Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Esbjerg - godt eller skidt? (Trafikpolitik)

af Jens V, 25/2 2012, 15:53 (4665 dage siden)

Forstår ikke helt jublen over el-projektet til Esbjerg:

- vi får sikkert dårligere tog (a'la ER i stedet for MF)
- man kunne frygte, at DSB dropper den direkte forbindelse til Aarhus, så længe der ikke er el nord for Fredericia
- det gør ikke noget for godstrafikken, eftersom man nok ikke vil sætte strøm på havnen.

Hvor er forbedringen for kunderne? Som jeg ser det, er det kun den anstrengte materiel-situation hos DSB, der får gavn af de mange penge...

Men jeg tager sikkert helt fejl? :-)

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Leif Jørgensen, København Ø., 25/2 2012, 16:46 (4665 dage siden) @ Jens V

I og med at man får lettet materielsituationen, bliver der jo netop flere togsæt til rådighed for andre strækninger og dermed mere plads til passagererne der.

Dertil kommer fordelen for miljøet både lokalt, og ved at man ikke behøver lade dieseltog fortsætte under køreledninger. Togene til Esbjerg betjener også Nørreport, hvor dieselforureningen på de underjordiske perroner længe har været et problem. Her vil enhver lettelse være velkommen.

Tanken om at lade folk skifte mellem diesel- og eltog i Fredericia lyder direkte absurd. Der er vist næppe nogle ansvarlige folk, der ville så meget som overveje noget i retning af den dommedagsprofeti. Det vil bare give en frygtelig ballade med både passagerer og jyske borgmestre, der får kappet deres forbindelser.

Med venlige elektriske hilsner
Leif Jørgensen

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af steenth, 25/2 2012, 17:27 (4665 dage siden) @ Jens V

Jeg hellere imod det er positiv at man få sat igen i gang med elektrificeringen, hvor strækningen til Esbjerg bliver den første. At man i første omgang leve med ER indtil næste generation af el-tog kommer er en ulempe. Men jeg håber ikke at man fjerner de direkte tog til Århus i de få år hvor der ikke er el-drift hele vejen. Og vil el-drift give den fordel til godstrafikken, at vil medføre at den vil komme tilbage igen?

Mvh
Steen

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Ekaeli007, 25/2 2012, 17:59 (4665 dage siden) @ steenth

I og med ER tog og IC3 kan køre sammenkoblet, tænker jeg da et ER tog har en IC3 med til Fredericia og så kan IC3 køre til Århus/Aalborg Frederikshavn derfra. Vi har jo sikkert IC3 en hel del år endnu. Og mon ikke inden år 2020 så er det vedtaget og forhåbentlig er man igang med elektrificering til Århus og måske videre nordpå.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Jens V, 25/2 2012, 18:42 (4665 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg har ikke udtrykt mig klart... mine synspunkter er set fra Esbjerg, så når jeg f.eks. skriver direkte til Aarhus, så mener jeg Es-Ar...

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Keld H. Mikkelsen, 25/2 2012, 19:40 (4665 dage siden) @ Jens V

Jeg har ikke udtrykt mig klart... mine synspunkter er set fra Esbjerg, så når jeg f.eks. skriver direkte til Aarhus, så mener jeg Es-Ar...

Mon ikke at der stadig findes MR-tog efter 2015 til at køre Es-Ar...

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Poul Andersen @, 25/2 2012, 19:44 (4665 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Jeg har ikke udtrykt mig klart... mine synspunkter er set fra Esbjerg, så når jeg f.eks. skriver direkte til Aarhus, så mener jeg Es-Ar...


Mon ikke at der stadig findes MR-tog efter 2015 til at køre Es-Ar...

... forhåbentlig ikke.

Mvh.
Poul

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Jens V, 25/2 2012, 20:46 (4665 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Mon ikke at der stadig findes MR-tog efter 2015 til at køre Es-Ar...

HVIS, så er vi jo lige vidt: Diesel under el-ledningerne...

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af steenth, 25/2 2012, 22:07 (4665 dage siden) @ Jens V

HVIS, så er vi jo lige vidt: Diesel under el-ledningerne...

Det vil der stadig være diesel under el. Vest for København er det de færreste, der er ren el-tog. De fleste IC og lyntog er begge dele og mange af dem i ydertimer er ren dieseltog. De fleste regionaltog er dieseltog. Selv tog til Roskilde og Ringsted ser jeg tit køres med IC3 eller dobbeltdækkertog. Men det bliver første ændret når der kommer flere el-togsæt til DSB og flere strækninger bliver elektrificeret.

Mvh
Steen

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Henrik C, Kolding, 22/5 2012, 22:56 (4578 dage siden) @ Ekaeli007

I og med ER tog og IC3 kan køre sammenkoblet, tænker jeg da et ER tog har en IC3 med til Fredericia og så kan IC3 køre til Århus/Aalborg Frederikshavn derfra.

Nu er det bare sådan at der kører ingen IC tog mellem Esbjerg og Fredericia, så mon ikke man bare lader ER togene køre IC mellem Esbjerg - København og så med nogle MG tog mellem Esbjerg og Århus

--
mvh. Henrik C

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 25/2 2012, 19:08 (4665 dage siden) @ steenth

Jeg hellere imod det er positiv at man få sat igen i gang med elektrificeringen, hvor strækningen til Esbjerg bliver den første. At man i første omgang leve med ER indtil næste generation af el-tog kommer er en ulempe. Men jeg håber ikke at man fjerner de direkte tog til Århus i de få år hvor der ikke er el-drift hele vejen. Og vil el-drift give den fordel til godstrafikken, at vil medføre at den vil komme tilbage igen?

Mvh
Steen

Jeg forstår ikke at ER skulle være dårligere end IC3.
Er det ikke det samme tog, bare med forskellig drivmiddel?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Tolpen, 25/2 2012, 19:42 (4665 dage siden) @ BlackThorneDK

El til Esbjerg frigiver vel omkring 10 MF-togsæt til DSB. Hvis materielmangel var målet, kunne man købe ca 12 nye tog for de samme penge. Målet er mere at begrænse CO2 udslip og el til Es er lige til højrebenet, da det kan laves (nye arbejdspladser) inden der skal laves el København - Køge -Ringsted - Femern (så samme folk kan fortsætte el projektet)
Det ligger i kortene, at det kun er IC togene København - Esbjerg, der ændres til ER for at frigive MF. Måske endda MF til Esbjerg-Aarhus togene :-)

El-projektet er ikke færdig projekteret, og en af mulighederne for godstog (ifm en evt "opgradering" af Esbjerg Havn), er at elektrificere eet godstogsspor på Esbjerg Station og så et stykke af "nedkørslen" til Havnen, således at der kan køres med lange tog til Esbjerg Havn, hvilket efterspørges - men ikke gennemføres, da der netop ikke er el.

Esbjeg Havn indgår bla i et "Green Corridor" projekt om gods fra Sverige til udskibning i Esbjerg.

/T

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Poul Andersen @, 25/2 2012, 19:49 (4665 dage siden) @ Tolpen

El til Esbjerg frigiver vel omkring 10 MF-togsæt til DSB. Hvis materielmangel var målet, kunne man købe ca 12 nye tog for de samme penge. Målet er mere at begrænse CO2 udslip og el til Es er lige til højrebenet, da det kan laves (nye arbejdspladser) inden der skal laves el København - Køge -Ringsted - Femern (så samme folk kan fortsætte el projektet)
Det ligger i kortene, at det kun er IC togene København - Esbjerg, der ændres til ER for at frigive MF. Måske endda MF til Esbjerg-Aarhus togene :-)

El-projektet er ikke færdig projekteret, og en af mulighederne for godstog (ifm en evt "opgradering" af Esbjerg Havn), er at elektrificere eet godstogsspor på Esbjerg Station og så et stykke af "nedkørslen" til Havnen, således at der kan køres med lange tog til Esbjerg Havn, hvilket efterspørges - men ikke gennemføres, da der netop ikke er el.

Esbjeg Havn indgår bla i et "Green Corridor" projekt om gods fra Sverige til udskibning i Esbjerg.

/T

Borgmesteren og Havnedirektøren i Esbjerg har i jf. artikel i JydskeVestkysten (få dage efter vedtagelsen af el til Esbjerg) indledt forhandlinger med bl.a. Trafikministeren om etableringen af den nye havnebane til den ligeledes nye containerhavn syd for Vestkraft.
Det var da at håbe dette lykkedes når man er i gang med etableringen af el-driften.

Mvh.
poul

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af KimC, 25/2 2012, 22:17 (4665 dage siden) @ Tolpen

El-projektet er ikke færdig projekteret, og en af mulighederne for godstog (ifm en evt "opgradering" af Esbjerg Havn), er at elektrificere eet godstogsspor på Esbjerg Station og så et stykke af "nedkørslen" til Havnen, således at der kan køres med lange tog til Esbjerg Havn, hvilket efterspørges - men ikke gennemføres, da der netop ikke er el.

Der har kørt masser af godstog til og fra Esbjerg også uden køreledninger. Det er ikke manglende køreledninger der har udhulet godstrafikken her i landet, og jeg er sikker på at elektrificering hvorsomhelst hen i dette land ikke i sig selv bringer en eneste godsvogn mere ud på skinnerne. Udover at transitgodstogene en dag kan tage turen via Rødby i stedet for Padborg.

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af steenth, 25/2 2012, 21:51 (4665 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg forstår ikke at ER skulle være dårligere end IC3.
Er det ikke det samme tog, bare med forskellig drivmiddel?

De er indrettet forskellig. IC3 er indrettet til fjerntrafik og ER til regionaltrafik - IC3 er mere komfortabel end ER til lidt længere rejser.

Mvh
Steen

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Hedegaard, 26/2 2012, 01:37 (4664 dage siden) @ steenth

Jeg forstår ikke at ER skulle være dårligere end IC3.
Er det ikke det samme tog, bare med forskellig drivmiddel?


De er indrettet forskellig. IC3 er indrettet til fjerntrafik og ER til regionaltrafik - IC3 er mere komfortabel end ER til lidt længere rejser.

Mvh
Steen

Der må jeg altså være uenig.
Hvad angår komforten, så er der ikke den store forskel mellem sæderne i MF og ER. Eneste forskel er at sæderne i ER ikke har nakkepuder, er en anelse smallere og har et mere "kantet" design. Men de er skam lige så bløde/hårde som i MF.
Mange lader sig snyde af fly-opstillingen.
I 90'erne kørte der nogle ER togsæt rundt, som var specielt indrettet til IC-kørsel. Alle sæder stod i vis-a-vis position ligesom i MF. Kombineret med det rød/grå design, samt tog-kiosken, så fremstod disse sæt faktisk som langt mere komfortable end de øvrige ER-sæt, selvom at sæderne var præcis de samme.

Personligt fortrækker jeg ER, af den simple grund at man ikke skal flette ben med andre rejsende.
Når man er 1.90 høj, så kan en tur i MF fra København til Århus være MEGET lang. Det er én stor kamp om at fordele benpladsen.

Derudover er kørslen i MF blevet elendig efter de nye motorer blev sat i. Det er irriterende med de voldsomme ryk som toget skal lave når det skal accelerere. Man får fornemmelsen af at man sidder i en lastbil fremfor et tog.

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af AndreasM, 26/2 2012, 04:48 (4664 dage siden) @ Hedegaard

Hvad angår komforten, så er der ikke den store forskel mellem sæderne i MF og ER. Eneste forskel er at sæderne i ER ikke har nakkepuder, er en anelse smallere og har et mere "kantet" design.

Og ikke kan "lægges ned" som sæderne i MF kan! Med mindre du altså rejser på DSB 1'.

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af lokomotivføren, 26/2 2012, 22:57 (4664 dage siden) @ Hedegaard

Rykkende kørsel kan sagtens undgåes, det er et spørgsmål om kørerstil...
:-) lkf

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Poul Andersen @, 27/2 2012, 08:40 (4663 dage siden) @ lokomotivføren

Rykkende kørsel kan sagtens undgåes, det er et spørgsmål om kørerstil...
:-) lkf

... og ER toget ligger noget mere stabilt i sporet end MF.

Poul.

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Fysikeren, 26/2 2012, 01:08 (4664 dage siden) @ Jens V

Planen er vist at købe nye eltog til at overtage betjeningen af IC-togene til Esbjerg, Sønderborg og Flensburg. DSB har haft udmeldinger om dette.

Derudover er der jo heller ikke ubegrænset med ER.

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af UTJ, 26/2 2012, 07:17 (4664 dage siden) @ Fysikeren

Planen er vist at købe nye eltog til at overtage betjeningen af IC-togene til Esbjerg, Sønderborg og Flensburg. DSB har haft udmeldinger om dette.

Derudover er der jo heller ikke ubegrænset med ER.

Har man nogensinde prøvet et ET/X31K til Flensborg? Hvis DSB skal have noget gennemprøvet og ikke have endnu flere eksperimenter et det vel mest oplagte. Også selv om Øretogene ikke er verdens bedste tog på alle områder. Der er ikke særlig lang tid til 2015.

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af Ekaeli007, 26/2 2012, 09:11 (4664 dage siden) @ UTJ

Skal nok lige have INDUSI først, jeg tror ikke tyskerne slipper noget over landegrænsen uden den har deres sikkerhedssystem.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

El til Esbjerg - godt eller skidt?

af steenth, 26/2 2012, 10:07 (4664 dage siden) @ UTJ

Planen er vist at købe nye eltog til at overtage betjeningen af IC-togene til Esbjerg, Sønderborg og Flensburg. DSB har haft udmeldinger om dette.

Derudover er der jo heller ikke ubegrænset med ER.


Har man nogensinde prøvet et ET/X31K til Flensborg? Hvis DSB skal have noget gennemprøvet og ikke have endnu flere eksperimenter et det vel mest oplagte. Også selv om Øretogene ikke er verdens bedste tog på alle områder. Der er ikke særlig lang tid til 2015.

Indkøb af nye tog kræver et udbud, da indkøbet af Øresundstog nok ikke kan bruges til dette formål. Og Øresundstog er ved at være 10 år gammel. Så der kan godt være alternativer, som kunne være bedre, når man alligevel stor købe et stor antal tog. Og Øresundstog er også indrettet på funktionen som regionaltog. Og DSB har meldt ud det skal være 2-strømsystem togsæt - fra Bombardier, som har leveret øresundstog, er det nyere alternativ Regina måske et bud. Og andre leverandører har også gode bud på nye el-tog til DSB.

Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg

af UTJ, 26/2 2012, 10:24 (4664 dage siden) @ steenth

Planen er vist at købe nye eltog til at overtage betjeningen af IC-togene til Esbjerg, Sønderborg og Flensburg. DSB har haft udmeldinger om dette.

Derudover er der jo heller ikke ubegrænset med ER.


Har man nogensinde prøvet et ET/X31K til Flensborg? Hvis DSB skal have noget gennemprøvet og ikke have endnu flere eksperimenter et det vel mest oplagte. Også selv om Øretogene ikke er verdens bedste tog på alle områder. Der er ikke særlig lang tid til 2015.


Indkøb af nye tog kræver et udbud, da indkøbet af Øresundstog nok ikke kan bruges til dette formål. Og Øresundstog er ved at være 10 år gammel. Så der kan godt være alternativer, som kunne være bedre, når man alligevel stor købe et stor antal tog. Og Øresundstog er også indrettet på funktionen som regionaltog. Og DSB har meldt ud det skal være 2-strømsystem togsæt - fra Bombardier, som har leveret øresundstog, er det nyere alternativ Regina måske et bud. Og andre leverandører har også gode bud på nye el-tog til DSB.

Man kan altid designe udbudsbetingelserne til at man får det man gerne vil have. En "reginaisering" af Øretoget er nok det man skal forestille sig - eventuelt med sædeopstilling mere á la IC3. Fordelen vil jo være at det giver en feksibilitet mht drift og eventuel sammenkobling med ET/X31K. Regina er alt for bred til Flensborg, mens Øretogene muligvis kan komme dertil uden ridser i vognsiden og skrab langs perronerne.

Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg

af Ekaeli007, 26/2 2012, 10:42 (4664 dage siden) @ UTJ

Jeg tror også at man skal have tyskerne med i planerne, såvidt jeg forstod var det også delstatsregeringen Slesvig Holsten der gerne ville have tostrøms tog, og så må man gå ud fra de ikke bare siger ja og amen til hvad danskerne foreslår. Men mon ikke fornuften sejrer og man kan blive enige om et togsæt alle vil være glad for.

Spændende bliver det da og se.


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg

af steenth, 26/2 2012, 11:01 (4664 dage siden) @ UTJ

Man kan altid designe udbudsbetingelserne til at man får det man gerne vil have. En "reginaisering" af Øretoget er nok det man skal forestille sig - eventuelt med sædeopstilling mere á la IC3. Fordelen vil jo være at det giver en feksibilitet mht drift og eventuel sammenkobling med ET/X31K. Regina er alt for bred til Flensborg, mens Øretogene muligvis kan komme dertil uden ridser i vognsiden og skrab langs perronerne.

Hvis Regina vælges til DSB vil det være naturlig at tilpasse vognkasserne til dansk/tysk frirumprofil og interiøret bliver også indrettet efter DSB's ønsker uden man gør vold på det grundlæggende design af togtypen. Og hvis man tilpasser krav til en bestemt leverandør, vil de andre leverandøre klage over betingelserne. Fx var der ikke nogen krav i IC4 udbuddet..... men det gav en anden historie.

Mvh
Steen

Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg

af jesper, 26/2 2012, 14:25 (4664 dage siden) @ steenth

Der er en mulighed for at det bliver elektriske 2 strøms 200kmt dobbeltdækkertog der bliver indkøbt. DSB har meldt ud at man gerne vil nøjes med at indkøbe 1 togtype til alle strækninger, og at de så kan indrettes forskelligt. Det er næsten et krav at det skal være dobbeltdækker, for at kunne klare efterspørgslen på nordvestbanen og sydbanen på de traveleste afgange. Det er i hvert fald hvad DSB har lagt op til, og det står også i dokumentet fra TRM om alternativ materiel strategi.

Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg

af Hedegaard, 26/2 2012, 16:36 (4664 dage siden) @ jesper

Der er en mulighed for at det bliver elektriske 2 strøms 200kmt dobbeltdækkertog der bliver indkøbt.

DET håber jeg ikke!
DSB insisterer jo på at de skal have salgsvogn i IC-togene. Medmindre de giver sig og accepterer oprettelsen af en tog-kiosk, så skal alle nye dobbeltdækkervogne udstyres med elevator ala IC4...

Det her ville ellers være et ret godt køb
http://www.mitten-im-thurgau.ch/joomla/index.php/neuigkeiten/1-aktuelle-nachrichten/397...

Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg

af Jesper, 26/2 2012, 21:46 (4664 dage siden) @ Hedegaard

Ja det bliver spændende og se hvad de finder på. Uanset hvad så håber jeg de (dsb plus trm) kan blive enige om KUN at købe 2strøms tog, uanset hvilke det bliver.

Her er endnu en DD mulighed

Stadler Kiss

Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 27/2 2012, 07:37 (4663 dage siden) @ UTJ

En "reginaisering" af Øretoget er nok det man skal forestille sig - eventuelt med sædeopstilling mere á la IC3. Fordelen vil jo være at det giver en feksibilitet mht drift og eventuel sammenkobling med ET/X31K. Regina er alt for bred til Flensborg, mens Øretogene muligvis kan komme dertil uden ridser i vognsiden og skrab langs perronerne.

ET/X31K og Regina er baseret på samme vognkasse (men med forskellige fronter), så hvis Regina er for bred til Flensborg vil ET/X31K også være det.

Mvh Jørgen

Eltog - flere og hvilke, inkl til Flensborg

af UTJ, 27/2 2012, 07:42 (4663 dage siden) @ Jørgen Schwartz

En "reginaisering" af Øretoget er nok det man skal forestille sig - eventuelt med sædeopstilling mere á la IC3. Fordelen vil jo være at det giver en feksibilitet mht drift og eventuel sammenkobling med ET/X31K. Regina er alt for bred til Flensborg, mens Øretogene muligvis kan komme dertil uden ridser i vognsiden og skrab langs perronerne.

ET/X31K og Regina er baseret på samme vognkasse (men med forskellige fronter), så hvis Regina er for bred til Flensborg vil ET/X31K også være det.

Mvh Jørgen

Det er ikke korrekt. En svensk/kinesisk regina udnytter hele det svenske profil - og det gør X31K ikke (regina er 3450 mm bredt - den kinesiske version 3228 mm bred). Men derfor kan der alligevel være mange fælles komponenter.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak