Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et vaskeægte gættebillede (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/2 2012, 14:30 (4658 dage siden)

Svend har for kort tid siden postet et link til Det Kongelige Biblioteks billedsamling.

Den bliver bedre og bedre.

Jeg dvælede lidt ved dette billede, som er uden årstal og stedsangivelse. Så hvis nogen har lyst, kunne vi måske lokalisere lokaliteten;-).

Billedet er taget af fotograf Sven Türck (1897-1954)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde: http://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object72710/da/#Page1

Et vaskeægte gættebillede

af UTJ, 28/2 2012, 15:23 (4658 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Svend har for kort tid siden postet et link til Det Kongelige Biblioteks billedsamling.

Den bliver bedre og bedre.

Jeg dvælede lidt ved dette billede, som er uden årstal og stedsangivelse. Så hvis nogen har lyst, kunne vi måske lokalisere lokaliteten;-).

Billedet er taget af fotograf Sven Türck (1897-1954)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Det første som slår mig er at brofaget er centreret over spormidte. Det udelukker Videbækbanen og andre nyere baneanlæg DSB stor for efter 1. verdenskrig, da de var forberedt for dobbeltspor (midtbanen, den skæve osv...). Mon ikke vi skal bevæge os ud på privatbanenettet og måske kan nøje studier af rækværket give en idé.

Man kan også prøve at tælle svellernes antal mellem de to nærmeste skinnestød, for det kan også give mulighed for løsning.

af Poul Andersen @, 28/2 2012, 17:18 (4658 dage siden) @ UTJ

Bemærker at sporet er befestiget med svelleskruer, så derfor er mit gæt MFVJ, og hvis dette er rigtigt, kunne stedet være ved Velds.

Mvh.
Poul.

af L.H. Jensen, 28/2 2012, 18:54 (4658 dage siden) @ Poul Andersen

Bemærker at sporet er befestiget med svelleskruer, så derfor er mit gæt MFVJ, og hvis dette er rigtigt, kunne stedet være ved Velds.

Mvh.
Poul.

Det er et ret godt gæt; MFVJ havde (har) 17 sveller pr. skinnelængde a' 12 m., men det er svært at kontrollere på dette billede ...
vh
LH

af UTJ, 28/2 2012, 19:32 (4658 dage siden) @ L.H. Jensen

Mvh.
Poul.

Det er et ret godt gæt; MFVJ havde (har) 17 sveller pr. skinnelængde a' 12 m., men det er svært at kontrollere på dette billede ...
vh
LH

Er der andre broer på MFVJ, for gelænderet på broen passer ikke helt. Det skal vist være et sted hvor banen slår et knæk men ser ud til at være en ret strækning ved broen.

af Søndenfjords, 28/2 2012, 19:55 (4658 dage siden) @ UTJ

Grantræerne indikerer, at vi er længere vestpå end Mariagerbanen.
Men alligevel er vi åbenbart ikke så langt vestpå, at der ikke er behov for gennemskæringer.

af L.H. Jensen, 28/2 2012, 21:23 (4658 dage siden) @ UTJ

Mvh.
Poul.

vh
LH

Er der andre broer på MFVJ, for gelænderet på broen passer ikke helt. Det skal vist være et sted hvor banen slår et knæk men ser ud til at være en ret strækning ved broen.

Den gamle bro ved Lunddalen lidt uden for Mariager var af tilsvarende type, men jeg synes ikke, at landskabet passer. Man burde også kunne se trinbrættet, og endelig er der for mange tråde på stangrækken.

Mvh
LH

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/2 2012, 21:14 (4658 dage siden) @ L.H. Jensen

Mvh.
Poul.

vh
LH

Det er ikke meget galt. Jeg talte det til 16.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

af Carsten Weye Jensen @, Holstebro, 29/2 2012, 08:26 (4658 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kunne det være broen over Ørnhøjbanen mellem Sørvad og Vind?

af Ove, Struer, 29/2 2012, 14:17 (4657 dage siden) @ Carsten Weye Jensen

Kunne det være broen over Ørnhøjbanen mellem Sørvad og Vind?

Den ser sådan ud i dag (mod Vest)
[image]

Lidt tættere på

[image]

Fra broen mod Øst (hvorfra de andre billeder er taget)

[image]

Men om det er den synes jeg godt nok er vanskeligt at sige. Banen er i øvrigt vandresti i dag på strækningen fra Agerfeldvej ud til Skjernvej. Det er i øvrigt ret nemt at finde en stor del af banetrache'et på Google Earth.

af Ove, Struer, 29/2 2012, 14:43 (4657 dage siden) @ Ove

I øvrigt kan man bruge denne side : Arealinfo når man laver den slags "arkæologi". I venstre side kan man vælge mellem forskellige baggrundskort i samme zoom og der ligger blandt andet historiske kort hvor mange af de gamle baner er på. Man kan skifte mellem kortet og et 2010 luftfoto f.eks og se sporene i landskabet. De fleste baner vil nok være på den der hedder "Historiske kort, lave målebordsblade".

af Poul Andersen @, 29/2 2012, 14:43 (4657 dage siden) @ Ove

I Ole Edvard Mogensen´s bog om Ørnhøjbanen, findes et billede af Resdalhus trinbræt hvor broen kan ses i baggrunden. Det er dog telefonmasterne på højre side af sporet der fanger interessen, idet disse ligner dem på billedet med samme type ophæng af flere tråde.

Mvh.
Poul.

af UTJ, 29/2 2012, 20:32 (4657 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Vi er endnu ikke nået i mål.

Skruebefæstigelse af sporet. ca. 17 sveller pr skinnelængde.

Ret bane, men med fald/stigning.

Spor centreret under broens midte.

Vi behøver ikke at være helt ude vestpå i Jylland, for granerne er formentlig ikke vindpåvirkede rødgran (i Vestjylland er men vilde med Hvidgran og Sitkegran til læbælter, der bedre tåler saltslag og vindpåvirkning).

Gelænder på bro er med karakteristiske tætsiddende lodrette jern og ikke som vi har set på Viborg-Faarup eller ØHJ.

Jeg tror at broens gelænder nok er det mest afslørende, men har endnu ikke selv lokaliseret hvor jeg har set det.......

af Ove, Struer, 1/3 2012, 08:52 (4657 dage siden) @ UTJ

Du er sikker på at det ER et gelænder? Det kunne også være armeringsjern som ikke er klippet af endnu.

af UTJ, 1/3 2012, 21:08 (4656 dage siden) @ Ove

Du er sikker på at det ER et gelænder? Det kunne også være armeringsjern som ikke er klippet af endnu.

Ja, jeg mener at have set netop denne type rækværk på nogle broer - men kan desværre ikke huske hvor. Mener at det er en privatbane.

af Søndenfjords, 1/3 2012, 12:06 (4657 dage siden) @ UTJ

Ret bane, men med fald/stigning.

Selvom der ikke er de store stigninger, indikerer det lange lige stræk, at vi måske alligevel er på en bane, hvor man har benyttet lokomotiver, der er bygget i aplelandet Schweiz, nemlig hos Winterthur.
Optællingsforsøg på en af EVP's sider viser da også, at der sådan ca. blev brugt 17 sveller pr. skinnelængde på denne bane.

af re20000, 1/3 2012, 19:36 (4656 dage siden) @ UTJ

Syns nærmere det ser ud som om det er de to gelændere der står lidt forskudt for hinanden. Enten fordi de er opsat sådan eller fordi broen går lidt på skrå af sporet.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak