
Personvognen VNJ C20 kunne ved samme lejlighed overdrages til DJK (hvis de kan finde plads til den) eller til Jernbanemuseet. Den passer forøvrigt stilmæssigt fint sammen med SNNB M4.
--
Svend
Jeg kan se en ekstra god grund til at passe godt på VaGJ M1 og det er, at det så vidt jeg kan se er det sidste, der er tilbage af Nakskov Skibsværfts jernbaneproduktion.
Altså ikke bare et stykke jernbanehistorie, men også et lille stykke industrihistorie.
Hej.
Personvognen VNJ C20 eksistere ikke mere, den er skrottet i sidste uge. Der er blevet spurgt ved andre jernbaneklubber om de var interreseret i vognen, men der blev takket nej tak. Der var vogne nok der trængte til en hånd. Og da vognen ikke kan bruges i SJKs materiel, blev vognen brugt til nogle brandøvelser og derefter ophugget. Vognen var virkelig også godt medtaget bl.a. var taget faldet sammen ned i vognen.
Angående VGJ Nr1. Jeg er helt enig det er smadder synd at dette lokomotiv bare står under åben himmel. der har været lagt pressininger på taget, men de er desværre blæst af den igen. Helt sikkert den har bedre af at komme under tag, men der er ikke nogen steder plads til at den kan komme under tag. Det med at give den til jernbanemuseet det kan klubben ikke. Da den tidligere ejers efterkommere ikke ønsker at dette lokomotiv skal tilgå jernbanemuseet. Og det er klubben selføgelig nød til at respektere.
Men selføgelig burde der blive passet noget mere på den. Men er der nogen her inde på dette forum der vil komme til Struer med en pose penge og sørge for den bliver bevaret for eftertiden så må i gerne sige til, det tror jeg også klubben vil blive glad for.
Da den tidligere ejers efterkommere ikke ønsker at dette lokomotiv skal tilgå jernbanemuseet. Og det er klubben selføgelig nød til at respektere.
Dvs. at den oprindelige ejer er død og arvingerne (familien?) ikke ønsker, at maskinen skal tilgå Jbm? Hvad vil de så med maskinen? Har du en emailadresse på dem?
--
Nej jeg har ikke nogen e-mail adresse til dem.
Jeg ved bare at på grund af foreskellige omstændigheder ønskede den afdøde ejer ikke at jernbanemuseet skulle have finger i lokomotivet. Jeg tror det var nogle personlige stridigheder med jernbanemuseet der er skyld i denne beslutning. Nok også en af årsagerne til at materiellet kom til Struer i sin tid.
Hej.
Hertil kunne man måske nok tilføje, at her er Jb.museet vel ikke selv ganske uden skyld. Har de ikke også været / er de ikke også en del "på tværs". Også Jb.museet kan vel tage fejl, og har vel også gjort det i årenes løb.
Bortset fra det, så har de vel allerede har rigeligt "på hylderne", hvis de skulle have for meget tid (og en smule penge tilovers).
Hilsen
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
Der var den igen.
Måske var der noget, man skulle tænke over i Odense. De kan og gør MEGET, utroligt meget GODT, men . . .
Hilsen,
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Tja! Nu har jeg forstået at der er blevet afsat 5 mill til veteranbanerne i det kommende trafikforlig, men som jeg også kan forstå, eller ikke forstå vore politikere, så løber det nok helt ud i sandet, såfremt der ikke opnås en vis form for enighed blandt entutiaster, veteranbane operatører og klubber generelt. Hvordan opnår vi alle, som har en vis veneration for de gamle jernbaner den enighed, som alt i alt fører til at de penge går til det mest fornuftige og ikke op i skorstensrøg?
Ja, -men så meget mere er der altså grund til at tale sammen / alle taler sammen --samtale fremmer forståelsen-- som det hed i en TV-reklameserie for nogle år siden.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Hertil kunne man måske nok tilføje, at her er Jb.museet vel ikke selv ganske uden skyld. Har de ikke også været / er de ikke også en del "på tværs". Også Jb.museet kan vel tage fejl, og har vel også gjort det i årenes løb.
Bortset fra det, så har de vel allerede har rigeligt "på hylderne", hvis de skulle have for meget tid (og en smule penge tilovers).
Kære Erik
Jeg taler ikke om skyld, men blot om at finde et endeligt hjem for dette lokomotiv. Og jeg tror at alle i branchen har gjort mere eller mindre i nælderne i tidens løb, men det skulle ikke være en stopklods for at hindre en videre nedbrydning af M 1. Og jo, Jernbanemuseet har rigeligt, men er også dem som kan sætte det under tag omgående - og sikre at det forbliver under tag.
Hej.
Personvognen VNJ C20 eksistere ikke mere, den er skrottet i sidste uge. Der er blevet spurgt ved andre jernbaneklubber om de var interreseret i vognen, men der blev takket nej tak.
Det er en forbrydelse - jeg kender mindst én som ville passe på den.
Der var den igen.
Måske var der noget, man skulle tænke over i Odense. De kan og gør MEGET, utroligt meget GODT, men . . .
Hilsen,
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Nu er det sådan at det er ejerne, der kan gøre noget - ikke Odense. Det med klausuler kan fixes, hvis man er fleksible.
Hej.
Personvognen VNJ C20 eksistere ikke mere, den er skrottet i sidste uge. Der er blevet spurgt ved andre jernbaneklubber om de var interreseret i vognen, men der blev takket nej tak.
Det er en forbrydelse - jeg kender mindst én som ville passe på den.
Så gik endnu en vogn tabt. I 2004 så vognen ikke specielt dårlig ud - hvad er der sket siden da? Hvorfor har man ikke spurgt bredere f.eks. i dette forum, om der var nogen, der ville ha´ den?
--
Ja, --vi er stadig nogle, der kan huske, hvor galt det gik for næsten 50 år siden, og det var jo i høj grad, fordi nogle ikke kunne tale sammen (Jernbanemuseet er helt udenfor og ganske uden skyld i daværende).
Netop derfor skulle den slags ikke gerne gå ud over et sådant lokomotiv, men noget kunne jo tyde på, at tidligere manglende dialog er endt med det.
Vi kan kun alle håbe, at de rette personer kan / vil kunne tale sig til rette i den måske elvte time, inden VaGJ M 1 også ender som en brandøvelse. Det ville nok selv den tidligere ejer være /have været ked af.
Så lad os alle håbe på det bedste.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Og jo, Jernbanemuseet har rigeligt, men er også dem som kan sætte det under tag omgående - og sikre at det forbliver under tag.
Ja lige med et klenodie som VaGJ M1, men på bekostning af noget andet... Museet mangler i den grad indendørs opbevaringsplads og er totalt blottet for visioner derom, desværre! På mange andre (stort set alle andre) punkter er jeg godt tilfreds med museet, og derfor vælger jeg også at bruge en stor del af min fritid her.
Jeg kan med glæde konstatere at DJK endelig er vågnet fra dvalen og virkelig får nogle indendørs spormeter i de kommende år, HURRA! - Ville DJM dog bare følge med...
/Filip
Det bekræfter bare hvad jeg gav udtryk for tidligere i dag: Struer (Jernbaneklub) er en katastrofe. Der havde vel været et alternativ til at brænde vognen af. Hvad tænker de på deroppe i det nordjyske?
--
Svend
Hej Med jer
Nu har jeg fulgt lidt med i den diskution der har været om vnj c20
Jeg er temelig meget involveret i den sag da jeg selv er medlæm i det der åbenbart kaldes en katastrofe.
Jeg kan så meddele at der fra tidelig ejers side udtrykkelig er stillet det krav til det matriel der blev skænket kluben at det ikke måtte skænkes eller overdrages til anden klub uden at der var ingået en aftale med dem
Vi har forespurt dem om det var ok for dem at vnj c20 blev tilbudt djk og det var det
derefter blev mariagerbanen spurt om de kunne tænke sig vognen men de takkede nej tak efter at de var oppe og se på den derefter blev der skrevet til formanden for djk om de ville overtage den men ikke et svar er der kommet tilbag heller ikke efter at der er forespurt igen så kom ikke med det nonsens at vi ikke har forsøgt at bevare vognen for det har vi
mvh Preben
Hej Med jer
Nu har jeg fulgt lidt med i den diskution der har været om vnj c20
Jeg er temelig meget involveret i den sag da jeg selv er medlæm i det der åbenbart kaldes en katastrofe.
Jeg kan så meddele at der fra tidelig ejers side udtrykkelig er stillet det krav til det matriel der blev skænket kluben at det ikke måtte skænkes eller overdrages til anden klub uden at der var ingået en aftale med dem
Vi har forespurt dem om det var ok for dem at vnj c20 blev tilbudt djk og det var det
derefter blev mariagerbanen spurt om de kunne tænke sig vognen men de takkede nej tak efter at de var oppe og se på den derefter blev der skrevet til formanden for djk om de ville overtage den men ikke et svar er der kommet tilbag heller ikke efter at der er forespurt igen så kom ikke med det nonsens at vi ikke har forsøgt at bevare vognen for det har vi
mvh Preben
Så I har kun spurgt DJK og da de ikke var intereserede, så huggede I vognen op?
--
Hej Tommy
Hvis du nu læser hvad jeg skrev en gang til
Der er en del klausuler forbundet med det matriel og vi kunne ikke andet.
jeg hade heller end gerne set den genopbygget da alt hva der ophugges er tabt men som skrevet der var kun den ene mugelighed eller retter 2 den ansen var at lade den stå og falde enu mer sammen.
mvh. Preben
Eller at høre, den åbenbart meget krævende familie, om en anden klub kunne være en mulighed... Come on, den måtte du da kunne se komme??
/Filip
Ja det kunne jeg da se
Som jeg skrev før der var ikke anden mugelighed uanset om der var andre der gerne ville ha haft den så var det kun denne ene mugelighed og det gik som det gik med den.'
mvh. Preben
Hej Tommy
Hvis du nu læser hvad jeg skrev en gang til
Der er en del klausuler forbundet med det matriel og vi kunne ikke andet.
jeg hade heller end gerne set den genopbygget da alt hva der ophugges er tabt men som skrevet der var kun den ene mugelighed eller retter 2 den ansen var at lade den stå og falde enu mer sammen.
mvh. Preben
Er der andet materiel i Struer med tilsvarende klausuler?
--
Som jeg skrev før der var ikke anden mugelighed uanset om der var andre der gerne ville ha haft den så var det kun denne ene mugelighed og det gik som det gik med den.'
Altså, familien ville kun gå med til at DJK overtog den?? Spurgte i til andre??
/Filip
Hej Igen
Læs lige det igennem jeg skrev der er der svar på det i spørger om.
Nu har jeg fortalt hvorledes det hænger sammen med vnj c20 og gider ikke bruge mere tid på det
mvh. Preben
Jamen så svare jeg på det jeg kan, Tommy!
Resterne af Berggrens samling som henstår omkring drejeskiven i Struer er overladt til SJK. Præcis hvilket materiel kan jeg ikke huske, men noget blandet. Berggren var i den grad ikke glad for DJM, så der ligger faktisk en sådan klausul. At han (og åbenbart også de efterladte) så hellere så det brændt af, end bevaret, har jeg ikke nogen pæne gloser til overs for!!!
/Filip
Hej Igen
Læs lige det igennem jeg skrev der er der svar på det i spørger om.
Nu har jeg fortalt hvorledes det hænger sammen med vnj c20 og gider ikke bruge mere tid på det
mvh. Preben
Du har ikke svaret på, om der er andet materiel i Struer med samme klausul på.
--
"Gider ikke at bruge mere tid" - bevar mig vel!
Struer Jernbaneklub gør et stort arbejde for at bevare diverse MH og moderne DSB-personvogne og det er fint. Men (privatbane-) materiel af lidt ældre årgange bør de overlade til andre at bevare. Hvis denne lidt underlige Berggren og hans familie (som formentlig hverken har forstand på eller interesse i at bevare historisk jernbanemateriel) havde - og har - et skidt forhold til Jernbanemuseet, burde der for længst være tænkt på, hvad der ellers skulle blive af disse klenodier. At afbrænde en sådan vogn, bygget af Triangel, er en skændsel!
--
Svend
Selvfølgelig VaGJ M 1, men derudover VLTJ 5, DSB PB XXX, tankvogn (som ses bag VLTJ 5 på billederne her på siden) en traktor som den grønne "flyvertraktor" på DJM. Jeg husker ikke mere...
Se lyst på det, de får svært ved at brænde VLTJ 5 af
/Filip
Selvfølgelig VaGJ M 1, men derudover VLTJ 5, DSB PB XXX, tankvogn (som ses bag VLTJ 5 på billederne her på siden) en traktor som den grønne "flyvertraktor" på DJM. Jeg husker ikke mere...
Hm - så er det nævnte materiel vel så godt som dødsdømt?
--
Hej.
VLTJ Nr.5. er ikke omfattet af denne klausul. Dette lokomotiv har slet ikke noget at gører med SJK. Det hører under Støtteforeningen til et jernbanemuseum i Struer.
Lidt underligt at det først er nu folk begynder at rører på sig, nu har omtalte vogn stået i Struer i snart 8 år. Uden nogen der var interreseret i denne vogn eller motorvognen/lokomotivet. Der har været masser af muligheder for at kontakte klubben og hører til mulighederne for en evt. renovering/salg m.m.
Men som sagt man er mere end velkommen til at tage til Struer og hjælpe til med at bevarer motorvognen/lokomotivet. Med alle de kloge mennesker her inde burde det jo ikke være så svært, eller hvad????
Hvad med en indsamling så den evt. kunne komme under tag, eller under pressininger.
C 20 er desvære historie. Nu synes jeg der skal se fremad, og se og få gjort noget så Nakskov dieselen ikke går samme vej !!!! Hvad med at SJK tog kontakt til DJK og tilbød den, så kunne den i det mindste komme til Marslev !!!
Mvh Steen
Lidt underligt at det først er nu folk begynder at rører på sig, nu har omtalte vogn stået i Struer i snart 8 år. Uden nogen der var interreseret i denne vogn eller motorvognen/lokomotivet. Der har været masser af muligheder for at kontakte klubben og hører til mulighederne for en evt. renovering/salg m.m.
Men som sagt man er mere end velkommen til at tage til Struer og hjælpe til med at bevarer motorvognen/lokomotivet. Med alle de kloge mennesker her inde burde det jo ikke være så svært, eller hvad????
Hvad med en indsamling så den evt. kunne komme under tag, eller under pressininger.
Det er ikke underligt. Dels har det været umuligt at finde ud af hvem der kan afhænde vognen og lokomotivet, delv har I jo givet udtryk for at I ville beholde dem. Og klog af skade (og det har sådan set ikke noget med Struer at gøre) samler jeg altså ikke penge ind til andre i de mængder som skal til.
Jeg tilbyder gerne at overtage lokomotivet med hvad dertil hører. For jeg ved desværre at DJK-løsningen også vil trække store ressourcer på DJK som de kan bruge andre steder. Fx 100.000 i ren transport til Marslev er nok ikke urealistisk. Od DJK var desværre ikke vågne og så hvad alternativet var til at sige "nej" til VNJ C 20. Det glemte Struer jo lige at gøre opmærksom på.
Men lad os få en snak, hvis I mener at ville afhænde det (og man kan tage det seriøst). Prisen på VNJ C 20 viste sig i sidste ende at være nul kroner.
Lidt underligt at det først er nu folk begynder at rører på sig, nu har omtalte vogn stået i Struer i snart 8 år. Uden nogen der var interreseret i denne vogn eller motorvognen/lokomotivet. Der har været masser af muligheder for at kontakte klubben og hører til mulighederne for en evt. renovering/salg m.m.
Hvordan skulle vi vide, at vognen var ved at gå i opløsning og at den pludselig ville blive hugget op? Når den står hos en jernbaneklub, så antager man, at der bliver passet på den. Har I andet materiel, I ikke er interesseret i at bevare? I så fald tror jeg, vi er flere, der gerne vil vide det, inden I hugger det op.
--
Bestyrelse og almindelige medlemmer i Struer Jernbaneklub bør nu gå i tænkeboks for at få afklaret med sig selv og omverden, hvad man har tænkt sig at gøre ved det materiel man har holdende, som ikke umiddelbart passer ind i konceptet "kørsel med moderne materiel" og som man derfor ikke har planer om at gøre noget ved.
Overdragelse til DJK er en mulighed, men der findes jo også andre seriøse jernbaneklubber, f eks i Nordsjælland.
Indtil da vil det være på sin plads at udvise ansvarlighed og anskaffe nogle presenninger, som kan afbøde yderligere ødelæggelser på diesellokomotivet.
--
Svend
Bestyrelse og almindelige medlemmer i Struer Jernbaneklub bør nu gå i tænkeboks for at få afklaret med sig selv og omverden, hvad man har tænkt sig at gøre ved det materiel man har holdende, som ikke umiddelbart passer ind i konceptet "kørsel med moderne materiel" og som man derfor ikke har planer om at gøre noget ved.
Overdragelse til DJK er en mulighed, men der findes jo også andre seriøse jernbaneklubber, f eks i Nordsjælland.
Indtil da vil det være på sin plads at udvise ansvarlighed og anskaffe nogle presenninger, som kan afbøde yderligere ødelæggelser på diesellokomotivet.
Det er fornuftig snak - og som nævnt tilbyder jeg gerne at facilitere et godt hjem til lokomotivet og evt. de andre køretøjer. Et godt hjem er en forudsætning for en (forhåbentlig) senere istandsættelse for alle. Hvis nogle finder behov har Tommy mine kontaktoplysninger.
Jeg er helt sikker på, såfremt der er nogle som vil skænke presenninger mm til klubben, så vil det også blive anvendt.
Det er trods alt frivilligt arbejde, der udføres og der er begrænset tid til det.
Så i stedet for at råbe op om uansvarlighed osv. så kom dog og hjælp i stedet.
Jeg så gerne bygninger, haller mm. til materiellet, men det er der desværre ikke mulighed for, så kom igen og få en fornuftig dialog i gang i stedet for.
Jeg formoder, at der er en del som ved noget om materiellet og derfor gerne vil hjælpe, så på med arbejdstøjet og kom igang.
Jeg er nybegynder mht. veterantog men arbejder til dagligt med radioanlæg i Y-tog, MX, MY mm. Jeg har også begrænset tid til rådighed, men vil gerne gøre hvad jeg kan for det gamle materiel, men gider ikke stå model til udtalelser om Struer Jernbane Klub´s påståede uansvarlighed.
Ha´en god dag
Paul
Nu synes jeg at Struer Jernbaneklub skal udvise ansvarlighed og selv sørge for at passe på sit eget materiel. Den opgave kan ikke tørres af på andre.
Men overvej en gang mere det gode tilbud fra UTJ, og fortsæt i stedet det udmærkede arbejde med at holde jeres MH-lokomotiver og moderne personvognsmateriel kørende.
--
Svend
Tjae, man får jo svar når man råber i skoven, men aner ikke om det kan bruges.
Jeg mener stadig ikke at meddelelsen er forstået, så jeg overlader slutbemærkning til Piet Hein med at den som fortolker alvor som alvor og sjov for sjov, har forstået begge dele lige dårligt.
Paul
Bare giv gratis til NSJV. De har jo en god snedker.
Jeg mener stadig ikke at meddelelsen er forstået, så jeg overlader slutbemærkning til Piet Hein med at den som fortolker alvor som alvor og sjov for sjov, har forstået begge dele lige dårligt.
Det kan da godt være at jeg mangler humoristisk sans (lige i denne situation), men så lad os bare blive i det alvorlige hjørne: Tal nu sagen igennem hjemme i Struer og find en fornuftig løsning.
--
Svend
Skal vi ikke lade struer hvile nu for hvad så DJK med deres stog der står i Rødekro hvad med deres D826 der står Hvalsø er det ikke synd og skam og alt andet de stående rundt om.
Egon
Jeg har også begrænset tid til rådighed, men vil gerne gøre hvad jeg kan for det >gamle materiel, men gider ikke stå model til udtalelser om Struer Jernbane Klub´s >påståede uansvarlighed.
Så vil jeg da gerne høre en påstand der forklarer episoden med C 20. For det er uansvarligt i min verden...
Tjae, man får jo svar når man råber i skoven, men aner ikke om det kan bruges.
Jeg mener stadig ikke at meddelelsen er forstået, så jeg overlader slutbemærkning >til Piet Hein med at den som fortolker alvor som alvor og sjov for sjov, har >forstået begge dele lige dårligt.Paul
Jeg tror desværre at misforståelsen ligger hos dig... Størstedelen af deltagerne herinde er aktive andre steder, så opfordringen falder lidt ved siden af... Der er som oftest en grund (ikke nødvendigvis geografisk) til at folk er aktive der hvor de er.... Personligt tager jeg fra frederiksberg til randers for at arbejde under forhold jeg kan stå inden for.
/Filip
Skal vi ikke lade struer hvile nu for hvad så DJK med deres stog der står i Rødekro hvad med deres D826 der står Hvalsø er det ikke synd og skam og alt andet de stående rundt om.
Det tror jeg ikke du kan finde en eneste der ikke syntes, men omvendt så arbejder DJK seriøst på at rette op på dette med en ny hal i Marslev. At byggerierne burde være startet mange år før kan man kun beklage, men ikke gøre så meget ved.
I det mindste er der nyt på den front...
/Filip
Jeg tror godt nok, at det er dig der har misforstået noget!!!
Men hellighed er der jo alle steder.
Jeg arbejder også flere steder såvel erhvervsmæssigt som hobby, men jeg behøver ikke retfærdiggøre mig derfor.
Jeg "smider" også radiogrej ud som burde have været bevaret, som når det tilbydes, ofte gratis, så er der undskyldninger som: "der er for langt", "er der ikke mere med?", " du skal sørge for at det virker, ellers gider jeg ikke" og meget mere.
I stedet for alle "velmenende" råd, så kom da og hjælp i stedet.
I guder hvor er mennesker dog nogle mærkelige skabninger.
Paul
Jeg tror godt nok, at det er dig der har misforstået noget!!!
Men hellighed er der jo alle steder.
Jeg arbejder også flere steder såvel erhvervsmæssigt som hobby, men jeg behøver ikke retfærdiggøre mig derfor.
Jeg "smider" også radiogrej ud som burde have været bevaret, som når det tilbydes, ofte gratis, så er der undskyldninger som: "der er for langt", "er der ikke mere med?", " du skal sørge for at det virker, ellers gider jeg ikke" og meget mere.
I stedet for alle "velmenende" råd, så kom da og hjælp i stedet.
I guder hvor er mennesker dog nogle mærkelige skabninger.
Paul
Jeg gentager: jeg har tilbudt at overtage lokomotivet - og sikre det en indendørs opbevaring og et fremtidigt godt hjem. Det er en langsigtet løsning og jeg ved godt at det kræver meget af jer i Struer at opgive det - men så kan I bagefter være stolte af, at have været med til at "bøje nogle søm" i alles interesse.
Den bedste hjælp der kan gives jer i Struer, er at andre tager sig af den del af det noget ældre - og historisk bevaringsværdige - materiel, som I ikke har mulighed for at bevare på betryggende vis, eller i det hele taget ønsker at bevare.
Tag nu imod tilbuddet fra UTJ og få fred til at arbejde med jeres nyere materiel - et arbejde I gør godt. Og hvis i er i tvivl, kontakt da andre jernbaneklubber og få deres råd om, hvad der er rigtigst at gøre i denne situation.
--
Svend
Jeg vil da gerne være med til at hjælpe, hvis der altså er noget fornuftigt jeg kan gøre.
Hej.
Problemet er at klubbens bestyrelse vist nok har skrevet under på at opbevare dette materiel i 25 år. Inden det evt. kan sælges/udlejes m.m.
Så den eneste løsning lige pt. er at motorvognen bliver pakket ind i nogle gode solide pressininger. For selføgelig skal dette klenodie da gemmes for eftertiden. Man havde sågar selv en gang snakket om hvor sjovt det kunne være at den kunne komme ud og kører igen.
Men som andre skriver er det nok i øjeblikket en alt for stor opgave for SJK at renovere den til kørerklar brug. Da den også kun kan kører omkring 60 km/t. er den nok også bedre tjent med at kører på en veteranbane.
Der står også nogle andre vogne og et damplokomotiv VLTJ Nr5 (Lemvigbanen) dette lokomotiv har ikke noget med SJK at gører. Den fylder foresten til næste år 100 år.
Hej.
Problemet er at klubbens bestyrelse vist nok har skrevet under på at opbevare dette materiel i 25 år. Inden det evt. kan sælges/udlejes m.m.
Hov hov, hvordan harmonerer dette med at afbrænde materiellet? Hvis det skal opbevares i 25 år, så må man da ikke brænde det af, eller? Jeg tror nu godt at der kunne findes en hurtig løsning, hvis ellers der var en reel vilje og jeg behøver vel ikke at gentage mit tilbud.
Vogne VNJ C 20, taget var faldet helt sammen, måske også en af grundene til at ingen var særlig interreseret i vognen. og så er man nok blevet enig med efterkommerne til ejeren at denne vogn måtte klubben godt skrotte.
Og nu er det sket, så det kan ingen gører mere ved. Så mom ikke dennne sag har værer gennem diskuteret nok.
SJK er jo ikke de eneste der har skrottet historisk materiel, der er jo mange lokomotiver og vogne gennem tiderne der er forsvundet.
1: det ville nu ikke afskrække mig - jeg er ikke blevet spurgt, og andre er heller ikke blevet spurgt.
2: Så synes jeg (også for jeres egen skyld) at I skal arbejde for en løsning for lokomotivet - inden taget på dette falder helt sammen og dermed kommer til at lide samme skæbne (det må vi jo forvente, indtil aldet er bevist).
Vogne VNJ C 20, taget var faldet helt sammen, måske også en af grundene til at ingen var særlig interreseret i vognen. og så er man nok blevet enig med efterkommerne til ejeren at denne vogn måtte klubben godt skrotte.
Og nu er det sket, så det kan ingen gører mere ved. Så mom ikke dennne sag har værer gennem diskuteret nok.
SJK er jo ikke de eneste der har skrottet historisk materiel, der er jo mange lokomotiver og vogne gennem tiderne der er forsvundet.
På mit billede fra 2004 er der presenning over vognen, hvornår er den blevet fjernet? Derudover står flere vinduer åbent. Har de vinduer stået åbent i 6 år, så det har regnet lige ind i vognen? Så er jo ikke så underligt, at vognen går i opløsning.
Du har fuldstændig ret i, at der ikke er nogen, der er interesseret i vognen, når taget er faldet sammen. Hvorfor spurgte I ikke rundt i 2004, om der var nogen, der ville have vognen?
--
SJK er jo ikke de eneste der har skrottet historisk materiel, der er jo mange lokomotiver og vogne gennem tiderne der er forsvundet.
Nej det er det ikke, men det undskylder ikke at materiellet i Struer er gået til - eller er ved at gå til.
Lige nu er det Struer Jernbaneklub - rent tilfældigt fordi der blev vist nogle fotografier i dette forum - der er fokus på, senere kan et være nogle andre. Jeg tror ikke at Bergren for mange år tilbage kunne have forestillet denne tragiske udgang og - uden at kende manden - kan jeg ikke forestille mig, at det var det han ville.
--
Svend
Jeg "smider" også radiogrej ud som burde have været bevaret, som når det tilbydes, ofte gratis, så er der undskyldninger som: "der er for langt", "er der ikke mere med?", " du skal sørge for at det virker, ellers gider jeg ikke" og meget mere.
Og sammenligningen er her at i antog at de øvrige klubber ville have at i restaurerede vognen før de overtog den?? Ellers kan jeg ikke se pointen med dit indlæg...
I stedet for alle "velmenende" råd, så kom da og hjælp i stedet.
Det gør jeg også, et sted hvor jeg tror på at det nytte og det tror jeg ikke at jeres arbejde gør... Jeg ser SJK som en håbløs kamp, hvor selv jeres driftmateriel langsomt smuldre mellem fingrene på jer...
I guder hvor er mennesker dog nogle mærkelige skabninger.
Og hvor kan nogen ikke føre en saglig debat...
/Filip
Her er et link til en række billeder optaget i Struer i 2008:
http://picasaweb.google.com/Futanders/VaGJM1DiverseMateriel#
Derudover har jeg sendt en mail til SJK´s formand med en række spørgsmål.
--
SØRGELIG
Den er simpelthen sååå fed, den M1! men sørgeligt at den stå ude...
Q-vognen er vel den jimmy skrev om tidligere herinde, at den var ved at blive lagervogn og fik en kosmetisk tur?
/Filip
Forfærdelig mange indlæg . Er der nogen der ved hvad der er hugget op og hvad der er i fare for at blive hugget op ?
Går ud fra at VAGJ ikke er i farezonen eller hvad ?
bravo, Peter
Samme Berggreen var heller ikke glad for diverse jernbaneklubber, men det er jo alligevel lykkedes at finde et løsning og få de væsentligste køretøjer bevaret på en fornuftig måde lige med undtagelse af C 20 og så Vagj M 1
Emnet har tidligere være behandlet i dette forum
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=677
og, som Peter Roland også skriver, er der mere af materiellet som er overladt til andre jernbaneklubber. Men i følge Tommys oversigt i samme tråd, er der en del som åbenbart er forsvundet undervejs.
--
Svend
Hej UTJ!
Syntes det er et fedt tilbud du har om opbevaring. har dog nogle spørgsmål:
1. Hvordan har du tænk dig at opbevare den?
2. Har du sendt SJK en mail eller lign.?
3. Den skal også lige transpoteres. Er det noget du sådan lige kan gøre (penge etc.)?
Omtalte QG-vogn ses jer i Struer 28. november 2010, dog mangler påskrifterne/litreingerne endnu.
er der nogen der har billeder af M1 taget i nyere tid ?
Hej Peter.
Hvis 4-8-2010 er "nyere tid" har jeg et billede hvor man kan se noget af M1.
Det var oprindeligt Elo-vognen jeg tog billede af men det må være M1 der er bag ved.
Det er nemt at se motorvognen, da presseningerne ligger "som vinden blæser".
Elo og M1 struer 4-8-2010
Mvh.
Søren Nygaard
er der nogen der har billeder af M1 taget i nyere tid ?
Skal vi ikke osse liiiige have et billede fra klenodiets driftsduelige tid:
VaGJ Nr. 1 i Varde, juli 1958 (foto: Jens Bruun-Petersen, arkiv nm).
..... og så håbe på, at UTJs generøse forslag bliver vel modtaget således, at der kan blive taget passende vare på dette unikum!
Bedste ønsker
Niels
Hej Jimmy.
Jeg suntes at i gør et stort arbejdet med jeres tog det er jo fri villig arbejde og jeg har selv prøvet det en gang nå man ikke kan klare mere kan de andre ikke forstå.
Egon
Tak for billedet. Det er bestemt ikke noget rart syn
Her er et foto af VaGJ M1 som vist er taget i 2007.
Jeg har som sagt skrevet til formanden i SJK og afventer fortsat svar.
--
jeg har selv prøvet det en gang nå man ikke kan klare mere kan de andre ikke forstå.
Jo, vi kan netop forstå det og forsøger derfor at hjælpe. Men hvis der skal hjælpes, er der nogen der skal råbe om hjælp først, og for VNJ C20´s vedkommende var det desværre for sent - flere år endda.
--
Svend
Hej Peter
Hermed et par forholdsvis aktuelle fotos af VaGJ M 1 taget i Struer i maj 2010.
Mange hilsner
Lars
Hej Tommy
Du har skrevet til formanden og forvænter et svar det skal du så få her.
Du forventer vel ikke at man vil ofentligør hvad der står i en kontragt der er ingået mellem to parter, det ville ligefrem være brud eller noget der ligner det.
Vi har ikke noget matriel der skal afhændes pt.
Hvad vi vil veligeholde og ikke kommer da hvist kun klubbens medlæmmer og ejerne af matrielet ved.
mvh. Preben
Hej Tommy
Du har skrevet til formanden og forvænter et svar det skal du så få her.
Du forventer vel ikke at man vil ofentligør hvad der står i en kontragt der er ingået mellem to parter, det ville ligefrem være brud eller noget der ligner det.
Vi har ikke noget matriel der skal afhændes pt.
Hvad vi vil veligeholde og ikke kommer da hvist kun klubbens medlæmmer og ejerne af matrielet ved.
mvh. Preben
Kære Preben
Tak for dit svar. Jeg skrev til dig pr. email, da jeg ikke så det formålstjentlig at føre dialogen her i forummet men da du nu svarer her, så kommer her kopi af min mail til dig:
----------------------
Hej Preben
Som du måske har set, er der en større meningsudveksling i gang på
Jernbanen.dk´s forum omkring SJK´s materiel efter ophugningen af VNJ C
20. Flere har ytret ønske om at overtage noget af SJK´s materiel,
såfremt I ønsker at afhænde det. Det drejer sig især om VaGJ M 1.
Har du en oversigt over, hvilket materiel SJK ikke har nogen planer om
at vedligeholde? Har du en oversigt over, hvilket materiel SJK evt.
gerne vil afhænde? Der er åbenbart en klausul på det tidligere
Berggren materiel. Kan du oplyse, hvad klausulen indeholder og hvilket
materiel, der er omfattet af klausulen?
Med venlig hilsen
Tommy Nilsson
Jernbanen.dk
----------------------
Jeg er temmelig ked af, at høre dit svar, især da jeg synes min forespørgsel var både høflig og relevant. Jeg har udelukkende reageret fordi det skar i mit hjerte at se, hvordan det gik for VNJ C 20, der var en af de sidste (måske den sidste?) Triangel bivogn i Danmark. Jeg har en begrundet frygt for, at det kan gå VaGJ M 1 på samme måde, når jeg ser billeder af den, hvor presseningen er blæst af og flere vinduer står åbne. Det er ikke et spørgsmål om ejeskab, klausuler, gammelt nag eller nogen som helst andet, men kun et ønske om at prøve at redde VaGJ M 1 inden den også braser sammen. Af billederne fremgår det tydeligt, at der i dag intet gøres for at forhindre tilintegørelsen af lokomotivet.
Hvad skal det til, for at overtale Struer Jernbane Klub til at overveje, om man måske skulle skille sig af med lokomotivet, hvis man ikke selv ønsker at bevare det? Jeg er i kontakt med flere, der gerne vil overtage lokomotivet og sikre, at det ikke forfalder yderligere. Som I nok ved, er VaGJ M 1 det eneste overlevende lokomotiv fra Nakskov Skibsværft og dermed en vigtig del af vores fælles kulturarv.
Jeg håber, I konstruktivt vil overveje fremtiden for VaGJ M 1 og du er velkommen til at svare her eller pr. email.
Med venlig hilsen
Tommy Nilsson
Jernbanen.dk
--
Hej Preben Poulsgaard
Det er fint at der ligefrem er en aftale/kontrakt med Berggrens efterkommere, om at materiellet befinder sig hos jer i Struer. Men det lyder da helt skørt, hvis det kun drejer sig om opbevaring og ikke bevaring. Mon ikke Berggren i sin tid købte lokomotivet med det sigte, at det skulle bevares for eftertiden?
Hvis I har en interesse i at sætte lokomotivet i stand - eventuelt bare udvendigt - når i får tid og råd, skal det indtil da beskyttes på betryggende vis, gerne ved at holde inden døre, men hvis det ikke kan lade sig gøre, da forsvarligt tildækket med presenninger e.l.
Det er et bevaringsværdigt stykke jernbanemateriel - ja, et klenodie - i har fået overdraget og dermed har ansvaret for, og selvfølgelig er der interesse langt udenfor Struer Jernbaneklub for hvordan det kommer til at gå lokomotivet fremover.
Vi skal ikke fortælle jer hvad I skal og ikke skal, og vil I ikke modtage hjælp, er det jo sådan det er. Men så hjælp jer selv i stedet og få udbedret tildækningen og overdækningen, for det ser ikke for godt ud på de billeder, vi har set optaget i år.
Fotografier fra et tidligere indlæg:
--
Svend
Den videre kommunikation i denne sag foregår pr. email og jeg vender tilbage, når der er nyt at berette.
--
Jeg har i dag lige været nede og nappe nogle billeder af VaGJ M1.
Håber de kan bruges
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
Ja, hvilket viser, at det er på høje tid at der blir' gjort noget. Tak for indsatsen her på strengen, godt gået.
Jeg glæder mig forøvrigt til at alle skriverierne holder op og der blir' handlet. Glem dog alle de gamle, nogengange personlige og historiske opgør. Kan alle blive enige om, at det drejer sig om at bevare det historiske jernbanemateriel, som vi har tilbage i Danmark, så ville det være en stor dag for alle vi, der måske bare ønsker at kigge på, måske røre ved og i yderste konsekvens have mulighed for at køre med. Enighed gør stærk, men tvister og gammelt nid og nag fører ingen steder.
God weekend alle sammen og tak for et godt forum. Jeg misunder vores webmaster at han har den fornødne tid til at passe det her og hans forøvrigt fremragende side.
Kan hermed fortælle at motorvognen kommer ind i SJKs remise i morgen.
Den eller de personer der har været nede og tage billeder af motorvogne har selføgelig spurgt om lov, og de har selføgelig også haft sikkerhedsvest eller lignende på, da man jo har færdes på forbudt område. Vedkommende der har været inde og fotografere i motorvognen, har vist heller ikke spurgt om lov i klubben inden han fotograferede indvendig. Det er jo strengt taget indtrækning på privat område hvis man virkelig skal gå i detaljer.
Det lyder rigtig godt at M 1 kommer indendøre...
/Filip
Underligt nu der har været så meget skriveri om denne gamle motorvogn, at det sidste indlæg fra Jimmy, det er der ikke nogen der har kommenteret så måske har vedkommende ret i det han skriver. At der render folk rundt på steder de ikke har noget at gører.
Tænk, at man skal blive så rystet over en tråd i dette skikkelige forum...
Rystet over, hvilken skæbne, der overgår (og tidligere er overgået) bevaringsværdigt jernbanemateriel ? - Joh, til en vis grad; men det er jo desværre ikke helt ualmindeligt.
Jeg er faktisk mere trist over at få understreget, hvilken rivaliseren der trives blandt de mange klubber, der af et godt hjerte kæmper for at bevare de gamle køretøjer, og hvilke betydelige bølger helt ned til personangreb og paniksvar, et sådant emne kan fremtvinge.
Materielbevarelsen er et dillemma, for netop som EVP allerede har påpeget, er det et kendt fænomén lige fra de store privatbanenedlæggelsers tid for ca. 50 år siden: Det handler om at få slået til, før ophuggeren gør det - og netop derfor har adskillige klubber af og til "gabt for højt" og umiddelbart fået reddet køretøjer, som de så efterfølgende ikke har kapacitet til at hverken opbevare eller istandsætte. Og så handler det vist kun om pest eller kolera.
Jeg har tidligere fået revet i næsen, at man i det mindste kunne give en hånd med, før man brokkede sig. Den replik har jeg taget ad notam, og burde derfor egentlig heller ikke blande mig her - men jeg kan ikke holde min bøtte.... VaGJ M1 har lidt alle tænkelige kvaler, siden den i rimeligt pæn stil gennemførte afskedsturen på sin gamle bane i marts '72. -Adolf Berggren har overfor mig ved flere lejligheder, når han var til at tale med, givet udtryk for, at han købte jernbanemateriel, for at "de andre" ikke skulle få det, så hvis der den dag i dag hviler særegne klausuler på disse klenodier, skulle det ikke undre. Berggren ville bestemt ikke ville have køretøjerne ud at køre igen. "Det bliver de da bare ødelagt af". -Med M1 som et lysende eksempel er en sådan filosofi synd og skam, eftersom mange køretøjer netop kom køreklare til klubberne i forbindelse med banenedlæggelser. Siden Berggren fik M1 hentet til Århus, har den stået under åben himmel - dels på Århus H, hvor den i årevis forfaldt på det yderste spor i banegraven, ovre ved Halls Sti, dels på Berggrens "private sidespor" - det gamle "Kommune-Kemi" bag Hammelbanedæmningen.
Anledningen til min ovennævnte "næse" var, at jeg i et andet internet-forum kom til at brumme over, hvad der (ikke) er sket med HHJ M2, som ganske vist i dag er kommet fint under tag, uden at jeg af den grund tror, den lader sig redde. Jeg fik ved den lejlighed at vide af en meget engageret MHVJ-mand, at M2 er den eneste af sin slags, og dermed ikke en repræsentant for en væsentlig materiel-gruppe - og dermed ikke bevaringsværdig !!!
Nu be'r jeg Dem, Fru Heilbunth !! Efter dén udmelding har jeg afstået fra at deltage i slig debat, men det snerper så meget hen ad denne tråd, at jeg altså nu ikke kunne dy mig. MHVJ M3 var også en éner - det var måske derfor, den ikke blev bevaret ?
Fo hvad det nu tæller, vil jeg glæde mig meget fra min plads på sidelinien, hvis det lykkes at komme til enighed over Vardes M1, så den får sit fortjente, smukke otium. For mig er der ingen tvivl om, at det her i tråden fremsatte tilbud er allersidste udkald. -Og så vil jeg håbe, gemytternes uoverensstemmelse må blive glattet ud, så baneentusiáster i hele Riget må enes og tale kønt til hverandere
Det var bare det, jeg lige kort ville sige..... Undskyld ulejligheden
Per
Nogen der ved om det i øvrigt er en Trykluft injektions motor i den? For så er der endnu en grund da LJ M1 indtil videre er den eneste der "sådan" er driftklar med sådan et system? :)
Mvh Jesper.
Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.
Læs mere