Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

forgreninger på privatbaner (Generelt)

af gamle ole, 28/2 2012, 17:47 (4658 dage siden)

Sad og funderede over hvor mange privatbaner der har/havde forgreninger.
Der er selvfølgelig "min gode gamle GDS -Kagerup, ØSJS- Hårlev, og så vel også DBJ - Rønne N og ved Åkirkeby. Alle i øst
jeg kan ikke umiddelbart ikke komme i tanke om nogle i Vest.

Og nu til det store spørgsmål: Hvorfor kører Rørviggrenen på ØSjS i Hårlev nord ud af byen og så drejer i en stor bue sydpå der er den rigtige retning? Første gang jeg så det troede jeg ikke mine egne øjne. Er det terrænet eller særlige byer man ville ramme?


Hilsen Ole

forgreninger på privatbaner

af Flemming Jakielski, Rødovre, 28/2 2012, 17:51 (4658 dage siden) @ gamle ole

Prøv at starte med Horsens Vestbaner.

Venlig hilsen

Flemming J

Sad og funderede over hvor mange privatbaner der har/havde forgreninger.
Der er selvfølgelig "min gode gamle GDS -Kagerup, ØSJS- Hårlev, og så vel også DBJ - Rønne N og ved Åkirkeby. Alle i øst
jeg kan ikke umiddelbart ikke komme i tanke om nogle i Vest.

Og nu til det store spørgsmål: Hvorfor kører Rørviggrenen på ØSjS i Hårlev nord ud af byen og så drejer i en stor bue sydpå der er den rigtige retning? Første gang jeg så det troede jeg ikke mine egne øjne. Er det terrænet eller særlige byer man ville ramme?


Hilsen Ole

forgreninger på privatbaner

af Poul Andersen @, 28/2 2012, 17:53 (4658 dage siden) @ gamle ole

Horsens Vestbaner forgrenede i Rask Mølle.

Mvh.
Poul.

forgreninger på privatbaner

af KimC, 28/2 2012, 17:58 (4658 dage siden) @ gamle ole

Sad og funderede over hvor mange privatbaner der har/havde forgreninger.
Der er selvfølgelig "min gode gamle GDS -Kagerup, ØSJS- Hårlev, og så vel også DBJ - Rønne N og ved Åkirkeby. Alle i øst
jeg kan ikke umiddelbart ikke komme i tanke om nogle i Vest.

Umiddelbart kommer jeg til at tænke på Ryaa forgreningsstationen, der dog var en forgrening mellem to privatbaner.
Så er der også SFJ som betjente flere baner, omend ikke alle var deres egne, og forgreningerne dermed heller ikke helt ægte.
TKVJ havde en afgrening fra Gesten til Vejen, og det var deres egen så den burde være god nok.

forgreninger på privatbaner

af Ulrik D, 28/2 2012, 18:07 (4658 dage siden) @ Flemming Jakielski

FFJ havde det specielle forløb, at den fra vest kørte via Nr. Sundby kørte over Limfjorden til Aalborg. Tilbage igen over Limfjorden og via Nr. Sundby havne station og videre nord øst mod Vodskov osv.Der var godt nok et spor i trekanten direkte mellem Nr. Sundby og Nr. Sundby havn, men mig bekendt gik(næsten)alle tog via broen og Aalborg
I/på Ryå forgrenede den med Hjørring Løkken Åbybro.

--
Mvh Ulrik D
Kører både med små og store tog...

forgreninger på privatbaner

af Poul Andersen @, 28/2 2012, 18:50 (4658 dage siden) @ KimC

PÅ Amtsbanerne i Sønderjylland var der op til flere forgreningsstationer på det omfattende net.

Mvh.
Poul

forgreninger på privatbaner

af gamle ole, 28/2 2012, 20:04 (4658 dage siden) @ Poul Andersen

Ja det anede mig der nok var noget i vest hvor jeg jo ikke er så kendt, men hvad med rationalet bag Rødviggrenens nordlige uddørsel fra hårlev st?


Ole

forgreninger på privatbaner

af Hans Stückler, Randers, 28/2 2012, 20:30 (4658 dage siden) @ gamle ole

Hej med jer.

I jylland var der bl.a.

Ørsø på FFJ, afgrening til Aså.
Hørby på FFJ, tilslutning af Hjørring-Hørby-banen, HH.
Vodskov på FFJ, tilslutning af Vodskov-Østervrå-banen, VØ, men i perioder kørte VØ togene igennem til Aalborg.
Østervrå på HH, tilslutning af Vodskov-Østervrå-banen, VØ.
Ryå på FFJ, tilslutning af Hjørring-Løkken-Åbybro-banen, HLA. HLA-togene fortsatte af FFJ spor til Åbybro.
Odder på HHJ, tilslutning af Horsen-Odder-banen, HOJ.
Gesten på TKVJ, afgrening til Vejen.
Kolding sydbanegård på KS. afgrening til Vamdrup.
Brenderup på OMB, afgrening til Bogense.

På SFJ var der i Fruens Bøge afgrening for Odense-Nørre Broby-Fåborg banen, ONFJ.
På Fåborg-Ringe var der i Katterød afgrening til Svendborg.
På langeland delte banen sig i Skrøbelev mod henholdsvis Spodsbjerg og og Bagenkop.
På Lolland var Torrig på Krakenæsbanen tilslutningstation for Maribo-Torrig-banen der i perioder videreførte togene til Kragenæs.

Så når vi ikke mere.

Hilsen Hans S.

forgreninger på privatbaner

af L.H. Jensen, 28/2 2012, 21:09 (4658 dage siden) @ Hans Stückler

Hej med jer.

I jylland var der bl.a.

Ørsø på FFJ, afgrening til Aså.
Hørby på FFJ, tilslutning af Hjørring-Hørby-banen, HH.
Vodskov på FFJ, tilslutning af Vodskov-Østervrå-banen, VØ, men i perioder kørte VØ togene igennem til Aalborg.
Østervrå på HH, tilslutning af Vodskov-Østervrå-banen, VØ.
Ryå på FFJ, tilslutning af Hjørring-Løkken-Åbybro-banen, HLA. HLA-togene fortsatte af FFJ spor til Åbybro.
Odder på HHJ, tilslutning af Horsen-Odder-banen, HOJ.
Gesten på TKVJ, afgrening til Vejen.
Kolding sydbanegård på KS. afgrening til Vamdrup.
Brenderup på OMB, afgrening til Bogense.

På SFJ var der i Fruens Bøge afgrening for Odense-Nørre Broby-Fåborg banen, ONFJ.
På Fåborg-Ringe var der i Katterød afgrening til Svendborg.
På langeland delte banen sig i Skrøbelev mod henholdsvis Spodsbjerg og og Bagenkop.
På Lolland var Torrig på Krakenæsbanen tilslutningstation for Maribo-Torrig-banen der i perioder videreførte togene til Kragenæs.

Så når vi ikke mere.

Hilsen Hans S.

Ja, der er mange, men alle glemmer tilsyneladende Vestbanen (pinligt Poul ;-)), der havde forgrening i Hesselmed. Ja, sådan set er forgreningen der jo endnu, men siden fornyelsen af banens fjernstyringsanlæg i (vistnok) 2005, hvor også mellemblokkene Troldholm og Elkærdam forsvandt, har sidebanen Hessselmed-Oksbøl Syd blot været et sidespor i forlængelse af spor 2 på Hesselmed station ...

Mvh
LHJ (som nåede nogle få stbst-indøvelsesture på Vestbanebanen på det gamle anlæg på Vv)

forgreninger på privatbaner

af Kenneth Verting, Helsingør, 28/2 2012, 21:56 (4658 dage siden) @ L.H. Jensen

Præstø St. kan man vel også kalde en forgreningsstation, hvor togene i sin tid kørte mod Næstved og Mern. Eller er det bare en "sæk"station på den nu nedlagte NPMB's jernbanestrækning ?

forgreninger på privatbaner

af Leif Jørgensen, København Ø., 28/2 2012, 22:11 (4658 dage siden) @ Kenneth Verting

Præstø var en sækstation, hvilket vil sige at togene fra forskellige baner/banegrene kun kan komme ind og ud af stationen i den samme ende. Frederikshavn hvor Vendsysselbanen og Skagensbanen mødes er et nutidigt eksempel på det.

En forgreningsstation er derimod en station, hvor tog kan fortsætte ad to elle flere forskellige baner/banegrene. I Næstved var der f.eks. baner mod både Præstø, Vordingborg, Dalmose, Ringsted og Køge. I Præstø var der derimod kun NPMB selv, så tog fra Næstved kunne kun vælge mellem at fortsætte til Mern eller køre tilbage igen.

Med venlige begreb-hilsner
Leif Jørgensen

forgreninger på privatbaner

af Mads Olesen @, 28/2 2012, 22:32 (4658 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nagelsti lige øst for Nykøbing Falster Vest.
Her kørte SNNB først på DSB (Fugleflugtslinien) og derefter et lille stykke ad Lollandsbanen.

Mads

Avatar

forgreninger på privatbaner

af T. Rithmester ⌂, Struer, 28/2 2012, 23:06 (4658 dage siden) @ L.H. Jensen

Ja, der er mange, men alle glemmer tilsyneladende Vestbanen (pinligt Poul ;-)), der havde forgrening i Hesselmed. Ja, sådan set er forgreningen der jo endnu, men siden fornyelsen af banens fjernstyringsanlæg i (vistnok) 2005, hvor også mellemblokkene Troldholm og Elkærdam forsvandt, har sidebanen Hessselmed-Oksbøl Syd blot været et sidespor i forlængelse af spor 2 på Hesselmed station ...

Spor 2 på Hesselmed station ??
Er Hesselmed ikke bare et trinbræt ?
I dag er Hesselmed da bare et trinbræt, uden nogen former for spor 2.
Dog går sidesporet ganske rigtigt fra, et par hundrede meter længere fremme mod Oksbøl.
Men måske i tidligere tider ?

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

forgreninger på privatbaner

af ivar, 29/2 2012, 00:21 (4658 dage siden) @ Hans Stückler

Synes nok lige, jeg vil protestere mod Ørsø-Aså, der var jo ikke noget enten-eller. Det var jo blot en sidebane på samme måde som Vojens-Haderslev eller Rødekro-Aabenraa.

forgreninger på privatbaner

af Poul Andersen @, 29/2 2012, 02:15 (4658 dage siden) @ T. Rithmester

Ja, der er mange, men alle glemmer tilsyneladende Vestbanen (pinligt Poul ;-)), der havde forgrening i Hesselmed. Ja, sådan set er forgreningen der jo endnu, men siden fornyelsen af banens fjernstyringsanlæg i (vistnok) 2005, hvor også mellemblokkene Troldholm og Elkærdam forsvandt, har sidebanen Hessselmed-Oksbøl Syd blot været et sidespor i forlængelse af spor 2 på Hesselmed station ...


Spor 2 på Hesselmed station ??
Er Hesselmed ikke bare et trinbræt ?
I dag er Hesselmed da bare et trinbræt, uden nogen former for spor 2.
Dog går sidesporet ganske rigtigt fra, et par hundrede meter længere fremme mod Oksbøl.
Men måske i tidligere tider ?

Perronen i Hesselmed ligger inden for stationsgrænsen og derfor er Hesselmed rettelig en station og ikke et trinbræt, men det er nok de ydmyge forhold der henleder tanken på et "trinbræt".
Da sporet mod Oksbøl Syd er ejet af Forsvaret, kan Hesselmed vel ikke benævnes som en forgreningsstation, men snarere en tilslutningsstation !.

Mvh.
Poul.

forgreninger på privatbaner

af Peter Olsen @, Taastrup, 29/2 2012, 09:03 (4658 dage siden) @ ivar

Maribo Vest, hvor Torrigbanen grenede af fra LJ´s strækning Maribo-Nakskov.
Eventuelt også Nakskov station og Rødby station.
Endelig kan nævnes Lund station efter nedlæggelsen af persontrafikken på HV, hvor både HV og HBS benyttede samme spor fra Horsens til Lund.
Mvh

Peter Olsen

forgreninger på privatbaner

af ronold, 29/2 2012, 10:22 (4658 dage siden) @ ivar

Ørsø kan efter min mening ikke sammenlignes med Vojens og Rødekro. Togene udgik fra Dronninglund, og når de kom til Ørsø var der forgrening med to muligheder: Sæby og Aså. Det ligner mere på Kagerup/GDS og Hårlev/ØSJS, så vidt jeg kan bedømme.

Mvh Knut

forgreninger på privatbaner

af L.H. Jensen, 29/2 2012, 11:25 (4658 dage siden) @ Poul Andersen

Ja, der er mange, men alle glemmer tilsyneladende Vestbanen (pinligt Poul >

Perronen i Hesselmed ligger inden for stationsgrænsen og derfor er Hesselmed rettelig en station og ikke et trinbræt, men det er nok de ydmyge forhold der henleder tanken på et "trinbræt".
Da sporet mod Oksbøl Syd er ejet af Forsvaret, kan Hesselmed vel ikke benævnes som en forgreningsstation, men snarere en tilslutningsstation !.

Mvh.
Poul.

Indtil 2005 må Hesselmed siges at have været en "egentlig" forgreningsstation - Hesselmed var dækket af et I-signal fra Oksbøl Syd, ligesom der der var I-signal i Oksbøl Syd. Og kørsel foregik som "tog"; altså var der tale om en "rigtig" jernbanestrækning.

Men i dag er Hesselmed en station med to togvejsspor, men kun eet sporskifte + et afløb. Og med et privat sidespor til Oksbøl Sydlejren tilhørende Forsvaret

Ejerforholdet må siges at være uden betydning - Vestbanen hhv. Arriva Tog var hhv. er infrastrukturforvalter på det hele.
Den nordligste del af Lemvigbanen ejes formentlig stadig af Vandbygningsvæsenet (nu Kystdirektoratet), men også her er Mjba infrastrukturforvalter på det hele. Ingen vil vel kalde Harboør for en "tilslutningsstation" ...:-)

vh
LHJ

forgreninger på privatbaner

af gamle ole, 29/2 2012, 12:04 (4658 dage siden) @ ronold

-og jeg skal da lige love for der dukkede mange interessante variationer over temaet op. Oprindelig tænkte jeg jo kun i enkeltbaneregi a la GDS og ØSJS.
Jeg mangler dog stadig info om yvorfor Rødviggrenenn kører nordpå ud af Hårlev?;-)

hilsen Ole

Avatar

forgreninger på privatbaner

af T. Rithmester ⌂, Struer, 29/2 2012, 12:43 (4658 dage siden) @ Poul Andersen

Ja, der er mange, men alle glemmer tilsyneladende Vestbanen (pinligt Poul ;-)), der havde forgrening i Hesselmed. Ja, sådan set er forgreningen der jo endnu, men siden fornyelsen af banens fjernstyringsanlæg i (vistnok) 2005, hvor også mellemblokkene Troldholm og Elkærdam forsvandt, har sidebanen Hessselmed-Oksbøl Syd blot været et sidespor i forlængelse af spor 2 på Hesselmed station ...


Spor 2 på Hesselmed station ??
Er Hesselmed ikke bare et trinbræt ?
I dag er Hesselmed da bare et trinbræt, uden nogen former for spor 2.
Dog går sidesporet ganske rigtigt fra, et par hundrede meter længere fremme mod Oksbøl.
Men måske i tidligere tider ?


Perronen i Hesselmed ligger inden for stationsgrænsen og derfor er Hesselmed rettelig en station og ikke et trinbræt, men det er nok de ydmyge forhold der henleder tanken på et "trinbræt".

Så lærte jeg også noget i dag :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

forgreninger på privatbaner

af carl otto, 29/2 2012, 14:24 (4658 dage siden) @ gamle ole

hej ole

mon det ikke har noget med passagen af tryggevælde å at gøre.

så vidt jeg husker, er ådalen væsentlig bredere syd for hårlev.

venlig hilsen carl otto

forgreninger på privatbaner

af Poul Andersen @, 29/2 2012, 14:49 (4658 dage siden) @ L.H. Jensen

Ja, der er mange, men alle glemmer tilsyneladende Vestbanen (pinligt Poul >

Perronen i Hesselmed ligger inden for stationsgrænsen og derfor er Hesselmed rettelig en station og ikke et trinbræt, men det er nok de ydmyge forhold der henleder tanken på et "trinbræt".
Da sporet mod Oksbøl Syd er ejet af Forsvaret, kan Hesselmed vel ikke benævnes som en forgreningsstation, men snarere en tilslutningsstation !.

Mvh.
Poul.


Indtil 2005 må Hesselmed siges at have været en "egentlig" forgreningsstation - Hesselmed var dækket af et I-signal fra Oksbøl Syd, ligesom der der var I-signal i Oksbøl Syd. Og kørsel foregik som "tog"; altså var der tale om en "rigtig" jernbanestrækning.

Men i dag er Hesselmed en station med to togvejsspor, men kun eet sporskifte + et afløb. Og med et privat sidespor til Oksbøl Sydlejren tilhørende Forsvaret

Ejerforholdet må siges at være uden betydning - Vestbanen hhv. Arriva Tog var hhv. er infrastrukturforvalter på det hele.
Den nordligste del af Lemvigbanen ejes formentlig stadig af Vandbygningsvæsenet (nu Kystdirektoratet), men også her er Mjba infrastrukturforvalter på det hele. Ingen vil vel kalde Harboør for en "tilslutningsstation" ...:-)

vh
LHJ

OK ! jeg overgiver mig, da det efterhånden er længe siden jeg har været på disse kanter :-(:-(

Mvh.
Poul.

forgreninger på privatbaner

af Anders Madsen, 29/2 2012, 15:04 (4658 dage siden) @ Peter Olsen

"Eventuelt også Nakskov station og Rødby station"

NRJ havde deres eget spor på sydsiden af perron 1 på Nakskov station, og forgrenede sig som sådan ikke fra LJ´s hovedspor. Tilgengæld benyttede NRJ perron 2 på Rødby station sammen med LJ, efter at havde fulgt Lollandsbanens spor ind til stationen.

Men forbindelsessporet fra Lollandsbanens Rødbyhavn station til Rødby Færge station (1960-63/64) over havnen kan man vel med lidt god vilje også kalde en forgrening til DSB.

Avatar

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/2 2012, 15:12 (4658 dage siden) @ Anders Madsen

Men forbindelsessporet fra Lollandsbanens Rødbyhavn station til Rødby Færge station (1960-63/64) over havnen kan man vel med lidt god vilje også kalde en forgrening til DSB.

Og hvis der findes foto af nævnte spor, må de meget gerne vises her:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

forgreninger på privatbaner

af gamle ole, 29/2 2012, 17:17 (4657 dage siden) @ carl otto

Tak. ja det lyder meget sandsynligt.

hilsen Ole

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge

af Anders Madsen, 1/3 2012, 12:59 (4657 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sporet er indtegnet på diverse kort og man ser noget af sporet på billedet på side 102 i Mogens Nørgaard Olesens glimrende bog "Kongen - Fra Østersøfærge til skrotskandale".

Jeg har tidligere prøvet på Rødby/Holeby Lokalhistoriske Arkiv uden held.

Avatar

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2012, 13:25 (4657 dage siden) @ Anders Madsen

Sporet er indtegnet på diverse kort

Nemli' ja. Her med sort.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Forbindelsesbanen mellem Rødbyhavn station og Rødby Færge station.

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge

af h087 ⌂, køge, 1/3 2012, 16:30 (4656 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

foto af forbindelsessporet mellem Rødby færege og Rødby NRJ
Danmark set fra luften 1967 - foto: Torkild Balslev

[image]

har set flere af det i forskellige bøger - skal så bare have fundet dem frem

mbh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge - måske et problem

af h087 ⌂, køge, 1/3 2012, 20:21 (4656 dage siden) @ h087

Hej

tror at jeg måske har et lille problem med det foto af Rødbysporet af Torkild Baldslev
har fået en mail fra en
vedbend@ofir.dk via jernbanen dk
men ingen underskrift

der bliver spurgt om jeg har tilladelse fra enken til Torkild Balslev - men har søgt efter hende og kan ikke finde hende - men vil kontakte Hjørring flyveklub - som TB var med til at stifte - og se om jeg kan finde hende den vej
troede selv at TB foto var overgivet til det kgl bibliotek og at man godt måtte bruge et enkeltfoto - selv fra en bog (værk)("citaretten")når foto var fra før 1970 og oplyst foto var fra bogen "danmark set fra luften" og fotografens navn var nævnt - ( har fået dette oplyst i forbindelse med andre forspørgelser på arkiver og biblioteker ) - men er der nogen der ved mere om dette emne eller kan oplyse om hvordan det forholder sig om at vise billedet
spørgsmålet er så - om man skal bede Tommy om at slette billedet?? - gode råd bedes venligst givet - om muligt

mvh
henning h087

ps - ved at Sylvest jensen foto ligger på det Kgl Bibl - og det var i forbindelse med at bruge et af hans foto - at jeg fik ovennævnte oplyst om at bruge et enkeltbilledet fra værk

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge - måske et problem

af UTJ, 1/3 2012, 20:33 (4656 dage siden) @ h087

Du må jo blot svare pænt på den mail og bede om identificerbart navn og afsenderadresse. En tredjepart kan jo strengt taget mene hvadsomhelst uden at det har betydning. Der er meget emsige personer ude i netuniverset og de skal håndteres derefter.

Men det udelukker ikke at du skriver pænt til enken og det kan du jo sagtens finde ud af - der er jeg sikker på. mon ikke dette løser det, hvis der overhovedet er nogle problemer ;-)

forgreninger på privatbaner

af Peter Olsen @, 1/3 2012, 20:36 (4656 dage siden) @ Anders Madsen

I Nakskov havde NRJ rigtigt nok eget perronspor på sydsiden af perron 1, men der var forbindelse via en transversal på østsiden af Svingelsvej, således at f. eks godstog kunne køre fra NRJ og til ankomst i spor 4, som var det normale godstogsspor eller omvendt, så kørselsmulighed mellem LJ og NRJ fandtes.

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge - måske et problem

af h087 ⌂, køge, 1/3 2012, 20:47 (4656 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

takker
og har først svaret pænt tilbage som beskrevet i mit eget indlæg - før jeg skrev her på forum - som det forholdt sig, og er gået igang med at prøve at finde Torkild Balslevs enke og forklare og forespørge om tilladelse om at måtte vise TB foto - når det drejer sig om jernbanerelaterede foto - og prøver også via flyveklubben i Hjørring

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge - måske et problem

af Steff, 1/3 2012, 21:59 (4656 dage siden) @ h087

Go´aften til Køge!

Jeg er bange for at du lige nøjagtig er røget i det bundløse morads. Jeg ved, at alle professionelle fotografer m.h.t. copyright anvender termen "et værk" om deres billeder uagtet det måske ikke lige ligner det (ikke noget om det billede du har vist). Det er deres måde at omgå §§ m.h.t. forældelsesfristen. Og det er svært at modbevise hvad fotografens tanker var. Især hvis han er død.
Da jeg kan forstå det er en bog du har billedet fra gør det det faktisk sværere, da ophavsretten hér er 70 år. Så bøger og blade kan man altså heller ikke bare scanne og ligge ud uden tilladelse fra alle eventuelt implicerede parter. Så pas på!! Lige pludselig er der en der bliver sur (og SÅ har vi balladen).
Jeg er ked af, at vi igen skal bruge tid på lov om ophavsret. Men som alle kan se, er det altså et problemråde vi alle her som skribenter og "billedudliggere" skal forholde os til. Men som UTJ skriver, fat i enken og spørg. Det var jo IKKE med økonomisk profit for øje du gjorde det.

--
Steffen Dresler

Forbindelsesspor i Rødby - måske et problem - som er løst

af h087 ⌂, køge, 2/3 2012, 18:45 (4655 dage siden) @ Steff
redigeret af h087, 2/3 2012, 19:24

Hej

først tak til UTJ og Steff samt andre der har hjulpet mig i denne sag med rådgivning.

Jeg har været i forbindelse med Thorkild Balslevs enke - og fået tilladelsen til at bruge hans billeder i forbindelse med jernbanerelaterede spørgsmål, emner og lign. på forums - dvs at jeg ikke bare vil smide dem ud på nettet - det skal have relation til noget om jernbaner.
Endvidere forklarede jeg hændelsesforløbet og der var Fru Balslevs tale meget tydeligt i forbindelse med nedenstående - så jeg sender hende en buket og brev

Endvidere har jeg været i kontakt med forlaget og de ser intet problem - når jeg har fået lov af Kirsten L Balslev - skal så lige ringe på mandag som aftalt idag - og få det endeligt konfirmeret - så den side også er i orden

Dernæst er der så sket det at den "anonyme" vil komme efter mig ( skriver han da) - da jeg har offentliggjort hans Emailadr her på forum - og det tager jeg så med sindsro ( var hjemme da Alexander væltede, sprunget i luften på Lindø, faldet 4 km da der var lufthul og blevet kørt ned af en bil - den fik buler ) - svarede ham på en for mig ( er jo smed ) og en anden der så hvad jeg svarede den "anonyme" - sådan lidt mere direkte - men stadig pænt og høftlig sprog - men bestemt - og med "trods alt venlig hilsen"
og foreslog at han kontaktede andre fotografer - som jeg også benytter foto fra til at vise i forbindelse af jernbanerealaterede emner på diverse forums - og spørge om "mine tilladelser" - det lader så til i hans svar til mig om ovenstående - at det vil han ikke tage stilling til - hvad man skal kalde dette vil jeg overlade til læserene at afgøre - så hvis vi ses i datatilsynet/retten - skal jeg da gerne sige det direkte til ham og klart og tydelig hvad jeg kalder det!!

og så behøver vi ikke at spilde mere tid på det
tilbage til jernbane - og vi ses måske i Valby ( der er messe jo )

mvh
henning h087
og tak for hjælp og råd

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

forgreninger på privatbaner

af Kim Larsen @, 9/3 2012, 16:09 (4648 dage siden) @ gamle ole

Nu er tråden jo ikke helt "ung" længere, men da de ellers utrolig store ØSJS-kapaciteter her på forum ikke har budt ind, tænker jeg, at jeg hellere må træde til.

Jeg har ikke "en rygende pistol", men kan dog beskrive visse forhold, som måske kan forklare noget. Jeg vil også skrive, hvad jeg konkluderer, men vil ingenlunde stemple mig selv som "sandhedsvidne" - kun som deduktiv hermeneutiker.

Lad os starte ved begyndelsen:

Baggrunden for anlæggelsen af ØSJS var - ifølge flere kilder - at skabe forbindelse mellem Faxe Jernbane / Faxe Kalk og statsbanerne, og således beskrives banen som følger: Hovedbanen er Køge til Faxe (Stubberup), dernæst en sidebane fra Hårlev til Rødvig.

Dele af finasieringen af anlægget skulle foretages af eventuelle kunder til banen, det være sig desiderede virksomheder så vel som storbønder og godsejere, samt de respektive sogne, der måtte have interesse i forhold til passagerer.

Det nævnes, bl.a.s. i seneste jubilæumsbog, at især investorerne på Stevns var svært kritiske, svært skeptiske og ganske kravspecifikke i forhold til anlægget, hvis de skulle lægge penge i det. Endvidere ville ikke alle jordejere lægge jord til projektet.

Efter anlægget:

Hvordan driften på banen - grenene imellem - har været, skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg ved, at allerede fra Triangelmotorvognenes tid, har det været praktiseret, at lade togene forsætte samlet fra Hårlev. I den forbindelse var det viste det sig desuden praktisk, at der både er en gren fra nord, og en fra syd: Ved enheder med kun et førerrum skulle der ikke vendes noget i Hårlev. At der så skulle løbes om, så toget nordfra (Rødvig) kobles på i den sydlige ende er en mindre detalje.

Og så til det mere subjektive:

Blandt de lokale har der (vidst nok altid) været en lokalpatriotisk skelnen mellem Stevnsboere og de "på den anden side af åen". Således har jeg hørt flere sige, når folk spurgte om de var fra Stevns, at "Nej: De kom fra den "rigtige" side af åen!"...

Istedet for "Y"-logoet havde et "h" logo faktisk beskrevet sporforløbet bedre, men der kan sikkert være flere gode grunde til ikke at gøre det.

Konklusion:

Oprindeligt har banens grene ikke været tænkt som grene. Denne opfattelse er kommet til senere.
Om behovet for at føle ligeværd har udløst drifts- og holdningsændringen, eller om det er den anden vej rundt, så driften har udløst lighedsfornemmelsen skal jeg ikke kunne svare på.

At Rødviglinjen kommer ind nordfra kan altså skyldes:
- Geografi (som allerede er andet steds nævnt)
- At der ved anlægget var tale om en sidebane, og at Hårlev derfor ikke sås som en forgrenings- men en tilslutningsstation.
- Behov for en linjeføring efter kundernes ønsker og tilladelser.

Jeg føler mig ikke et sekund i tvivl om, at alle de ovennævnte forhold har spillet ind på anlægget, og at vores nutidige opfattelse af banen, som bl.a. logoet har underbygget, gør at man kan undres mere over linjeførringen end ellers.


Håber det hjalp

- Kim

forgreninger på privatbaner

af Niels Munch, 9/3 2012, 18:54 (4648 dage siden) @ Kim Larsen

Kære Kim,

Dine betragtninger er i god overensstemmelse med det kildemateriale, jeg selv har haft lejlighed til at studere.

Det kan på ingen måde udelukkes, at de topografiske forhold også har været medvirkende til fastlæggelse af Rødvig-grenens linieføring. Se blot på et kort med ådalens forløb.

En banebetjening af Rødvig Havn blev af Stevnsboerne i øvrigt tillagt nok så stor vægt (når nu Fakse Ladeplads skulle banebetjenes). Rødvig Havn var blevet påbegyndt omkring 1840 af godsejer Scavenius, Gjorslev, som anlagde skibsbro med slidske og kran. I 1861 blev der opført en egentlig havn, som medførte øget fiskeri, handel og industri.

At kræfter i Store Heddinge så modarbejdede delstrækningen Store Heddinge-Rødvig - i frygt for, at købstaden skulle miste handel etc. - er blot med til at vise kompleksiteten i banens tilblivelsesproces, herunder den indbyrdes uenighed mellem Stevnsboerne.

Dem på den anden side af "åen" hedder for resten "Skovboer".

Bedste hilsener
Niels

[image]

forgreninger på privatbaner

af gamle ole, 10/3 2012, 16:01 (4647 dage siden) @ Niels Munch

Også tak til dig Niels. Tænkte nok du ville komme på 2(hjemme)banen" på dette tema.:-P


Hilsen Ole

Avatar

Forbindelsesspor Rødbyhavn-Rødby Færge

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/3 2012, 14:18 (4639 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men forbindelsessporet fra Lollandsbanens Rødbyhavn station til Rødby Færge station (1960-63/64) over havnen kan man vel med lidt god vilje også kalde en forgrening til DSB.


Og hvis der findes foto af nævnte spor, må de meget gerne vises her:-).

"Sporlægningen på den nye færgestation blev påbegyndt i efteråret 1960 med udførelse af forbindelsessporet til privatbanestationen i Rødbyhavn - se skematisk sporplan af Rødby Færge station (...) Der var med udførelsen af dette spor skabt mulighed for transport i jernbanevogne af spor- og ballastmaterialer til færgestationen. Omkring sporets forlængelse, spor 22, blev indrettet lagerplads, hvorpå der blev opstillet køreportalkraner til brug ved aflæsning af spormaterialer fra jernbanevogn til lager. I tilknytning til lagerpladsen blev endvidere indrettet en byggeplads, hvorpå så godt som alle stationens 77 sporskifter er samlet." Kilde: "Fugleflugtslinien", Særtryk af "Ingeniøren" Nr. 10 - 15. maj 1963.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
http://www.havnebaner.dk/home/roedby-faerge

[image]
Rødbyhavn station og Rødby Færge station med forbindelsesspor. Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: "Fugleflugtslinien", Særtryk af "Ingeniøren" Nr. 10 - 15. maj 1963. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Rødby Færge station med forbindelsessporet i forgrunden. Bemærk sidesporet. Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: "Fugleflugtslinien", Særtryk af "Ingeniøren" Nr. 10 - 15. maj 1963. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Rødby Færge station med forbindelsessporet til venstre. Bemærk sidesporet med godsvogne. Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: "Fugleflugtslinien", Særtryk af "Ingeniøren" Nr. 10 - 15. maj 1963. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

forgreninger på privatbaner

af Børge Sundahl, 3/7 2016, 16:22 (3072 dage siden) @ gamle ole

Den gamle tråd om forgreninger på privatbaner har jeg set igennem.

Der er eb forgreningsstation, der hedder Nykøbing Falster Vest, ganske vis forgrening fra Banedanmark til LJ.

Er der nogen der har snuppet et foto af den?

Mvh Børge


Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak