Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sønderborg station, 1927 (Generelt)

af Asger Christiansen, 4/3 2012, 12:59 (4654 dage siden)

Jeg er ved at sammenstille en beskrivelse af livet for en lokomotivfører i Sønderborg, sådan cirka i 1927. Jeg drømmer derfor om hjælp til at finde:

*) en turliste for en lokomotivfører eller fyrbøder
*) en liste over, hvad der var stationeret af lokomotiver i Sønderborg
*) en køreplan for Sønderborg-Tinglev
*) maskinløb for Sønderborg

- ja, det var såmænd "det hele"

ASGER

Sønderborg station, 1927

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/3 2012, 01:22 (4653 dage siden) @ Asger Christiansen

*) en liste over, hvad der var stationeret af lokomotiver i Sønderborg

Jeg har søgt databasen igennem for lokomotivstationeringer Sønderborg 1926-28 men der var desværre ikke gevinst.

--
[image]

Sønderborg station, 1927

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/3 2012, 17:55 (4652 dage siden) @ Asger Christiansen

Jeg er ved at sammenstille en beskrivelse af livet for en lokomotivfører i Sønderborg, sådan cirka i 1927. Jeg drømmer derfor om hjælp til at finde:

*) en køreplan for Sønderborg-Tinglev

En køreplan for 1927 kan jeg ikke klare. Men måske kan en køreplan gyldig fra 1. oktober 1929 bruges? Det er godt nok ikke en tjenestekøreplan; men indtil en sådan måtte dukke op, giver nedenstående måske et lille indtryk af kørselsomfanget.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Danske Lloyds anskuelige og Praktiske Køreplan for Kongeriget Danmark med et Tillæg omfattende de vigtigste Router til Udlandet, 1. oktober 1929 - 3. Aargang. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Sønderborg station, 1927

af TeamBaumann, Hjordkær, 5/3 2012, 18:09 (4652 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tror du / I at bogen "En returbillet til Sønderborg, tak!"
af Flemming Wraae & Steen Thunberg ( ISBN 87-985561-3-4 )
ville kunne hjælpe med visse spørgsmål ;-)

Det lidt material fortegnelse i den
Nogle Tjenstekøreplan sidst i bogen bl. a fra 1920
osv...

Sønderborg station, 1927

af Ove Nygaard, 5/3 2012, 18:19 (4652 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bemærk at Vester Sottrup og Tørsbøl optræder som "knudestationer" i køreplanen som følge af sidebanerne til hhv Skelde og Padborg. Siden er det gået lidt tilbage.:-(

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Sønderborg station, 1927

af h087 ⌂, køge, 5/3 2012, 19:15 (4652 dage siden) @ Asger Christiansen
redigeret af h087, 5/3 2012, 19:26

Hej

der ligger en Tkp 1920 Sønderjylland her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=480
og T Rithmester har den også på hans side mener jeg

der ligger yderliger oplysninger om forskellige tjenesteplaner på
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=172

husk lige at for at åbne og downloade vedhæftede filer på KMK forum at man skal oprette sig som brugere - dermed ikke sagt at man skal yde - man må skam gerne nyde

mvh
henning h087

og mon ikke at andre har suplerende planer - det tager bare en f...... masse tid at scanne det ind - men det kommer lidt efter lidt

og Thomas Boberg Nielsen har TIB og andre ting på
http://www.jernbane-tib.dk/home/1-tib-oe-v/1-1-tib-oe-v-nyudgaver

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Sønderborg station, 1927

af Svend, 5/3 2012, 20:56 (4652 dage siden) @ h087

Tak, Henning - du udfører et kæmpe (og meget flot stykke) arbejde.
Det er der er tiltalende er, at forstandige mennesker nu arbejder sammen om at dele informationer og viden med hinanden.

--
Svend

Sønderborg station, 1927

af h087 ⌂, køge, 5/3 2012, 21:49 (4652 dage siden) @ Svend

Hej Svend
takker for de pæne ord og kan sige det samme til mange andre herinde på forumet - og det er vel også det vi skal lære - ingen kan overkomme det hele alene - og med den viden og akivaliesamling vi forskellige besidder - ja - så skal det vel ud og bruges - og hvorfor så ikke hjælpe hinanden - i det omfang man kan - det bedste ville jo være at se på EVPs forslag - og også andres - om hvordan man kunne få lavet en fælles databank - hvor det hele kunne lægges - og med en garanti for at den ikke gik ned eller lukkede - men vi må jo arbejde os derhen imod efterhånden - og det er nok ikke så ligetil - men lad os se - en dag går løsningen vel op - og så
en anden ting kunne jo også være at nogen - som Carsten B Thomsen gjorde med Frederikshavn ( stort og godt arbejde - tak cbt) - samlede tingene sammen - såfremt der var lyst og tid til det -
noget andet er at jeg har fået tilladelserne på plads med Thorkild Balslev foto som skrevet i Rødbysporet/forgreningsstationer tråd - og gik så videre med Hans Henrik Tholstrup og Sylvest Jensens foto - og de kom så på plads idag - og på samme betingelser som med Thorkild Balslev foto ( altså i jernbanerelateret sammenhæng ) - og endvidere at jeg må vidregive til fx arkivsider som Thomas Boberg Nielsens sider om havnebaner og sidespor -
og så glemte jeg at skrive at
Tkp 1920 for Sønderjylland er fra T Rithmester -
undskyld Thomas R

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Sønderborg station, 1927

af Georg Schmidt, 5/3 2012, 22:31 (4652 dage siden) @ Asger Christiansen

Her en kpl fra 1/10 1926.
[image]