Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder - Tinglev banen (Generelt)

af J.C, 4/3 2012, 12:04 (4656 dage siden)

Med udsigt til regeringens halve mia. til forbedring af den kollektive trafik, er de fire sønderjyske kommuner, pludselig vågnet op. I fællesskab, med Sønderborg i front, vil de arbejde for at der igen skal køre tog imellem Tønder - Tinglev, så sønderjylland bliver bedre bundet sammen imellem øst og vestkysten.

Se link: http://www.tvsyd.dk/artikel/142298?autoplay=1&video_id=52931

J.C

Tønder - Tinglev banen

af Willie Garvin, 4/3 2012, 12:23 (4656 dage siden) @ J.C

Denne halve milliard, som sikkert skal deles blandt en del andre projekter i landet, rækker vel ikke langt for at bringe strækningen op til vanlig standard?
Hvilken stand er spor og signalanlæg mon i, som det ser ud lige nu, og hvem kunne tænkes at have interesse i at køre dér?

Tønder - Tinglev banen

af KimC, 4/3 2012, 13:39 (4656 dage siden) @ Willie Garvin

Denne halve milliard, som sikkert skal deles blandt en del andre projekter i landet, rækker vel ikke langt for at bringe strækningen op til vanlig standard?
Hvilken stand er spor og signalanlæg mon i, som det ser ud lige nu, og hvem kunne tænkes at have interesse i at køre dér?

I 2004 spadserede jeg strækningen igennem. Mit indtryk var at hvis man ville trille afsted med en maskine og et par godsvogne på Grindstedbanemaner, ville de beregnnger på istandsættelse der dengang var fremsat af lokale godsoperatører være realistisk.
Skulle formålet derimod være persontrafik på et realistisk grundlag - lad os sige generel strækningshastighed på mindst 75 km/t skal man udskifte stort set alt.
Der er ca en kilometer spor i udkanten af Tønder der i grunden ser nogenlunde ud, idet det blev udskiftet da banen blev beordret genåbnet af daværende Transportminister Flemming hansen. Det kunne nok genbruges.
Overkørserne var intakte men forældede da jeg var der. Man vil sikkert kræve bomanlæg, og der er en overkørsel inde i Tønder hvor banen krydser en vej tæt på en lysregulering. Der bør laves en anden løsning, idet den der blev praktiseret mens banen kørte som godsbane hverken er acceptabel for banen eller vejtrafikken ved mere end et par godstog i ugen.

Tønder - Tinglev banen

af Jens V, 4/3 2012, 17:55 (4656 dage siden) @ KimC

....men der er ingen sporforbindelse ind på Tønder station mere...!

Tønder - Tinglev banen

af KimC, 4/3 2012, 18:00 (4656 dage siden) @ Jens V

....men der er ingen sporforbindelse ind på Tønder station mere...!

Det sporskifte kan man jo lægge i igen. Der skal under alle omstændigheder penge op af lommen hvis den bane skal i brug gen.
Fordi det er Banedanmark kan det ene sporskifte såmænd sagtens komme til at koste et par IC4 tog.

Tønder - Tinglev banen

af Willie Garvin, 4/3 2012, 19:02 (4656 dage siden) @ KimC

Skal alle skinner lægges af BaneDanmark eller entreprenører, som er godkendt af dem?

Tønder - Tinglev banen

af Fysikeren, 4/3 2012, 20:51 (4656 dage siden) @ J.C

Tror ærligt talt ikke på at regeringen vil bruge de penge til det projekt. Skal de bruges på baneanlæg, så står der letbaner på dem.

Tønder - Tinglev banen

af Svend, 4/3 2012, 21:44 (4656 dage siden) @ Willie Garvin

Diskussionen om genoptagelse af trafikken på denne bane popper op med mellemrum - og hver gang starter vi forfra . . . . . . . .

At få gang i denne jernbanestrækning igen vil stort set være det samme som at bygge en helt ny jernbane det samme sted. Næsten alt skal udskiftes/fornyes, også fordi infrastrukturen skal leve op til dagens standarder (og ikke de prøjsiske jernbanestandarder der blev bygget efter i 1800-tallet). Et sådan arbejde vil ikke - rent praktisk - involvere Banedanmark ret meget, udover at være bygherre (som - bevares - skal styre det hele). Det er - mandskabsmæssigt - mere en sag for rådgivere og entreprenører.

--
Svend

Tønder - Tinglev banen

af Anders Pedersen @, Mørke, 5/3 2012, 20:40 (4655 dage siden) @ Svend

Diskussionen om genoptagelse af trafikken på denne bane popper op med mellemrum - og hver gang starter vi forfra . . . . . . . .

At få gang i denne jernbanestrækning igen vil stort set være det samme som at bygge en helt ny jernbane det samme sted. Næsten alt skal udskiftes/fornyes, også fordi infrastrukturen skal leve op til dagens standarder (og ikke de prøjsiske jernbanestandarder der blev bygget efter i 1800-tallet). Et sådan arbejde vil ikke - rent praktisk - involvere Banedanmark ret meget, udover at være bygherre (som - bevares - skal styre det hele). Det er - mandskabsmæssigt - mere en sag for rådgivere og entreprenører.

For et par år siden havde Enhedslisten et forlag oppe i folketinget med at Ringe-Faaborg banen skulle sættes i stand til passagere tog.
Som ikke bliv noget.

Hvis det forlsag var virkelighed kunne togene på Svendborgbanen som stopper i Ringe forsætte til Faaborg

Men hvis denne bane eller andre skal genåbnes så skal man vil færst lave en undersægelse af hvordan passageretallet/godstrafikken ville være.

5-600 mio ville være mit gæt det ville koste eller mere for 75 km/t samt el.
Timedrift til Sønderborg kunne man starte med, det mener jeg flere har snakket om.
Det ekstra tog kunne så kobles på det fra Flensborg

Tønder - Tinglev banen

af KimC, 6/3 2012, 07:27 (4654 dage siden) @ Anders Pedersen

Timedrift til Sønderborg kunne man starte med, det mener jeg flere har snakket om.
Det ekstra tog kunne så kobles på det fra Flensborg

Der er bare et problem at ved timedrift til Sønderborg. Køretiden fra Tinglev til Sønderborg er 33 minutter. Kan man skære 5 minutter af køretiden vil der kunne laves skarp krydsning i hhv Tinglev og Sønderborg.
Ellers skal der krydses i Gråsten, hvilket muligvis ikke er hensigtsmæssigt ift togets indpasnig i køreplanerne ude på de store skinner.
Antager vi at en krydsning i Gråsten er mulig, eller at der kan hentes de 6 minutter så man kan krydse i Tinglev, opstår der et nyt problem.

Hvis krydsning finder sted i Tinglev og Sønderborg:
Hvis toget mod Sønderborg er 5 minutter forsinket, kan man vælge at bibeholde krydsningen i Sønderborg, og forsinke toget mod København. Det er ikke almindelig praksis at man gør sådan, idet dette tog således bliver forsinket allerede tidligt i forløbet, og fkes allerede vil forsinke det næste tog mod Sønderborg ved krydsnngen i Tinglev. Den forsiknkelse vil kunne udarte sig til væsentlig mere undervejs.
Man kan også forlægge krydsningen fra Sønderborg til Gråsten. Det vil øge forsinkelsen på toget mod Sønderborg til ca en halv time, som køretiden på 2 x 13 minutter samt selve krydsningen tager. Hvilket igen medfører at det kommer til at knibe med tiden til klargøring af toget til tilbagerejsen til København, idet togets opholdstid i Sønderborg nu er nede på en halv time.

Vælger man krydsning i Gråsten som udgangspunkt, vil en sådan køreplan medføre at et tog kn får en halv times ophold i Sønderborg, hviket i er lige i underkanten mht til klargøring. Man kan også vælge at lade tget blive en time mere, men har DSB eller andre materiel nok til at lade et togsæt stå over i Sønderborg 1½ time hvoraf den ene time kun er en slags "reserve"?
En forsinkelse i toget mod Sønderborg medføre forlægning af krydsning til Tinglev, hvilket medfører at toget mod Sønderborg nu bliver mindst 2*20 minutter (køretiden Gst-Te er 20 minutter) samt et par minutter til selve krydsningen. Toget ankommer nu mindst 40 minutter for sent til Sønderborg. Har man valgt ikke at have et sæt stående reserve i Sønderborg ankommer dette tog nu for sent til sin egen afgang. Undlade rman helt klargøringen, og blot udveklser passagerer og smutter af igen, vil man være ca 15 minutter forsinket i afgang. Alt pga en mindre forsinkelse ved ankomsten til Tinglev.

Så ja, timedrift til Sønderborg er muligt med den nuværende infrastruktur, men køreplanen vil falde fra hinanden med den mindste forsinkelse.

Tønder - Tinglev banen

af Jensen @, Fredericia, 6/3 2012, 12:03 (4654 dage siden) @ KimC

Der er bare et problem at ved timedrift til Sønderborg. Køretiden fra Tinglev til Sønderborg er 33 minutter. Kan man skære 5 minutter af køretiden vil der kunne laves skarp krydsning i hhv Tinglev og Sønderborg.

Mon ikke Banedanmark har en vision om at hæve hastigheden på banen, og dermed give mulighed for at nedsætte køretiden, nu hvor sporene er fornyet? Det vil da være hul i hovedet og udtryk for manglende udviklingssans blot at fastholde de før ombygningen værende hastigheder.

Ironi kan forekomme ovenfor...

Regionalbaner i dag bør have en strækningshastighed på mindst 120 km/t.

Mvh
Jens

Tønder - Tinglev banen

af Ekaeli007, 6/3 2012, 13:55 (4654 dage siden) @ Jensen

Hvis der skal komme forbedringer på jernbanenettet, var det så ikke mere hensigtsmæssig at man satte mere ind på også at færdiggøre Tinglev Padborg, og det forslag der i dag her i forum er en
bane Århus-Galten-Silkeborg-Herning, uden jeg kender de faktiske forhold tror jeg da der er betydelig flere passagerer her på en sådan strækning, undskyld sønderjyder i må ikke føle det personligt mod jer.


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Tønder - Tinglev banen

af Poul Andersen @, 6/3 2012, 14:04 (4654 dage siden) @ Jensen

Der er bare et problem at ved timedrift til Sønderborg. Køretiden fra Tinglev til Sønderborg er 33 minutter. Kan man skære 5 minutter af køretiden vil der kunne laves skarp krydsning i hhv Tinglev og Sønderborg.


Mon ikke Banedanmark har en vision om at hæve hastigheden på banen, og dermed give mulighed for at nedsætte køretiden, nu hvor sporene er fornyet? Det vil da være hul i hovedet og udtryk for manglende udviklingssans blot at fastholde de før ombygningen værende hastigheder.

Ironi kan forekomme ovenfor...

Regionalbaner i dag bør have en strækningshastighed på mindst 120 km/t.

Mvh
Jens

BDK´s visioner om at hæve hastighederne efter endt sporombygning, er hvis ikke eksisterende. Flere steder er den nedsatte hastighed før sporombygningen ikke ophævet igen (F. eks. Fredericia - Vejle (h. spor) og Bramming - Ribe), ligesom hastigheden på de nyligt ombyggede strækninger mellem Lunderskov og Esbjerg heller ikke er forhøjet.

- Man undres !!!.

Mvh.
Poul.

Tønder - Tinglev banen

af Svend, 6/3 2012, 15:01 (4654 dage siden) @ Poul Andersen

- Man undres !!!.

Det kan jo skyldes, at Banedanmark kun har fået penge til at fornye sporet - ikke til samtidigt at ændre i signalanlæggene (primært overkørsler). Brok dig til din lokale politiker, hvis du stammer fra landsdelen ;-)

--
Svend

Tønder - Tinglev banen

af jiko, 6/3 2012, 15:26 (4654 dage siden) @ Poul Andersen

Banen mellem Holstebro og Herning der fik nye skinner i 2010, har stadig de samme hastighedsnedsættelser som før.

Bl.a. Kurven i Holstebro mod Herning 70 km/t.

Tvis station 100 km/t.

Nord for Aulum 100 km/t. (de første kilometer)

Nord for Herning 80 km/t.

Nu er skinner blevet så dårlige på Hjerm station, så nu skal man luske igennem med 40 km/t. Men selv om man får gennemkørsel med 40 km/t. på I-signalet i Hjerm, skal man på grund af ATC-togstop ned på 25 km/t. ved Pu-signalet, ellers bliver man nødbremset.

Skinnerne mellem Hjerm og Holstebro er så nedslidte (gamle s-bane skinner) at hastigheden er sat ned til 80 km/t det meste af vejen. Der har endda været rygter fremme om at hastigheden skulle ned på 60 km/t.

Jeg forstå bare ikke at dengang man udskiftede sporet mellem Holstebro og Herning, hvorfor man ikke lige udskiftede de sidste 15 km spor mellem Struer og Holstebro samtidig.

Tønder - Tinglev banen

af KimC, 6/3 2012, 15:30 (4654 dage siden) @ Jensen

Der er bare et problem at ved timedrift til Sønderborg. Køretiden fra Tinglev til Sønderborg er 33 minutter. Kan man skære 5 minutter af køretiden vil der kunne laves skarp krydsning i hhv Tinglev og Sønderborg.


Mon ikke Banedanmark har en vision om at hæve hastigheden på banen, og dermed give mulighed for at nedsætte køretiden, nu hvor sporene er fornyet? Det vil da være hul i hovedet og udtryk for manglende udviklingssans blot at fastholde de før ombygningen værende hastigheder.

Ironi kan forekomme ovenfor...

Efter sporombygning på banen er hastigheden tilsyneladende sat op.
Før ombygningen var køretiden ifølge publikumsplanen på Sønderborg-Tinglev (og omvendt) 37 minutter, hvor den nu er 33 minutter.
Jeg mener ikke man skal poste flere penge i den bane der dog kun har et beskedent passagergrundlag, som ikke kan retfærdiggøre 120km/t, eller dobbeltspor.

Selvom man kune sætte farten op til 120 km/t (uden dobbeltspor) ville køreplanen stadig falde fra hinanden ved den mindste uregelmæssighed.
Man skulle derudover som minimum anlægge en esktra krydsningsstation, hvis timedriften skulle være bare nogenlunde stabil.
Nu kender jeg jernbaneuvæsenet godt nok til at man nok skulle få overflødiggjort en sådan krydsningsstation meget hurtigt. Tager man IC'eren fra Sønderborg, og til et sted fra og med Vamdrup, oplever man oftest følgende:
Turen til TInglev foregår uden problemer. I Tinglev holder vi og kan ikke komme afsted, fordi vi skal krydse med IC toget til Sønderborg. Krydse, jamen er der ikke dobbeltspor nord for Tinglev? Jo, men IC toget til Sønderborg skal partout ind i spor 3, hvilket gør at det skal bruge en del af samme togvej som det afgående tog. Desuden skifter togene ofte personale.
Nå, så må vi holde og vente på krydsning - på en dobbeltsporet jernbane...
Når man så kommer afsted, møder man som regel ikke et eneste tog i nabosporet indtil Vojens.
Men i Vojens bliver vi holdende, for nu skal der krydses! Det skal der også enten i Farris eller Sommersted, sommetider begge steder. Det var der man skulle have haft dobbeltsporet..
Det sjoveste jeg har oplevet var at ICLyn fra Sønderborg en mandag morgen blev sendt igennem krydsningssporene i Farris og Sommersted til rustkørsel.

Tønder - Tinglev banen

af Ekaeli007, 6/3 2012, 15:38 (4654 dage siden) @ KimC

Jeg undres over ting der forekommer ved banen og her er dog et par mærkværdige eksempler, ved ansvarlige folk i Banedanmark dette, og jeg forstår ihvertfald ikke, at når man har moderniseret eller fornyet sporet at så ikke hastighedsnedsættelser forsvinder, Jeg siger bare du godeste!!!

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Sønderborg-banen

af Svend, 6/3 2012, 18:14 (4654 dage siden) @ Ekaeli007

Nu taler vi vel stadig om Sønderborg-banen (hvis det ikke er Bramming-Tønder?) men på førstnævnte har hastigheden aldrig været 120 km/t, så det der skete var, at der igen - efter sporombygningen - kunne køres med strækningshastigheden.

--
Svend

Sønderborg-banen

af Ekaeli007, 6/3 2012, 18:43 (4654 dage siden) @ Svend

Ja i dette tilfælde er det nok Sønderborg banen, forresten mange år siden jeg har kørt der, jeg tror ikke jeg har været der siden 1965, men jeg har selv konstateret kan jeg huske at jeg mange gange undrede når jeg kørte et sted hvor der havde været skinne og svelleudveksling og ny ballast
Hvor jeg har tænkt hvorfor hulen kører vi stadig med nedsat fart når det er lang tid siden sporombygningskolonnen har været her.

Bare et spørgsmål måske er det hele bare enkelt ogligetil, eller skal sporet justeres flere gange før hastigheden bliver givet fri, altså til maks strækningshastighed, her er et område hvor jeg føler mig lidt på dybt vand.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

PS hvorfor må man kun køre 100 km/t på Sønderborgbanen, når man andre steder på enkeltsporede strækninge kører med maks 120 km/t, ER togene har da gode bremser både skivebremser, magnetskinnebremse og motorgenererende bremse. Jeg ved godt det ikke er så mange minutter man vinder men alligevel, måske det psykologiske i det, passagerer siger til hinanden, hvorfor kører vi aldrig hurtigere her.

Avatar

Tønder - Tinglev banen

af Sune, Tønder, 15/3 2012, 22:20 (4645 dage siden) @ J.C

Jeg vil blot gøre opmærksom på styregruppens hjemmeside:

STTS

Og samtidig vil jeg blot kort også nævne at man kan støtte banen ved bl.a. at melde sig ind i facebookgruppen Tønder Tinglev Banen her:

Facebookgruppen Tønder Tinglev Banen

Tønder - Tinglev banen

af Jensen @, Fredericia, 15/3 2012, 22:29 (4645 dage siden) @ Svend

- Man undres !!!.


Det kan jo skyldes, at Banedanmark kun har fået penge til at fornye sporet - ikke til samtidigt at ændre i signalanlæggene (primært overkørsler). Brok dig til din lokale politiker, hvis du stammer fra landsdelen ;-)

Poul eksempler kræver vel ikke ændringer i signalanlæggende, da hastigheden jo var på det høje niveau før sporet blev dårligt, men aldrig er blevet hævet til samme hastighed igen efter sporombygning.

Det er det, vi er nogen der undrer os over.

Mvh
Jens

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak