Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB litra Cls/Cll og Bhs (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 29/2 2012, 20:31 (4657 dage siden)

Jeg har kikket på jernbanen.dk´s fortagnelse over DSB litra Cls og litra Bhs.
Der er noget jeg i denne forbindelse undrer mig over.
Ud for byggeår står der for Cls´ vedkommende at disse vogne blev bygget fra 1960 til1962, og Bhs blev bygget fra 1950 til 1952.
Litra Cll opgives bygget 1959-1962.
Ud fra udseendet, synes jeg at litra Bhs ser "mere moderne" ud, idet fronten er skrånet, og dørtypen minder om de nyere A og B vognes dørtype, også kabeldåserne på fronten "lukket" inde, ligesom tilfældet var på 2. generations S-togene.
Boggierne er da vist også en nyere type, end dem der anvendtes på litra Cls/Cll
Jeg kan derfor ikke forstå at Bhs skulle være ca. 10 år ældre end Cls/Cll.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

DSB litra Cls/Cll og Bhs

af UTJ, 29/2 2012, 20:49 (4657 dage siden) @ Erik H

Jeg har kikket på jernbanen.dk´s fortagnelse over DSB litra Cls og litra Bhs.
Der er noget jeg i denne forbindelse undrer mig over.
Ud for byggeår står der for Cls´ vedkommende at disse vogne blev bygget fra 1960 til1962, og Bhs blev bygget fra 1950 til 1952.
Litra Cll opgives bygget 1959-1962.
Ud fra udseendet, synes jeg at litra Bhs ser "mere moderne" ud, idet fronten er skrånet, og dørtypen minder om de nyere A og B vognes dørtype, også kabeldåserne på fronten "lukket" inde, ligesom tilfældet var på 2. generations S-togene.
Boggierne er da vist også en nyere type, end dem der anvendtes på litra Cls/Cll
Jeg kan derfor ikke forstå at Bhs skulle være ca. 10 år ældre end Cls/Cll.

Mvh.
Erik H

Bhs er et ombygningsprodukt fra 1968. Man tog ældre Cl-vogne og genbrugte stort set kun vognkassen uden indmad og skar endepartierne bort. Desuden nye bogier. Så vognene er mest 1968 og mindre 1950/52.

Avatar

DSB litra Cls/Cll og Bhs

af Erik H, Frederikssund, 29/2 2012, 21:18 (4657 dage siden) @ UTJ

Jeg kunne bare ikke få det til at passe med oversigten over vogne på jernbanen.dk.
Nu har jeg nærlæst det og kan godt se at der en forklaring på forløbet.
Dog undrede det mig at der ikke står Bhs på listen over vogne bygget fra 1941 til 1966, men der er det altså året for ombygningen/omlitreringen der gælder.

Når DSB foretog en så gennemgribende ombygning, kan man da egentlig godt undre sig over, at man ikke moterede en gummivulst, i stedet for en almindelig/gammeldags harmonika.Disse gummivulster var jo allerede indført på B vognene nogle år tidligere.

Men under alle omstændigheder tak for svaret:-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

DSB litra Cls/Cll og Bhs

af Steff, 29/2 2012, 21:51 (4657 dage siden) @ Erik H

Kære Erik!

Jeg tror at forklaringen ganske simpelt var denne, at ved at give Bhs gummivulstovergang, skulle DSB så til at ombygge litra Cl(l)/Bhl som Cc til Bg med ændrede endeperroner og døre mv. Og DET var ikke en økonomisk option i og med, at andre og nyere vogntyper jo spøgte i kulissen.

Steff

--
Steffen Dresler

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Veterantog kalenderSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak